@PE1RXU
Ik was met SDRuno begonnen omdat ik zag dat daarvoor ook een plugin ontwikkeld werd (zie ook een paar posts eerder).
Maar het houdt allemaal wel mijn aandacht...
Edward MacDonald (van SDRPlugins.com) had eerder ook al een Accessibility plugin ontworpen voor SDR-Sharp.
Deze zet veel toetsenbordcodes om in functies (hotkeys).
Helaas mis ik er nog wel wat, maar voorlopig is het al meer dan dat ik ooit had durven dromen.
Jammer dat Youssef dit nooit heeft meegenomen in zijn programma, HDSDR heeft deze functies wel (alleen squelch is daar weer een 'dingetje').
Met meerdere Arduino Leonardo modules kan ik nu de RTL-USB stick via het SDR-Sharp programma bedienen.
Ik wilde ze eerst allemaal serieel intern doorlussen, maar eenvoudiger ging het (voor mij althans) door ze voorlopig maar zelfstandig te houden.
Het wordt alleen wel een beetje een USB modulair bouwpakket (van links naar rechts):
- 1x module met 4 encoders (draaiknoppen) (zoom, volume, squelch, afstemmen)
- 1x encodermodule (draaiknop) voor het afstemmen
- 1x module met bedieningsfuncties (up/down functies)
- 1x module met 8 x 5 presets (hard coded)
Verder ook nog:
(onderaan):
- 1x encodermodule voor het testen
- 1x module voor het testen van bedieningsknoppen
(bovenaan)
- 1x de eerste testversie
Grappig ook, dat afstemmen (witte kleine schakelaartjesmatrix 5x8).. met 1 druk op de knop naar 145.600 MHz en met weer een druk op een andere knop naar 145.725 MHz.
Dan even luisteren op de ingang van de repeater, inzoomen met de encoder-draaiknop (links, oranje) op de focusfrequentie (60 stappen!) en met 1 druk op dezelfde draaiknop zie ik alles weer breed uitgezoomd (2,048 MHz breed).. en zo nog veel meer..
Audio-bandbreedte verbreden/versmallen is nog een beetje een 'dingetje'.., maar met drukknoppen (groen) is dit nu ook al redelijk te doen.
Ik heb voor SDR-Sharp (bijna) geen muis meer nodig en ik krijg ook geen muisarm meer.
Het bedienen van Windows gaat nu ook met aparte knoppen (geel):
- opstarten van het SDR-Sharpprogramma
- Windowsprogramma in 'focus' krijgen
- ALT+F4 (afsluiten van het programma)
De afstemstapgegevens van de Band plugin worden nu ook door de encoder-afstemknop (de grote zwarte draaiknop en de groene op de print van 4) meegenomen.
Zo komt er uit de afgelopen rustige tijd nog iets nuttigs.., maar er is nog veel werk aan de winkel.
De eerder al beschreven muis-afstemknop en de Eartoearoak versie zijn een leuke aanzet geweest, zo ook de Russische ietwat uitgebreidere versie die te koop is.
Inmiddels ben ik aan het denken over een grote layout, een soort van print (ongeveer 25x10cm) met een logische opstelling van knoppen.
Bijgaand een ontwerpje, dat misschien nog wel eens wat wordt...