SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#316 Bericht door PE1RIK »

Ik heb Spektrum in het verleden ook regelmatig toegepast voor het meten van filters en antenne's. Met een noise-source en een RF-Bridge werkt dat best aardig. Je ziet dan meteen wat er gebeurd.

Voor het maken van een spectrum-plot kun je dan beter rtl-power gebruiken. Onder water wordt dat ook gebruikt door Spektrum maar je kunt er niet zo mooi plaatjes mee maken omdat het zo lang duurt: Hij is dan al aan middelen.

De SSTV signalen van het ISS heb ik vorige week niet bekeken. Ik kwam er helaas niet aan toe. De vorige keer heb ik IQ-data opgenomen en dat later in alle rust weer afgespeeld. Het is dan zeker leuk om het verloop in frequentie te zien. En in GNUradio kun je makkelijk mixen met een frequentie om zo de doppler-shift te corrigeren.
En uiteindelijk heb ik toen ook plaatjes gemaakt zoals jij omschrijft: Telefoon met de app bij de luidspreker. Hoewel het natuurlijk ook goed gaat met QSSTV op de laptop.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#317 Bericht door PD2EW »

@PE1RIK
Hoi Bart, RTL-Power is idd. ook leuk!

Ik heb het ook bijna 3 uurtjes laten draaien en dat geeft je dan een aardige indruk van het gebruik van het spectrum.
Links= 80 MHz, rechts= 175 MHz.
De FM Omroepband (3m) is links ook duidelijk in beeld, het luchtvaartgedeelte in het midden en iets rechts van het midden de 2m Amateurband.
Flink overstuurd is rechts het C2000 netwerk te zien.
Rood is wat 'gezien' is in de tijd dat het programma aan stond, blauw is wat op het laatste moment te zien was.

Kleine tip...:
ik heb mijn RTL-USB sticks ge-hernummerd (in eprom) en verwachtte dat het RTL-Power programmaatje mijn V3 stick wel zou vinden...
Helaas! Er moet dus aangegeven worden dat ik stick 2 wil gebruiken, anders is er gewoon niets te zien.
Bijlagen
RTL_Power_2020-0814_12.30-15.15a (Middel).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#318 Bericht door PD2EW »

Er is weer een nieuwe versie van de Frequency Scanner plugin voor SDR-Sharp te downloaden.
Als je hier kijkt, dan staat er nog meer leuks:
https://mega.nz/folder/WOhgiYjB#_V0Fr0eu3UxFWXzytAZsIA
Lees dan ook even de gebruiksaanwijzing, die bijgesloten is (PDF).

De scanner kan NIET bovenin het scherm weergegeven worden.
Na de wijzigingen die voor de 1732 versie (Telerik layout) nodig waren, gaat dat niet goed (en ook veel meer...).
Bijlagen
2020-0818_Frequency_Scanner (Klein).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#319 Bericht door PD2EW »

Even breed in het 2m spectrum gekeken.. zie ik daar ineens bovenin de band een streepje Morse voorbijkomen.
Het beweegt zich in het spectrum zoals een satelliet dat ook doet, dus dit Morsesignaal zal wel het retoursignaal zijn van één van die satellieten.
Zonder tracking plugin is het frequentieverloop haast niet bij te houden, want de bandbreedte is te smal en je moet dus continue bijregelen.
Vergeet je dat even, dan krijg je van zie zig-zagstrepen te zien...

Helaas, ik had de modules gisteravond afgekoppeld om er een foto van te maken, zodat ik de jongelui mijn Coronaprojectjes kon laten zien.
Zo had ik de analoge potmeterregeling voor SDR ook even niet bij de hand... next time better...

En de jongelui hadden zelf een radiouitbreiding gebouwd voor de Farming Simulator, waar ze mij dan weer mee verrasten.. ;-)
Bijlagen
Morse01 (Klein).png
Morse02 (Klein).png
Morse03 (Klein).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#320 Bericht door PD2EW »

Voor o.a. de SDR-Sharpgebruiker met een zichtprobleem is er nu ook een voorleesplugin!
Deze kan zelfs gekoppeld worden aan een brailleregel: https://sdrplugins.com/screen-reader-plugin Ik heb het laatste niet getest..
Eddie MacDonald van www.sdrplugins.com is de afgelopen C19 periode productief doorgekomen en heeft nog meer uitbreidingen klaar staan, kijk maar eens op zijn site...

Ook de Accessibility plugin is erg handig. Ik gebruik hem al voor vanalles-en-nogwat en ivm. de JOTA heb ik voor de iCOM 706 een voetpedaal gemaakt, waarmee deze set nu zonder handen te gebruiken is. Bij het indrukken (aanstampen) van de PTT switch gaat eerst de computer waar SDR-Sharp op werkt op stand-by (spatiebalk functie) en het scherm 'bevriest'. Dit is nodig omdat de ingang van de RTL-USB stick overstuurd wordt en het spectrum van SDR-Sharp dan verandert in een grasveld met molshopen. De iCOM schakelt 200 msec. daarna pas om op TX.

De Arduino Leonardo is galvanisch van de set gescheiden door een 5 Volt miniatuurrelais. Deze neemt bij aantrekken 18 mA op en een anti-parallleldiode er overheen is genoeg om via een pootje van de Arduino Leonardo aangestuurd te worden. De microfoon als 'knijper' blijft nog wel actief en op de print is ook een schakelaartje met indicatie LED te vinden, dat schakelt over de contacten van het pedaal. Dat pedaal is dan weer een voetschakelaar voor een gitaareffect en dat mocht ik voor een habbekrats meenemen bij de plaatselijke muziekhandel: 1e keer stampen = de PTT knop wordt ingedrukt, 2e keer stampen = de PTT knop wordt weer gelost.

Mijn alternatieve microfoon is/wordt een (bijna sloop) Condor handmike. Die is handig om schoon te poetsen en ook die schakelaar kan -als het moet- als PTT knop dienen.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#321 Bericht door PD2EW »

Een waarschuwing voor de SDR-Sharp gebruikers die altijd de nieuwste versie gebruiken..

De SDR-Sharp updates worden na een lange tijd van stilte weer aangeboden, echter.. niet elke verandering is een verbetering.
Omdat versie 1732 voor mij redelijk werkbaar was, blijft het hier voor mij voorlopig ook maar even bij.
Of, zoals Lex (PH2LB) in de PI4TWN ronde zou zeggen: als de updates zich zo snel opvolgen, dan moet je er voorlopig maar niet op vertrouwen.

Zomaar enkele problemen die zich op dit moment (na 1732 t/m 1739) voordoen:
- na opstarten is er geen audio meer (niet eerder dan na het aanklikken van een voorkeuze)
- de squelch instelling (schuifregelaar) valt bij opnieuw opstarten altijd terug naar 0
- als de squelch is aangevinkt, dan wordt deze uitgevinkt bij opnieuw starten
- de step size voor het afstemmen valt na opnieuw opstarten terug naar 10Hz
- de ontvangst mode wordt niet meer automatisch vastgehouden (vaak staat er zelfs niets aangestipt)
- de eigen plugins (die bij SDR-Sharp zelf horen) werken niet meer optimaal
- nog meer externe plugins crashen, als ze dat al niet deden
- de nummering wordt niet systematisch ververst bij uitgave van een nieuwe versie

En bij wat externe plugins:
- afstemmen met hotkeys werkt niet meer (F+ en F-)
- het bandplan wordt niet altijd als referentie gebruikt

Dus als je gaat experimenteren.. denk eraan dat de SDR-Sharp software 'portable' is.
Je kan dus een kopie van de gehele directory maken en die in een andere map weer gewoon gebruiken.
Dit alles is geen reden om dit programma niet meer te gebruiken en we kennen dit soort problemen ook uit het verleden.
En ja, ik weet dat er Linux is en dat er alternatieve programma's zijn.. ;-)
Ook ken ik de community plugin (die op het moment van schrijven ook nog steeds 1732 is).
Maar een gewaarschuwd mens...

