SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#406 Bericht door PD2EW »

.

Weer een apart effect gezien...

Op bepaalde momenten en alleen bij goede condities zie ik R.R.I. (Radio Rumenia International, de presentator spreekt het uit met een rollende rrrrr) op het scherm verschijnen, op ongeveer 14.234 kHz in AM .
Volgens mij best wel een beetje buiten de band, toch..?

Op de ICOM 706 hoorde ik het effect het eerst toen ik in USB aan het luisteren was naar een amateurstation en er telkens een radiostation doorheen kwam.
Dus toen maar even HDSDR erbij gepakt en ook gekeken naar het AM signaal.
Ik moest wel wachten op een volgende doorgang van condities, want het effect was al weer met fading verdwenen toen ik de computer had opgestart.

Het lijkt dus niet op het interfererende CB signaal van de buurman, dat ik laatst ineens plots zag verschijnen en even zo plots weer verdween.

Bijgaand wat screendumps die ik tot een animated gif heb geknutseld. De kleine afwijking van de frequentieindicatie komt door mijn gehannes met de muis.
Klik op het plaatje voor de animatie.

.
Bijlagen
ezgif-2-150f1cb475.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#407 Bericht door PD2EW »

.

CW Decoder Logic kan dus het geluid van HDSDR gebruiken via de omleiding over de Virtual Audio Cable.
Het leuke is dat bij HDSDR de squelch blijft werken en je dus geen ghostsignalen gedecodeerd krijgt, als er even niets wordt uitgezonden en je normaal gesproken zonder squelch de ruis hoort.
Met SDR-Sharp werkt die decodering ook, alleen kan je daarbij geen squelch gebruiken omdat die op de HF frequenties niet werkt (tenminste: bij mij niet, met de RSP1a en SDR-Sharp versie 1700).

Het grote gemak is, dat ik nu met HDSDR de decoder onbemand aan heb staan en de teksten zonder rommel binnenkomen.
Wel jammer dat het tekstvenster zo klein blijft (2 regelig) en niet instelbaar is.
DL5RJ heeft dus een Spiderbeam in gebruik... :D

.
Bijlagen
2022-08-22_CW (Groot).png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#408 Bericht door PD2EW »

.

Ik ben weer eens aan de knutsel gegaan met SDR-Sharp..

Zelf zat ik al eens te denken over verschillend gebruik van dezelfde SDR softwareversies, zoals bijvoorbeeld:
Batchfile 1 voor bijvoorbeeld een 'kale' versie, met minimale plugins
Batchfile 2 voor een uitgebreide versie met CAT ondersteuning
Batchfile 3 voor een 'op maat' versie met scanner
etc..
Het met batchfiles opstarten van HDSDR, dat had ik al wel gerealiseerd, o.a. voor verschillende ontvangers.

Inmiddels ben ik de installer voor SDR-Sharp aan het herontdekken: https://airspy.com/download/ (automated installer).
De plugins worden daarmee automatisch geïnstalleerd, mits ze nog op vaste plekken of sites op het internet staan.
Ze worden dan vanzelf gedownload en de verschillende versies moeten dan gestart worden in de map Instances, vanuit die snelkoppelingen in de verschillende submapjes.
Zelf kopieer ik die gehele hoofdmap dan weer in de root van de harddisk en dan de-installeer ik het eerder geïnstalleerde programma weer.

Het geheel werkt bij mij nog (steeds) niet stabiel, maar geeft inmiddels al wel flink veel nieuwe mogelijkheden.
Nog steeds werken niet alle plugins met de structuur van het nieuwe ontwikkelplatform, omdat ze gewoonweg niet compatibel zijn.
Er gaat dus ook wel eens wat mis, als die plugins toch handmatig worden toegevoegd.
In elk Instances submapje staat dan ook een PluginError.log bestandje, waarin zo'n fout wordt weergegeven.

Nadeel van deze nieuwe werking:
Het tonen van de informatie van grote frequentielijsten en bandplannen in de waterval of het spectrum maakt dat het programma erg langzaam werkt.
De werking van de verbeterde (externe) FrequentieManager plugin geeft bij mij geen problemen in het gebruik, echter verschijnen er wel foutmeldingen in de ErrorLog.
De eigen FrequentieManager plugin van SDR-Sharp is erg beperkt, maar voor het weergeven van enkele items of kleine lijsten werkt het wel goed.
De (externe) FrequencyScanner plugin maakt de werking van het programma ook instabiel, maar meestal werkt het ook wel goed (mits het display onderaan het scherm wordt getoond).
De (externe) Accessibility plugin geeft ook veel problemen (maar die ontwikkeling is een tijd geleden al gestaakt)

.
Bijlagen
SDR-Sharp_vs1893-1a.png
SDR-Sharp_vs1893-2a.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#409 Bericht door PD2EW »

.

