SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2EW
Roepletters: PD2EW

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#406 Bericht door PD2EW »

.

Weer een apart effect gezien...

Op bepaalde momenten en alleen bij goede condities zie ik R.R.I. (Radio Rumenia International, de presentator spreekt het uit met een rollende rrrrr) op het scherm verschijnen, op ongeveer 14.234 kHz in AM .
Volgens mij best wel een beetje buiten de band, toch..?

Op de ICOM 706 hoorde ik het effect het eerst toen ik in USB aan het luisteren was naar een amateurstation en er telkens een radiostation doorheen kwam.
Dus toen maar even HDSDR erbij gepakt en ook gekeken naar het AM signaal.
Ik moest wel wachten op een volgende doorgang van condities, want het effect was al weer met fading verdwenen toen ik de computer had opgestart.

Het lijkt dus niet op het interfererende CB signaal van de buurman, dat ik laatst ineens plots zag verschijnen en even zo plots weer verdween.

Bijgaand wat screendumps die ik tot een animated gif heb geknutseld. De kleine afwijking van de frequentieindicatie komt door mijn gehannes met de muis.
Klik op het plaatje voor de animatie.

.
Bijlagen
ezgif-2-150f1cb475.gif

PD2EW

#407 Bericht door PD2EW »

.

CW Decoder Logic kan dus het geluid van HDSDR gebruiken via de omleiding over de Virtual Audio Cable.
Het leuke is dat bij HDSDR de squelch blijft werken en je dus geen ghostsignalen gedecodeerd krijgt, als er even niets wordt uitgezonden en je normaal gesproken zonder squelch de ruis hoort.
Met SDR-Sharp werkt die decodering ook, alleen kan je daarbij geen squelch gebruiken omdat die op de HF frequenties niet werkt (tenminste: bij mij niet, met de RSP1a en SDR-Sharp versie 1700).

Het grote gemak is, dat ik nu met HDSDR de decoder onbemand aan heb staan en de teksten zonder rommel binnenkomen.
Wel jammer dat het tekstvenster zo klein blijft (2 regelig) en niet instelbaar is.
DL5RJ heeft dus een Spiderbeam in gebruik... :D

.
Bijlagen
2022-08-22_CW (Groot).png

PD2EW

#408 Bericht door PD2EW »

.

Ik ben weer eens aan de knutsel gegaan met SDR-Sharp..

Zelf zat ik al eens te denken over verschillend gebruik van dezelfde SDR softwareversies, zoals bijvoorbeeld:
Batchfile 1 voor bijvoorbeeld een 'kale' versie, met minimale plugins
Batchfile 2 voor een uitgebreide versie met CAT ondersteuning
Batchfile 3 voor een 'op maat' versie met scanner
etc..
Het met batchfiles opstarten van HDSDR, dat had ik al wel gerealiseerd, o.a. voor verschillende ontvangers.

Inmiddels ben ik de installer voor SDR-Sharp aan het herontdekken: https://airspy.com/download/ (automated installer).
De plugins worden daarmee automatisch geïnstalleerd, mits ze nog op vaste plekken of sites op het internet staan.
Ze worden dan vanzelf gedownload en de verschillende versies moeten dan gestart worden in de map Instances, vanuit die snelkoppelingen in de verschillende submapjes.
Zelf kopieer ik die gehele hoofdmap dan weer in de root van de harddisk en dan de-installeer ik het eerder geïnstalleerde programma weer.

Het geheel werkt bij mij nog (steeds) niet stabiel, maar geeft inmiddels al wel flink veel nieuwe mogelijkheden.
Nog steeds werken niet alle plugins met de structuur van het nieuwe ontwikkelplatform, omdat ze gewoonweg niet compatibel zijn.
Er gaat dus ook wel eens wat mis, als die plugins toch handmatig worden toegevoegd.
In elk Instances submapje staat dan ook een PluginError.log bestandje, waarin zo'n fout wordt weergegeven.

Nadeel van deze nieuwe werking:
Het tonen van de informatie van grote frequentielijsten en bandplannen in de waterval of het spectrum maakt dat het programma erg langzaam werkt.
De werking van de verbeterde (externe) FrequentieManager plugin geeft bij mij geen problemen in het gebruik, echter verschijnen er wel foutmeldingen in de ErrorLog.
De eigen FrequentieManager plugin van SDR-Sharp is erg beperkt, maar voor het weergeven van enkele items of kleine lijsten werkt het wel goed.
De (externe) FrequencyScanner plugin maakt de werking van het programma ook instabiel, maar meestal werkt het ook wel goed (mits het display onderaan het scherm wordt getoond).
De (externe) Accessibility plugin geeft ook veel problemen (maar die ontwikkeling is een tijd geleden al gestaakt)

.
Bijlagen
SDR-Sharp_vs1893-1a.png
SDR-Sharp_vs1893-2a.png

PD2EW

#409 Bericht door PD2EW »

.

Deze keer een korte bijdrage:

Op GitHub staan wat leuke plugins die nog niet allemaal bekend zijn:
https://github.com/topics/sdrsharp

Enkele daarvan heb ik al getest, nog sterker..., ik gebruik ze al een tijdje ;-)

.

PD2EW

#410 Bericht door PD2EW »

.

Door een hint op het buurforum: https://www.scannerforum.nl/index.php?t ... #msg330921
werd ik gewezen op het overkomen van het ISS, op 27 sept 2022, om ongeveer 20:30 locale tijd (18:30 UTC).

Inderdaad, na vertrek van de buurman, die hier even langs kwam om wat af te geven, schoot het me ineens weer tebinnen, het ISS... heeeelemaal vergeten...
Dus... toch nog even proberen... gelukkig weer net op tijd en er bleek achteraf nog iets van een minuut over totdat de ontvangst ineens op het spectrum zichtbaar werd.

Op weg naar mijn werkplaats/shack kwam ik voor de keuze te staan: zal ik een nieuwe of een oude SDR-Sharp gebruiken? Zal ik alles opnemen.. en zal ik screendumps maken...?
Dus toch maar een oude vertrouwde versie opgestart (1700) en daarin had ik gelukkig nog een opneemmodule, dus alle audio is zo goed als mogelijk opgenomen (inclusief het uitvogelen van de instellingen).

Eerst maar met de squelch open, zodat het zwakkere signaal ook gehoord kan worden.
Een beetje fiegelen met bandbreedte... je ziet het al, een stoorbalk rechts zit mij weer eens aardig in de weg.
De screendumps in de animated GIF zijn van het gedeelte met wat beter verstaanbare audiofragmenten, dus niet van de eerste minuut van de ontvangst.

Dat krakerige audio in het begin kwam door een zwakker ontvangstsignaal en een bandbreedte die ik beperkt had, want beter iets... dan niets of onbruikbaar gekraak.
Daarna kwam het signaal gelukkig al gauw links van de stoorbalk te liggen en steeds een beetje verder er van af.
Ook werd het ontvagen signaal best wel sterk en kon ik de squelch weer aanzetten, maar het Dopplereffect werd ook sterker en het ISS bewoog zich al van mij af.

Gelukkig kon ik nog wat bijtunen met de Arduino afstemknop (de muis had ook gekund..) en alle doorgangen waren verder prima te volgen, tot het eind aan toe.
Van de screendumps van het SDR-Sharp scherm, die ik tijdens de sessie had gemaakt heb, ik maar gauw een animated GIFje geknutseld.
De ruis (na elk van de eerste 3 doorgangen) die heb ik maar weggeknipt met het Audacity programma, ruis voegt immers niets toe.

De door mij gebruikte spullen:
De RTL-USB stick als ontvanger, 10 mtr TV coax, de X50 antenne op 5 meter van de grond, SDR-Sharp (1700) als ontvangstsoftware op een Quad Core i3 computer met Windows 11 en een 4K beeldscherm.
Verder ook nog: veel koppelstukjes om van het ene soort coaxstekker naar de andere te gaan.

Opnieuw: met weinig middelen.., veel resultaat!
P.S.: het ZIP bestandje bevat de MP3 opname, ik kon niet rechtstreeks een MP3 toevoegen.

.
Bijlagen
2022-ISS.zip
(2.96 MiB) 4 keer gedownload
ezgif-4-1f718f0dfe.gif

Plaats reactie