Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 01 maart 2021, 02:34

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 353 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 dec 2020, 12:44 

Ik denk: even de SDR-Sharp aanslingeren... lokale tijd: 12.00 dd. 30-12-2020
Even snel kijken tussen alle pieken van de storingen van zonnepanelen... en ziedaar!
De FOX-1D (naar later blijkt) was over ons heen gekomen en bevond zich al boven Frankrijk, er is een erg grote piek in het SDR-Sharp spectrum te zien.
Snel eventjes nog wat nauwkeuriger afstemmen en ja hoor... prima ontvangst!

Ik kijk dan pas naar de op dat moment door mij gebruikte antenne en het blijkt mijn horizontaal opgestelde zelfbouw V-dipool te zijn.
Zonder bandfilter is die rechtstreeks aangesloten op mijn RTL-USB stick.
De antenne staat buiten horizontaal opgesteld op 3.60 meter hoogte, op stapelbare epoxybuizen in een tegelvoet.
Hij kijkt net een half metertje boven het platte dak uit.

Eerst dacht ik dat het het de ISS repeater moest zijn, maar ik kwam er al gauw achter dat die de eerstkomende tijd nog niet over ons heen gaat komen.
Bijgaand vind je ook een kort geluidsfragmentje.

Bijlagen:
2020-1230_FOX-1D (Klein).png
2020-1230_FOX-1D (Klein).png [ 428.92 KiB | 2000 keer bekeken ]

11-55-47 Unknown 145,883 MHz.wav [ 2.58 MiB | 2000 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 31 dec 2020, 10:28 

Nu kun je je RTL stick kalibreren met DAB+:
https://aerospaceresearch.net/?page_id=2111

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2021, 02:10 

SATSAGEN Spectrum Analyzer Software Updated: Now Supports RTL-SDR

https://www.rtl-sdr.com/satsagen-spectrum-analyzer-software-updated-now-supports-rtl-sdr/

https://www.albfer.com/en/2021/01/31/satsagen-0-5/

gemaakt door Alberto IU1KVL

Na installatie, klikken op Toolbar. Vervolgens RTL-SDR selecteren in de instellingen.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2021, 15:06 

@Radioot
Mooie ontwikkeling, heb er ook even mee gestoeid, kende het niet.
Dank voor je info, wordt gewaardeerd!

Ik heb afgelopen weekend (7 feb 2021) een andere ontvanger aangesloten en werk nu zonder de Ham-It-Up converter.
Het is dus deze keer GEEN RTL-USB stick!
Gewoon een beetje spelen en uitproberen met alléén de V-Dipool voor 137 MHz aangesloten op een 1->4 passieve splitter met F-connectoren en TV kabel.
Deze zelfbouwantenne staat (is blijven staan vóór de sneeuwval) op 4 meter vanaf de grond en kijkt amper over het platte dak van mijn werkplaats.
Helaas is er geen mogelijkheid om de 20m GP op te zetten, die sneeuw ligt hier meer dan 30 cm dik..

Toevallig draaide ik tussen 13:00 en 14:00 LOC even over de 20m band (dat kan met deze ontvanger) en er bleek een contest te zijn!
Ik zie en hoor alleen maar stations (big guns) uit Rusland en Oost Europa... maar het werkt allemaal prima!

Ben op het moment alleen wel even iets minder gecharmeerd van SDR-Sharp (...)
Doordat de ontwikkelingen zo snel gaan (migratie naar .NET 5.0) is het allemaal niet zo leuk voor de ontwikkelaars van plugins.
Dan ben je net klaar met een aanpassing en werkt je plugin of werkstuk eindelijk, blijkt er weer een nieuwe SDR# versie en moet de boel weer op de schop.
Een beetje demotiverend allemaal, zeker voor die plugin makers en ook voor gebruikers van mijn (en anderen hun) bedieningsinterfaces.
Helaas zijn er al wat ontwikkelaars afgehaakt en dat maakt het er niet vrolijker op.
Versie 1732 werkt bij mij overigens nog prima met met de RTL-USB stick en ook met mijn niet nader te noemen ontvanger (maar een beetje insider heeft aan 1 oogopslag genoeg).

Gelukkig zijn er dus ook alternatieven (ik gebruik Windows, geen Linux) en om te laten zien dat die ook leuk werken heb ik de screendumps bijgevoegd.
Dus.. even een paar SDR programmaatjes naast elkaar (ze zijn niet precies getuned).
SDRangel heb ik ook geprobeerd, maar ik krijg er nog geen geluid uit (Windows).

Ook heb ik afgelopen weekend even gestoeid met een Raspberry-Pi4 (mijn Orange-Pi is 'hemelen') en de RTL-USB stick, maar ik kan mijn tijd maar 1x gebruiken.
Ik volg de ontwikkelingen nog steeds, maar blijf voorlopig even bij wat ik nu werkend heb.

Bijlagen:
2021-0207_Contest-20m_SDRUno (Middel).png
2021-0207_Contest-20m_SDRUno (Middel).png [ 878.64 KiB | 751 keer bekeken ]
2021-0207_Contest-20m_HDSDR (Middel).png
2021-0207_Contest-20m_HDSDR (Middel).png [ 1.17 MiB | 751 keer bekeken ]
2021-0207_Contest-20m_SDRSharp  (Middel).png
2021-0207_Contest-20m_SDRSharp (Middel).png [ 905.87 KiB | 751 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 feb 2021, 21:27 

Net voordat het 21.00 LOC is heb ik nog even de computer aangezet... kijken of 'er nog wat op is'.
Rechts van het 2m gebied duikt een Morsesignaal op, vermoedelijk afkomstig van een satelliet.

Het is grappig te zien dat je de signalen bijna zonder decoder in de waterval kan volgen en ik was helaas te laat voor de volledige boodschap.
Maar om toch even te laten zien hoe duidelijk dit te decoderen is.. kijk maar even mee...
Ik heb het gedeelte middenonder in de waterval maar even uitvergroot en op zijn kant gezet.

De oplettende meekijker ziet linksboven bij SOURCE dat ik ook nu ook even een andere ontvanger heb gebruikt.
Met de RTL-USB stick is dit ook prima te doen, het was alleen effe hurry-hurry voor mij, want het signaal werd al zwakker.
Even ompluggen zou mij net even teveel tijd gaan kosten..

Inmiddels is de SDR-Sharp software aangeland op versie 1800 en alles is wat opgeschoond, gecomprimeerd en samengepakt.
De vernieuwingen gaan razendsnel en met enkele versies per week, men heeft er blijkbaar zin in...
Er zijn alleen nog steeds problemen met veel oude plugins, oa. de Accessibility plugin (een van mijn favorieten) werkt niet echt fijn.

Bijlagen:
2021-0218_morse (Middel).png
2021-0218_morse (Middel).png [ 814.41 KiB | 420 keer bekeken ]
2021-0218_morse3.png
2021-0218_morse3.png [ 111.37 KiB | 420 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 feb 2021, 16:02 

Toch maar even nader onderzoek gedaan en het voorgaande bericht ging dus over de Maxvalier Satelliet.
Ik kende hier het bestaan niet van, maar nu dus wel: https://maxvaliersat.it

Het door mij ontvangen Morsesignaal was dus eigenlijk het bakensignaal en de omloop van de satelliet is te zien op: https://www.n2yo.com/?s=42778
De bakenfrequentie zou volgens die info 145.960 MHz moeten zijn en daar wijkt mijn ontvangstfrequentie door de Dopplerwerking maar 2,6 kHz van af.

Mijn gebruikte antenne: de zelfbouw V-dipool (horizontaal, met de punt naar het noorden), aangesloten met 10 meter TV coax en passieve SAT splitter (1 in en 4 uit, met F-connectoren).
Alles is dus 75 Ohm materiaal en je ziet dat ik veel RTV antennemateriaal uit de consumentenhoek gebruik..

De ontvangende USB radio was in dit geval de RSP-1A, maar ik ben er van overtuigd dat het ook prima met de RTL-USB stick had gelukt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2021, 20:05 

Het SDR-Sharp team heeft het er maar druk mee en wij zijn blijkbaar een soort bètatesters geworden, want ik merk dat een computer die gebaseerd is op een Ryzen processor niet vrolijk wordt van welke SDR-Sharp versie dan ook, boven de 1732. Mijn eveneens in Radio geïnteresseerde neef heeft namelijk een leuke samengestelde computer op die basis met een G-Force videokaart, SSD harddisk, 8GB geheugen en we zijn aan het installeren geweest met SDR-Sharp. Dat werd dus drama op drama... ondanks een volledige up-to-date Windows 10 (ook met .NET 5 geïnstalleerd).
Toen kreeg ik een ingeving en heb maar eens de 1732 versie (met door mij gebruikte plugins, frequentielijst, bandplan en instellingen) daarop gekopieerd: alles werkte weer prima! Daarna ook nog een compleet schone versie er bij-op gezet: ook prima!

Er zijn terloops veranderingen aangebracht in het SDR-Sharp programma en het ziet er spetterend uit, dat geef ik meteen toe. Maar het wordt steeds moeilijker te installeren door geforceerd aangebrachte beperkingen.
Ik heb er niet zo'n kijk op, maar mogelijk is men gevallen voor een nieuw ontwikkelplatform. Ook wil men het gebruik van alternatieve drivers niet toestaan en daarom gaat men alles zoveel mogelijk integreren (zodat er niet meer geëxperimenteerd kan worden).

Ik weet dat dit erg goed gelezen topic ook gelezen wordt door het SDR-Sharp ontwikkelteam en enkele pluginontwikkelaars, daarom plaats ik wat kritische kanttekeningen.
Inmiddels heb ik de SDR-Radio blik nog wat wijder gezet en nog wat andere SDR programma's gevonden die werken met een RTL-USB stick. Ze zijn wat minder bekend, maar evenzogoed erg leuke ontwikkelingen!

CubicSDR: https://cubicsdr.com

SDRPlusPlus: https://github.com/AlexandreRouma/SDRPlusPlus/releases
(SDR++ is in C++ geprogrammeerd en SDR# in C#)

Bijlagen:
CubicSDR vs.0.2.6a.png
CubicSDR vs.0.2.6a.png [ 495.08 KiB | 80 keer bekeken ]
SDR++_vs.0.2.5a.png
SDR++_vs.0.2.5a.png [ 345.45 KiB | 80 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 feb 2021, 20:44 

Ondervind geen problemen SDRsharp 1804 met Lenovo Ideapad i7-3630QM CPU 2.40GHz - 8GB RAM - Nvidia Geforce GT 650M icm Airspy HF+ Discovery. Ook Asus UX305L draait probleemloos.

Alhoewel ik SDRConsole prettiger vind.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 353 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur