SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#361 Bericht door PE1RIK »

Lex_Michdebak schreef: 12 jun 2021, 11:41 Ook ontvangers begint uit de hand te lopen. Een paar van die dvbt dingen is het jaren geleden mee begonnen. Toen die net uit kwam natuurlijk een HackRF, dan een Nooelec voor erbij, en twee weken geleden een RSPdx. Ik heb ook die nieuwe V3 gisteren nog besteld van RTLSDR nu het nog net voor 1 juli binnen kan zijn. Fingers crossed...
<knip>
Ik houd links en rechts de dingen een beetje in de gaten als er weer "nieuwe" dingen te vinden zijn in de ether. Waar ik nu naar uit kijk is KerberosSDR en de vernieuwde KrakenSDR, maar die dingen zijn nog in ontwikkeling en waarschijnlijk veel te duur als impulsaankoop.
Oh, wat komt me dit bekend voor zeg! Het aantal SDR-ontvangers groeit hier ook gestaag. De Kerberos en Kraken hebben fantastische mogelijkheden door de phase-coherent clock maar ze zijn inderdaad wat aan de dure kant om gewoon even te kopen. En om ze dan alleen maar te gebruiken als "5 * rtl-sdr" is ook jammer.

Je vertelt ook dat je meerdere antenne's hebt. Gebruik je ook filters, bijvoorbeeld bandfilters of low-pass / high-pass? Ik heb hier zelf een triplexer die al aardig filtert en dan nog gebruik ik de FM-bandstop filters. Er ontstaan namelijk veel mengproducten in de SDR als je aan de voorkant niet filtert, is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#362 Bericht door Lex_Michdebak »

PD2EW schreef: 12 jun 2021, 16:12 Lex, goed bezig daar, Top!

Aircell 7 is mijn basiskabel voor VHF amateurradiogebruik (TX) en bij de JOTA.

Terwijl ik net bovenin de 2m band (R1) zit te luisteren en te wachten opdat er weer eens wat overvliegt dat ik kan ontvangen (satellieten, kijk eens rond de 145.800 - 145.900 MHz), heb ik maar even een animated gifje gemaakt van mijn huidige frequentielijst. Dit ook als reactie op de opmerking van je hierboven, over dat er zo vreselijk veel aan signalen de ether ingeslingerd wordt...

Mijn lijstje bevat alleen de landen waar ik 'wat mee heb', omdat ik er naar toe ga of ben geweest met mijn (of een ander zijn) radiospullen:
een beetje FR, LU, NO, SE
een beetje meer BE, DE
en een beetje veel NL
en heel apart is NZ

Maar omdat radiosignalen niet aan de grens stoppen, staan er ook veel frequenties van omroepstations en luchtvaart in en ook veel VLF, LF, MF en HF. Evenzo de amateurbanden en de door mij gehoorde piraten, amateurstations enz... Die laatste worden als uitgangspunt gebruikt om opnieuw af te kunnen stemmen (dus van daaruit stem je dan hoger of lager af, met dezelfde instellingen).

Die NZ lijst, dat is wel leuk om hier te vertellen, heb ik gemaakt omdat ik een grote IF file had en die je kan gebruiken in SDR-Sharp. Zo kan je alsnog veel later weer eens op die opname afstemmen. Nooit geweten, toch geprobeerd en een heel apart idee is dat.
Mijn frequentielijst verandert overigens met de dag, dus ook weer als er ergens nieuwe 'dingen' gehoord worden, maar ook wanneer ik ergens nieuwe vermeldingen lees (uit betrouwbare bron), dan zet ik die er weer bij.

Ik ben gestopt bij SDR-Sharp vs. 1732, maar ik kan mijn gegevens ook weer in de nieuwe versie(s) gebruiken. Dit is het voorlopig, want het ontwikkelteam verandert idd telkens de opbouw en de basis weer (nu gebaseerd op .NET 5.xx). Het programma was stabiel maar werkt niet echt betrouwbaar meer (probeer het maar eens op een computer met Ryzen processor of eentje met alleen maar USB-3 aansluitingen).