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#322 Bericht door PD0JDG »

Dat is een duidelijk verhaal! Goede tip over de portabiliteit van SDR#. Zelf "unzip" ik altijd de download naar een map met het versie nummer, bijvoorbeeld: \SDRsharp1732. Een andere methode is om de download te hernoemen door de versie aan de naam van de download toe te voegen en deze te bewaren.

Er is dus geen reden om hoger dan 1732 te gaan, behalve dan voor HIDPI support?

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#323 Bericht door PD2EW »

Na een korte onderbreking hier, gaan mijn ontwikkelingen ook weer verder..
De Coronavrije PTT switch heeft inmiddels weer nieuwe software (dat heet een sketch) aan boord want de PTT bleef soms 'hangen'.

Inmiddels is er door Youssef en zijn team (als hij dat nog heeft..) wat gesleuteld aan de laatste SDR-Sharp versies.
Het Sdr-Sharp programma werkt nu dan eindelijk ook weer redelijk normaal.
Ik was met al die tussenversies even niet zo blij en zag een mooi project al een beetje stranden, maar de 1746 versie werkt weer redelijk normaal (voor zover ik dat kan beoordelen).
Voorlopig -en in aanloop naar de JOTA- gebruik ik wel een beperkt aantal plugins, dus geef geen garantie..

De Screen Reader plugin (vs. 1.1) met in/uitschakelbare voorleesmodus werkt nu redelijk.
Hierover had ik Edward al een berichtje gestuurd, omdat de afstemfrequentie misschien verkeerd werd uitgesproken.
Echter is de separator in onze Nederlandse taal een punt, maar in andere talen is dat een komma.
In onze ogen klinkt dat dan weer gek, maar het klopt wel, dusss...

Een ander probleem is de bediening met hotkeys, want de 'z' is al in gebruik voor de ZOOM functie.
Hij kan m.i. niet dubbelop worden gebruikt voor de Screen Reader (z en x) en hier zal ongetwijfeld nog een oplossing voor komen..
Op mijn preset board kan straks wel (nu nog experimenteel) de frequentie van de voorkeuzes worden voorgelezen.
Dat klinkt dan wel weer grappig en is super handig bij slechtziendheid..

Let op bij het gebruik van de "Community Package with Plugins"!
Deze staat nog steeds op versie 1732 en het gaat fout bij hogere versies en het experimenteren met nieuwe of andere plugins.
Men is geneigd om zoveel plugins als mogelijk te installeren, want dat ziet er imposant uit (zeker op hogere resolutie schermen!).
Ook de donkere bedieningsinterface lijkt erg 'stoer'.., maar mijn idee is: DOE DIT NIET!

Niet alle plugins zijn compatibel met die nieuwe SDR versies, want SDR-Sharp leunt namelijk zwaar op .NET (DOT NET) van Microsoft.
Daar zijn veel varianten van in oude en nieuwe versies en compatibiliteit is echt niet het sterkste punt.
Dat maakt ook dat er erg veel verkeerd kan gaan.

En heb je net de hele kerstboom stap voor stap opgetuigd, dan stort hij weer in bij een nieuwe versie en moet je opnieuw beginnen.
Niet leuk dus... :-(

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#324 Bericht door PA1AIS »

Toch kunstig om 22 pagina's te wijden aan zo'n low-level stick / chip.
Petje af!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#325 Bericht door PD2EW »

Dankjewel en graag gedaan!

De reacties en de teller geven aan dat er blijkbaar veel interesse is in dit "Low Level stick" onderwerp.
Bijvoorbeeld als instap in de radiohobby, want daarbij is die "Low Level" drempel best wel aantrekkelijk.
Zo wordt de radiohobby ook weer gepromoot en daar hebben we allemaal baat bij.
De ontvangstresultaten van het stickje zijn ook best leuk te noemen en ik schreef het al eerder.. heb er geen problemen mee om mijn resultaten te delen.

