WebSDR (en SAQ Grimeton)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#76 Bericht door PD2EW »

.

Misschien ten overvloede... :wink:

Voor hen die het (weer) eens willen proberen om SAQ-Grimeton te ontvangen, is er binnenkort de kans om dat te testen. Op 15 juni kwam er namelijk een nieuwe officiële bevestiging op de internetsite te staan: https://alexander.n.se/en/celebrate-100 ... -grimeton/
Er staan staan daar ook meerdere momenten/tijden vermeld, waarop je kan luisteren.

Heb je een (Windows) computer, dan kan je daar het SAQrx programmaatje op zetten.
Wil je er geen computer aan opofferen, luister dan gewoon mee een webSDR op computer, laptop, tablet of mobiel en stuur eventueel een ontvangstrapportje in.

Een eindje terug in dit topic staat alle informatie ook vermeld en laat maar horen hoe je het gaat doen, of hoe het is gegaan... :D

.

PD2EW

#77 Bericht door PD2EW »

.

Toch even aan het luisteren geweest tussen 13.00 en 16.00 (CEST) en ja hoor, opnieuw weer resultaat!
Ik gebruikte de WebSDR Twente als monitor en lokaal (in de tuin) gebruikte ik de reeds eerder vermelde apparatuur en antenne(s). Dit maal stond het spul dus niet in mijn werkplaats opgesteld, maar buiten onder de walnotenboom achter het huis.

Ik heb een kleine beschrijving in het Engels op het SAQ forum geplaatst en zou het kunnen vertalen of overtypen, maar kan er voor het gemak ook naar verwijzen (dus dat doe ik deze keer maar…):
https://alexander.n.se/en/SAQ-Forum/top ... -received/

Wel post ik hier wat foto’s, want dat lukt daar niet…

.
Bijlagen
WhatsApp Image 2025-07-01 at 23.22.11.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-01 at 23.23.06.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-01 at 23.23.56.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-01 at 23.24.23.jpeg

PD2EW

#78 Bericht door PD2EW »

.

Dit berichtje stuurde ik rond aan de geïnteresserden:

- - - - - - - - -

SAQ Grimeton komt weer in de lucht.
Dit keer vanwege dat 100 jaar geleden de eerste officiële uitzending was.

Meeluisteren op WebSDR Twente: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/?tune=17.2cw
Meekijken op YouTube Live: https://www.youtube.com/c/AlexanderSAQ

Alle vermelde tijden zijn Europees Lokaal, in zomertijd (CEST):

1 juli - Testuitzendingen op variabele tijden 13:00 – 16:00

2 juli - Ochtenduitzending
YouTube live meekijken 10.20
Opstarten van de machine 10.30
Eerste uitzending 11.00

2 juli - Middaguitzending
YouTube live meekijken 14.20
Opstarten van de machine 14.30
Tweede uitzending 15.00

- - - - - - - - -

En om jullie nog maar even mee te laten lezen...
Ik kreeg al een retourberichtje terug van ze, op het verslagje dat ik in had ingestuurd over de uitzendingen van gisteren:

- - - - - - - - -

Dear SAQ listener!

Many thanks for your feedback to our test transmissions on July 1st.
We started SAQ twice and did some extended tuning, some visitor to the station must have moved the knobs for the speed control settings... We finally managed to get it right again.
Robert and Jan-Åke also tried to do some measurements on the antenna feed line. Let us see the outcome of that later.
We did receive several reports and most listeners reported a strong signal. We got reports from Europe, from the US east coast and Alaska.

Looking forward to an exciting anniversary day!

Med vänlig hälsning / Kind regards,
Fredrik / Alexander association

- - - - - - - - -

Ook leuk, ik kreeg er nog een plaatje bij van Robert en Jan-Åke, die bezig waren met hun metingen:

.
Bijlagen
PXL_20250701_120126132.jpg

PD2EW

#79 Bericht door PD2EW »

.

Zo, de dag zit er weer op, het was een warme dag en een zeer leuke…, op radiogebied.

De eerste SAQ uitzending (11:00 CEST) heb ik ten dele kunnen volgen en toen op de WebSDR het signaal verdween, verdween het op mijn ontvangers ook.
De tweede uitzending (15:00) kwam ook maar ten dele door en ook op de WebSDR viel het signaal weer weg. Echter had ik op mijn simpele kitradio ontvangertje icm de beide ‘loop’ antennes nog wel even ontvangst.
Met een mobieltje tussen de beide oorschelpen van de hoofdtelefoon heb ik geprobeerd om opnamen te maken, maar dat is helaas niks geworden… toch eens wat anders op verzinnen…

Wel heb ik, om enigszins in stijl te blijven, mijn Zweedse Concerton radio (1935) er op het laatst toch maar eens bij gezet, om via een extern MW zendertje het geluid via die radio weer te geven. Nee, dit keer geen pepparkaker, geen greslökost, geen Daim en geen köttbullar… dus gewoon… met een frisje in de achtertuin in Nederland.

Op de foto’s zijn te zien:
Links: de analoge kitontvanger met bijpassende loop
Rechts de digitale manier, met externe USB Lokchonk geluidskaart, Arduino afstemmodule voor SAQrx (4 witte draai-/drukknopjes) en een Windows 11 laptop.
Midden: actief boxje en modulator
Uiterst rechts: tablet met de WebSDR Twente (moniele site!)
Linksboven: tablet met SA Youtube live-uitzending
Ook nog een uitdraai om de richting van de ‘loop’ te zien (maar die stond precies goed)
Oranje XLR plug gaat via wat pigtail verloopjes naar de coax van de GP antenne.

De oplettende kijker ziet dat de VU meter er nu verticaal naast staat… en dat is als volgt verklaarbaar: het was bloedheet, zelfs onder de walnotenboom. De zon scheen ook op dit ontvangertje en de VU meter was met thermoplastlijm op het houdertje gelijmd… En wat doet die lijm, als het superheet wordt… ?

.
Bijlagen
WhatsApp Image 2025-07-02 at 17.24.45.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-02 at 17.24.00.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-02 at 17.23.44.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-02 at 17.23.28.jpeg
WhatsApp Image 2025-07-02 at 17.25.11.jpeg

Plaats reactie