Dat is dan meteen ook de reden dat ik mijn bestanden niet vrij ga geven, want ik word er later weer op aangesproken omdat iets niet compatibel is, of omdat men van hogerhand weer iets verandert. Zoiets kan de ontwikkeling ook tegenwerken… maar wat het grote gemak is dat ik ook lijsten en bedieningen voor andere programma’s kan samenstellen (ben nog aan het uitzoeken hoe of wat en in welk format).

Inmiddels gebruik ik mijn afstemmodules voor de WebSDR ontvangers van Twente (en al zijn varianten), maar KiwiSDR doet het er ook leuk mee. Leuk is dat, afstemmen met een draaiknop…!

Klik op het plaatje voor een 'animated GIF':
Ik heb eergisteren onder de ADSB antenne de kabel een upgrade gegeven van Aircell 7 naar Ecoflex 10. Het resultaat is gigantisch, zeker voor het prijsverschil van maar 1 euro per meter ofzo. De zondag 13-06 (eerste volle dag met Eco10) had 306630, zondag 06-06 maar 88308. Dat is meer dan 3x zo veel.
ADSB Flightaware Pro Stick Plus op Flightaware 1090 antenne, overgang Aircell 7 - Ecoflex 10.
ADSB Flightaware Pro Stick Plus op Flightaware 1090 antenne, overgang Aircell 7 - Ecoflex 10.
Ontvangst ADSB
Ontvangst ADSB
Waarschijnlijk ga ik als ik nu nog kabel moet kopen wel over op Eco10. Eco15 heb ik nu onder de D130 aangesloten, maar heb geen objectief meetbare nulmeting gedaan dus daar kan ik niet veel over zeggen. Als draaiknop had ik bij video editing al een Contour ShuttleXpress die ik nu ook heb ingesteld voor SDRUno, maar ik betrap mezelf dat ik vaak gewoon de muis gebruik en vergeet dat ik die Shuttle heb.

Lijstjes heb ik nog niet, ben nog gewoon in de waterval aan het kijken of ik iets voorbij zie komen en of ik het erop kan afstemmen. Meestal DX'ers via een SSB. Ik heb wel een RTTY gezien (denk ik) die zo nu en dan terugkomt en wat lokaal CB op kanaal 14. RTTY ga ik van de week nog wel eens mee klooien, misschien dat ik het krijg ontcijferd. Sats en ander buitenaards kom ik daarna nog wel eens op. Met dit weer is het moeilijk binnen te zitten. Met welke antenne kijk je in 145.800 - 145.900 MHz voor die satellieten?
PE1RIK schreef: 13 jun 2021, 06:41
Lex_Michdebak schreef: 12 jun 2021, 11:41 [..]
Oh, wat komt me dit bekend voor zeg! Het aantal SDR-ontvangers groeit hier ook gestaag. De Kerberos en Kraken hebben fantastische mogelijkheden door de phase-coherent clock maar ze zijn inderdaad wat aan de dure kant om gewoon even te kopen. En om ze dan alleen maar te gebruiken als "5 * rtl-sdr" is ook jammer.

Je vertelt ook dat je meerdere antenne's hebt. Gebruik je ook filters, bijvoorbeeld bandfilters of low-pass / high-pass? Ik heb hier zelf een triplexer die al aardig filtert en dan nog gebruik ik de FM-bandstop filters. Er ontstaan namelijk veel mengproducten in de SDR als je aan de voorkant niet filtert, is mijn ervaring.
Het ligt er een beetje aan wat KrakenSDR gaat kosten en wat ik op dat moment op de betaalrekening heb staan. Als de marges te groot worden, dan wordt het moeilijk om te weigeren. Heel mooi spul, zeker als je bedenkt wat zo'n RDF-dingetje kost... En deze hele hobby is echt goed los gegaan toen ik de HackRF kocht door de interesse in veiligheidslekken. "Wat voor spul zit er nog meer in de ether?" Ubertooth en Yardstick uiteindelijk ook meteen gekocht, met dezelfde jeuk als nu met die KrakenSDR. Die KrakenSDR is voor zo'n audio-voyeur als ik eigenlijk een onmisbare toevoeging aan het arsenaal van nutteloos tijdsverdrijf.

Qua filtering heb ik nog niks gedaan. Dat was ik wel van plan, want ik krijg bij de Airband heel veel storing van FM-Radio nu ik een Eco15 gebruik. Zo veel dat de scan functie van SDRUno steeds blijft hangen op een of ander spooksignaal van Radio 1 of 2... Ik heb nog niet de tijd genomen om dat helemaal uit te vissen, maar die 86-108 MHz zou de eerste zijn die ik eruit ga gooien. Dat zijn die FM-bandstop filters die je noemt denk ik?

Ik zat ook te denken om daar ooit nog een Diamond D777 voor te kopen. Radarbox (zoiets als Flightaware) heeft ook een VHF luister project. Dan kan ik me daar net als met het ontvangen van ADSB aanmelden en kunnen anderen gebruik maken van mijn ontvanger om de VHF te luisteren. Er is op dit moment alleen even geen plek in het budget en op de mast gelukkig. Een andere optie zou zijn een actieve splitter. Oh er is nog zoveel om het geld aan te verbrassen...

Oh bij de ADSB heb ik vorig jaar wel een upgrade gekocht met een filter. Ik gebruikte de NooElec Nesdr eerst, maar heb toen een Flightaware Pro Stick Plus gekocht. NOG een stick erbij dus... Deze heeft een on-board 1090 filter en een on-board amplifier.

Wat een hoop tekst, ik ga weer even van het scherm weg!

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#363 Bericht door PE1RIK »

Lex_Michdebak schreef: 14 jun 2021, 13:24 Qua filtering heb ik nog niks gedaan. Dat was ik wel van plan, want ik krijg bij de Airband heel veel storing van FM-Radio nu ik een Eco15 gebruik. Zo veel dat de scan functie van SDRUno steeds blijft hangen op een of ander spooksignaal van Radio 1 of 2... Ik heb nog niet de tijd genomen om dat helemaal uit te vissen, maar die 86-108 MHz zou de eerste zijn die ik eruit ga gooien. Dat zijn die FM-bandstop filters die je noemt denk ik?
Ja, die bedoel ik inderdaad. Ik gebruik ze zelf ook (ik heb er 2 in gebruik) maar dat is hier ook nodig: De zendmast van voormalig DeventerFM (107.3) staat hier minder dan 100 meter vandaan. Als ik niet filter, kan ik die echt overal ontvangen.
Maar ook de DAB+ zenders zijn hier heel sterk. En als je dan zwakke signalen wilt ontvangen, gaan die je ook dwars zitten. Dus daarom probeer ik zoveel mogelijk te filteren. Maar een optimale oplossing heb ik nog niet gevonden.

Een paar jaar geleden heb ik ook de Flightaware Pro Stick gekocht. Mijn antenne is een zelfbouw colineair voor 23 cm (niet helemaal goed dus) en die staat binnen. De sprong in ontvangst is significant!

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#364 Bericht door PD2EW »

Dag Lex, Bart en anderen...

Een bandfilter haalt inderdaad veel rommel uit het signaal dat je aan de SDR-stick aanbiedt.
Hier zijn ook enkele FM omroepzenders te vinden op maar enkele honderden meters afstand en het weergegeven spectrum wordt een stuk rustiger met een filter dat die (FM) band verzwakt. P2000 is hier ook zo’n dingetje, maar daar heb ik minder last van omdat het signaal zich niet continue manifesteert.
Heb een tientje betaald voor het filter, op een beurs in 't Harde. Daar had ik het printje en de aluminium behuizing voor en kon ik het zelf echt niet maken..
Later heb ik het omgebouwd met F-connectoren (female, omdat ik die nou eenmaal gebruik en de stick met 75 Ohm in gaat.

ADS-B ontvangen gaat hier prima (ook met TV/SAT coax en F-pluggen). Eerst gebruikte ik geen versterker en later wel, maar de hoogte van de antenne doet ook er-rug..(!!!) veel. Dat geldt overigens ook voor andere VHF/UHF signalen. ADS-B zou de horizon en iets daarover moeten halen en dat doet het bij mij ook.
Je kan op de plaatjes ook precies zien waar ik mij bevind en dat de stad met zijn kerktoren linksboven van mijn locatie ligt. De schaduw die achtergelaten wordt zie je direct in de signalenkrans terug.. Ook de Paasberg houdt ontvangst vanuit de richting zuid-west (Brussel) tegen en dat zie je ook goed op dezelfde afbeelding van mijn ADS-B ontvangst.