Inmiddels vliegen de nieuwe SDRSharp versies met soms meerdere per dag voorbij.
1732 blijft voor mij nog steeds de 'stable version', in de configuratie die ik gebruik ('Dual Core' of AMD, 4GB, HDD).
Ook ben ik er zo langzamerhand wel achter dat minimaal een i3 en een SSD nodig is, want de Telerik interface en de wijzigingen die bij afsluiten worden vastgelegd vergen blijkbaar nogal veel van een (Windows) computer.

Ook ben ik wel geïnteresseerd in andere SDR ontvangers en software, maar kan me niet overal tegelijk mee bezighouden.
Maar... er is ook een Icom IC-R8500 naar mij onderweg en mogelijk wordt die nog gekoppeld aan de RTL-USB en SDRSharp.
Helaas heb ik bij een veiling wel de ontvanger en niet de extra spectrum unit verworven (AOR SDU5600), ook ging er nog een IC-R8600 aan mij voorbij.. :(

Dus op het moment is het nog even RTL-USB, SDR-Sharp en de interfacing ervan.
Waarschijnlijk zal er hier dus nog wel meer info over deze "Low Level stick" verschijnen.. en wie dit niet interessant vindt, die slaat het gewoon over ;-)

Op naar de volgende pagina en mocht je willen, dan mag je jouw radio- of SDR ervaringen hier ook delen hoor...

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#326 Bericht door PD2EW »

De ICOM IC-R8500 radio is ontvangen, de 4 gloeilampjes heb ik eerst maar even vervangen voor 4x witte flat top LED.
Vandaag voor het eerst een hoorbaar vergelijk gemaakt tussen de R8500 en de RTL-USB stick.
Nou is hier ter plaatse bepaald de ontvangst niet optimaal ivm. de walnotenboom en de hoogte..

Ik heb de R8500 op een x-50 en de RTL-USB op een x-200 aangelsloten.
Beiden staan op dezelfde voethoogte en er is weinig hoorbaar verschil te merken op het eerste oog/oor.
Oké, op de SDR-Sharp versie 1732 heb ik de Audio processor plugin geïnstalleerd en ik heb geen filters in de antennekabel opgenomen.
Alles is net zo aangesloten als dat iemand het net uit de winkel zou gebruiken, de ICOM is van ergens eind 1990 en de stick is van 15 jaar later.

Ook zijn de zonnepanelen op dit moment nog niet erg fanatiek en alles is nog net hoorbaar (145.225 MHz, de ronde).
Toegegeven dat verder een geoefend oor er alleen wat van kan maken, maar dat geldt voor beide ontvangers.
Wel heb ik de bandbreedte in SDR-Sharp op 5,5 kHz gezet, anders is ook het kleine beetje ontvangen signaal niet te verstaan..

De gebruikte plugins: zie foto en je kan even Googlen voor de downloads.
De IC-R8500 moet ik nog even onder de knie krijgen, maar die bevatte nog wel de instellingen van de vorige O.M.
Een slinger aan de knop geven is het enige dat nodig was...

Wat een volgende uitdaging wordt, is een verbinding tussen de 10,7 MHz uitgang en de RTL-USB stick.
Hiermee wil ik een spectrumview krijgen van de R8500.
In ieder geval moet er een seriecondensator opgenomen worden ivm DC block (9 Volt), maar verder wordt het dus één grote verrassing..
Ook wordt het spectrum dan spiegelverkeerd weergegeven, net zoals bij de ICOM-706 waar ik een IF uitgang op heb gemaakt.
Dus om USB signalen te luisteren moet je dan de LSB stand op SDR-Sharp instellen.
Bijlagen
2020-0926_Plugins (Klein).png
2020-0926_Ronde (Klein).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#327 Bericht door PD2EW »

