Die doet niks meer....

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Die doet niks meer....

#1 Bericht door Hylke_PA9HK »

Haha, deze gister aangetroffen bij Scouting. We hebben al ruim 20 jaar een antenne op het dak, maar de antenne matcht niet met de zender. Daarom gisteren (NL-Doet) besloten de antenne van het dak af te halen, en eventueel met de JOTA een passende te plaatsen (als onze toren niks wordt). Wel leuk om te zien, een coax aansluiting waarvan je zeker weet dat 'ie niks meer doet.
Bijlagen
IMG_3103.jpg
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Die doet niks meer....

#2 Bericht door Thom PA9T »

Oepsie! Die is goed weggerot Hylke! :D

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#3 Bericht door elsinga »

Soms ben je te bang! :mrgreen: Maar inderdaad, een nieuwe connector zou niet erg zijn... Ben ook benieuwd vanaf welk punt de mantel niet meer zwart is in de kabel. Als daar eenmaal water in komt, dan loopt dat ver door...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#4 Bericht door Hylke_PA9HK »

elsinga schreef: 30 mei 2021, 16:34 Soms ben je te bang! :mrgreen: Maar inderdaad, een nieuwe connector zou niet erg zijn... Ben ook benieuwd vanaf welk punt de mantel niet meer zwart is in de kabel. Als daar eenmaal water in komt, dan loopt dat ver door...
Binnenkort even doormeten om te kijken of 'ie nog helemaal werkt, zo ja: nieuwe connector en antenne fixen. Dan kunnen we er weer tegenaan :D
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#5 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef: 30 mei 2021, 16:34 Soms ben je te bang! :mrgreen: Maar inderdaad, een nieuwe connector zou niet erg zijn... Ben ook benieuwd vanaf welk punt de mantel niet meer zwart is in de kabel. Als daar eenmaal water in komt, dan loopt dat ver door...
herkenbaar
Voor Jan XXX een keer een antenne (klaverblad) weer uit de mast gehaald (Scouting). Achteraf kwam de slechte SWR door een beschadiging in de plastic mantel van RG213 en niet door de antenne die er boven zat. Kortom, ik ben ook wel benieuwd naar de inwendige gesteldheid van de kabel die aan die plug zit (nu wellicht zat).

Niet iedereen is er blij mee, maar ik gebruik best veel vaseline voor als connectoren weer los moeten. Laat je je connector in grond of zand vallen, dan ben je wel de sjaak.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#6 Bericht door Hylke_PA9HK »

PA3DJS schreef: 30 mei 2021, 17:48 Niet iedereen is er blij mee, maar ik gebruik best veel vaseline voor als connectoren weer los moeten. Laat je je connector in grond of zand vallen, dan ben je wel de sjaak.
Ja, vaseline is ook bij ons de standaard geworden, maar toen die antenne 20 jaar geleden werd geplaatst, was er eigenlijk niemand die er iets vanaf wist. Je weet wel, de Scoutingmentaliteit: 'Wij weten wel hoe dit moet'....
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PH1HI
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:57
Roepletters: PA2WN
Locatie: Voorhout

Re: Die doet niks meer....

#7 Bericht door PH1HI »

Gebruil dan iets dat ervoor bedoeld is: kopervet.
En zelf-vulcaniserende tape natuurlijk.
May the [EM propagation] odds be ever in your favor.
73, Theo, PH1HI

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Die doet niks meer....

#8 Bericht door pc1mb »

Mwa, een hittebestendig anti-seize vetje is niet per se "ervoor bedoeld" om een PL watervast te maken. Mogelijk kan al dat koper nog best gekke dingen gaan doen tussen mantel en kern van een HF verbinding, zeker QRO. Anti-seize is een goed plan, maar een koperhoudende versie misschien wat minder.

Degene die op het onzalige idee gekomen is de PL stekker standaard op alle buitenantennes te monteren behalve UHF, was waarschijnlijk coaxfabrikant.

Mijn zelfbouw antennes komt dus niet anders dan N op. Ook op HF. Dan heb je dat gemier niet. Een PL in de regen is soep eten met een vork. Het kán, maar handig is anders.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#9 Bericht door PA3DJS »

Als je de pluggen monteert met eveneens veel vaseline, dan gaat het jarenlang prima. Door de pluggen te verwarmen tijdens montage, krijg je de vaseline overal tussen. Water en vaseline pakken elkaar niet.

Toen ik voor eerst eens bij Scouting kwam met een pot met vaseline, werd er wel vreemd gekeken, en dat lag echt niet aan mij. Men keek wat minder vreemd toen ik er touw mee ging impregneren met uitleg. Het touw zat rechtstreeks aan de straler vast zonder isolator (zeg maar Scoutingimprovisatie). Door de vaseline neemt het geen vocht meer op.

Ik snap natuurlijk wel dat N een goede oplossing is vanwege dat een N-verbinding (dus geen losliggende plug) doorgaans waterdicht is.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#10 Bericht door PA3HMP »

volgende keer een likje zuurvrije vaseline gebruiken en vulcaniserende tape, dan kan het er weer jaren tegenaan

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#11 Bericht door PA1AIS »

PA3HMP schreef: 31 mei 2021, 08:18 volgende keer een likje zuurvrije vaseline gebruiken en vulcaniserende tape, dan kan het er weer jaren tegenaan
Zo is dat.

Ik monteer QRL matig al 25 jaar antennes op KNRM reddingboten, op zout en zoet. met de bovenstaande methode gaat het prima. Elke onderhoudsbeurt (5-6 jaar) komen ze er glimmend onder vandaan.
Kwaliteit van de vulc-tape speelt wel een rol. Ik gebruik Nitto tape, niet die 3M rotzooi of van Huizer. Nitto vulc-tape is de enige die tegen UV bestand is.

De laatste 10 jaar gebruik ik krimpous met lijmvoering: Ideaal!!! (ipv. vulc-tape)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Die doet niks meer....

#12 Bericht door pc1mb »

Hoe goed je de techniek ook onder de knie hebt, het blijft soep eten met een vork. Handwerk om ongeschikte spullen geschikt te maken.

Maar je ontkomt er niet aan; antennefabrikanten leveren nu eenmaal bijna alles met PL.

Tegenwoordig hoor je ook steeds meer amateurs over spuitbussenkrimpkous (plastidip). Zelf nog niet geprobeerd. Natuurlijk hou je met spuitbussen wel dat het ook komt waar je het niet hebben wilt.

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Die doet niks meer....

#13 Bericht door ON5DRE »

even offtopic - mijn plastidip ervaring
zelf niet echt goede ervaring mee tot nu toe.
Ik had enkele 1/4 golf splitters gemaakt met vierkante alu buis voor 432MHz,
na montage van de connectoren, en een plastic dop in de uiteinden, heb ik de alu
goed ontvet, connectoren ingetaped, en de uiteinden dan "gedipt" in een pot plastidip.
Minstens 5 lagen gedaan, en dan de tape terug van de connectoren afgehaald.
Dat zag er echt goed uit.
Maar na een half jaar in de mast, toch SWR problemen. Bij inspectie bleek dat er toch
water in de splitters zat. De plastidip was blijkbaar ook gelost van de alu buis, net alsof
die plastidipwas uitgezet was. (mss door warmte / koude - uitzetten / krimpen in het zonlicht ? )
Oude vertrouwde methode die nog steeds goed gaat nu :
splitters na montage gewoon intapen met vulkaniserende tape, dan een laagje gewone
vinyltape er over, en in de onderzijde van de splitter een gaatje boren van 2mm.
Splitters zijn ondertussen weer meer dan een jaar in gebruik, zonder problemen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Die doet niks meer....

#14 Bericht door PA3HMP »

als je een permanente oplossing wil dan is het een likje vaseline en dan geen vulcaniserende tape gebruiken maar wat wij noemde pek tape gebruiken, dat is een vulcaniserende tape voor grondkabels die een laagje pek aan de binnenkant heeft, dat kruipt overal tussen en dicht 100% af, een nachtmerrie als je die ooit wil losmaken, deze heb ik gebruikt bij een antenne die ook ook voor de jota gebruik en waar een stuk kabel van 5 meter altijd aan blijft zitten.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Die doet niks meer....

#15 Bericht door PD0Q »

Vind het maar vreemd dat een van messing gemaakte Amphenol PL-259 roest ?? Das echt niet van die plug zelf afkomstig ..eerder afdruipsel van de antenne beugels of zo ..

Plaats reactie