SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#436 Bericht door PD2EW »

.

Op de 1732 versie van SDR-Sharp werkt de 'RTL-USB Blog V4' ook.
Wel even het rtlsdr.dll bestand gebruiken, zoals geadviseerd wordt op:
https://www.rtl-sdr.com/v4/

Ik heb wat aanpassingen in de instellingen gemaakt om het geheel wat rustiger te laten weergeven, zowel op het spectrum als in de waterval.
Ook houd ik nu in een kopie een apart geïnstalleerde versie van SDR-Sharp achter de hand, om daarme de V4 te kunnen gebruiken.
De instellingen zijn iets anders en als je heen en weer gaat (van V3 naar V4 of de blauwe of zwarte stick) dan zijn ze niet allemaal gelijk.
Dat begint al bij de PPM waarde, maar ook probeer ik de ondergrens zo laag mogelijk te houden, opdat er meer zichtbaar wordt in het spectrum bovenaan.
Je kan natuurlijk de Gain op maximaal zetten (of erger nog, AGC aanvinken op automatisch!) maar dan is er weinig detail meer zichtbaar.

Geforceerd kon ik bij de 1732 versie het volgende instellen in het SDRSharp.exe.Config bestand:
Voor alle versies: <add key="processPriority" value="32" />
Voor de V4: <add key="fftOffset" value="-90.0" />
Voor de V3: <add key="fftOffset" value="-60.0" />
Let op, dit zijn mijn 'ongeveer' waarden en ik beweer echt niet dat dit ook maar enige garantie is m.b.t. referentiewaarden!

Ook moet de Gain (in het tandwielmenu) veranderd worden:
V4: 43,4
V3: 40,2
Eveneens: ohne Gewähr.

.
Bijlagen
2023-HF 010_40m.jpg
2023-HF 010_20m.jpg

PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#437 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen

Op 28 oktober, het weekend NA de JOTA, wordt de jaarlijkse DvdRA (Dag van de Radio Amateur) weer gehouden, in de IJsselhallen in Zwolle.
https://dvdra.veron.nl
Ik heb met een collega-hobbyist overlegd en we hebben beiden een stand gereserveerd. Dit is afgelopen week door de organisatie bevestigd en we zijn te vinden op de 'zelfbouw/hobby' afdeling (tegenover de ‘kunstmanen’).

De komende tijd zal ik qua spullen even wat op de rit zetten, dus zal er vast wel wat RTL-USB spul en mijn RSP1A staan. Dat lijkt me wel leuk, toch..?
Ik zal ook wat laptops met daarop wat in dit topic besproken software meenemen, leuk om het dan voor anderen ook zichtbaar te maken. Ook zal ik wat van mijn Arduino bedieningsinterfaces meenemen, waarover ik eerder al schreef op dit forum en in dit topic.

Mijn activiteiten met betrekking tot de radiohobby staan hier thuis om reden al een tijdje op een lager (zeer laag) pitje, er is dus ook weinig te melden. Wel gaat het met de ontvangst in de combinatie SDR-Sharp versie 1732 en de blog-V4 (RTL-USB V4) erg goed, ik ben er zéér content mee.

Afgelopen weekend even een lang weekendje Ardennen gedaan en daar in de verloren momentjes even de X50 antenne opgezet (2 meter vanaf de grond, op de houten glijbaanconstructie), 30 mtr witte TV-coax eraan en gaan…
Wat mij echt verwonderde is dat ik qua luchtvaartontvangst hetzelfde ontvang als hier thuis. Wel ontving ik wat extra Franstalige communicatie en dan is het handig om mijn referentie-frequentielijst erbij te hebben. Ook de NOAA 15, 18, 19 zijn daar stukken beter te ontvangen dan thuis. Het allergrootste verschil is, dat ik er totaal géén last van had van zonnepanelenstoringen. Nu merk je pas echt wat voor rommel er in NL gebruikt wordt.
Alle omliggende huizen waren in Belgie wel van panelen voorzien en bevonden zich op een afstand die gemiddeld ongeveer gelijk is aan hier.

Ik zal de nieuwe zwarte V4 stick ook meenemen naar de DvdRA (en ook mijn andere stickjes), maar in de hal zal de ontvangst wel erg slecht zijn. Mogelijk zijn er wat porto’tjes die ontvangen kunnen worden, maar we gaan het wel zien..
Zal ook wat RF modulatortjes proberen op te scharrelen, kan ook handig zijn.

Wie van jullie, geachte meelezertjes, is er nog meer actief met een stand op de DvdRA..?

.

Plaats reactie