Deze keer een korte bijdrage:

Op GitHub staan wat leuke plugins die nog niet allemaal bekend zijn:
https://github.com/topics/sdrsharp

Enkele daarvan heb ik al getest, nog sterker..., ik gebruik ze al een tijdje ;-)

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#410 Bericht door PD2EW »

.

Door een hint op het buurforum: https://www.scannerforum.nl/index.php?t ... #msg330921
werd ik gewezen op het overkomen van het ISS, op 27 sept 2022, om ongeveer 20:30 locale tijd (18:30 UTC).

Inderdaad, na vertrek van de buurman, die hier even langs kwam om wat af te geven, schoot het me ineens weer tebinnen, het ISS... heeeelemaal vergeten...
Dus... toch nog even proberen... gelukkig weer net op tijd en er bleek achteraf nog iets van een minuut over totdat de ontvangst ineens op het spectrum zichtbaar werd.

Op weg naar mijn werkplaats/shack kwam ik voor de keuze te staan: zal ik een nieuwe of een oude SDR-Sharp gebruiken? Zal ik alles opnemen.. en zal ik screendumps maken...?
Dus toch maar een oude vertrouwde versie opgestart (1700) en daarin had ik gelukkig nog een opneemmodule, dus alle audio is zo goed als mogelijk opgenomen (inclusief het uitvogelen van de instellingen).

Eerst maar met de squelch open, zodat het zwakkere signaal ook gehoord kan worden.
Een beetje fiegelen met bandbreedte... je ziet het al, een stoorbalk rechts zit mij weer eens aardig in de weg.
De screendumps in de animated GIF zijn van het gedeelte met wat beter verstaanbare audiofragmenten, dus niet van de eerste minuut van de ontvangst.

Dat krakerige audio in het begin kwam door een zwakker ontvangstsignaal en een bandbreedte die ik beperkt had, want beter iets... dan niets of onbruikbaar gekraak.
Daarna kwam het signaal gelukkig al gauw links van de stoorbalk te liggen en steeds een beetje verder er van af.
Ook werd het ontvagen signaal best wel sterk en kon ik de squelch weer aanzetten, maar het Dopplereffect werd ook sterker en het ISS bewoog zich al van mij af.

Gelukkig kon ik nog wat bijtunen met de Arduino afstemknop (de muis had ook gekund..) en alle doorgangen waren verder prima te volgen, tot het eind aan toe.
Van de screendumps van het SDR-Sharp scherm, die ik tijdens de sessie had gemaakt heb, ik maar gauw een animated GIFje geknutseld.
De ruis (na elk van de eerste 3 doorgangen) die heb ik maar weggeknipt met het Audacity programma, ruis voegt immers niets toe.

De door mij gebruikte spullen:
De RTL-USB stick als ontvanger, 10 mtr TV coax, de X50 antenne op 5 meter van de grond, SDR-Sharp (1700) als ontvangstsoftware op een Quad Core i3 computer met Windows 11 en een 4K beeldscherm.
Verder ook nog: veel koppelstukjes om van het ene soort coaxstekker naar de andere te gaan.

Opnieuw: met weinig middelen.., veel resultaat!
P.S.: het ZIP bestandje bevat de MP3 opname, ik kon niet rechtstreeks een MP3 toevoegen.

.
Bijlagen
2022-ISS.zip
(2.96 MiB) 84 keer gedownload
ezgif-4-1f718f0dfe.gif

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#411 Bericht door PD2EW »

.

Ik heb weer wat nieuwe ideetjes gekregen na mijn bezoek aan de DvdRA.
Ook kreeg ik daar wat opmerkingen, over waarom ik SDRSharp minder gebruik.

Ik volg de ontwikkelingen met het programma echt nog wel, maar meestal de oudere versies, want de nieuwe geven nogal problemen als je er plugins in opneemt die niet in de ontwikkelaar zijn plannen passen.

