Remote SDR opties

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Remote SDR opties

#1 Bericht door pc1mb »

Het lijkt mij, vooral voor 1GHz en hoger, maar ook om zo min mogelijk storing op te pikken, handig om een SDR (RX only) in een doosje direct onder de antenne te (ver)stoppen.

Daar heb ik twee vragen over:
1) Gaat dat lang goed, of moet je na elke onweersbui een nieuwe kopen?
2) Hoe dat aan te sturen van beneden af.

Wat wil ik ermee kunnen ontvangen?
2m, 70cm, 23cm, maar ook ADS-B, weersatellieten en een enkele keer FM broodkast DX. Kortom zo'n beetje alles van VHF tot hoe hoog de SDR wil gaan.
Er zal dus uiteindelijk wel een antenneswitch achter komen of zoiets, maar dat is nog even toekomstmuziek.

Maarja, waar stuur je dat mee aan? De standaard 8-bit RTLSDR aan een Pi die je veel ziet in dit soort toepassingen viel me nogal tegen. Ik heb het uitgeprobeerd met ADS-B aan een knullige raamantenne en dan is het enige wat ik ontvang, een politiehelicopter die zo'n beetje voor het raam hangt. Waarom die daar hangt kun je je afvragen, maar daar ga ik even niet op in :lol:

Hang ik een RSP1a aan een laptop met een i7 aan exact datzelfde lusje achter het raam, dan vist-ie opeens luchtvaart van Lelystad tot Nijmegen uit de lucht, zolang het maar hoog genoeg vliegt. Kortom, die extra bitjes en rekenkracht leveren echt wel wat op. Maar ik wil eigenlijk niet een krachtige computer op het dak leggen. Een USB kabel van 10-20 meter lijkt me ook vragen om problemen, gezien een metertje in de shack al vaak genoeg stoort. Bovendien, zendamateurs doen het draadloos, nietwaar?

Dus zit ik naar USB/IP (Linux) over WiFi te kijken. De Pi mag dan het USB apparaat (de SDR) delen met een stevige PC binnen. Op papier moet dat kunnen. Maar lukt dat echt, met een forse datastroom van bijvoorbeeld 2Msps / 12 bits ? (ADS-B) Heeft iemand zoiets wel eens geprobeerd, of kan het misschien veel makkelijker op een andere manier?

Een lokale WebSDR op een Pi4 of zo is een optie, maar dan ben ik wel de mogelijkheid kwijt om met allerlei verschillende SDR software te experimenteren. Probeer je dat op een Pi dan leert de ervaring dat de boel snel vastloopt of z'n SD kaart opvreet. Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met dat platform, tenzij de SD kaart read-only gemaakt wordt en je hem één simpele onveranderlijke taak geeft... USB/IP dus bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Remote SDR opties

#2 Bericht door Paula Bean »

... of z'n SD kaart opvreet. Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met dat platform, tenzij de SD kaart read-only gemaakt wordt...
Rpi4 heeft de mogelijkheid om van USB te booten; misschien de Rpi3 ook wel. Dan vervalt dat nadeel van de SD kaart. Bovendien werkt de Rpi ook wat gesmeerder, SD kaarten zijn traaaaag.

Hier legt Andres Spiess het uit:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=8vC3D19e_Ac[/youtube]

EDIT: nu nog makkelijker

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Remote SDR opties

#3 Bericht door PD7N »

Hoe dat aan te sturen van beneden af.
USB/IP zal vermoedelijk wel werken, ik maak me meer zorgen over de stabiliteit van de verbinding via wifi. (Ik ken jouw situatie verder niet, misschien heb je de access point vlakbij.) Hoe wil je het voeden? Als je toch een kabel trekt, kun je ook power over ethernet overwegen. Dan heb je stroom en een stabiele dataverbinding.

Zelf heb ik hier een discone en goede coax, daarna een splitter met vier aansluitingen (> 6 dB verlies!) en dan nog een goed signaal voor ADS-B. Ik ontvang hier vliegtuigen over de hele Benelux en zelfs nog een stukje daarbuiten. Ik schat zo'n honderd vliegtuigen bij normale condities. Ik gebruik wel een FlightAware Pro Stick Plus, dat is ook een RTL_SDR-stick, met wat extra filtering. Software: dump1090 op een Raspberry Pi.

Voor 2m/70 cm/23 cm heb ik hier op dezelfde splitter een RTL_SDR Blog v.3 stick (https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/). Op het ogenblik draai ik rtl_tcp + rtlmux https://github.com/slepp/rtlmux om de data op afstand te kunnen gebruiken. Daarbij maak ik gebruik van OpenWebRX, Gqrx en nog wat clients. Het werkt voor mijn idee bijzonder goed. Ik denk er over om nog een SDR aan te schaffen (mogelijk Airplay of Airspy) en die ook over het netwerk beschikbaar te maken met soortgelijke software.

