Kobayasi DH-18

Alles over ontvangers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Kobayasi DH-18

#1 Bericht door PA3FTP »

Kobayasi DH-18: Wie o wie weet meer van deze ontvanger?

Ik heb deze scheepsontvanger vorige week gekocht van een Braziliaan die werkt in NL voor een hightech bedrijf en radio (swl) als hobby heeft.
Hij heeft deze ontvanger meegebracht uit Brazilië, hij moest ontspullen.
De schema's heb ik erbij gekregen. Helaas niet de originele manual of service manual, maar daar kom ik wel mee uit.

Het is een scheepsontvanger voor HF 90 KHz tot 32 MHz die AM/SSB en CW kan decoderen. Drie ingebouwde filters.
Werkt perfect en is zeer gevoelig en selectief, vooral voor die periode (1948!).
Heb me laten vertellen dat deze beter zijn dan de Collins/Racals etc uit deze periode.
Hij werkt ook prima moet ik zeggen.

Zou graag ooit nog eens de zender erbij bemachtigen of zelfs aanschouwen maar dat zal wel een utopie blijven.

Ben benieuwd of iemand meet van dit merk of type weet.

Zou graag met een lotgenoot hierover sparren....:-)
IMG_20210331_185044.jpg
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Kobayasi DH-18

#2 Bericht door pc1mb »

Prachtig mooi bewaard dat front.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Kobayasi DH-18

#3 Bericht door pe1hzg »

Marcelo is een goede collega van me, we zitten in dezelfde groep en werken deels in hetzelfde project ;-)
Het is een van de redenen van mijn "engels examen" voorstel op de VR waar elders een topic van bestaat.

Ik weet dat hij nog veel meer heeft, hij laat wel eens trots wat zien. Blij dat je tevreden bent over zijn spullen.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kobayasi DH-18

#4 Bericht door PA3FTP »

Excuus voor mijn late reactie Geert Jan.
Ja leuk dat jullie collega's zijn.

Ik heb het met hem er ook over gehad om zijn licentie te halen maar idd de Nederlandse taal is hij niet machtig en dan wordt het ook erg moeilijk natuurlijk.
Vraag me af of het examen ook in het Engels gegeven gaat worden, zou idd wel een verrijking zijn voor mannen zoals Marcelo.

De Kobayashi staat overigens nog steeds in de shack en zal daar wat mij betreft nog lang blijven.

Inmiddels zelfs op de nieuwe QSL kaart gekomen als prominent onderdeel van mijn vintage verzameling.


73!

Louis
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Plaats reactie