Waterval met politieke boodschap

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#16 Bericht door PA0ETE »

Goos schreef:@PE0ETE
Bovenste plaatje heet spectrum.
Waterval heeft een X , Y en Z as waarbij de X = freq , Y= tijd , Z=Amplitude en wordt dan in 3D weer gegeven.
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat bij een spectogram de kleur de 3e dimensie is, maar om onderscheid te kunnen maken is gekozen om dit verschillende namen te geven.
Meetinstrumenten hadden in de tijd van de monochrome schermen ,alleen spectrum en waterval later met grijswaarden kwam eigenlijk pas het spectogram in beeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall ... histle.png

Goos
Nu ben ik geheel in verwarring gebracht. :-)

Je kunt natuurlijk niet alles weten. Ik ga hier eens even wat beter op studeren om weer van die verwarring af te komen. Overigens bedankt dat je me erop gewezen hebt. Misschien kom ik er nog op terug. (Wat ik dacht is dat de intensiteit varierde doordat een sterker signaal er nou eenmaal ook wat breder uitziet en zodoende meer 'wit' genereert)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#17 Bericht door PA0ETE »

Remco schreef:Dit is zeker geen SSTV maar een andere mode.
Op QO-100 zitten er ook een aantal mee te experimenteren (o.a. I6IBE).

Er zijn inmiddels zoveel digitale modes dat ik daarin de weg kwijt ben ; -)
Het is geen aparte digimode, maar een manier/mode om beeld in de waterval weer te geven. Het zijn meerdere analoge signalen die samen een beeld in bepaalde watervalschermen opleveren (ik heb hierboven een geluidsfragement gepost van het logo van Slow Scan Radio als voorbeeld.)

Bij Fldigi kun je voor iedere doorgang die je maakt de gebruite digimode in het watervalscherm weergeven. Hierdoor weet de ontvangstkant wat hij in moet stellen. Er zijn meerdere benamingen voor, Fldigi gebruikt "Video", dat staat in het ID-menu. Je kunt de gebruikte mode daarnaast in Reed-Solomon-code uitzenden, zodat de ontvangstkant (bij o.a. Fldigi) automatisch in de juiste mode en audiofrequentie geconfigureerd wordt. Die optie zit in het plaatje hieronder op het tabblad 'RxID'.

Het instelmenu voor dit soort watervaltekst van Fldigi ziet eruit zoals in de afbeelding hieronder. (De meeste mensen weten niet eens dat het erin zit :-) )

Bij 'video ID modes' kun je aangeven in welke modulatiesoorten de info mee moet worden gestuurd. Standaard staan o.a. CW en RTTY hier uitgeschakeld.
190721fldigi-2.jpg

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#18 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef:
Goos schreef:@PE0ETE
Bovenste plaatje heet spectrum.
Waterval heeft een X , Y en Z as waarbij de X = freq , Y= tijd , Z=Amplitude en wordt dan in 3D weer gegeven.
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat bij een spectogram de kleur de 3e dimensie is, maar om onderscheid te kunnen maken is gekozen om dit verschillende namen te geven.
Meetinstrumenten hadden in de tijd van de monochrome schermen ,alleen spectrum en waterval later met grijswaarden kwam eigenlijk pas het spectogram in beeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall ... histle.png

Goos
Nu ben ik geheel in verwarring gebracht. :-)
Niet alleen jij John. Ook wikipedia is er niet helemaal zeker van getuige de tekst bij dit plaatje https://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall ... ftware.jpg uit hetzelfde artikel.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Waterval met politieke boodschap

#19 Bericht door Goos »

@PA3CQN
Ja het vervaagd een beetje, Als je b.v. een waterval hebt met erbij ook nog de amplitude als kleur en er recht van boven opkijkt , heb je weer een spectrogram.
In Matlab b.v. zijn spectrogram en waterfall, verschillende functies. Ook bij de ITU worden deze benamingen aangehouden.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#20 Bericht door PA0ETE »

Bedankt PA3CQN!

Ondanks dat ik niet als Juul een hang heb naar vroeger (zie eerder bij deze topic) stam ik toch nog uit het tijdperk dat alle scoop-schermen (en in eerste instantie de televisies ook) monochroom waren.

Het is wel altijd goed om op de hoogte te zijn van dit soort details.