Hoe gebruik ik het programma nu:
De Frequentiescanner-plugin werkt niet meer stabiel in 1901, tenminste in mijn configuratie.
Ik bewaar voor het scanwerk een oude versie, waar ik hem wel in heb opgenomen. Voor wie het nog niet weet, SDRSharp is portable software en je kan een map met een goede installatie gewoon ergens anders kopiëren en dan heb je er twee... ;-)

Nightmode en Spectrum Colorizer geven problemen in versie 1901 en ook de Accessibility-plugin zou niet moeten werken, maar die werkt wel -mits vermeld in de Plugins.xml file-, maar helaas ook met nukken. De nieuwe aanpassingen in het programma zorgen er ook voor, dat bij het afstemmen met knoppen het spectrumbeeld na-ijlt.
Ik weet dat er plugins moeten worden herschreven, maar dat zit er naar het lijkt voorlopig niet in. Ontwikkelaar TheWraith2008 doet zijn best en Edward Macdonald is uit beeld (zijn domeinnaam nog niet..).

Mijn grote hoeveelheid stationsvermeldingen in de waterval maakt ook dat de weergave stroperig traag wordt. In versies tot en met 1732 gaat het in ieder geval nog goed. In 1901 (en veel eerdere versies ook al) gaat het niet goed. Ik laat daarom alleen de stationsnamen bij de actueel afgestemde frequentie tonen en dan is het wel werkbaar.

Wat ik wel geweldig vind: in 1901 kan je nu ook met profielen werken. Ik heb nu 1 installatie en 3 profielen. Eentje daarvan heeft de Accessibility-plugin aan boord en dat werkt wel, ondanks dat men zegt dat het niet kan. Ben er nog mee aan het experimenteren.
Voor de hobbyisten: in de programmamap van SDRSharp vind je, na het gebruik van vastgelopen plugins tegenwoordig ook een foutenrapport. Dat is erg handig!

Bijgaand even wat screendumps ter motivatie.
Ook een screendump met de kleurenstrook die ik gebruik om het bandplan goed tot zijn recht te laten komen. Onder de 8 kHz heb ik weinig vermeldingen in mijn frequentielijst, dus kon ik daar wel experimenteren met kleuren. Tegenwoordig is die bandweergave een dun lijntje in plaats van een balk en dus minder prominent aanwezig in het spectrum.

Volgorde hieronder, van boven naar beneden: 1716, 1732, 1901, 1901, 1716 (met Spectrum Colorizer-plugin)
.
Bijlagen
2022-11-04 - SDRSharp 1716_demo.png
2022-11-04 - SDRSharp 1732_demo.png
2022-11-04 - SDRSharp 1901_demo.png
2022-11-04 - SDRSharp 1901_demo2.png
2022-11-04 - SDRSharp kleurendemo.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#412 Bericht door PD2EW »

.

DMR ontvangst met SDR-Sharp heb ik wel eerder geprobeerd te gebruiken, maar tot op heden had ik daar niet zoveel resultaat mee.
Vandaag toevallig weer eens een poging ondernomen en zowaar... ontvang ik verstaanbare DMR!

DMR kan je met SDR-Sharp gebruiken door een plugin te gebruiken, die daarvoor is gemaakt.
Ik weet het, het kan misschien ook anders en met losse programma's, maar dit werkt ook leuk.
Met de huidige SDR-Sharp versies zou de plugin niet compatibel moeten werken (zegt men), maar goed.. hee dut't...
Geen vastlopers en geen foutmeldingen, mijn gebruikte SDR-Sharpversie is 1902.

Het stomme toeval is eigenlijk, dat ik heel ergens anders aan het luisteren was (NOAA19) en bij toeval klikte ik een 2m frequentie aan in mijn voorkeuzeblok (linksboven). Het bleek daar nogal druk en ik sprong maar even van ene frequentie naar de andere.
Wat mij terloops ook opviel: op/rond 146 MHz wordt er fanatiek gepiraat... ;-)
Maar.. toevallig had ik dus die DMR decoder stand-by staan en ineens hoorde ik de DMR ronde met rondeleider PD1HPB.

Een station met stevige modulatie hoort aan alsof men in een lege doos in een holle ruimte praat (PD1HPB).
Door rustig te praten en zachter te moduleren zijn gesprekken uitermate goed te volgen.
Ongetwijfeld zal de 8 bit verwerking hier een aandeel in hebben en ik hoor via de DMR decodering bij stevige modulatie ook bijna geen verschil in de uitspraak van de A en H of de D/P/E. Dat heeft als resultaat dat ik nogal moest Googlen om te weten dat ik dus de DMR ronde onder leiding van PD1HPB hoor, via Groesbeek. Maar de stappen zijn gezet en ik schrijf er weer een resultaatje bij.

Binnenkort is er waarschijnlijk ook weer wat info te melden over de plugins van Edward Macdonald.
Zijn site vertoont weer wat activiteit en hij vermeldt daar zijn plannen.
Het is net als met de Goede Sint: lang verwacht en toch weer gekomen..., we gaan het zien..

Ik weet nu al wel, dat er problemen komen waar Youssef/Prog nog geen rekening mee heeft gehouden.
Eentje is: het na-ijl effect bij het aftemmen. De afstemlijn in de waterval verschuift bij afstemmen met knoppen (Accessibility Plugin: ja, hij werkt nog steeds!) en de lijn in het spectrum bovenaan verschuift aanmerkelijk later. Alleen bepaalt die laatste of je wat hoort of niet, dus er zit een aanzienlijk mutingmoment tussen het afgestemd hebben en het uiteindelijk wat horen. Bijvoorbeeld in korte doorgangen, zoals bij luchtvaartontvangst, portogebruik, inmelden in een ronde is dat niet erg handig. Maar, we gaan het zien..

HDSDR heeft daar geen last van en werkt bij mij inmiddels al met zoveel handige bedieningen, dat ik voor mijzelf al bijna een handleiding moet gaan schrijven ;-) Wat erg handig is, is dat het nu uitnodigt om meer te experimenteren met de ontvangst zelf, zoals met de bandbreedte van het ontvangen signaal. Dat bevordert de hoorbaarheid/neembaarheid aanzienlijk, zelfs bij gebruik van de 8 bit RTL-USB stick.

Even een paar afbeeldingen erbij voor de animatie:
de onderste is zoals ik net het DMR signaal ontdekte, en de piraten (links).
de middelste is tijdens het DMR meeluisteren
de bovenste geeft een algehele indruk van de 'drukte' op 2m en je ziet mijn voorkeuzeblok (liksboven)

.
Bijlagen
2022-11-13c1 - DMR.png
2022-11-13b1 - DMR.png
2022-11-13a1 - DMR.png

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#413 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD2EW schreef: 13 nov 2022, 14:47 Wat mij terloops ook opviel: op/rond 146 MHz wordt er fanatiek gepiraat... ;-)
Maar.. toevallig had ik dus die DMR decoder stand-by staan en ineens hoorde ik de DMR ronde met rondeleider PD1HPB.
Ik vermoed dat je naar een hotspot van iemand heb geluisterd.
Er is elke zondag op Talkgroup 204 een ronde geleid door PD1HPB. Dit is te beluisteren via de DMR repeaters, deze geven TG204 door. Deze repeaters zitten hoofdzakelijk op 70cm.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#414 Bericht door PD2EW »

.

Grappig...
Ben ik even op zoek naar wat ontvangstmogelijkheden met HDSDR en vind ik wat 'ruisbulten' rond de 137 MHz, ze komen langzaam op en vallen langzaam weer weg. Omdat ik in HDSDR geen verklaringen of lijsten heb, voor wat betreft het frequentiegebruik en het vermelden in waterval of spectrum, heb ik toch maar weer eens SDR-Sharp opgestart.
Het blijkt, tenminste volgens mijn frequentielijst en volgens de N2YO site, dat die ruisbulten dus Orbcomm satellieten kunnen zijn. Nou kende ik die naam al wel (uit mijn lijstvermeldingen), maar de functies van deze toch al oude satellieten zijn mij onbekend.

Terwijl ik bezig was met die ontvangst en het bijstemmen/instellen, heb ik toch ook maar even gesleuteld aan de 'Mode Presets' plugin. Ik kwam daarmee nooit verder dan het weergeven van 10 regels, maar door het SDRSharp.config bestandje handmatig aan te passen (10 wordt 14) wordt het pas echt leuk.
Nu heb ik die vermelding van 10 tot 14 regels gemaakt! Waarschijnlijk kan daar nog wel meer van gemaakt worden, maar voorlopig ga ik hier eerst maar even mee stoeien.

<add key="ModePresets.NumberPresetRows" value="14" />
<add key="ModePresets.NumberPresetColumns" value="5" />
<add key="ModePresets.ButtonHeight" value="24" />
<add key="ModePresets.UseButtonBorder" value="True" />
<add key="ModePresets.Font" value="Bahnschrift" />
<add key="ModePresets.FontSize" value="8" />
<add key="ModePresets.FontStyle" value="0" />
<add key="ModePresets.ShowInfoOnSpectrum" value="True" />

Tip!
Dat Mode Presets voorkeuzeblok (linksboven) heeft dus veel meer aan mogelijkheden en instellingen aan boord, dan de 'gewone' frequentielijst die ik altijd al rechts van het spectrum en de waterval heb staan. Denk daarbij alleen al aan de tegelijk in te stellen Squelch, Squelchfactor, Center-afstemming, Zoomfactor. Echt een juweeltje dus, maar het zal mij benieuwen hoe lang het duurt totdat de werking weer zogenaamd 'niet compatible' is met de regels die Youssef gebruikt in 'zijn' SDR-Sharpprogramma.

Waar ik ook blij mee ben, is dat ik de Frequentiescanner weer aan het werk heb. Natuurlijk niet op de manier zoals het volgens Youssef moet (want dan kan het niet werken), maar wel zoals het volgens mij wel kan. Ook hierover heeft hij zijn mening al uitgebreid geventileerd op een ander forum (beticht iedereen van illegaal gebruik en dat soort geblaat). Maar het gaat dus wel, en niet zoals het moet maar wel zoals het kan en op mijn manier. Het is wat gepruts en het vraagt veel experimenteren, maar de luchtvaartband kan ik op deze manier weer prima scannen in stukjes van ongeveer 2 MHz max. Bijkomend succesje.. nog steeds geen foutmeldingen in het foutenlogbestandje van SDR-Sharp!

.
Bijlagen
Scanner.png
Orbcomm2.png
Orbcomm1.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#415 Bericht door PD2EW »

.

Oei...!
Excuses voor die opmerking van 14 in plaats van 10 regels....

Houd het toch maar op 10, want...
<zie plaatje..>

Beetje te optimistisch geweest.... ;-)

.
Bijlagen
optimist.png
optimist.png (17.91 KiB) 5959 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#416 Bericht door PD2EW »

.

Allen een goed uiteinde en een rustig begin van het nieuwe jaar gewenst.
Ikzelf hobby weinig en post weinig, want door gezondheidproblemen moet ik het ook even rustig aan doen.

Even een oud item van PE1KEL weer naar boven halen, 't is al weer 5 jaar geleden:
We gaan terug naar 2017: SDR was er al een tijdje en we hadden een stabiele HDSDR en SDR-Sharp versie 14xx.
Dat laatste was toen nog niet zo'n goocheldoos als dat het nu is.

We vergeleken RTL-USB sticks met elkaar en zochten naar de mogelijkheden.
In het begin van dat jaar (2017) bedacht ik ook, dat ik meer gebruikers kon laten profiteren van mijn ontdekkingen.
Ik gooide toen wat info het internet op, dat tegenwoordig al een beetje ingehaald is door de tijd.

Natuurlijk, zeker.... men kan ook zonder al die digitale ontwikkelingen.
Deze man kon dat toen ook nog steeds en het bewijs staat op internet..
Het is wel een volhouder, zou hij er nog steeds zijn nering in vinden..?

https://www.zendamateur.com/viewtopic.p ... 09#p208909
https://www.google.nl/maps/@35.6845708, ... 704!8i4352

<Nogmaals: dank aan PE1KEL>

.
Bijlagen
Oud.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#417 Bericht door PD2EW »

.

Dag allen,

Het afstemmen van SDR software, binnen de VHF luchtvaartband (110-137 MHz) gaat sinds 2016 in een raster van 8,333 kHz.
Dat vernieuwde raster wordt hier ook door René besproken: http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=27764.0
En ja, ik ken de opmerkingen over frequentievermeldingen en de werkelijke waarde.

Ben je met een knop (of muiswiel) aan het afstemmen, dan zie je bijvoorbeeld: hoe verder je van het vertrekpunt komt, hoe groter de afwijking van de werkelijke waarde in Hz. is, omdat er niet afgerond wordt.
132600000
132608333
132616666
132624999
132633332
132641665
132649998
132658331
132666664
etc.