Afstemmen gaat hier het meest met een draaiknop en een Arduino. Ik heb de grote knop wat kleiner gemaakt, zodat de afstemming wat fijner in de hand ligt. Dat slingeren en zwengelen aan de knop leek me eerst wel handig, maar doe ik eigenlijk haast nooit meer.. ook niet aan mijn Icom radio’s.


Wat de revue in dit topic o.a. al eerder passeerde:

Het bandstopfilter voor 3m:
viewtopic.php?p=221290#p221290

De ontvangst van ADS-B:
viewtopic.php?p=213453#p213453
viewtopic.php?p=236466#p236466

Het afstemmen met een externe draaiknop:
viewtopic.php?p=215018#p215018
viewtopic.php?p=249657#p249657

Het is wel grappig om te zien hoeveel onderwerpen er in dit topic al behandeld zijn… ;-)
(tot over het ‘gaan vissen’ en 'zweefvliegen' aan toe..)

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#365 Bericht door Lex_Michdebak »

Hoeveel insertion loss zorgt zo'n filter eigenlijk voor op de rest van de signalen? Is eigenlijk een irrelevante vraag bedenk ik me nu, want die stoorzenders zorgen natuurlijk ook voor een verziekt signaal...

Ik heb een rol vulkaniseertape meebesteld bij Handelsonderneming Veenstra, maar die stuurt me een rol die flink over datum is. De witte beschermtape is niet van de tape los te halen en die winkel reageert niet op mail... Had dat eigenlijk niet verwacht van die webshop, maar blijkbaar moet ik ze gaan bellen. Heb in de tussentijd maar ergens anders tape besteld. Volgende keer maar weer meerdere shops een kans geven, heb niet zo'n zin in dit spelletje.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#366 Bericht door PE1RIK »

Ik heb even de specificaties opgezocht van het bandstop-filter (bron) :
The filter is based on a simple 7th order Chebyshev design. The 3 dB roll off is at 76 MHz and 122 MHz. 88 MHz is attenuated by almost 60 dB, and 108 MHz is attenuated by 45-50 dB. Outside of the pass band the insertion loss is practically zero below 500 MHz, less than 0.5 dB from 500 MHz – 1 GHz, and below 1.5 dB between 1 GHz – 2 GHz. Between 2 – 3 GHz performance degrades slightly, but insertion loss remains below 1.5 dB for most frequencies. The filter can also pass up to 80 mA of DC current (probably can do more) and has negligible DC resistance.

Nu vind ik een insertion-loss van "pratically zero" wel erg weinig, maar goed, zelf als het 2dB zou zijn, dan win je die inderdaad makkelijk terug doordat je geen, of veel minder, last hebt van de BCFM zenders. Dat scheelt hier zomaar 10dB of meer (afhankelijk van de band natuurlijk). En daar heeft ieder SDR-pakket weer voordeel van.

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#367 Bericht door Lex_Michdebak »

Ja ik kan de airband gewoon echt niet meer horen met die nieuwe kabel door die FM, dus het zal hoe dan ook niet slechter zijn. Ik ga er eens een aanschaffen.

-edit- Afleverdatum waarschijnlijk 6 juli. Kunnen we meteen zien wat de nieuwe regeling kost.

Gebruikersavatar
Lex_Michdebak
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 nov 2017, 13:52

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#368 Bericht door Lex_Michdebak »

https://www.rtl-sdr.com/cariboulite-a-3 ... pberry-pi/

Gelukkig is mijn geld op! Ik ben heel benieuwd wat ze hiermee weten te verzinnen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#369 Bericht door PH7R »

Er is een nieuwe versie van SDR Console (v3) 3.0.28 met oa 3D waterfall visualisatie https://www.sdr-radio.com/download
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#370 Bericht door PD2EW »

Tijdens het herstellen van een stapel Chromebooks (ja, die dingen raken ook defect) voor een opdrachtgever even de lage UHF band bekeken (400+ MHz).
En ziedaar... net nog even een staartje van een of andere weerballon meegepakt!
Dan is die x200 antenne op 5m voethoogte toch wel aardig breedbandig in zijn ontvangst, denk ik zo.
Hij is nog steeds aangesloten met SAT coax (75 Ohm) en op mijn synchroon werkende Icom-R8500, aangestuurd met CI-V vanuit de SDR-Sharp software, is het signaal ongeveer gelijk aan dat van de RTL-SDR.

Nou weet ik niet hoe hoog en lang zo'n ballon vliegt en of en waar die te ontvangen is of uit mag hangen, toch heb ik even een paar screendumpjes gemaakt.
Ruwweg tussen 10.50 en 11.10 LOC (lokale tijd, dus in NL) heb ik het signaal gespot, met een afnemende sterkte.
In mijn voorkeuzelijst moest ik de bandbreedte nog wel even aanpassen, want daar had ik dus nog even géén ervaring mee, het ontvangen van die weersondes.
Daarom is er dan ook een heldere balk in de waterval (middelste scherm) zichtbaar, om het eigenlijke signaal heen.
Die balk zie je ook goed in het eerste plaatje links en rechts van het midden in het spectrum (bovenste scherm).

Freq.: 405100000 MHz
Bandbreedte tussen 405097000 en 405103000 MHz
Ik heb ook een klein beetje audio opgenomen, maar dat bevat erg veel ruis.

Intussen een heb ik alle 'images' van de bewuste modellen Chromebooks opgehaald en op SD kaartjes weggeschreven.
Zo kan je de wachttijd dan ook weer nuttig besteden.. ;-)
Maar omdat ik het tijdens het downloaden en aanmaken van de Chromebook SD-kaarten en -images niet kon gebruiken dat SDR-Sharp zou vastlopen bij het afsluiten (dat is het enige dat versie 1732 nog wel eens doet, voor de rest: prima!), heb ik SDR-Sharp versie 1811 gebruikt in een bijna 'kale' versie.
Die 'bijna kale' doet het wel goed en sluit ook normaal af.. en van de stapel van 8 Chromebooks werken er weer 6! :D

Mocht onderstaand animated plaatje niet werken, klik er dan even op.. :idea:
Bijlagen
2021-0714_1054-data.gif

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#371 Bericht door PE1RIK »

Weerballonnen zijn prima te volgen inderdaad. En soms kun je ze erg lang zien omdat ze behoorlijk hoog komen.
Op radiosondy.info kun je ze ook online leuk volgen!

En met experimenten met meerdere SDR's heb ik onderzocht hoe gevoelig ze zijn. De RTL-SDR kwam er inderdaad heel goed uit. Een signaal van -134dBm was nog goed zichtbaar.

Lexie
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 mei 2013, 08:59
Roepletters: PD0GFN
Locatie: Den Haag

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#372 Bericht door Lexie »

Mooi stukje software om weerballonen te decoderen en te plotten: http://escursioni.altervista.org/Radiosonde/

KNMI, Belgische en Duitse weerdienst gebruiken dit systeem.

Enkel keertje ben ik dit systeem tegengekomen: https://gml.noaa.gov/ozwv/wvap/sw.html , geen idee waar deze worden opgelaten, ik zie ze alleen boven België als ze al hoog zitten.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#373 Bericht door PD2EW »

Vanmiddag ben ik eens even met SDR-Sharp in zijn nieuwe versie aan het stoeien, gewoon om eens te kijken hoe het er nu voor staat.
Ik gebruik het programma op dit moment niet vaak, mede doordat SDR# in zijn 'nieuwe vorm' zijn gebruikers nog steeds te gemakkelijk ziet als betatesters.

Wel heb ik heel goede berichten vernomen van Edward MacDonald, de schrijver/maker van vele plugins.
Het meest heuglijke bericht is, dat hij inmiddels vader van een dochter is geworden!
Hij meldt ook dat er binnenkort gemodificeerde plugins van hem beschikbaar komen. Beide berichten stemmen mij héél blij!

HDSDR is op dit moment mijn SDR basisprogramma geworden en ik ben uitermate blij met de combi RSP-1A en HDSDR en/of de combi RTL-USB en HDSDR. Als beide versies eenmaal goed werken (let op de drivers!), dan is het handig om batch files te maken en daarmee elke ontvanger apart op te starten. Zo krijg je met elke USB radio direct een werkende HDSDR versie, zonder eerst allerlei instellingen in het programma te moeten maken!
Ik luister nu mee met een Lighthouse contest op de HDSDR combi met RSP-1A (20m) en tegelijk hoor ik SDR-Sharp versie 1820 de luchtvaartband op de achtergrond scannen. Bijgaand de screendumps..
Ook heb ik er nog een lijstje van mijn HDSDR installatie bij gedaan.
Doe er je voordeel mee!

Batch file voor RTL-USB
cls
start /max HDSDR.exe -p RTLsdr ExtIO_RTL-USB.dll
cls

Batch file voor SDRplay_RSP1A
cls
start /max HDSDR.exe -p SDRPlay ExtIO_SDRplay_RSP1A.dll
cls

Batch file voor RTL2832
cls
start /max HDSDR.exe -p RTLsdr ExtIO_RTL2832.dll
cls

Batch file voor Delete_settings
@echo off
reg delete HKCU\Software\HDSDR /f
echo Done!
pause
Bijlagen
HDSDR_dir.png
HDSDR_dir.png (11.35 KiB) 10820 keer bekeken
110 (Middel).png
120 (Middel).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#374 Bericht door PD2EW »

Even met de SDR aan het spelen, in combinatie met de RSP-1A en mijn GP HF antenne.
CW Decoder Logic is een leuk programma'tje om Morse te decoderen.
Alleen even in het programma aangeven naar welke ingang of er geluisterd moet worden... en gaan...!
Bijlagen
2021-CW Decoder Logic1 (Middel).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#375 Bericht door PD2EW »

Ik was eigenlijk op zoek naar -voor mij vreemde- signalen die ik op HDSDR tegen kwam op 145.937 MHz.
Met de gedachte dat ik veel verklarende info in SDR-Sharp versie 1732 had staan, ben ik toch even overgestapt naar dat programma.
Na een beetje afstemmen, bovenin de 2m band, viel ik in het signaal van het intervieuw dat ISS Astronaut Mark Vande Hei (KG5GNP) had met leerlingen van de Mary Hare School in Newbury (UK), hoorbaar rond de 145.800 MHz.
Dat van die school, dat weet ik nu omdat ik de snelkoppelingen al klaar had staan na een vorige ontvangstsessie.

Ik deel de snelkoppelingen ook even met jullie:
Hier volg je het ISS: https://www.n2yo.com/?s=25544
Hier volg je wanneer de interviews met de ISS bemanning zijn te verwachten: https://www.ariss.org/upcoming-educatio ... tacts.html
Hier staat het integrale interview van vandaag, opgenomen door en op de school: https://www.youtube.com/watch?v=FNnijshpJWY

Mijn opgenomen audiobestandje is leuk, maar door de vele ruismomenten niet echt representatief (met de ontvangstantenne achter de walnotenboom -waar het blad nog volop aan zit-).

Bijgaand vind je de animated GIF bestandjes.
De HDSDR bijlage bevat de 2 schermafbeeldingen van de 'vreemde' signalen die ik ontving en waar ik nog steeds niet van weet wat het is...
De SDR-Sharp bijlage bevat 6 schermafbeeldingen, die ik nog gauw tussendoor gemaakt heb van het ISS interview.

Als ze niet 'animated' bewegen, klik er dan even op.

De dagelijkse activiteiten zijn weer opgepakt, na de coronaperikelen.
Er is dus minder tijd voor Radio en dus ook voor de RTL-SDR ervaringen... maar er is nog genoeg over te vertellen.
Ook de JOTA staat er weer aan te komen. De ontwikkeling van de Arduinomodules is nog steeds gaande, maar heb ik nu gericht op HDSDR.
De veranderingen bij SDR-Sharp, ook qua onderliggend systeem, gaan zo snel... zelfs sneller dan mijn buurmeisje haar truitjes koopt en draagt (en dat zegt wat!).
En dan had ik eindelijk een stabiele 1828 versie samengesteld en opgemaakt... dan komt een paar dagen later versie 1830 er al weer aan, die weer wat wijzigingen heeft waardoor ik weer opnieuw kan beginnen.
Volgen doe ik het dus nog wel, maar voor het handige gebruik houd ik het voorlopig nog steeds bij 1732.
Bijlagen
2021-1012_HDSDR.gif
2021-1012_SDR-Sharp.gif

Plaats reactie