M-75

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
onl07553
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 mei 2021, 03:11
Roepletters: ON7
Locatie: Belgie Blanden

M-75

#1 Bericht door onl07553 »

Gegroet lezers,

Zowat een maand geleden kocht ik me een nieuwe scanner BCT-15X.
Daarbij kocht ik ook het kastje JIM M-75 in de hoop een duidelijke en
betere ontvangst te hebben. Ooit heb ik ergens gelezen dat dit kastje
(bij wijze van spreken) een duidelijke verbetering zou geven. Ik merk
niets van een verbetering. Het doosje is correct aan gesloten zoals de
beschrijving aan geeft. Bij het draaien van de potmeter hoor je degelijk
een verschil maar de ruis blijft met of zonder doosje. Ik sloot het ook
met andere scanners maar dat wonderkastje geeft overal het zelfde.
Ik heb het dus geprobeerd met batterij-een losse computer voeding
en een labo voeding. Is het kastje stuk of deugd het echt geen euro?
Google helpt me ook niet echt in tegendeel. Iedereen promoot natuurlijk
zijn waren als de beste (kan ik natuurlijk begrijpen)
Mvg, Jan
Kenwood TS 590SG-ALINCO DX-R8E-Uniden ubc 125 xlt-Uniden bct 15X SS7900V. Antenna MTFT magnetic balun hanging on Easd to Soud/West.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: M-75

#2 Bericht door PE4BAS »

De M-75 is volgens mij gewoon een ontvangstversterker en neemt geen ruis weg. Het kastje versterkt namelijk niet alleen het signaal maar ook de ruis. Dus per saldo houd je hetzelfde signaal over.

Wat jij wilt is wel mogelijk maar aan zo een apparaat hangt dan weer een ander prijskaartje. Kijk bijvoorbeeld eens naar de specs van dit apparaat:

https://www.sotabeams.co.uk/wolfwave-ad ... processor/

onl07553
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 mei 2021, 03:11
Roepletters: ON7
Locatie: Belgie Blanden

Re: M-75

#3 Bericht door onl07553 »

Dus is het idd een waardeloze aankoop geweest. Helaas... Dat model is een prijzig ding.
Dan nog iemand vinden die kan bevestigen dat het zijn geld waard is. Zonder mijn ezeltje kom ik er niet.
Bedankt!
Kenwood TS 590SG-ALINCO DX-R8E-Uniden ubc 125 xlt-Uniden bct 15X SS7900V. Antenna MTFT magnetic balun hanging on Easd to Soud/West.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: M-75

#4 Bericht door ----- »

Zo'n kasje (preamp) kan wel het ruisgetal van je ontvanger verbeteren. en het kan dus positief voor de signaal / ruis verhouding zijn.
Daarbij geld hoe slechter de scanner/ontvanger is, hoe groter het verschil. Als de ontvanger zelf al goed is zal je het niet merken.
Een voorversterker zal het dynamische bereik van je ontvanger beperken. Als het geen verbetering is, dan beter niet gebruiken.
Wat wel kan met een voorversterker is deze direct bij de antenne plaatsen, dan kan je de verliezen van de coax kabel overkomen en zal de ruisvloer dalen. (hoe langer en hoe slechter de coax, hoe beter het resultaat)

Software ruis onderdrukkers vind ik persoonlijk niet bedragen aan de verstaanbaarheid. het menselijke oor is ook heeel goed in het filteren en om een mini signaaltje diep uit de ruis te pikken laat ik m uit.
Als je hifi signaal wil bij een relatief sterk signaal kan ruis onderdrukking wel leuk zijn om het nog verder op te poetsen.
Maar dat kan als je vanuit je shack werkt ook met je geluidskaart in de PC , das' stuk goedkoper als die wolfwave.

Plaats reactie