Heel vage spraaksignalen gezien/gehoord: bij toeval stem ik op de RTL-USB af rond 137 MHz en hier is bij vlagen iets van spraak hoorbaar (NFM):
137.073750 Duits(?), social talk
137.177725 Druk buitenlands, social talk
137.373500 Druk buitenlands, social talk
Dit zijn SDR-Sharp frequenties, dus geen (afgeronde) rasterfrequenties en alles heeft ook dezelfde signaalsterkte. Het schijnt dat OrbComm satellieten hier ergens hun retoursignalen hebben, maar ik zie geen Dopplereffect. Ook heel apart is dat alles ineens is afgelopen en het weer helemaal stil is..

Heb getracht op de IC-R8500 iets mee te krijgen: het analoge S metertje beweegt wel iets bij deze frequenties maar er is daarop nog minder verstaandbaars te ontvangen.

Bijgevoegd GIFje is animated (klik erop en het opent).
Bijlagen
2020-0929_137MHz.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#328 Bericht door PD2EW »

Net voor de Scoutingvoorbereidingen nog even SDR-Sharp (1731) aangezet.
Alles wordt hier afgebouwd ivm de JOTA straks, en daarna komt het wel een keer weer terug..

FLTSATCOM (of: 'FleetSatCom') komt hier op de valreep net nog een beetje binnen: 255,550 MHz NFM.
Het is dan ook net genoeg om een taal te horen die ik niet kan verstaan, er wordt in ieder geval druk gebabbeld...
(kan Spaans of Portugees zijn)

Antenne: x50, 10 mtr Aircell, FM-block filter, RTL-USB V3 stick.
Meer info over deze FLTSATCOM vind je o.a. hier: http://www.cbforum.nl/viewtopic.php?f=2 ... 50#p108046

Verder gaat het met de nieuwe versies van SDR-Sharp crescendo.. de laatste versie is te doen, maar er vallen weer enkele plugins af.
Met een I3 of I5 processor in je Windowscomputer is er geen probleem meer bij het afsluiten, een Core2 Pentium kan het bijna niet meer aan.
Jammer is het ook, dat er weinig hierover echt goed duidelijk wordt gemaakt, althans voor de gewone gebruiker.

Inmiddels is de CAT communicatie in combinatie met de Icom apparaten (706 en 8500) en de computer/software op orde.
Het zelfbouw interface doet ook wonderen.. (schema bijgevoegd).
Ik zie wel wat mogelijkheden in de onderlinge CAT communicatie tussen SDR-Sharp en de rest, maar dat is voer voor na de JOTA.
Bijlagen
CAT_CI-V Interface.png
CAT_CI-V Interface.png (13.46 KiB) 10138 keer bekeken
2020-MilSat001 (Klein).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#329 Bericht door PD2EW »

Inmiddels is het een en ander ingepakt ivm de JOTA en heb ik toch nog even een experimentje met de RTL-SDR USB stick gedaan.
De 'riedeltjes' op 144.800 MHz maakten mij al een tijdje benieuwd naar wat er eigenlijk achter zou zitten.
Even zoeken op internet: AFSK1200 Decoder kan -met weinig aanpassing van de computer- hier wel iets mee.
Bijgaand een schermafdruk van een korte test.
Heeft iemand nog tips voor APRS software die ik eenvoudig kan koppelen aan SDR-Sharp?
Bijlagen
2020-1015-APRS_decoder2 (Aangepast).png
2020-1015-APRS_decoder1 (Aangepast).png

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#330 Bericht door Lexie »

Dat lukt met MULTIPSK. Daarmee kun je de RTL-SDR ook rechtstreeks besturen. (SDRPlay inmiddels ook) Alleen zou ik MULTIPSK niet echt eenvoudig willen noemen. In het verleden weleens mee aan het stoeien geweest, mijn indruk was dat het decoderen beter ging met SDR-Sharp en Virtual Audio Cable. Heeft wellicht te maken met de gain instellingen en hoe MULTIPSK daarmee omgaat.

Plaats reactie