Wij hebben hier het SAQ signaal op 17.2 kHz nog net kunnen ontvangen, tussen al de lokale QRM signalen door.
Gisteren en afgelopen week was de VLF band hier nog redelijk schoon (zie eerdere posting) en precies op deze dag en dit moment is het QRM niveau wel heel erg hoog.
Ik vermoed dat de zonnepanelen in de huizen rondom mij (naast, voor/achter), de boel flink verpesten en de regelelektronica van alle airco's en warmtepompen (en dat zijn er wat..) zullen hier waarschijnlijk de oorzaak van zijn. Op een zonnige zondagmorgen in de (bijna) winter stel ik me zo voor dat iedereen dan thuis is en dat alle elektrische apparatuur, zoals 'energie bronnen' en 'energie slurpers', optimaal in gebruik zijn. Ook de motorregelingen van kachels en ventilatoren zullen dan flink in gebruik zijn geweest.
Toch heb ik wel wat SAQ signaal gezien op het HDSDR programma, dat ik als lokale monitor gebruikte en er in mijn scherm links naast had staan (onderste screendump, gemaakt op een moment dat de storing even kort weg was). Heel af en toe zag en hoorde ik zelfs het CW signaal er bovenuit komen, wel erg zacht maar toch was het er. Het totaal was te weinig om de CW decoder (linksonder) aan te spreken, die kon er echt helemáál niks van maken.
Ik had een 20m Ground Plane voor 20m (5m) aangesloten op een externe USB Sound Card (Lokchonk), want die combinatie werkte eerder al extreem goed op VLF. Ik had de Windowscomputer gisteren nog op 192k ingesteld, met een bereik van 96 kHz. DCF-77 en andere VLF signalen kon ik in de afgelopen week hiermee prima zien en ontvangen (viewtopic.php?p=300936#p300936)
De WebSDR van U-Twente had ik er ook maar eventjes bij gezet (een 4k monitor kan best veel schermpjes weergeven) en zo kon ik dan ook zien dat de geluidskaart toch echt naar de SAQ uitzending keek.
Ik zag in het audiospectrum van HDSDR (linksboven) het CW signaal nog net links van de verticale lijn verschijnen. HDSDR wilde ik dan ook niet verstemmen en was al maximaal ingezoomd en helaas kwam de dikke verticale lijn als een soort van 'marker' op bijna de SAQ frequentie terecht.
Wel grappig dat ik het audiosignaal op alle 5 de programmaatjes tegelijk kon gebruiken (ook de CW decoder) en jammer dat het SAQrx programma geen waterval heeft...
Aan het eind van de 17.2 kHz uitzending van vandaag had ik nog snel even gekeken op 20m (14.0172 Mhz) en hier was het CW signaal van SK6SAQ, eveneens werkend vanuit Grimeton, goed te ontvangen. Geen wonder, mijn Ground Plane antenne was ook expliciet voor 20m gemaakt..., dus hieronder ook twee screendumps van beide Sdr-Sharp (vs.1732 en 1921) schermen
Iemand zal nu zeggen: "Waarom gebruik je geen SDR-Sharp" om VLF te ontvangen?
Dat had gekund maar dat was me teveel gedoe. Mijn i3 computertje met 4k scherm moest zich ook met veel programmaatjes tegelijk bezighouden en SDR-Sharp is nogal geheugen'hongerig'. Dan zou alles aan het hakkelen komen en nu liep het nog redelijk soepeltjes. Hogere versies zijn nog 'hongeriger' dus dat gaat het 'em ook niet worden. Misschien dat ik het met de Kerstuitzending opnieuw ga proberen, met een nog oudere/lichtere versie (zoals vs.1700 of eerder).
Nu het rapport nog insturen en kijken of ik weer op de kaart kom..

.