SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#466 Bericht door PD2EW »

.

Vanavond heb ik het bedieningsprojectje met knoppen, dat van Alan de Windt, even afgebouwd en getest.
Afstemmen via de COM poort kan ik nu ook (alléén met SDR-Sharp).
Ik gebruik daarvan inmiddels de beta-versie 1921 van 20-07-2024 en een plug-in die Alan zelf heeft geschreven.

Deze interface heb ik aangesloten op de USB-2 aansluiting van mijn i3 desktop (Windows 11) en ze wordt gezien als RS232 poort.
De van het project komende pulsjes worden nu verwerkt volgens de regels van de plug-in.

Ik moest dus eerst in het Configuratiescherm (bij: Hardware) van Windows kijken welke COM poort het Raspberry-PI PICO boardje eigenlijk gaat gebruiken. Dat moest ik dan weer instellen in de plugin en dan kiezen voor een bedieningsfunctie met de schakelaartjes op het printje.
Deze plug-in kent 4 functies: Volume, Afstemmen, Zoom en Mode (NFM/WFM/AM etc). Een 5e optie is voor een geheugenfunctie van het printje zelf. Het is een leuk begin van een erg mooi project en ik hoop dat Alan er in de toekomst nog aan gaat werken.

Wel heb ik mijn cursus' Chinees voor beginners' nu weer even opgehaald, de materie was wat stoffig geworden.
Op de encoder staat dus met karakters de kleur aangegeven en ik moest er even werk voor doen om zeker te weten of ik het goed zou aansluiten. Je weet immers nooit.. en ik wilde ook niet gokken en misschien iets kapot maken.
Wel diende ik A en B toch nog om te draaien, omdat de regelfunctie verkeerdom werkte.

Dus voor de handigerds onder ons:

Welke kleur is dit?
它是什么颜色的
(tā shì shénme yánsè de)

Rood 红 (hóng sè) + VCC
Zwart 黑 (hēi sè) - GND
Wit 白 (bái sè) A
Groen 绿 (lǜ sè) B

Als laatste een waarschuwing: dit is 'geen projectje voor 'beginners.
Om zomaar eens wat te noemen: je moet weten hoe je in je Windows versie de juiste COM poort kan vinden.
Ook moet je de PICO programmeren en de soldeerbout kunnen hanteren.
Daarbij komt ook nog: de afstemming met de encoder is ook nog niet helemaal wat ik er van verwachtte, maar het is een prima poging tot hopelijk meer.
Ik ga zelf nog eens met pauzes en bandplannen aan het programmeren om zo te kijken of ik het geheel nog wat soepeler kan laten werken.

.
Bijlagen
controller.jpg
20240729_212110~01.jpg
20240729_205854.jpg
20240729_205623.jpg
20240729_205619~01.jpg

PD2EW

#467 Bericht door PD2EW »

.

Die FLTSATCOM satellieten, iets daarvan werkt nog aardig, daar boven in de ruimte (ergens schreef ik er al eens wat over..).
Zelfs hier op de x50 antenne en met de blauwe en zwarte RTL-USB stick (maar V3 en blog-V4 werken ook) is hier nog prima signaal van te ontvangen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fleet_Sat ... ons_System

Deze satellieten zijn in de 80'er jaren omhooggeschoten en werken blijkbaar nog steeds... goed spul is dat, daarboven!
Ze worden niet meer gebruikt voor de oorspronkelijke functie, dussss... hoor je er piraten want er zit geen crypt of beveiliging op!
Meestal wordt er een Portugees- of Braziliaans-achtige taal gesproken, niet dat ik bang ben om wat ge-O.H. te missen, maar ik heb gewoon geen kennis van die taal.

Wel wilde ik een afstemrastertje maken voor dat bandgedeelte, maar men zendt daar niet echt volgens een raster uit. Het is meer cowboy/piratengedrag met VFO afstemming. De gemiddelde bandbreedte is wel zo'n 10 kHz en dus kan ik er wel wat mee, door een 2,5 kHz rastertje te maken. Dat stemt daar toch handiger af dan helemaal niks... en zit je er maar max. 2,5 naast.

Het is alleen wel een: 'Annie, staat de koffie klaar?' gehalte, maar zo is mijn bandplan wel weer een beetje completer gemaakt.

.
Bijlagen
2024-08-02_FLT-SAT001.jpg
2024-08-02_FLT-SAT002.jpg
2024-08-02_FLT-SAT003.jpg

PD2EW

#468 Bericht door PD2EW »

... en nog een voorbeeldje:
(om de geluidskwaliteit te bepalen heb ik een zip bestandje bijgesloten)
Bijlagen
2024-08-02_FLT-SAT004.jpg
12-57-36 Brazilian Pirates, FLTSATCOM3 (2022-01-09) 253,850 MHz.zip
(325.06 KiB) 89 keer gedownload

PD2EW

#469 Bericht door PD2EW »

.

De repeater van Apeldoorn (145.725 MHz) staat al een tijdje aan op continue zenden, vanwege een defect. Het signaal heeft hier dag en nacht in het spectrum een signaalsterkte van 30dB. Bijkomstig voordeel van zo een continue draaggolf: ik kan eens kijken of mijn antenneinstallatie nog wel op orde is en ook testen hoe een andere antenne het in vergelijk doet. Er gaat straks weer gewerkt worden aan deze repeater, zo vernam ik het mailcontact met Leo, echter lukt dat niet direct vanwege een toegangsbeperking. Ergens anders op dit forum is daar ook al wat over geschreven.

Wat direct opvalt is, dat het één van de weinige signalen is die ik op de 2m band kan ontwaren. Af en toe zie ik wat SSTV uit Twente (Westerhaar) op 144.500 MHz en wat APRS op 144.800 MHz. Van IJsselstein zie je de callgever ook af en toe opduiken, op 145.575 MHz. Alle overige pieken zijn bijna continue aanwezig en gezien de regelmaat volgens mij afkomstig van 'iets' in de omgeving, meestal heeft het iets met zonnepanelen van doen. Op 144.725 is Henk PA5HR aanwezig in een onderling QSO met een Duits station over 'Der Thomas, jasicher'.. en dat kan je dus ook horen.

Ik heb mijn RTL-USB instellingen er ook maar weer eens in een kadertje bijgezet en zoals te zien gebruik ik SDR-Sharp versie 1932.
Veel nieuwe RTL-SDR USB stick gebruikers verwachten bij een eerste gebruik dan ook meteen al een spectrumbeeld van de Zwitserse alpen, maar de bandbreedte van elk gebruikt kanaal is op 2-meter toch echt even niet zo breed. Bij modulatie is die breedte iets van 5-6 kHz en ziet het eruit alsof die piek hoger en lager wordt. Met de verticale ZOOM schuif (rechtsboven) kan je ook prima inzoomen op een signaal en dan zie je wel een berg, maar de echte breedte blijft toch nog steeds iets van 5-6 kHz.

Spectrumbreed is dus die continue draaggolf erg goed te zien, de repeater doet goed zijn best...
Op het moment dat ik er op had afgestemd, was er geen modulatie meer (wat eerst nog een kort afgebroken tekstje was), mogelijk is het cassettebandje nu helemaal vastgelopen... :D

Alle medewerkers wens ik erg veel succes met het onderhoud, in de komende tijd.
Ik ben blij dat jullie het doen en 'Keep up the good work'!
Heel veel dank alvast van mij (e.v.a.).

Bijgaand nog even wat plaatjes, voor de nieuwe gebruikers altijd handig om te zien hoe een ander 'dat nou weer doet'.
Het bandplan met de gekleurde blokjes is een handig hulpmiddel, tenminste als je ermee spelen kan, maar gebruik eerst de 'gewone ontvangst'.
Spelen kan altijd nog, als je het een beetje onder de knie krijgt..

.
Bijlagen
2m-apd.jpg
2m-sstv.jpg
IJsselstein.jpg
Thomas.jpg

PD2EW

#470 Bericht door PD2EW »

.

Als voorbeeld van een vergelijk van antennes en hun specifieke kenmerken: de x50 (eerste afbeelding) en de x200 (tweede afbeelding)
Beide zijn in de categorie 'zuurstokken', dus verticaal gepolariseerd.

Het verschil in opstelling is een onderlinge afstand van een meter of 5, ik zie dat hier als een niet noemenswaardig verschil bij ontvangst...
Wel staat de x50 zo'n 5 meter dichter bij de zonnepanelen van de buren.. (maar nu werken ze nauwelijks -de panelen dan.. :D )

Er volgen zo nog vergelijkingen waarbij je de verschillen nog duidelijker ziet...

.
Bijlagen
x50.jpg
x200.jpg

PD2EW

#471 Bericht door PD2EW »

.

Hier zie je de ontvangst in het DAB+ (T-DAB) bereik).
Beide antennes zijn niet echt voor dit bereik gemaakt, maar het is wel leuk om even te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ergens schreef ik al over de belabberde DAB+ ontvangst en hierbij een indruk van de ontvangst van signalen op zowel de x50 als de x200 antenne, op 5 meter hoogte in de stad. Laat je niet afleiden door de felgele balkweergave, maar kijk naar de signaal/ruis verhouding in het spectrum.
Mijn zelfgebouwde DAB+ ontvanger (van Sjef PE5PVB) kan er op deze plek in ieder geval nauwelijks wat mee.

Een zelfbouw GP voor DAB+ ben ik nog aan het maken en die wil ik er t.z.t. ook nog eens naast houden.
De flowerpot/bierblikjes en weet ik het wat voor zelfbouw antenneprojectjes nog meer, maken het signaal er ook niet beter op..

De screenshots:
bovenste: x50
onderste: na omschakelen naar de x200 (bovenste gedeelte is x200, onderste gedeelte is x50)
(de waterval rolt naar beneden)

.
Bijlagen
T-DAB_x50_laag.jpg
T-DAB_x200_laag.jpg

PD2EW

#472 Bericht door PD2EW »

.

Voor een kennis heb ik de PPM afwijking van een RTL-USB stick even opgezocht en bijgeregeld met een instelcondensatortje over het kristal. Hier schreef ik al eerder over, maar nu met animatie erbij (plaatjes).
Ik gebruik hier meestal de P2000 frequentie voor, maar je kan het ook heel goed ijken aan de signalen voor de luchtvaart.

ACARS/ARINC/SITA
ACARS staat voor: Aircraft Communications Addressing and Reporting System, zie dit maar als een soort van Telex berichtendienst voor de luchtvaart.

Hier volgt een lijstje van frequenties in MHz:
136.625
136.675
136.775
136.825
136.875
136.925
136.975

Maar ook:
131.700
131.725
131.825

Er schijnen er nog wat meer te zijn, maar deze ontvang ik en hiermee zal het vast wel gaan.

Zet eerst de frequentie-indicator op de juiste waarde (bovenbalk).
Zet dan rechts daarvan het afstemfocus-icoontje op >< (het midden van het spectrum).
Wacht tot de signalen verschijnen en zie dat er een afwijking is.
In dit geval is dat -79. Dit is bij mij een vaak voorkomende afwijking, maar het is voor elke stick verschillend.

Hoe of dat gaat met dat instelcondensatortje, dat staat eerder al in dit topic vermeld.
Op de plaatjes is goed te zien hoeveel die afstemming kan afwijken van de echte frequentie.
Vergis je niet, dat is soms meer dan 100!
Deze laat ik op een afwijking van -3 staan en dat trekt soms nog bij door de warmte, ook als je de instelcondensator aanraakt is de waarde al weer anders...

Leuk is het ook om naar het NOAA satellietsignaal te kijken, rechts, in het rode deel. Je ziet de 'slingerweg' tijdens het PPM afregelen... ;-)

.
Bijlagen
2024-08-30_ARINC-SITA_136.675.jpg
2024-08-30_ARINC-SITA_136.825.jpg
2024-08-30_ARINC-SITA_136.825b.jpg

PD2EW

#473 Bericht door PD2EW »

.

Een flinke lap tekst deze keer...

Ik heb nog weer even een kleine inventarisatie gemaakt van de dekking van het DAB signaal, zoals ik het hier kan ontvangen. Het bouwkitje van de DAB+ ontvanger, dat ik een maand of wat geleden bij Sjef Verhoeven had besteld, werkt echt GEWELDIG! Ik gebruik de radio als monitor, voor als ik bij klanten ben waar eveneens de DAB+ ontvangst allerbelabberdst is.

Het gekke is, dat DAB+ Duitsland hier niet moet/mag binnenkomen, maar dat signaal (kanaal 05C) hier op zich nog stukken beter is dan alle (op één na: 06A) Nederlandse signalen.

Tijd dus, om alles maar eens zichtbaar te maken met een inventarisatie, door gebruik te maken van (jawel!) SDR-Sharp (gemodificeerde 1732 versie) en de RSP1A. Merk op.. de RTL-USB is hiervoor niet handig (spectrumbreedte 2,4 MHz en maximaal 3,2 MHz) en de RSP1A heeft een spectrumbreedte van 8 MHz.

Eerst heb ik een groepje van voorkeuzes gemaakt met alle DAB+ kanalen. Die moeten midden in het spectrum afgestemd staan, op de kanalen 05B, 06C, 07D, 09A, 10B, 11C, 12D

Een minimale signaalsterkte van 20dB is volgens mij net bruikbaar om de DAB+ signalen ook hoorbaar te maken (let op, dus niet met SDR-Sharp!). Dat komt overeen met 4 verticale hokjes in het monitorspectrum van SDR-Sharp. In de praktijk klopt die spectrumweergave van SDR-Sharp ook wel zo’n beetje met de meetwaarde van de DAB+ radio van Sjef. Ook is dit goed zichtbaar aan de verkleuring in de waterval.

Ik heb geen exact beeld van normen voor de juiste DAB+ signaalwaarden en wat de echte norm zou moeten zijn, maar met een signaalsterkte van 3 (op een lineaire schaal van 1 tot 9) is er nog net wat hoorbaar en wordt de muting op de radio's opgeheven. Dat is dus ook zo bij enkele merkreceivers (o.a. Pioneer, Onkyo) en dus houd ik dat maar aan.

Bijgaande plaatjes verklaren dus het één en ander..
Ook blijkt dat het ontvangstprobleem niet aan mijn antenne kan liggen. Immers gebruik ik een verticale antenne op 5 meter voethoogte en zelfs DAB+ Duitsland! wordt hiermee ook gezien, maar net niet gehoord. Alleen… verderop, zo'n 10 kilometer hemelsbreed en oostelijk, is de DAB+ ontvangst helemaal primadeluxe met 6 kanalen!. Daar stond de antenne zelfs nog op de grond en had ik laatst ook al een meting en een overzicht van gemaakt. Ik zal de plaatjes nog eens opzoeken en plaatsen op een ander moment (valt eigenlijk niet onder dit topic, maar ach..)

Ik concludeer dan ook op eigen ervaring, titel en voor DAB+ gebruik mijn omgeving: na 10 jaar is DAB+ misschien wel technisch goed, maar organisatorisch en qua dekking nog steeds niet wat beloofd wordt..
SDR-Sharp bewijst het en in dit geval de RSP1A in plaats van de RTL-USB stick ;-)
Ik begrijp dat DAB+ in grote steden en dichtbij de zenderlocaties een best wel bruikbaar systeem is, maar als je geen multiplexontvangst kan krijgen (zoals ik hier, met deels zenders in Overijssel en deels in Gelderland), dan valt het allemaal flink tegen.

De praktijk is, dat mijn klanten allemaal noodgedwongen analoog FM luisteren en geen zin hebben in de ‘ouderwetsche’ antenne op het dak. Nogmaals: blikjesantenne, ‘slappe Arnold’-, flowerpot- en andere constructies kan je ook vergeten, hebben we hier al allemaal getest.. (ik schreef het eerder al eens..).

Redelijk resultaat had ik zelf recentelijk nog met een zelfbouw Ground Plane van koperen (5mm) brandstofleiding op een Amphenol chassisdeel (SO239) met de stralerlengte op 1/4 golflengte en de 4 radialen op 1/8 golflengte. Deze constructie kon ik ook voor DVB-T gebruiken en werkte zelfs (!) nog ondersteboven (uitgaande van 200 MHz en 600 MHz), opgehangen aan de coaxkabel en binnen en voor het raam gehangen. Maar wel weer op bijna 5 meter hoogte... (slaapkamer op eerste etage..). Opnieuw: wel Overijssel (net..!) en geen Gelderland voor DAB+, maar DVB-T ging wel goed (zowel OV als GD).

Hieronder de screenshots van de beloofde resultaten.. :-(

.
Bijlagen
05B.jpg
06C.jpg
07D.jpg
09A.jpg
10B.jpg
11C.jpg
12D.jpg

PD2EW

#474 Bericht door PD2EW »

.

Deze keer een korte mededeling:
een goede ontwikkeling is gaande, want van HDSDR is inmiddels versie 13 uitgebracht.
https://www.hdsdr.de

Ik heb op dit moment weinig tijd voor de radiohobby, vanwege het uitruimen van het ouderlijk huis, waar mijn radiohobby ooit is begonnen.. :)
Recentelijk vond ik hier ook na bijna 50 jaar het ferriet-schroefkerntje terug van mijn Amroh 402 spoel.. (nu nog een mooi schemaatje erbij zoeken).

.

PD2EW

#475 Bericht door PD2EW »

.

Ik had al eerder een soortgelijk iets gezien, maar deze werd toch weer even een klein klusje tussendoor:
Een handzendertje, zonder ontvanger.., op frequentie 26,995 MHz (volgens de gravering op het huisje van het kristal).
En de garage is er natuurlijk niet bij om te testen :-(

Had ik daar ook niet eens een RTL-USB stick (de blauwe) die vanaf 24 MHz af aan omhoog ontvangen kan?
Natuurlijk... dus daarmee maar eventjes testen dan, en.. ja hoor, hij doet het weer. Natuurlijk wel na herstel vanwege aantasting door de uitgelopen 9 Volt batterij van een bekend merk met een trommelend konijntje). ;-)
Je ziet ze weinig meer, die afstandbedieningen, werkend op 27 MHz. En deze werkte dus op kanaal 04.

Doet me denken aan de Handic 66F handsets (je kan ze eigenljk geen portofoon meer noemen) die ik hier nog heb liggen... eens klaarmaken, iets voor de JOTA misschien? En dan meeluisteren met de RTL-USB stick, moet kunnen toch.. is immers ook 27 MHz.
https://rigpix.com/cbfreeband/handic_66f.htm

De kanaalbezetting (kristallen!) staat er zelfs nog achterop: A-14, B-05, C-06, D-09, E-10, F-10
Deze handsets hebben alleen wel heel veel accu's/batterijen nodig en in eentje zie ik nog de Ni-Mh accu's. :shock: :shock:
(10x) en dat pakketje moet dan via het 5 polige DIN 180 graden chassisdeel in de bodem opgeladen worden.
Natuurlijk geen lader en geen dummy er meer bij (10 Ni-MH cellen x 1,2 = 12 Volt en 10 batterijen x 1,5 = 15 Volt!
Tja, ze bedachten me wel wat... vroeger... ;-)

.
Bijlagen
Handzender_26.995MHz.jpg

PD2EW

#476 Bericht door PD2EW »

.

Bij het testen van een zojuist gereviseerde autosleutel (onderste foto, ik kreeg er geen auto bijgeleverd om te testen) keek ik even breed in het 70cm ISM spectrum. Daar viel mij iets op: een wederkerend pulspatroon met vaak regelmatig frequentiegebruik. Bijgaand ook de schermafdrukken...

Er is volgens mij zoiets als een grens in het gebruik van 1 frequentie (naar ik meen iets van max. 10 % aaneen) en als je dat dan een eindje verderop weer doet, enz, dan kan je dus een best wel breedbandig datasignaal verstoppen en verzenden, bij het gebruik van meerdere kanalen in die ISM band...
Dit is mij nog nooit zo opgevallen en waarschijnlijk zal het met het uitlezen van zonnepanelen te maken hebben.
Tja, ze bedenken me wel wat om 'handig' gebruik te maken van de etherruimte..

.
Bijlagen
2024-10-24_434.png
2024-10-24_434B.png
2024-10-24_434C.png
Autosleutel.jpeg

PD2EW

#477 Bericht door PD2EW »

.

Even tussendoor heb ik net nog gekeken op 20m en omtreken... en soms zie ja van die diagonale strepen voorbijkomen (plaatje hieronder, klik aan en het vergroot).
Ik ben dus geen HF expert, maar kan het zijn dat dit de zgn. OTHR signalen zijn? Je ziet ze wel vaker verschijnen en hoort het maar heel kort, als ze voorbij 'floepen'.
https://en.wikipedia.org/wiki/Over-the-horizon_radar

Op 28 oktober heb ik in de avond nog even het 20m gedeelte beluisterd met de blog-V4.
Werkelijk genoten heb ik van de contacten die A61KZ (Mohammad, uit de Arabische Emiraten) maakte met echt héél de wereld.
Een groot deel van die tegenstations kreeg ik hier prima mee, zoals Australië en West USA, Zuid Amerika en noem maar op.
Dat alles met de blog-V4 stick en mijn 20m Ground Plane antenne op 5 meter hoogte.
Ook heb ik nog even getracht om te schakelen naar de Icom en daarmee te proberen om er tussen te komen, maar er was gewoon geen houden aan.

Ik ben het op een gegeven moment ook maar eens bij gaan houden en langzaamaan werden de condities minder..
Je ziet maar hoe je zo'n simpel stickje hierbij van dienst kan zijn :D

.
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-10-30 at 17.16.26.jpeg
2024-10-30_Diagonaal.png

PD2EW

#478 Bericht door PD2EW »

.
<even een mix van het WebSDR-en-SAQ en SDR topic>

Vandaag even ter voorbereiding op 1 december a.s een nieuwe versie van HDSDR getest, in voorbereiding op de decemberuitzendingen van SAQ Grimeton.

Ik gebruik nu een nieuwe audio interface en vooraan in het spectrum afstemmen is nogal moeilijk bij de ontvangst van VLF signalen.
SDR-Sharp is daarin veel trager en onhandiger geworden. Sinds een week of wat wordt er ook weer eens flink geëxperimenteerd met nieuwe varianten, want Youssef krijgt er geen genoeg van om opnieuw weer een ander ontwikkelplatform te gebruiken. Voorlopig staat voor mij dit programma dus weer 'on hold', want ik word niet blij van dat gedrag. Veel plugins laten het afweten omdat compatibiliteit ver is te zoeken. Men schuift het op een nieuwe .DOT NET omgeving en het voor de zoveelste keer weer aanpassen van plugins, maar het feit dat hij het programma (dat eens 'open' was) met zijn 'Google gedrag' heeft gekaapt, drukt hier toch wel nadrukkelijk een stempel op.