Als je het heel precies bekijkt zit die amplitude-informatie als derde dimensie er bij een waterval wel in. Of je het er nou bewust in stopt of niet :-)

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waterval met politieke boodschap

#21 Bericht door PA3CQN »

Goos schreef:@PA3CQN
Ja het vervaagd een beetje, Als je b.v. een waterval hebt met erbij ook nog de amplitude als kleur en er recht van boven opkijkt , heb je weer een spectrogram.
In Matlab b.v. zijn spectrogram en waterfall, verschillende functies. Ook bij de ITU worden deze benamingen aangehouden.

Goos
Ik kan me goed voorstellen dat in de huidige sdr variant in de bewegende vorm een waterval heet. Het is een spectrogram dat in de tijd naar beneden loopt, en dat lijkt inderdaad op een waterval. Zelfs meer dan een 3d spectrogram waar niemand een waterval in herkent, maar eerder een berglandschap. Wie die naamgeving ooit verzonnen heeft ?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Waterval met politieke boodschap

#22 Bericht door 0000 »

..een интересно post!
@PA8JDG ..goed opgemerkt!

@Juul (al 'n poos niet meer gehoord) ..de eenvoud van ons radio pionier amateurisme bestaat niet meer. Huidige nieuwe technieken maken dit mogenlijk.
Encryptie wordt steeds verfijnder ..en lastiger om te decoderen. Propaganda moet 'easy' zijn, dus om dit ongecodeerd op allerlei manieren te verspreiden oa via hf, max bereik is begrijpelijk.

Als radioamateur (vreemd woord, trouwens ..altijd al gevonden?), ben je van nature geinteresseerd in het hoe en wat op radiogebied. Dat is het mooie van onze hobby/professie.
..indien meer info over deze begin post (freq./codering etc), graag meer

-->http://users.telenet.be/d.rijmenants/en ... crypto.htm
qrz.c/db/PA5E

henk2019
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2019, 20:47
Roepletters: PA0HNB

Re: Waterval met politieke boodschap

#23 Bericht door henk2019 »

PA5E schreef:..een интересно post!
@PA8JDG ..goed opgemerkt!

@Juul (al 'n poos niet meer gehoord) ..de eenvoud van ons radio pionier amateurisme bestaat niet meer. Huidige nieuwe technieken maken dit mogenlijk.
Encryptie wordt steeds verfijnder ..en lastiger om te decoderen. Propaganda moet 'easy' zijn, dus om dit ongecodeerd op allerlei manieren te verspreiden oa via hf, max bereik is begrijpelijk.

Als radioamateur (vreemd woord, trouwens ..altijd al gevonden?), ben je van nature geinteresseerd in het hoe en wat op radiogebied. Dat is het mooie van onze hobby/professie.
..indien meer info over deze begin post (freq./codering etc), graag meer

-->http://users.telenet.be/d.rijmenants/en ... crypto.htm
Technisch wel knap gedaan!

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Waterval met politieke boodschap

#24 Bericht door PC1TK »

Afgelopen zomer draaide ik in een nacht over de 80 meter . En vond daar een station wat een zeer politieke toespraak uit zond in het Duits .
En die boodschap was iets wat helemaal niet thuis hoort op onze of welke ander frequenties dan ook .
Heb er maar heel kort naar geluisterd want een keer door wat ik hoorde … draaide ik veder . Maar het leek de stem zo niet een goeie imitatie te zijn van een bepaald heerschap uit de vorige eeuw . Ik hoorde dat men bepaalde ongewenste groeperingen moest …… en toen had ik er al tabak van en was weg .

ik heb het aan een Duitser gemeld die wist waar hij dit weer moest melden … Dit kan gewoon iemand zijn geweest uit welk deel van Europa of de wereld dan ook natuurlijk .

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Waterval met politieke boodschap

#25 Bericht door PD2EW »

Voor wie interesse heeft, scroll even naar het 3e plaatje: bij de pinguin..
https://www.qsl.net/py4zbz/arq.htm
Hier staat ook een voorbeeldje: https://www.qsl.net/py4zbz/fc1.htm#i
Gebruik eventueel Google Translate.

Ik was er ook al even mee aan het experimenteren geweest, kreeg het niet echt goed gesynchroniseerd...
Mocht iemand het voorelkaar krijgen dan hoor ik dat graag, het leek me een leuke uitdaging voor de volgende JOTA..

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Waterval met politieke boodschap

#26 Bericht door Geen belang »

De grap is gewoon tonen mee te sturen die in de waterval oplichten.
Doordat velen NB, NR, AN op hebben staan hoor of merk je er niks van, maar in de waterval zie je de teksten wel.
Dit is niets nieuw, maar wel leuk :lol:

Op mijn websdr hebben we dit al eens met een aantal amateurs gedaan.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie