SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#1 Bericht door jengelsm »

Er zijn de laatste tijde veel goedkope SDR ontvangers op de markt gekomen. De "dongle" achtige, maar ook de Airspy, SDRplay en de Elad etc. In sommige reviews werden ze vergeleken met ontvangers uit de hogere prijsklassen als bv de Winradio Excalibur.
Ik kan me haast niet voorstelen dat zo'n mini ontvanger gelijk of beter is dan Winradio of de Perseus.

Wie heeft ervaringen met SDR van beide categorieen.

Ik weet het $100-$200 is niet veel, maar als het tegen valt en je gebruikt ze niet is het toch zonde. Liever dan weer de wat duurder waar je dan wel plezier mee hebt.

Pe1bzf
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:02
Roepletters: PE1BZF

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#2 Bericht door Pe1bzf »

Hi,

Check eens deze link

http://www.rtl-sdr.com/roundup-software-defined-radios/

Wellicht vind je hier antwoord

73

William

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#3 Bericht door ON5GM »

Ik zou heel graag eens willen dat iemand mij in jip en Janneke taal kan vertellen wat die dongle - sdr dinges nu feitelijk zijn, want ik snap er geen jota van. Wat doen of kunnen die dingen feitelijk ?? :? :? :(
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#4 Bericht door elsinga »

Simpel gezegd zijn het ontvangers waar je de volledige middenfrequent van krijgt, van 192kHz, via 3Mhz, tot de volle 10 of 20 (of meer) MHz breed. De software laat je dan daar een deel van uitfilteren, bekijken, demoduleren, et cetera. De software neemt dus het hele deel van de ontvanger na het middenfrequent deel over, vandaar Software Defined Radio.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#5 Bericht door PA3BAS »

Met andere woorden, die dongles doen niet zo heel veel, het is je computer die het harde werk moet doen. Daarom zijn die dongles ook niet zo duur; er zit niet zoveel in. Die dvb-t dongles zijn via een trucje (het moeilijke werk is voor ons gedaan, je hoeft alleen maar een driver te installeren) te gebruiken als analoge ontvanger, als geluidskaart, maar dan met een wat grotere bandbreedte.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#6 Bericht door PE0SAT »

jengelsm schreef:Er zijn de laatste tijde veel goedkope SDR ontvangers op de markt gekomen. De "dongle" achtige, maar ook de Airspy, SDRplay en de Elad etc. In sommige reviews werden ze vergeleken met ontvangers uit de hogere prijsklassen als bv de Winradio Excalibur.
Ik kan me haast niet voorstelen dat zo'n mini ontvanger gelijk of beter is dan Winradio of de Perseus.

Wie heeft ervaringen met SDR van beide categorieen.

Ik weet het $100-$200 is niet veel, maar als het tegen valt en je gebruikt ze niet is het toch zonde. Liever dan weer de wat duurder waar je dan wel plezier mee hebt.
Goede betaalbare SDR: AfeDRI http://afedri-sdr.com/ 150khz - 30MHz en er is nu een nieuw model uit wat ook 35MHz to 1700MHz heeft. Die heeft alleen geen netwerk (10/100 ethernet) aansluiting (erg jammer).

Vergeet ook niet de FUNcube Dongle Pro+ http://www.funcubedongle.com/

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#7 Bericht door PE0AGO »

Kost een paar cent maar dan heb ook echt wat ................ https://signalhound.com/products/usb-sa124b/

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#8 Bericht door PC2R »

Ja dat is allemaal leuk. Maar ik zou eerst bedenken waarvoor je hem wilt gebruiken. De RTL-SDR kun je voor pak hem beet 8 euro op je mat hebben vanuit China. Nee, hij is niet geweldig, maar voor dat geld mag je dan ook niet klagen.
73 Roy

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#9 Bericht door jengelsm »

Dank voor alle reacties !
De site RTL-SDR ken ik. Focus op de de "dongle" SDR's.
De verschillen tussen de dongle SDR's en de Airspy / DX Patrol en SDRplay zijn mij inmiddels redelijk duidelijk.
Ben nu vooral benieuwd naar de kwaliteitsverschillen tussen Airspy /SDRplay met b.v Winradio, ELAD-S2 , Winradio Excalibur, Perseus etc. Maar er zijn natuurlijk veel meer !
Met kwaliteit verschil bedoel ik of je "er meer mee kan ontvangen".
Wat ik overigens interessant in de sec vind is de bandbreedte (soms tot 9 Mhz) t.o.v. de Perseus / Excalibur.
Ik heb vooral interesse in "digitale" modes (b.v. de modes die je ook met Hoka Code32P etc kan bekijken).

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#10 Bericht door Bert_1 »

jengelsm schreef: Met kwaliteit verschil bedoel ik of je "er meer mee kan ontvangen".
Wil je ook HF gaan doen? Dan blijven er niet zoveel meer over, de funcube en sdrplay bijvoorbeeld wel.
Bert

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#11 Bericht door PE1RXU »

Als HF ook zou moeten, ik gebruik er een 100MHz up converter voor. Zo blijft het leuk betaalbaar, of het "goed" genoeg is zou ik niet weten.
Buiten mijn RTL-SDR stick heb ik geen vergelijk materiaal.
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

jengelsm
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2015, 23:58

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#12 Bericht door jengelsm »

Allen dank voor de reacties.
Ik wil de SDR "breed" gaan gebruiken. incl de ontvangst van utility (dig modes).
Budget onder de 2k.
Dus de Exaclibur, Pegasus, ELAD-S2 vallen in het budget.
Maar als een SDRplay of Airspy even goed zijn, is dat natuurlijk slimmer.
Wat zouden jullie mij aanraden?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#13 Bericht door PA3BAS »

kijk ook eens naar de Hack RF One en Blue
.... But will it blend?

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#14 Bericht door Apae »

... Die voor zover ik weet allebei niet leverbaar zijn.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: SDR ontvanger: Welke zijn echt goed

#15 Bericht door PA9CW »

Wat is het uiteindelijk geworden ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie