Noiseblanker extern

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Noiseblanker extern

#1 Bericht door kenwoodts50 »

Ik zoek een externe Noiseblanker ,die werkt bij een ontvanger .Heb dit nog nooit tegengekomen ,op meer dan 50 jaar hobby .Misschien iemand die het kan bouwen naar schema ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Laat maar weten
Groeten alvast en veel dank
Maurits ON3MK
73,

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Noiseblanker extern

#2 Bericht door PE1PQX »

Ik denk dat een externe (audio) DSP handiger werkt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Noiseblanker extern

#3 Bericht door pe1cmo »

Tja, ik heb dat ooit gemaakt, maar waar je op moet letten is een delay lijn. Daarmee bereik je dat de blanker reeds ingrijpt net voordat de storing er is. en enkele us later weer alles doorgeeft.
Ik had een delaylijn met een 10M15A filter, dat is een 2 polig 10.7 MHz filter, 15 kHz breed.
De blanker zelf kon een 60dB aan, en destijds gebruikte ik die met een IC251 voor o.a. 23cm, waar in Herwijnen een heerlijk radar station stond. Storing van 20 tot 40 over 9 als de beam langs zweepte, maar met blanker verdween het als sneeuw voor de zon.
Ook syledis op 70cm draaide je zijn nek om.

Maar of die dingen te koop zijn ??

.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Noiseblanker extern

#4 Bericht door Jan pa3abk »

Zoek eens naar "BHI noisecancelling speaker"
https://bhi-ltd.com/ = UK dus als je daar besteld heb je geen " vrij verkeer van goederen".
Distributie Benelux via Avera Breda.
Softwarematig gaat ook maar daar moet je RaspeberryPi achtig iets voor hebben en een leercurve voor programmeren.
Zit wel standaard in een hele hoop SDR programma's maar is niet wat je zoekt. (Hardware zelfbouw)
WDSP : https://github.com/g0orx/wdsp

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Noiseblanker extern

#5 Bericht door PA0ETE »

Een noise blanker in het audio is geen goed idee. Nou ja meer precies: een noise blanker is op MF-niveau veel effectiever dan in het audio.

Je kunt het geluid van de QRM weghalen, maar dan blijf je nog steeds zitten met het feit dat sterkere storingen de AGC van je ontvanger dicht blazen. Dus de gereduceerde gevoeligheid door die sterkere storing blijft als je alleen het audio aanpakt.

Een goede noiseblanker op MF-niveau haalt ook de zwakste signalen terug.

Zoiets als wat PE1CMO beschrijft zou in elk geval mijn voorkeur hebben. Toen de originele woodpecker nog actief was kreeg ik die met de noise blanker in de FT-901DE die ik had volledig weg. Wel hoorde je in het audio dat er stukjes ontbraken, maar het was gewoon goed verstaanbaar en de S-meter ging van desnoods S9 +20 dB terug naar helemaal nul en alles kwam weer tevoorschijn.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Noiseblanker extern

#6 Bericht door PA0ETE »

Op deze pagina onder het kopje Noise Blanker and Canceller kun je diverse schema's vinden van allerlei noise blankers:

https://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_ ... 0Canceller
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Noiseblanker extern

#7 Bericht door kenwoodts50 »

Hallo allemaal ,gelezen en goed gekeurd .Zal er mij menig inverdiepen ,de storing komt van impulsen van zonnepannelen van bij de buurman 2 meter van de antennes .De impulsen verlopen van frequencie ,maar de aard is het zelfde .Met een phaser krijg ik het er iets uit ,er hangt nu een tegen capaciteit draadantenne .Bedankt allemaal voor de medewerking
Groeten ON3MK
Maurits 73,

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Noiseblanker extern

#8 Bericht door PA0ETE »

Je kunt ook een x-phase QRM-eliminator overwegen. Daarmee haal je niet de impulsen uit het signaal weg, maar de volledige storing. Zie hieronder.
.

youtu.be/OUK91pnd-qM
.
.
Deze meneer is wel erg enthousiast. Ze zijn volgens mij nog steeds als bouwpakket te koop bij Hajé in Berg en Terblijt (Nederlands Limburg)
.

youtu.be/DfeFXZVH_t8
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Noiseblanker extern

#9 Bericht door PA0ETE »

Zie eventueel hier:

https://www.haje.nl/advanced_search_res ... ibua3pn7r7

Relais voor by-pass bij zenden zitten erbij. Hij heeft daarvoor wel een PTT-signaal nodig vanuit de zendontvanger.

Ik weet niet of dat nog zo is, maar bij die van mij, een jaar of 8 geleden moest ik de gaten in het printje zelf boren.

Bij Wimo in Duitsland waren ze altijd in de buurt van de 150 euro, gebouwd en wel. Via eBay kun je ze vaak een stuk goedkoper krijgen.

Het ontwerp is al uit de jaren 30 en vrij eenvoudig. Een soortgelijk ontwerp, gebaseerd op hetzelfde principe stond in Nederland tijdens WW2 bekend als "Moffenzeef". Je kunt behalve lokale QRM ook zenders op afstand blokkeren, en met de apparaatjes kon je Radio Oranje uit Londen beluisteren zonder last te hebben van de Duitse stoorzenders.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie