WebSDR (en SAQ Grimeton)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: WebSDR (en SAQ Grimeton)

#31 Bericht door PD2EW »

.

Wij hebben hier het SAQ signaal op 17.2 kHz nog net kunnen ontvangen, tussen al de lokale QRM signalen door.
Gisteren en afgelopen week was de VLF band hier nog redelijk schoon (zie eerdere posting) en precies op deze dag en dit moment is het QRM niveau wel heel erg hoog.

Ik vermoed dat de zonnepanelen in de huizen rondom mij (naast, voor/achter), de boel flink verpesten en de regelelektronica van alle airco's en warmtepompen (en dat zijn er wat..) zullen hier waarschijnlijk de oorzaak van zijn. Op een zonnige zondagmorgen in de (bijna) winter stel ik me zo voor dat iedereen dan thuis is en dat alle elektrische apparatuur, zoals 'energie bronnen' en 'energie slurpers', optimaal in gebruik zijn. Ook de motorregelingen van kachels en ventilatoren zullen dan flink in gebruik zijn geweest.

Toch heb ik wel wat SAQ signaal gezien op het HDSDR programma, dat ik als lokale monitor gebruikte en er in mijn scherm links naast had staan (onderste screendump, gemaakt op een moment dat de storing even kort weg was). Heel af en toe zag en hoorde ik zelfs het CW signaal er bovenuit komen, wel erg zacht maar toch was het er. Het totaal was te weinig om de CW decoder (linksonder) aan te spreken, die kon er echt helemáál niks van maken.

Ik had een 20m Ground Plane voor 20m (5m) aangesloten op een externe USB Sound Card (Lokchonk), want die combinatie werkte eerder al extreem goed op VLF. Ik had de Windowscomputer gisteren nog op 192k ingesteld, met een bereik van 96 kHz. DCF-77 en andere VLF signalen kon ik in de afgelopen week hiermee prima zien en ontvangen (viewtopic.php?p=300936#p300936)
De WebSDR van U-Twente had ik er ook maar eventjes bij gezet (een 4k monitor kan best veel schermpjes weergeven) en zo kon ik dan ook zien dat de geluidskaart toch echt naar de SAQ uitzending keek.
Ik zag in het audiospectrum van HDSDR (linksboven) het CW signaal nog net links van de verticale lijn verschijnen. HDSDR wilde ik dan ook niet verstemmen en was al maximaal ingezoomd en helaas kwam de dikke verticale lijn als een soort van 'marker' op bijna de SAQ frequentie terecht.
Wel grappig dat ik het audiosignaal op alle 5 de programmaatjes tegelijk kon gebruiken (ook de CW decoder) en jammer dat het SAQrx programma geen waterval heeft...

Aan het eind van de 17.2 kHz uitzending van vandaag had ik nog snel even gekeken op 20m (14.0172 Mhz) en hier was het CW signaal van SK6SAQ, eveneens werkend vanuit Grimeton, goed te ontvangen. Geen wonder, mijn Ground Plane antenne was ook expliciet voor 20m gemaakt..., dus hieronder ook twee screendumps van beide Sdr-Sharp (vs.1732 en 1921) schermen

Iemand zal nu zeggen: "Waarom gebruik je geen SDR-Sharp" om VLF te ontvangen?
Dat had gekund maar dat was me teveel gedoe. Mijn i3 computertje met 4k scherm moest zich ook met veel programmaatjes tegelijk bezighouden en SDR-Sharp is nogal geheugen'hongerig'. Dan zou alles aan het hakkelen komen en nu liep het nog redelijk soepeltjes. Hogere versies zijn nog 'hongeriger' dus dat gaat het 'em ook niet worden. Misschien dat ik het met de Kerstuitzending opnieuw ga proberen, met een nog oudere/lichtere versie (zoals vs.1700 of eerder).

Nu het rapport nog insturen en kijken of ik weer op de kaart kom.. :-)

.
Bijlagen
a07a.png
a08a.png
a05a.png

PD2EW

#32 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen,

Wie het SAQ signaal zelf ook heeft ontvangen, die kan ook een QSL rapport insturen.
Het daarvoor te gebruiken formulier is niet erg duidelijk vindbaar en ik heb daar deze verwijzing voor gebruikt:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... g/viewform

Inmiddels zijn er luitjes die mij ook direct aanspreken met info over SAQ, hoe ik dat ontvang en wat ik allemaal gebruik.
Erg leuk om te merken dat er zoveel enthousiasme voor is.

Ik besef me dat ik dit topic zelf heb geopend met de bovenstaande titel, ondanks dat de vlag inmiddels een bredere lading dekt.
Hopelijk nemen jullie het mij niet kwalijk dat ik hier ook mijn andere ervaringen met het ontvangen van SAQ vermeld, want als ik weer een nieuw topic zou openen dan zou de info m.i. teveel versnipperen.

.

PA0KLS
Roepletters: PA0KLS

#33 Bericht door PA0KLS »

Wat mij opviel was dat de man die de tekst seinde, de lettertjes wel erg dicht tegen elkaar aan seinde. "Plakken" heet dat meen ik. Ook zijn eigen decoder in de twee regeltjes boven hem had er bij tijd en wijle moeite mee en maakte er maar wat van. Maar de morsetekens zelf zagen (hoorden?) er wel goed uit.

Ik vond wel dat ze er een leuk filmverslag van maakten op youtube, met een uitleggever en een camera die achter hem aan liep. Mooi dat zoiets in werkende staat gehouden wordt. De rest (Kootwijk, Malabar) is allemaal door de oorlog grondig vernield. Maar ja, met de ontdekking van de korte golf was dit spul op slag hopeloos verouderd. Nog een wonder dat het in Zweden niet is opgedoekt.

PD2EW

#34 Bericht door PD2EW »

.

@PA0KLS

Inderdaad is het jammer dat al die installaties zijn verdwenen.
SAQ had ook twee generatoren (Alternators) en eentje is er ook ontmanteld.

Op de dag vóór kerst is er weer een uitzendig gepland, eens zien of dat hier weer gaat lukken.
Junior heeft nog niets aan het vervolg van het SAQ bouwkitje gedaan (school gaat vóór!), misschien gebeurt dat komende week nog..

De link naar het Google formulier, zoals ik in de posting hierboven heb geplaatst, die werkt prima.
Ik kreeg zojuist een bevestiging van ze toegemaild, naar aanleiding van het rapport dat ik daarmee had ingestuurd, blij mee!

Er zijn ook nog anderen die hebben gereageerd op het maken van het bouwkitje voor SAQ en er -net als ik- nog eentje hebben besteld.
Charlotte zal het daar nog druk krijgen.. :D met de verkoop van haar laatste kitjes en binnenkort komen er dus weer wat stipjes bij, op de SAQ-QSL kaart .

Ben wel benieuwd naar de ervaringen bij het wikkelen van de ontvangstspoel, en hoe of men dat dan heeft gedaan.
Ikzelf heb de spoel dus nog niet gebruikt voor SAQ, wel voor andere VLF stations.

Fixeren van de wikkeldraad heb ik met wat druppels kaarsvet gedaan, dat ik tussen de wikkelingen heb laten lopen.
Daarna even er overheen met een créme-brulee brandertje, zodat het goed uitvloeit.
Eenmaal aangesloten op mijn geluidskaart, werkt hij inmiddels prima voor o.a. DHO38 (Rhauderfehn) op 23,4 kHz.

Ook ga ik die ring nog omwikkelen met een extra Middengolf-uitbreiding.
Op de DvdRA heb ik een klos geïsoleerd draad op de kop getikt, na een geweldige tip van Lex-PH2LB die met zijn stand naast mijn stand stond.
Met die draad wikkel ik er dan nog een extra laag omheen en dit draad heb ik ook al bij mijn 55x55 tafeltje antenne gebruikt, het wikkelt best fijn.
Er komt dan ook nog een dubbele afstem-C in (275 en 325 pF).

Zo lijkt het ook op een Tecsun/Grundig/Kaito/Sutekus (loop) antenne, model AN-100 of AN-200
Deze man is dáá in ieder geval erg enthousiast over: https://www.youtube.com/watch?v=XS-wV9CKIJY
Deze man legt het ook wel goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=r6o0s_0fKVY
Ik ben nog wel op zoek naar de inductiewaarde van die AN100/200 antennespoel.

Hoop dat jullie je ervaringen hier ook plaatsen, zodat iedereen er ook weer wat aan heeft.

.

eelco23
Roepletters: PD1EG
Contacteer:

#35 Bericht door eelco23 »

Ik heb inmiddels de ontvanger als bouwpakket ontvangen en hem inmiddels in elkaar gezet.
De foto's van de bouw, en het eindresultaat staan op mijn site @ https://www.fishfreak.org/sdr
Ik ben heel benieuwd of ik met de ontvanger in staat zal zijn nu de SAQ te horen.

Eelco
Eelco de Graaff, Voorschoten, Netherlands (JO22fc)
More about my radio hobby @ https://www.fishfreak.org/sdr
Fly-fish& -tie, Nordics, camp & outdoor.

PD2EW

#36 Bericht door PD2EW »

.

@PA3DZA
Dank voor de link:
https://www.qrpforum.de/forum/index.php ... /&pageNo=1

@eelco23
Leuke blog over de ontvanger heb je gemaakt, Eelko!
Ook die fotootjes erbij, die maken veel duidelijk over de bouw, helemaal top!

Ik heb hier de 'loop' aangesloten op mijn externe geluidskaart en ben er mee aan het vergelijken gegaan (dus: ontvangst met de GP voor 20m' ten opzichte van de 'loop'). De resulaten beloven veel en die ontvangst van 23,4 kHz (DHO38) gebruik ik hierbij als referentie.
De instellingen houd ik hetzelfde, dus ik let alleen op de hoogte van de piek ten opzichte van een zo laag mogelijk ruisniveau (die tip van @PE3RIK heb ik me een jaar of 4-5 geleden goed in de oren geknoopt!).

Zoals elders op dit forum al gemeld, kan men ook een SDR ontvanger proberen te gebruiken. Weest gewaarschuwd allen! Er is nogal wat VLF antennesignaal nodig en weinig 'man made noise' van zonnepanelen, geschakelde voedingen, monitoren, computers enz..!

De blog-V4 heeft een interne convertor en daarmee telt hij 28,8 MHz bij de ontvangstfrequentie op.
De speciale driver voor die blog-V4, die ziet meteen dat je in dat gebied afstemt en verrekent zelf die 28,8 MHz weer, zodat je eigenlijk niets 'aparts' hoeft te doen dan gewoon op 23,4 kHz af te stemmen.
Met bijvoorbeeld de Ham-It-Up convertor werkt dat bijna net zo, maar daarbij moet je wel de verrekening van de gebruikte 100 MHz of 125 MHz (in plaats van de 28,8 MHz) apart ingeven. Doe je dat niet dan stem je af op iets van 125023400 of 125023400

Ik kan wel verklappen dat ik een beste klap versterking nodig heb, vandaar dat ik de externe geluidskaart gebruik.
Daar zit ook een regelaar op voor ingangsgevoeligheid en dat regelt me daar een potje fijn... :lol:

Op SDR-Sharp (1732) heb ik met de blog-V4 geprobeerd af te stemmen en dat programma is overduidelijk niet gemaakt voor deze toepassing, ook de nieuwere versies niet.
Zowel met de antenne op de geluidskaart als op de blog-V4 word zelfs ik er niet erg happy van, zeker niet als ik eerst de andere progjes al heb gebruikt...
Vooral dat afstemmen van SAQrx met de Arduino interface, dat is écht te gék! Ik 'tune' zo over de VLF band heen, met grof- en fijnregeling en voorkeuze, volume en zo... Zo ongelooflijk onhandig en niet te begrijpen is het, dat deze manier van bedienen bij SDR-Sharp nooit van de grond is gekomen... (ja, de niet meer werkende plugins ken ik.. allemaal..)

Ach, er is nog zoveel te testen... :D :wink:

.
Bijlagen
vergelijken.png

PH4CK

#37 Bericht door PH4CK »

welke frequenties kan ik gebruiken om te testen of mijn antenne en receiver geschikt zijn om Grimeton te ontvangen?
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PD2EW

#38 Bericht door PD2EW »

.

Hoi @PH4CK

Erik en anderen, leg dit lijstje er even naast..:

De 100 jaar oude SAQ generator in Zweden werkt alléén op VLF: 17,2 kHz
Ikzelf test bij mijn voorbereidingen op 23.4 kHz (Duitsland) en dat ligt aardig in de buurt.
Dit lage VLF bereik zal je ontvanger dus wel moeten kunnen halen.

Het amateurstation SK6SAQ is ook actief, maar heeft verder niets van doen met de originele generator.
Voor SK6SAQ worden andere frequenties gebruikt:
CW: 3517.2 kHz / 7017.2 kHz / 14017.2 KHz
SSB: 3755 kHz / 7140 kHz

Dus, voor de goede orde:
SK6SAQ is geen SAQ en je krijgt als reactie op een verbinding met SK6SAQ dus geen kaart of bevestiging van SAQ.

Deze info is ook te vinden op internet, gewoon even zoeken...
https://www.vrza.nl/files/cqpa-publiek/ ... om_SAQ.pdf

De uitzendmomenten staan ook op de site van de VERON:
https://www.veron.nl/nieuws/de-ochtend- ... p-172-khz/

Succes met het experiment!
Ik heb de vorige uitzending met een bevriende radiokennis gevolgd en geluisterd (zie hierboven).
Hij kreeg ook een bevestiging in zijn mailbox en was superenthousiast!

.

eelco23
Contacteer:

#39 Bericht door eelco23 »

PD2EW schreef: 21 dec 2024, 20:24 .

@PA3DZA
Dank voor de link:
https://www.qrpforum.de/forum/index.php ... /&pageNo=1

@eelco23
Leuke blog over de ontvanger heb je gemaakt, Eelko!
Ook die fotootjes erbij, die maken veel duidelijk over de bouw, helemaal top!

Ik heb hier de 'loop' aangesloten op mijn externe geluidskaart en ben er mee aan het vergelijken gegaan (dus: ontvangst met de GP voor 20m' ten opzichte van de 'loop'). De resulaten beloven veel en die ontvangst van 23,4 kHz (DHO38) gebruik ik hierbij als referentie.
De instellingen houd ik hetzelfde, dus ik let alleen op de hoogte van de piek ten opzichte van een zo laag mogelijk ruisniveau (die tip van @PE3RIK heb ik me een jaar of 4-5 geleden goed in de oren geknoopt!).

Zoals elders op dit forum al gemeld, kan men ook een SDR ontvanger proberen te gebruiken. Weest gewaarschuwd allen! Er is nogal wat VLF antennesignaal nodig en weinig 'man made noise' van zonnepanelen, geschakelde voedingen, monitoren, computers enz..!

De blog-V4 heeft een interne convertor en daarmee telt hij 28,8 MHz bij de ontvangstfrequentie op.
De speciale driver voor die blog-V4, die ziet meteen dat je in dat gebied afstemt en verrekent zelf die 28,8 MHz weer, zodat je eigenlijk niets 'aparts' hoeft te doen dan gewoon op 23,4 kHz af te stemmen.
Met bijvoorbeeld de Ham-It-Up convertor werkt dat bijna net zo, maar daarbij moet je wel de verrekening van de gebruikte 100 MHz of 125 MHz (in plaats van de 28,8 MHz) apart ingeven. Doe je dat niet dan stem je af op iets van 125023400 of 125023400

Ik kan wel verklappen dat ik een beste klap versterking nodig heb, vandaar dat ik de externe geluidskaart gebruik.
Daar zit ook een regelaar op voor ingangsgevoeligheid en dat regelt me daar een potje fijn... :lol:

Op SDR-Sharp (1732) heb ik met de blog-V4 geprobeerd af te stemmen en dat programma is overduidelijk niet gemaakt voor deze toepassing, ook de nieuwere versies niet.
Zowel met de antenne op de geluidskaart als op de blog-V4 word zelfs ik er niet erg happy van, zeker niet als ik eerst de andere progjes al heb gebruikt...
Vooral dat afstemmen van SAQrx met de Arduino interface, dat is écht te gék! Ik 'tune' zo over de VLF band heen, met grof- en fijnregeling en voorkeuze, volume en zo... Zo ongelooflijk onhandig en niet te begrijpen is het, dat deze manier van bedienen bij SDR-Sharp nooit van de grond is gekomen... (ja, de niet meer werkende plugins ken ik.. allemaal..)

Ach, er is nog zoveel te testen... :D :wink:

.
Ik heb op mijn blog ook de tests beschreven en ook de wav files toegevoegd met uitleg zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen. SDR's kunnen ook gebruikt worden echter niet alle SDR's halen de 17.5 khz, dus zaak daar goed naar te kijken. De antenne, ik had het verkleinde fietswiel gebruikt met een spoel erop gewikkeld, deze leverde geen signaal, of te weinig signaal. Een aantal mensen suggereerden om met de VNA de antenne door te meten, echter volgens mij loop je daar tegen het probleem aan dat veel van de voorbeeld antennes bij lange na niet rond de 50 ohm komen en je dus geen dip kan waarnemen, althans ik heb de VLF antenne uit het bouwpakket gemeten en mijn fietswiel loop. Het fietswiel gaf wel resonantie op de HF banden :-) en ik heb ook daarmee op VLF signalen met de KiWi SDR opgepikt. Versterking van het signaal en de omliggende storingen is echt een ding, in huis kan ik echt de oude hallogeen verlichting horen, maar ook buiten is het met alle kerstlampjes een berg herrie. Ik overweeg dan ook om eventueel met de auto een beetje buiten de bebouwde kom te gaan luisteren. Voordeel is wel dat ik nav alle tests weet dat de ontvanger werkt. Helaas heb ik de testuitzending van de 20ste gemist, dus alles is gericht op de 24ste.

Ik ben zeker benieuwd naar de andere truukjes zoals de arduino interface en de RTL-SDR Blog V4 dongle, heb ik helaas nog niet op VLF gespeeld tips daarover zijn welkom, want dat kan nog wat perspectieven bieden.

Als ik eea zo terug lees, lijkt een goede antenne, direct erachter een versterker (bias-t) bv die van rtl-sdr, en dan een blogV4 ook nog een optie, alleen de loop die vooral goed ontvangt in het VLF gebied moet ik nog zien te vinden.

Eelco de PD1EG

PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

#40 Bericht door PE4WJ »

Wat je kan doen met de VNA is een koppel lusje maken, wat je dan aan je loop koppelt. Op die manier zou je een dip moeten zien (als je VNA tot 17 kHz gaat tenminste).

Ikzelf heb een tijd terug een VLF ontvangertje gemaakt met een Teensy 4 microcontroller icm het Teensy audio shield (dit is in feite een geluidskaart, en dan alle signaal processing digitaal. Zie https://github.com/pe4wj/vlfrx

Ik heb SAQ hiermee met het "1-fet actieve antennetje" wat daar ook beschreven staat prima kunnen ontvangen op een QRM-arme locatie.

De source code heeft nodig wat opschonen nodig, ik had er een tijdje geleden ook een mogelijkheid ingebouwd om vleermuizen te ontvangen (met een ultrasone microfoon ipv actieve antenne aan de ingang) maar sindsdien is de code een beetje in het slop geraakt. Mocht je hem willen bouwen, laat het even weten, dan zal ik een opgeschoonde versie op GitHub zetten.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PD2EW

#41 Bericht door PD2EW »

.

Nou, ik heb de 20cm loop nog even op de blog-V4 en de RSP1A gezet en denk dat ook hier een probleem met het belasten ontstaat.
Er is op VLF nauwelijks signaal te zien en als ik dan de versterking van SDR-Sharp (versie 1732) op ga regelen, dan zie ik alles spectrumbreed ernstig overstuurd worden. Ik moest er maar eens een (fet)buffertje tussen gaan zetten, want die 50 of 75 Ohm ingang van die SDR ontvangers is hier dus niet geschikt voor (maar dat wist ik al ;-) )

Kies ik op VLF, afgestemd op 35 kHz ook nog eens voor AM modulatie in plaats van CW, dan hoor ik het signaal van 'De Parel van Twente' er ook nog eens knetterhard overheen (een LPAM station in de regio, op 1330 kHz).
Neen, die breedbandigheid en een weinig/geen selectiviteit is hierbij nou niet echt handig, maar dat beschreef ik eerder ook al.

Ook heb ik vanmiddag de 'loop' overwikkeld met 20 wikkelingen (220uH) en uitgerust met een afstem C (330 pF en 275 pF).
Ik wil wel eens kijken of de Middengolf hiermee gebruikt kan worden en hem ervan afwikkelen kan ik altijd nog.
Het is weer een beetje net als vroeger, met mijn 402 spoel en de afstem-c uit de Philips EE1052 doos.
De waarde van de originele wikkeling wordt hierdoor wel iets beïnvloed, maar blijft nog steeds om en nabij de 33-34 mH.
Samen met 2480 pF (10nF en 3n3 in serie) komt dat mooi in de buurt van de 17 kHz.

De overwikkelde MG wikkeling is 220 uH en met 600 pF maakt dat 438 kHz, met 47 pF wordt dit 1565 kHz en met 33 pF -> 1867 kHz.
Maar, genoeg gerommeld... en even weer de boel de boel laten...

Nog even een plaatje van de resultaten op 23,4 kHz, in mijn verschillende opstellingen.
Geen computer, -monitor en -voeding in de buurt houden dus....

Ik test, zoals ik al schreef, meestal met DHO38 en die staat met 135km dichter bij mijn locatie dan SAQ met 672 km.

.

En terwijl ik dit epistel schrijf, bedenk ik me ineens dat ik hier nog een symmetrisch versterkerprojectje heb voor een 'loop' heb, met een NE592 IC.
Da's een videoversterker IC, het pakketje staat op eBay.
Maar daar ga ik op een andere keer mee spelen..

.
Bijlagen
ne592-ebay.png
vergelijk_snr.png

PD2EW

#42 Bericht door PD2EW »

.

Helaas, hier had ik vanmorgen geen ontvangst van de SAQ kerstboodschap.

De door mij gebruikte materialen waren:
- Windows computer (ingesteld op 192k, dus 96kHz brede weergave)
- SDRrx software in 3 varianten (48k, 96k, 192k)
- Externe geluidskaart (192k) met 2 regelbare ingangen.
- Mijn zelfbouw GP antenne voor 20m, vrijstaand en op 5m hoogte (niet exact geschikt, maar voldoet meestal goed).
- De 20cm diameter 'loop' antenne (met -ongeveer- 34mH en 2,48nF gepiekt op om en nabij de 17kc.).

Als monitor had ik twee extra SAQrx schermpjes erbij gezet, waarop DHO38 (in de 92k versie) en DCF77 (in de 192k versie) zichtbaar waren. Ook die signalen waren niet zoals ik gewend ben om ze gewoonlijk te ontvangen.

Ik had de WebSDR van de U-Twente, die hier 30 km vandaan is, er ook maar even bij gezet.
Zo kon ik de ontvangst in de regio ook volgen en nog een extra scherm met de live uitzending via YouTube.
Iets van 1050 meekijkers waren er deze keer.

In tegenstelling tot eerdere uitzendingen en ontvangstpogingen, bleef het bij mij tijdens deze kerstuitzending dus praktisch stil.
Met de GP had ik de opstelling enkele dagen eerder nog getest, de resultaten beloofden veel en de vooruitzichten waren toen goed.
Ook met de 'loop' waren de voorspellingen positief, maar de praktijk pakte vandaag echter minder goed uit.
Jammer, er waren wel eens SAQ uitzendingen die hier betere resultaten opleverden.

Toen ik overschakelde op de 'loop' en die ook nog eens ernstig precies had uitgericht, verscheen er een klein signaalsprongetje op het scherm. Dat kwam dan wel weer overeen met de frequentie van SAQ en ook zag ik het signaaltje (voor wat het was) op en neer gaan. Toen ik de mode ook nog eens op CW had gezet hoorde ik zelfs iets zacht galmends van een CW toon, maar meer was het deze keer niet.

De live-uitzending heb ik toen dus maar afgekeken op het live YouTube scherm, dat ik er ook al bij had staan..
Jammer, en de volgende keer beter, zullen we dan maar zeggen..

Oja, de tafelantenne waar ik de vorige keer wel enige resultaten had, had ik niet bij de hand. Die heeft zijn originele functie weer teruggekregen..

.
Bijlagen
2024-loopa.png
end.png

eelco23
Contacteer:

#43 Bericht door eelco23 »

Mijn zelfbouw kit deed het, wel heel erg diep in de ruis maar ik hoorde de SAQ wel.

https://www.fishfreak.org/fijne-feestda ... -new-year/

Ik werk eea de komende dagen verder uit op de blog, eens kijken of ik kan decoderen.
Opnames staan hier : https://edegraaff.stackstorage.com/s/bMNytHyRwB9rFEGC

beste wensen
Eelco

PD2EW

#44 Bericht door PD2EW »

.

Testen of de SAQ antenne resonant is of niet, maar hoe doe je dat?
(een tip, afkomstig van Lex (PA1DRP) en gelezen op de site van Eelco: https://www.fishfreak.org/sdr/ )

Om te controleren of je SAQ wel kunt ontvangen met je 'loop'antenne, is er een testbestandje gemaakt.
Eelko biedt het aan op zijn site.

We weten inmiddels dat 17,2 kHz in het hoorbare deel voor een geluidskaart van de computer ligt.
Als we dan een geluidsbestandje met die frequentie/toon via een luidspreker weergeven, dan hebben we dus een magnetisch veld van die frequentie om die luidspreker heen. Immers 'wappert' die luidspreker met deze frequentie heen en weer.

Zetten we de 'loop'antenne in de buurt van die luidspreker (en dus in dat magnetisch veld) dan wordt dat signaal ook opgepikt.
Handiger kan het niet zijn en zo heb je je 'eigen'SAQ zender in huis!

Eerst is er 2 seconden roze ruis, de zgn. 'pink noise' en daarna een 17200 Hz toon (de uitzendfrequentie van SAQ).
Bij het afspelen op de geluidskaart van een computer hoort men dan 2 seconden deze ruis en daarna niks (maar dat is eigenlijk de 19 kHz toon).

SAQrx zal, met de 'loop' aangesloten op de microfooningang en mits juist afgestemd, het signaal wel zien en geeft een piek weer op 17,2 kHz in het spectrum.
Een (zelfgebouwde) SAQ ontvanger ontvangt het dus ook...

Met het bouwpakketje en de 'loop' van Arne Sikö kan, door bijmengen met het signaal van de lokale oscillator (met de NE555), het verschilsignaal omgezet worden naar een toon die wel hoorbaar is.

Diezelfde 'loop' antenne kan dus ook prima getest worden door hem aan te sluiten op de microfooningang van een geluidskaart, icm. met SAQrx programmaatje.

Wat je nu ook ziet is, dat het uitrichten van de 'loop' anders gaat dan je eigenlijk zou verwachten.
Je verwacht de ontvangst in de richting van de open lus (door het gat, dus door de 'O'), maar het wordt het sterkst aan de rand, dus op de zijkant.

.

PD2EW

#45 Bericht door PD2EW »

.

Vergeten... :roll: : plaatje erbij!
heb het signaal eerder nog nooit zo sterk gezien in het spectrum en de 'loop' staat op zo'n 20cm van het boxje af..!)

.
Bijlagen
SAQ-test_17.2kHz.png

Plaats reactie