HDSDR is over het algemeen net wat handiger en sneller met zijn spectrumweergave (vind ik) en dus ben ik daarmee nu maar even verder gegaan. De vorige keer had ik het SAQrx programmaatje gebruikt, maar een beetje extra uitdaging vond ik ook wel weer leuk..

Aannemend dat het rode verticale kronkelbalkje met zigzagstreepjes een MSK signaal is (ik kom het telkens weer tegen) moet er volgens mij tussen alle lokale storing nog wel wat te ontvangen zijn.

Wat is er in mijn huidige opstelling eigenlijk nog verschillend met de vorige keer dat ik SAQ heb ontvangen (met SAQrx en SDR-Sharp..)?
Ik heb nu ter test maar eens mijn 20 meter Ground Plane als antenne gebruikt en niet de spoel die ik had gewikkeld om de poten van het bewuste tafeltje van de blauw-gele winkelketen (model: Lack). Ook heb ik nu een nieuwe geluidsinterface in gebruik, de Lokchonk UX22.
Deze had ik al aangeschaft i.v.m. audio-opnamen voor onze band, dus dan er ook meteen maar eens flink misbruik van gemaakt voor mijn goede doel.. ;-)
Hierop zijn 2 ingangen te vinden: eentje a-symmetrisch en hoogohmig (ingang 2, is iets van 1 M-Ohm) en eentje symmetrisch en relatief laagohmig (ingang 1).
Bijgaand HDSDR schermafdrukje geeft het antennesignaal via beide ingangen weer: onder= ingang 1 en boven= ingang 2, weinig verschil dus.

Het gemak bij SDR-Sharp, door de aanwijzingen in het spectrum en de waterval met de weergave van stationsnamen, is een gevalletje van jammer maar helaas.
De bandbreedte heb ik niet bijgesteld, het gaat mij nu even meer om het kunnen ontvangen van het signaal straks, dan om het verstaan van morsesignalen...

.
Bijlagen
2024-11-19_18200.jpg
2024-11-19_25000.jpg
2024-11-19_Skelton_19600.jpg

PD2EW

#479 Bericht door PD2EW »

.

Eigenlijk zou ik de topic titel moeten veranderen, dit keer gaat het niet over SDR-Sharp maar wel over SDR..:

Voor de liefhebbers en geïnteresseerden: er is al een paar dagen een nieuwe versie van HDSDR te vinden op https://www.hdsdr.de
Ik ben er een beetje mee aan het stoeien omdat ik ook op VLF (ivm. SAQ) er wat mee wil proberen te doen (en dat gaat al aardig..).
Eigenlijk start ik HDSDR altijd op met een batch file, want dat maakt het handiger om meteen in de goede band en met de goede instellingen te beginnen.

Mijn batch file om op te starten met de RSP1a is:

cls
start /max HDSDR.exe -p SDRPlay .\ExtIO_SDRplay_RSP1A.dll -lo:15000 -tune:17200 -mode:CW -profile SAQ
cls

Tip: kijk zelf ook eens naar de opstartopties van het programma en maak eens een eigen batch file.

.
Bijlagen
hdsdr-alles1.png

PD2EW

#480 Bericht door PD2EW »

.

Recentelijk werd ik weer eens bij een DAB+ probleem opgetrommeld, omdat dat de DAB+ ontvangst hier nog steeds allerbelabberdst is. Ook hier weer: men koopt in de feestdagentijd een dure installatie en wordt geconfronteerd met een matig (er kan alleen één niet ter zake doende kanaal worden ontvangen) tot belabberd DAB+ signaal, dat niet eens geschikt is voor de doelgroep.

Tijd om een oude versie van SDR-Sharp er ook hier maar weer eens bij te halen (versie 1732), die nog net wél om kan gaan met de RSP1a SDR-ontvanger (de RTL-USB kijkt maar zo'n 2 tot 2,4 MHz breed en de RSP1a doet dat zo'n 8 tot 10 MHz). Eens kijken of er inmiddels al wat veranderd is, ivm het beleid voor DAB+ dekking en ik schreef er al eerder dit jaar over... in september en augustus. Nou, ik heb de resultaten bijgesloten en concludeer op zijn 'Herman Finkers': "geen spatader veranderd".

