Fout in Icom R 7000

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
henk 43
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:17
Roepletters: pa3atd

Fout in Icom R 7000

#1 Bericht door henk 43 »

Mijn icom R 7000 vertoont een vreemde fout.Na enige tijd aanstaan gaat hij vervormen zowel op fm am en ssb.Op fm radio lijkt het net of hij verstemt .Schakel ik het apparaat uit en gelijk weer aan doet hij het weer een tijdje goed en begint het weer Het is de geluidseindtrap niet want zet ik een versterker op de rec.uitgang doet hij het ook maar op de mf.uitgang van 10.7 mhz neem ik het niet waar(aangesloten op een fm radio) Het lijkt op verloop van een detector maar dat is onwaarschijnlijk omdat die verschillend zijn.
Wie kan mij een tip geven waar te zoeken
Henk Pa3ATD

PA0LMD
Berichten: 2259
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Fout in Icom R 7000

#2 Bericht door PA0LMD »

Deze klacht lijkt op een onstabiele VCO.
Doe de afregeling van de PLL zoals beschreven in het manual.
Oorzaak kan slechte VCO trimmers zijn, dat merk je wel met het afregelen.
Zo ja, trimmers vervangen.
Meten is (z)weten

henk 43
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:17
Roepletters: pa3atd

Re: Fout in Icom R 7000

#3 Bericht door henk 43 »

PA0LMD bedankt Ik ga er mee aan de slag resultaat zal ik hier melden. Henk

henk 43
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:17
Roepletters: pa3atd

Re: Fout in Icom R 7000

#4 Bericht door henk 43 »

Fout opgelost in de R7000. Het was een elkootje van 1 uf in de mf notch c 135 op de if print die capaciteitsloos geworden was.Ik was er zelf nooit achter gekomen want zover strekt mijn kennis niet meer(30 jaar geleden ben ik uit de reparaties gestapt) maar door Google kwam ik op Yahoo groups terecht en daar is een aparte groep voor de R7000 .meteen maar de modificatie van icom uitgevoerd die het geluid wat beter maakt. Rest mij nog de afregeling van de discriminator unit want daar had de vorige reparateur aan gedraaid. Iedereen bedankt voor het meedenken Henk

Plaats reactie