SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#331 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat je ziet is APRS op 144.800. Probeer eens Direwolf.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#332 Bericht door PD2EW »

Dank voor de tips, het is inderdaad APRS!

De spullen staan hier na de JOTA-JOTI (die bij ons alléén JOTI werd) nog steeds ingepakt en dus weinig 'radio' hier.
Heb toen maar even 'tegenstation' gespeeld (alleen en met hulp van de zoon des huizes) op een andere locatie (Zwiep, bij Lochem). Daar hebben we het nodige gespeeld met SDR en de ICOM radio's.

Vanmorgen had ik even een rustige morgen (ivm C19 weer even geen klantbezoek), dus maar eens met de SpyServer instelling van SDR-Sharp gespeeld en wat luister- en gebruikservaring opgedaan. Niet dat ik nou zo'n 'over de grens' luisteraar ben, maar je wordt wel handig met het instellen.

In Spanje is de 27 MC nog levendig te beluisteren (er waren ook Nederlandse gebruikers!):
sdr://83.58.39.209:5558, 27 MHz, NFM

Daarna door naar Noord Frankrijk, even luisteren op de 80m band en dat gaat als een speer:
sdr://82.64.181.126:55558, LSB, op 7144 kHz een QSO tussen MX0SNB met M3BLO om 12.35 LOC

In Finland nog even een Morse station gedecodeerd (whatever it may be):
sdr://193.210.231.74:50101, CW, 7423 kHz, 7255 ..?

Daarna nog even een Russisch muziekje geluisterd op de FM band:
sdr://91.122.191.175:5556, WFM

Zo kom ik er al spelende wel achter dat wat extra intuitieve bediening best handig is.
Ik gebruik nu de muis, maar de knoppenmodules ga ik er ook nog wel eens bij pakken...

Deze gebruiker in België heeft ook een monitor aan staan voor een bepaalde frequentie (aan de kust..?):
sdr://82.64.181.126:55558, 155,425 MHz, NFM
Bijlagen
2020-1022- Spain 27MC.png
2020-1022- France 80m1.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#333 Bericht door PD2EW »

Voor hen die de laatste SDR-Sharp versie (1770) willen installeren even het volgende..
Vandaag (zondag, 25-10) heb ik dat even geprobeerd, echter .. de download wordt onderbroken door mijn Windows virusscanner en er wordt een virus gemeld en verwijderd. Zet ik de virusscanner uit dan werken download en installatie wel.
De virusscanners op al mijn Windowscomputers geven dezelfde fout... en volgens mij heeft iemand hier wel een probleem.
Sdrsharp.exe versie 1770 wordt blijkbaar als virusdragend gezien en á-la-minute verwijderd, dus ik ga voorlopig fijn verder met versie 1768 en 1732. Ik schreef het al eerder, bewaar ook oude SDR# installaties want ze komen altijd wel ergens van pas.

Inmiddels heb ik een nieuwe interface gemaakt, zodat SDR# met een IR afstandbediening kan worden bediend.
De functies die inmiddels werken zijn: st.by, mute, volume +/-, afstemmen +/- en 10 voorkeuzes.
Stille hoop..: de jog/shuttle knop van een uitgebreide JVC video-afstandbediening gebruiken voor het afstemmen van SDR-Sharp.
Helaas heb ik hier nog geen library voor gevonden (de afstandbediening voor VCR, dus geen TV versie), maar ik heb geduld..

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#334 Bericht door PD2EW »

Ik ben even in bovenstaand probleem gedoken en heb gezien dat PA3DAT het in het verleden ook al was tegengekomen:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 85#p208199

Vanuit het Airspy forum (Prog) komt er op 21 september een Intel oplossing, die in ieder geval voor mij wel werkt:
https://groups.io/g/airspy/topic/769890 ... ,ct=1&ct=1

Eerst dacht ik dat het niet ging werken, maar na het opnieuw opstarten van de computer en opnieuw installeren van SDR-Sharp ging het goed.
(mijn Windows versie: 20H2 - 19042-572)

Nog een tip:
plugins uitzetten kan je door het Plugins.xml bestand te openen met het kladblok.
Voorzie de bewuste regel vooraf van <!-- en achteraan van -->
Er is ook een plugin voor, maar dit gaat ook prima!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#335 Bericht door PD2EW »

Op dit moment heb ik weinig tijd over voor (ontvangst)experimenten, helaas..