Uiteindelijk zijn er wel afrondingshulpjes voor te vinden, in de vorm van plugins, maar die werken maar op één enkel SDR programma (SDR-Sharp).
Nou heb ik hier persoonlijk ook niet zo'n moeite mee, want bij echte ontvangst trekt bijvoorbeeld de AFC (bij HDSDR) de boel wel weer recht, maar het ziet er allemaal wel een beetje ongelukkig uit (132649998 in plaats van 132650000) als je afstemt zonder dat er signaal wordt ontvangen.

De stapgrootte staat overigens wel vermeld in de instellingen die gebruikt kunnen worden en als je die stappen kleiner zou maken (bijvoorbeeld 250 Hz, 1 kHz of zelfs 2,5 kHz) dan is het aantal stappen alsnog steeds erg veel. Zo moet je dan ook nogal flink slingeren aan de afstemknop, voor maar een beetje verschuiving in het spectrum.

Verder valt het op dat de referentiebestanden (o.a. Bandplan.xml bij SDR-Sharp) niet altijd netjes worden aangesproken. Draai je vooruit aan de knop om bijvoorbeeld het bandplan en de stappen te volgen en draai je dan weer terug, dan ga je ineens andere stapgroottes krijgen dan dat je verwachten zou.
Het valt mij vaker op, omdat ik de Arduino-afstemknoppen gebruik, of de scrolknop van de muis. Ook heb ik een bandplan.xml bestand gemaakt, waardoor je bijvoorbeeld van CW naar USB gedeelte doorlopend kan afstemmen en daarbij bijvoorbeeld van 200 of 500 Hz stappen naar 2500 gaat. Draai je dan weer terug dan worden de stappen niet meer gevolgd.

Bij SDR-Sharp is het bijvoorbeeld niet duidelijk in welke volgorde de instellingen/referentiebestanden worden gebruikt voor die stapgrootte, of welke instelling een andere overruled. Met het uitbrengen van elke plugin die zich hier ook weer mee bemoeit, wordt het alleen nog maar ingewikkelder.

Je hebt bij SDR-Sharp voor deze referentiefunctie bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden:
Snap to Grid (onder: Radio)
Bandplan (met xml bestand)
Mode-Presets
8.33 Channel selector
en zo zijn er nog wel wat…

Niet allemaal zijn ze compatible en tegenwoordig nog bruikbaar, maar ook bij de oudere versies speelt dit.
Ik ben benieuwd hoe andere gebruikers hier mee omgaan.

.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#418 Bericht door PD2EW »

.

Even een gerepareerde afstandbediening getest, met een oude SDR-Sharp versie 1443.

Misschien is het wel handig om als starter met zoiets te beginnen: weinig plugins en een veel rustiger beeld.
Ook handig als je nog even niet aan plugins toe bent (maar ik had er hier al wel enkele in verwerkt).
Gewoon, en beetje rondkijken op de banden, wat leeft er zoal en wat ontvangt je antenne zoal.
Maar ook: hoe werkt de RTL-USB stick en waar begint en stopt de ontvangst.

Oude versies zijn altijd handig om even op terug te vallen.
Hier staat ook een archiefje: https://www.iz3mez.it/software/SDRSharp/

.
Bijlagen
2023-0126_Remote testing_a.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#419 Bericht door PD2EW »

.

Voorgaande posting bracht mij op het idee dat ik de (nieuwe) RTL_433 plugin ook wel eens kon bekijken.
Hier heb ik toch de 1909 versie van SDR-Sharp maar voor gebruikt, om niet tegen incompatibiliteitsproblemen aan te lopen.
Ik kan nu kijken hoe warm het is bij de buren in de tuin, grappig..!
Wel moet er nog wat gesleuteld worden aan de weergave van het menu, maar dat zie je wel vaker (knoppen met slecht leesbare tekst).
Een leuke ontwikkeling!

Gebruikte apparatuur en materialen:
Windows 11 op een HP computer met i3 processoe en een SSD.
SDR-Sharp versie 1909
RTL-USB V3 (omgebouwd met F-connector female)
Gewone witte TV coax, met F-connectoren (F-male -> F-male)
Verloopje van F-contra naar PL259
Komunica YG-Mini-Dual VHF-UHF antenne op 5 meter hoogte

Zelfs de oude Accessibilityplugin werkt ook weer een beetje en dus mijn Arduinobediening ook.
Alleen moet je NIET alle opties van de plugin openen! Dat geldt ook voor andere niet-compatibele plugins.
Ook niet de 'community installer' gebruiken, want dat geeft gedoe dat je niet wilt, als je onervaren bent met het installeren van SDR-Sharp.

Van Edward (de maker van oa. de Accessibility plugin) is niets meer vernomen, ondanks dat men/hij op de site in november 2022 wel schrijft dat we binnen enkele weken nieuwe ontwikkelingen en plugins kunnen verwachten. Hij vermeldt niet in welk jaar, dus ik zet die ontwikkeling maar op een zijspoor..

De RTL-433 plugin staat op deze site: https://github.com/marco402/plugin-Rtl4 ... er/install
Maak (altijd) wel eerst een kopie van je oude installatie, voordat je wijzigingen aanbrengt!

.
Bijlagen
2023-01-27-433_Spectrumbreed-a.png
2023-01-27-RTL_433_Plugin_Lokale sensors-a.png

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#420 Bericht door PD2EW »

.

Vorige week was er (ook weer) een contest en dat was ook erg goed merkbaar op de 20m band.
Dat zijn altijd wel de leuke momenten om je spullen eens even uitgebreid te testen en te vergelijken.

Ik heb onderaan dit bericht een screendump van 3 watervallen real-time boven elkaar gezet, waarbij de bovenste twee van boven naar benden scrollden.
De bovenste is de WebSDR Twente op zo'n 30 km afstand van mij.
De middelste is mijn RSP1A, op de bekende army antenne (kwart golf G.P., met materialen uit de SEM25/35 serie), in de bekende configuratie waar ik eerder ook over gepost heb.
De onderste is een KiwiSDR in Rheine (D) en die scrollt zijn waterval van beneden naar boven, dus dat beeld is niet helemaal te vergelijken met de andere twee.
(ik kon zo gauw geen KiwiSDR hier in de buurt vinden met dit HF bereik)

Wie nu nog vindt dat deze SDR ontvangers speelgoed zijn.., ik vind ze voor hun geld best de moeite waard!
Het gaat er meer om dat de antenne goed moet zijn, alhoewel het in de praktijk wel een combi van materiaal is.

Vanavond heb ik zelfs nog signalen ontvangen uit Canada en van de week een klapper van een pile-up uit Indonesië.
Een en ander heb ik ook even vergeleken met mijn Icom 706 uit de mid-90's en ik kon weinig verschil merken bij de ontvangst van deze USB stations.

Een paar dagen later heb ik nog even gestoeid met de DMR decoder (de screendump met de bruine -Maroccan- waterval-in SDR-Sharp.
Enkele Duitse stations op de repeater van Kleve waren in gesprek en ik kon ze letterlijk verstaan. Als de decoder-plugin decodeert, dan verschijnt er de indicatie 'Voice' in het pluginkader (heb ik even een blauw rondje omheen gezet).
Het audio is wel fragiel, want het signaal is blijkbaar niet erg sterk. Als het nog analoog zou zijn, dan had ik het zeker meegekregen, want dat signaal van Kleve kan ik gewoonlijk redelijk ontvangen. Digitaal is dus ook nog niet alles...

Verder wilde ik nog wat proberen met een MeteoGIS/Orbitron/SDR-Sharp_1555 compilatie, voor de ontvangst van Meteor 2 satelliet.
Ik had hem op internet gevonden en je hoeft niets in te stellen, alleen maar te doen.
Echter bleek die satelliet recentelijk defect te zijn geraakt, dus da's dan weer minder. Nu zijn beide Meteor satellieten buiten werking, jammer :|

Kleine bijkomstigheid en dit heeft niks van doen met SDR: mijn GP voor 20m is op de meeste elemeten vastgeroest, ook al heb ik alles ingevet.
Het is verkoperd staal, en in weer en wind 2,5 jaar buiten staan heeft hem geen goed gedaan.
Gelukkig heb ik nog een reserve setje voor gebruik bij de JOTA en in mijn vakantie :D

.
Bijlagen
2023-01-24_2m_DMR2.png
2023-01-21_HA_Contest_Twente_Lochem_Rheine2b.jpg

Plaats reactie