Rtl_tcp bevalt mij goed, heeft het voordeel dat het geen SD-kaartjes opvreet :D en de intelligentie kun je elders leggen. Nadeel: 8 bits en gebruikt Rtl-sdr-sticks. Nu is de 'officiële' rtl_sdr-stick wel wat beter dan de gemiddelde stick.

Eigenlijk zoek ik (net als jij denk ik) naar een goede universele SDR-server en een variëteit aan clients. Jouw idee van de SDR vlak bij de antenne spreekt mij wel aan. Hier heb ik dikke coax, maar de bottleneck is de splitter die minstens 6 dB opsnoept. Mogelijk wordt de splitter ooit vervangen door zoiets: https://www.wimo.com/en/asa-16?queryID= ... n_products.
Wilbert

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Remote SDR opties

#4 Bericht door PD7N »

O ja, de nieuwste Pi kun je met wat getruc over het netwerk laten booten. (https://hackaday.com/2019/11/11/network ... -the-pi-4/) Dan heb je helemaal geen lokaal file system meer nodig. En daar kan dus ook niets mis meer mee gaan. :D
Wilbert

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Remote SDR opties

#5 Bericht door PD9FVH »

Paula Bean schreef: 08 jun 2022, 15:55
... of z'n SD kaart opvreet. Ik heb niet zulke geweldige ervaringen met dat platform, tenzij de SD kaart read-only gemaakt wordt...
Rpi4 heeft de mogelijkheid om van USB te booten; misschien de Rpi3 ook wel. Dan vervalt dat nadeel van de SD kaart. Bovendien werkt de Rpi ook wat gesmeerder, SD kaarten zijn traaaaag.
Je kunt ook alleen de kernel op SD zetten en het root-fs op USB. Dat zou al met de rpi1 moeten werken. Ik heb zo een setje RPI2's laten booten over 't netwerk (NFS).

Ik heb zelf een RPI4 (eerst RPI3) op 't dak staan in een waterdichte kist die z'n power over POE krijgt. Daaraan zitten 3 SDR sticks - 1 daarvan werkt niet maar ik denk dat dat aan de stick zelf ligt. Wil er eentje vervangen door een RSPduo maar ben een beetje huiverig daarvoor doordat temperatuur in dat kastje best pittig zijn (soms 60 graden) en omdat er vlakboven een LoRa-wan gateway antenne hangt (ben bang de RSPduo op te blazen).
De RPI4 is verder read-only gemount. Dus als de power er af gaat dan is de kans kleiner dat het SD-kaartje stuk gaat (niet 0!) - mocht dat kaartje toch de geest geven dan laat ik die pi ook over NFS booten.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Remote SDR opties

#6 Bericht door pc1mb »

Dank, daar kan ik wat mee. De mogelijkheid om van USB te booten was me inderdaad bekend, maar dat neemt niet weg dat de PC beneden gewoon veel krachtiger is voor SDR toepassingen dan een Pi. En je verplaatst het probleem daarmee naar het vinden van betrouwbare USB aansluitingen die je dan weer weerbestendig moet inkapselen.

Vooral de PoE / netboot oplossing lijkt me dus heel handig voor deze toepassing. Hoewel dat dan toch weer een lange draad langs de HF coax en andere stoorbronnen geeft, is er weinig beters denkbaar daarvoor dan CAT6. Differentieel en galvanisch gescheiden, mooier wordt het niet. Nouja, WiFi misschien, maar dan moet je het nog voeden. Een stabiele WiFi moet echter wel kunnen, desnoods hang ik een accesspoint op zolder, pal onder de antennes.

Gebruik je de CAT6 voor PoE dan wordt het wel een stuk gevoeliger voor common mode storing natuurlijk. Eerste plan voor voeding was daarom een accu met eventueel een paar zonnecellen; ook weer om storing buiten de deur te houden. Zo zou het volledig draadloos kunnen. Maar optioneel laden via PoE is natuurlijk best een idee, afgeschakeld wanneer niet nodig.

Ik denk dat mijn setup heel veel op die van PD9FVH gaat lijken dus, alleen net even anders gevoed. Nu eerst maar eens bouwen en proberen...

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Remote SDR opties

#7 Bericht door PD0JDG »

Als 10 meter kabel genoeg is dan zijn er actieve USB 2.0 en 3.0 verlengkabels tot 10 meter lengte. Ook kunnen zowel de RSP als de RTL een versterker voeden via de coax kabel.

Jaap

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Remote SDR opties

#8 Bericht door PA1AIS »

Voor breed spectrum is een grote USB snelheid nodig, of je dat behoud met USB kabels, actief of niet, weet ik niet.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Remote SDR opties

#9 Bericht door pc1mb »

Ik ga het niet eens proberen. Met hoe goed 1 meter asymmetrisch USB in de shack al soms werkt met TX, kun je met 10 meter langs een bundeltje HF coax, de Airspy waarschijnlijk met stoffer en blik opvegen.

Plaats reactie