Voor de goede orde: ik gebruik dus SDR-Sharp en de RSP1a hierbij puur als monitor voor de signaalsterkte en écht niet om radio te ontvangen. En opnieuw maar weer eens: DAB+ signalen houden dus wel héél erg van meerwegontvangst, want dat geeft een storingsvrije ontvangst en simpelgezegd kan je die signalen bijelkaar optellen. Echter, als je niet via meerdere wegen signalen op hetzelfde kanaal kan ontvangen dan is er een probleem.

Bij tweewegontvangst is het probleem iets minder groot en bij éénwegontvangst heb je dus écht een probleem... en daar hebben we in dit geval opnieuw weer eens mee te maken. Dat betekent in de praktijk dan weer: speciale en hoog opgestelde antennes, lange coaxkabels.. en noem maar op.. Ik noem het dan ook geen wonder, dat er hier zo weinig DAB+ apparatuur verkocht wordt...

Bijgesloten heb ik de recente scans van SDR-Sharp met de RSP1a.
Oké, de hierbij gebruikte antenne mag wel niet optimaal voor DAB+ ontvangst zijn, maar dezelfde antenne ontvangt verderop (iets van 10km) wel 6 tot 7 DAB+ kanalen! en zelfs 1 Duits kanaal!. Ook mijn zelfbouwantennes en actieve DAB+/DVB-T antennes maken er weinig anders van, ook al staan ze hier wel op 4 tot 5 meter hoog opgesteld. Opregelen van de RF in het tandwielmenu maakt niets uit (zowel bij de RSP1a als de RTL-achtigen), want de ruisdrempel gaat mee omhoog met de bovengrens van het signaal. Voor de RTL-achtigen staat de waarde al op 38,6 of 40,2..

Weinig tot nog maar nét waarneembaar in het spectrum (maar onbruikbaar) signaal:
174,928 MHz 05A
183,648 MHz 06B
194,064 MHz 07D
220,350 MHz 11C
225,648 MHz 12B
227,360 MHz 12C

Het enige, en nog maar nét wél bruikbare kanaal:
181,936 MHz 06A (Radio Oost, en wij wonen in Gelderland!)

Volgens de 'regels' stopt het radiosignaal blijkbaar vaak bij de provinciegrens, want dat wordt achter een bureau bepaald. De praktijk blijkt echter weerbarstig en radiosignalen houden blijkbaar niet van bureaucratie... ;-) Ben wel benieuwd of wij hier toch maar gewoon als het 'Gallië' van het oosten worden gezien, en dan ben ik misschien wel de Asterix of de Obelix…? Waar zou je je klachten neer moeten leggen over dit al jaren slepende probleem, waarbij ik het dus ook maar even opneem voor de enig overgebleven lokale Radio-en-TV zaak..

P.S.: het DAB+ bouwpakketontvangertje van Sjef (ik schreef er al eerder over..) is écht een ideale monitor voor DAB+ signalen.
Omvormerkabeltje (van 5 naar 12 Volt) erbij en een powerbank van het goedkope genre (in de graaibak bij de Ald..) en je hebt een portable monitor, met alle benodigde info in een kleurenscherm!. Dat scheelt weer gesleep met een laptop, met SDR en wat software..

Zo, dat moest ik toch even kwijt..., en ik houd de vinger aan de pols (ook namens andere betrokkenen).
En net (14:52 uur) hoor ik weer een D-Jay op Radio 2 (door mij ontvangen op een analoge FM radio!) een DAB+ radio weggeven :shock:

.
Bijlagen
DAB-01a.jpg
DAB-02a.jpg
DAB-03a.jpg
DAB-04a.jpg
DAB-05a.jpg
DAB-06a.jpg
DAB-07a.jpg

Plaats reactie