Toch heb ik vanmiddag in een verloren uurtje voor het eerst SDR-Sharp via CAT control werkend gekoppeld gekregen aan mijn Icom apparatuur.
Met gebruikmaking van (alleen) de OmniRig Sync plugin werkt dat erg leuk, echter is er nogal vertraging in de onderlinge aansturing.
Zo verliest SDR-Sharp regelmatig zijn contact met de IC-R8500 en vervang ik deze door mijn IC-706, dan werkt het precies zo traag.
Er ontstaat een soort na-ijl effect, regel je de één 5 stappen op en kijk je naar de ander, dan zie je die stapje voor stapje bijtrekken tot het goede.
Alleen worden 5 stapjes uitgesmeerd over bijna 3 seconden...
Ik vermoed dat het komt door dataverminking of -timing en helaas heb ik geen ervaring met CAT aansturing, dus mogelijk is er iemand die hierover iets meer kan vertellen?
Mijn interface is 'zelfbouw', zoals al eerder beschreven.

De OmniRig Sync plugininstellingen die ik hierbij gebruik(te) zijn:
9600 8N1 (alleen deze waarden werken op beide apparaten)
RTS/DTS: high/high (low/low lost ook niets op)
Polling: 100ms (was 400, op advies naar 100 bijgesteld)
Timeout: 100ms (alles tot aan 4000 geprobeerd)

Verder is er inderdaad een klein probleempje bij de ontwikkeling van externe plugins, dus installeer je de 'Community Package with Plugins', dan hoor je de stem die voorleest.
Echter heeft deze plugin dezelfde z-functietoets in gebruik als de Zoom functie in de 'Accessibility Control' van dezelfde maker en is er blijkbaar 'even niet goed opgelet bij de lettertoewijzing' ;-)
Lastig is het dat je dan met elke in- of uitzoomstap de hele bubs telkens opnieuw krijgt voorgelezen..

De stem die voorleest (via de Screen Reader) kan je ook uitzetten, zoals beschreven in een ander topic:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=11&t=23209
Via het pluginmenu uitzetten betekent echter niet dat je de stem niet meer hoort, maar ik denk dat er binnenkort wel een correctie op komt, want er verandert de laatste tijd wel erg veel.
Dit gaat alleen wel met het nodige vallen en opstaan... ;-)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#336 Bericht door PD2EW »

Tegenwoordig heb ik de Icom IC-R8500 aangesloten op de verticale Diamond x50 en de RTL-USB ontvanger via een FM-Block filter op een horizontale V-dipool.
Een zelfbouw CV-I CAT interface tussen beiden maakt het zo, dat ik met SDR-Sharp af kan stemmen (master) en de Icom daarop volgt (slave).

Net nog heel even met SDR-Sharp aan het stoeien geweest, tussen de bedrijven door, en daarop hoor ik heel zacht muziek op de 252 MHz band.
In AM, heel zachte modulatie en met veel vreemd signaal eromheen.
Die muziek kon ik net hoorbaar uit de ruis halen, door wat smalbandiger te luisteren (3 kHz) en het ging nog beter door de AM Co-Channel Canceller in te schakelen.
Dat laatste reageerde meteen al beter, zonder verdere instellingen. Helaas was het signaal ook zo weer weg en heb ik er niet lang mee kunnen spelen.


Opvallend is wel dat er tegelijk op de Icom bijna geen signaal hoorbaar was, af en toe een beetje.. het zal misschien aan de V/H polariteit hebben gelegen?
Bijgaand screenshot is van nog een laatste staartje van de ontvangst, toen het fenomeen alweer over was.
Ik dacht nog even aan meng- of restproducten, oversturing en dat soort dingen.. maar ik kon er geen duidelijk 'beeld' bij krijgen.

Wat mij ook opviel bij het gebruik van beide apparaten, gelinkt via de CAT control en de OmniRig Sync plugin is, dat WFM op SDR-Sharp niet gelijk is aan WFM op de Icom.
Bij het aanklikken van een (W)FM omroepzender (in de FM band) stemt de 8500 ook wel af maar die springt in de (N)FM mode.
Dat is dus eigenlijk NFM en zou dus FM (WFM) moeten zijn, het is maar welke naam je eraan geeft..
Maar goed, om gewoon radio te luisteren is de Icom wel een heel 'luxe radio'... en de piratentijd ligt ook al weer ver achter mij... ;-)
Bijlagen
2020-1110 - Piraten AM 252MHz (Aangepast).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#337 Bericht door PD2EW »

Dag allen

Het team van SDR-Sharp is bezig met make-overs en door het gebruik van de Telerik layouts geeft dat mij het idee van een kind in een snoepwinkel.
Blijkbaar stappen we plotseling en onaangekondigd af van de klassieke layout en moet ik (en velen met mij) vaststellen dat er enkele plug-ins niet betrouwbaar werken.

Eén van die plugins is de Accessibility Plugin, die na elke wijziging telkens een foutmelding geeft. Hopenlijk komt er een oplossing...
Worden er geen wijzigingen gemaakt in de geïnstalleerde plugin, dan werkt hij wel.

De Telerik aanpassingen geven dus wel nieuwe mogelijkheden voor de layout. Bijgevoegd vind je een voorbeeld van hoe het goed en hoe het ook goed mis kan gaan.
De gebruiker is gewaarschuwd, zelfs de door Airspy zelf gepromote "Community Package with Plugins" gaat uiteindelijk in de fout.

Wat ook niet goed gaat werken, is het gedeeltelijk overnemen van nieuwe bestanden in oude installaties.
De nieuwste SDR# versies kunnen instellingen opslaan en daarmee kan je terug naar eerdere configuraties.
Dat gaat dus goed fout, hieronder zie je het gevolg...

De computers die ik gebruik geven (onafhankelijk van hoeveel en welke core, geheugen of harddisk) allemaal dezelfde problemen.
Het lijkt dus aantrekkelijk om de nieuwste en liefst meest complete versie te gebruiken, maar ik blijf voorlopig bij de 1732 versie.

Zoals ik ook al eerder schreef.. bewaar oude en goed werkende installaties in mapjes en geeft ze namen met verwijzingen die herkenbaar zijn.
Je kan er altijd weer gebruik van maken.
Bijlagen
001.png
002.png

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#338 Bericht door PA1AIS »

ik ben met 1777 best tevreden....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#339 Bericht door PD2EW »

@PA1AIS

Jawel, ik vind die SDR-Sharp ontwikkeling ook wel goed en zeker die extra opties.
Echter merk ik dat er geen (goed) overleg is tussen veel plugin makers die het programma mede groot hebben gemaakt en het eigen team.
De plugins die ik (in 1732) gebruik zitten ook in die 'alles in een' versie, die men indirect ook aanbiedt op de Airspy site.
Je zou verwachten dat men daar als ontwikkelaar dan ook achter staat.

Inmiddels is mijn aandeel om vragen (via het Groups.io forum) te stellen ook afgewezen, dat heeft dus geen zin.
Het blijkt dat mijn originele laatste SDR-Sharp versie totaal vastloopt (freeze), zelfs bij de vermindering van plugins tot maar 4 van hun eigen toevoegingen. Het gaat een paar keer achter elkaar goed en dan ineens is het bij de volgende keer 'freeze' en kan ik alleen maar afsluiten met de Taskmanager (Ctrl+Alt+Del). Maar je moet het eigenlijk wel vaker opstarten als je met de plugins gaat experimenteren...?

Wil ik dat ook aan hen melden, dan kan of mag dat blijkbaar niet en op verschillende forums te lezen ben ik beslist niet de enige gebruiker met die problemen. Het is een beetje jammer van de moeite.. en voor hen een gemiste kans.

Dit waren de enige plugins die het bij mij al tot een 'freeze' laten komen, bij meerdere keren achter elkaar opstarten:

<add key="Band Plan" value="SDRSharp.BandPlan.BandPlanPlugin,SDRSharp.BandPlan" />
<add key="Zoom FFT" value="SDRSharp.ZoomFFT.ZoomFFTPlugin,SDRSharp.ZoomFFT" />
<add key="Frequency Scanner" value="SDRSharp.FrequencyScanner.FrequencyScannerPlugin,SDRSharp.FrequencyScanner" />
<add key="Frequency Manager" value="SDRSharp.FrequencyManager.FrequencyManagerPlugin,SDRSharp.FrequencyManager" />

Misschien experimenteer ik teveel..? Dat kan natuurlijk ook.. ;-) en mijn computer: i5, SSD, 4GB, maar elke andere die ik heb gaat ook in de fout.
Wat opmerkelijk is, is dat het altijd fout gaat NA die 1732 versie.., dus ik wacht voorlopig op betere tijden.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#340 Bericht door PD2EW »

Helaas, helaas... vandaag heb ik geen ISS SSTV signalen mogen ontvangen.
Dit zou op 145.800 MHz te zien en horen moeten zijn, op 1 en 2 december.
Morgen dus nog een kans..

Wel zag ik wat andere signalen van satellieten die voorbij kwamen...
Dat zijn die twee lichtblauwe brede balken die verticaal over het beeld verschijnen.
(onderstaand is een animated GIF, klik erop en de animatie start)
Bijlagen
2020-12-01-aa.gif

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#341 Bericht door pd0raa »

Ja helaas krijg ik eea ook niet fijn aan de praat ., een vrij recente laptop , alle windows handel up to date en nog gaat t progamma in de freeze mode .. en ja tuurlijk voor t meeste kan hdsdr prima maar t smoelt zo mooi he dat sdr progje ...( en dito filtermogelijkheden uiteraard ) :roll:

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#342 Bericht door PD2EW »

Voor hen die interesse hebben in bijvoorbeeld een HF upconverter (50 MHz), maar ook voor andere tips omtrent het gebruik van de RTL-USB stick, is er de site van ON1BES (www.on1bes.be). Zijn info is uit 2015, maar nog steeds actueel!

De hobby staat hier even op een lager pitje, want er zijn andere zaken die om aandacht vragen.
Het kan zijn dat mijn regelmaat van posting dus wat onregelmatiger wordt.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#343 Bericht door pa3kc »

PD2EW schreef: Net nog heel even met SDR-Sharp aan het stoeien geweest, tussen de bedrijven door, en daarop hoor ik heel zacht muziek op de 252 MHz band.
In AM, heel zachte modulatie en met veel vreemd signaal eromheen.
Die muziek kon ik net hoorbaar uit de ruis halen, door wat smalbandiger te luisteren (3 kHz) en het ging nog beter door de AM Co-Channel Canceller in te schakelen.
Als het weer gebeurd luister dan eens op 84Mhz.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#344 Bericht door PD2EW »

@ PA3KC
Ik zal er eens op gaan letten...

@ allen die dit volgen
De ontwikkeling staat hier nu even op een laag pitje en dit zijn de resultaten tot nu toe. Inderdaad zijn dit veel modules en ik had ze ook serieel door kunnen koppelen.
Ook een Arduino Mega was een optie en daar schreef ik al eerder iets over.
Na lang nadenken heb ik dat toch maar niet gedaan, in de praktijk blijkt dit voor mij gewoon het handigst.
Ook ben ik eigenlijk maar een beginner op dit gebied, heb ook veel spelletjes ge-copy-and-pasted van internet en gekeken van hoe een ander iets doet.

De paneeltjes zijn van het bekende Zweedse warenhuis, ze lenen zich hier prima voor als ze beplakt zijn met Velcro klittenband.
De USB kabeltjes komen nog door een gaatje naar de achterkant en van daaruit gaan ze per 4 naar een USB hub die er ook met Velcro onder wordt geplakt..
Elk paneel bezet aan het eind dus maar 1 gezamenlijke USB aansluiting.

A – SDR# Mode module (Matrix *) ontvangstmode en presets (CoA)
B – SDR# Preset module (Matrix *) 8 x 5 voorkeuzes
C – SDR# Functiemodule (Matrix *) zie D (in een Matrix *)
D – SDR# Functiemodule eerstontwikkelde bedieningsmodule (1 op 1)
E – SDR# Joystickmodule (rood) o.a. volume, tune fast/slow
F – Simon Says spelmodule ;-)
G – SDR# Infrarood module basisfuncties + 10 voorkeuzes

H – SDR# PTT module (handig tijdens de JOTA!) PTT voor Icom 706
I – SDR# Encoder module (4x) volume, zoom, tune, squelch
J – Windows® Encoder module (6x) Windows volume en test..
K – SDR# Analoge fine tune module (270' fijnafstemming)
L – HDSDR Encoder module (4x) volume, zoom, tune, spectrum
M – SDR# Tune (afstem) module

Ook zijn er nog de volgende modules (geen foto van):
N – HDSDR Tune (afstem) module
O - Afstemknop zonder kastje

Matrix *
Bij 1 x 8 aansluitingen in de 1 op 1 opstelling zijn 8 schakelfuncties mogelijk.
In een matrix zijn dat er 4 x 4 = 16.

De eventuele ombouw naar HDSDR, daar ben ik nog mee bezig..
Bijlagen
SDR - PresetBoard (Aangepast).png
SDR - Modules (Aangepast).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#345 Bericht door PD2EW »

@ PA3KC
Klopt, er is idd. een relatie te vinden en ik heb die test gedaan.

Met de versterking een beetje opgeregeld komt 100% FM op de RTL-USB stick (ook bijna op 100% sterkte) op ongeveer 81.14 MHz binnen.
Op 89.00 MHz ontvang ik zelfs nog het signaal met de ingangsversterking-regelaar dicht en die 100% FM mast staat hier ook maar een paar honderd meter vandaan.
252 MHz (of daar omtrent) is nu wel weer vlak overigens, er is nu niks te horen...

Het is dus wel stick-eigen, want de Icom R8500 is op 81.14 MHz volledig stil (die wordt parallel aan SDR-Sharp aangestuurd, via de CAT interface).
Tja, die stick kostte nog geen tientje en dat meng/restproduct neem ik maar op de koop toe.
De RF ingang van de stick is ongefilterd en zo breed als de Grote Oceaan en ook de afscherming is van plastic, maar het blijft een leuk ding.

Dank voor de tip! Aardig experimentje en leuk te zien zo.

Luitjes, ik ben net herstellende uit de lappenmand (nee, geen C19) en moet ook aan de omgeving en de nering denken, de hobby staat dus écht even op een laag pitje..

Plaats reactie