SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

Re: SDR-Sharp software en USB receiver (dongle)

#376 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD2EW schreef: 12 okt 2021, 13:46 Ik was eigenlijk op zoek naar -voor mij vreemde- signalen die ik op HDSDR tegen kwam op 145.937 MHz.....
Gezien de frequentie vermoed ik de AO-73. Het lijkt op telemetrie van deze satelliet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

https://www.pa3gnz.nl

PD2EW
Roepletters: PD2EW

#377 Bericht door PD2EW »

Dank Tjeerd, inderdaad.. het is'em weer, de AO-73!

Ik was nog even verder gegaan met wat dingetjes klaar te maken voor de JOTA en dacht: dat zoek ik nog wel een keer op.
Op HDSDR had ik dit signaal ook nog niet eerder ontvangen.

In de SDR database die ik in SDR-Sharp 1827 (de 'Hey Baby' versie) heb verwerkt, staat hij nu ook vermeld.
Leuk om te zien dat je een signaal van 300mW op een kilometer of 600 afstand nog zo goed kan ontvangen!

Mijn opstelling is de reeds bekende:
x50 antenne met een verloopje naar F contra,
10 meter witte 75 Ohm coax met F connectoren,
F splitter uit de TV wereld met 1 in en 4 uit,
1,5 meter 75 Ohm coax met F connectoren,
RTL-USB V3 stick (omgebouwd met F contra).
De x50 antenne staat op 5 mtr voethoogte opgesteld.

Voor de geinteresseerden: het is een CubeSat satelliet (gelanceerd op 2013) met een formaat van 10x10x10 cm.
Meer info: https://amsat-uk.org/satellites/comms/funcube-1/
Waar vliegt deze AO-73: https://www.n2yo.com/satellite/?s=39444
Bijlagen
2021-10-12 - AO-73_1.png

PD2EW

#378 Bericht door PD2EW »

Dit weekend is er een CW contest, dus ik ging eerst maar even kijken op een WebSDR.
Deze keer is het die van LA9LT en zo te zien wordt het druk op 20m..

Toen de JOTA spullen er maar weer eens bijgepakt en de 20m SEM35 GP antenne aangesloten op de RSP1A.
Daarna SDR++ (plusplus) er maar eens bijgepakt, werkt ook goed (ook op Windows 11).
De RSP1A werkt ook nog prima op SDR-Sharp 1732 en ik heb geen upconverter nodig.
Bijgaand even nog wat vluchtig gemaakte screenshots.

Inmiddels ben ik ook bezig met de installatie van Windows 11 op een Dual core Acer Veriton met 4GB en HDD.
Dat gaat met bijna alle SDR software voorbeeldig en als de spreekwoordelijke brandweer!
Alleen is er een klein probleempje: ik heb SDR-Sharp 1827 eerst getest en dat werkte toen nog prima.

Daarna heb ik het gewaagd om versie 1830 erover te zetten (alleen het SDRSharp.exe bestand) en toen ging het helemaal mis! Opnieuw een schone 1830 geinstalleerd in een andere map (dus zonder extra lijsten en alle plugins), maar nog steeds start het programma even op en verdwijnt net zo snel weer. Een beetje: klik aan, klik uit... ;-). Versie 1732 blijft wel gewoon werken, ook na het vastlopen van de 1830 versie, dat heb ik tussendoor getest.

Het zal wel stuklopen op de prestaties van de gebruikte computer, in combinatie met updates, maar sinds die Telerik aanpassingen (in 1732 was het ook al een beetje..) en het geforceerd buitensluiten van de RSP1a en soortgelijke ontvangers (en ombouwen van de ExtIO drivers) maakt het er allemaal niet beter op. Ook straalt deze instabiele werking af op het gebruik van de RTL-USB en de V3-USB sticks die ik met de recente SDR-Sharp versies heb getest. Tijdens de JOTA ben ik zelfs teruggevallen op een heel oude 1491 versie, waar nog geen sprake was van al die wijzigingen.

Tip!... luister ook eens op de WebSDR ontvangers!
Ik begin altijd bij Twente en maak dan uitstapjes naar buitenlandse (ook Kiwi) ontvangers.
Werkt leuk als je eens het signaal van een MW piraat volgt; zijn polkamuziekjes zijn dan te volgen tot ver in het buitenland.

Succes bij het luisteren en decoderen in de contest!
Bijlagen
CW Contest 2021-1106 004 (Aangepast).png
CW Contest 2021-1106 006a (Aangepast).png
CW Contest 2021-1106 009a (Aangepast).png

PD2EW

#379 Bericht door PD2EW »

Mijn radiohobby, die met SDR-Sharp startte, wordt inmiddels wel tegengehouden door de instabiele SDR-Sharp basis. Intussen heb ik mijn Arduino bedieningsinterfaces dan ook maar aangepast voor concurrerende programma’s met een stabielere basis en wat mindere functionaliteit. Mijn SDR# frequentielijst bevat inmiddels 17000+ vermeldingen en het bijpassend bandplan is door mij ook fijngeslepen, maar ergens is er in mij toch iets dat mij tegenhoudt om er wat mee te gaan doen.

Recentelijk had ik dus maar eens de afslag genomen naar enkele WebSDR omgevingen, mede gemotiveerd door de zonnepanelen in de buurt (het worden er steeds meer), die hun werk fanatiek doen. Ik zie overdag namelijk met vlagen en met regelmaat teveel spikes en ruisbulten in het spectrum. Omdat ik niet ver van de WebSDR Twente af zit, is het voor mij dan ook handig om TX met mijn trouwe Icom706 te doen en RX via WebSDR Twente.

Twee soorten Web SDR's heb ik dus in het vizier: de alom bekende WebSDR Twente -met zijn oudere varianten- en de KiwiSDR. Je bent bij gebruik alleen wel afhankelijk van de antenne van de aanbieder en de omstandigheden aldaar, maar het handige bij de Kiwi’s is, dat er ook wat ingebouwde plugins worden bijgeleverd.

Dit keer werd het de 13OZ1 KiwiSDR (v1.478) in Donauwörth, Beieren, Duitsland, JN58jq
Het toeval wil ook nog eens dat ik op de 20m band keek en op 12300 kHz USB wat signalen zag die ik herkende. Vlug de tablet er maar bij gepakt en decoderen maar (Robot36).. Dat moet beter kunnen, dus toen maar eens de ingebouwde SSTV module gebruikt.

Per KiwiSDR zijn er een beperkt aantal (meestal 4, dacht ik) gebruikers mogelijk, bij WebSDR Twente is dat schier onbeperkt…

Linkje naar de gebruikte KiwiSDR: http://13oz1.ddns.net:8073/?f=14230usbz8&ext=sstv&mute
Bijlagen
2021-1122-13oz1_SSTV.png

PH7R
Roepletters: PH7R

#380 Bericht door PH7R »

PD2EW schreef: 22 nov 2021, 14:46 Omdat ik niet ver van de WebSDR Twente af zit, is het voor mij dan ook handig om TX met mijn trouwe Icom706 te doen en RX via WebSDR Twente.
Gebruik zelf ook PI4AMF Nijkerk websdr. Nadeel is beperkt aantal kanalen, http://83.128.85.68:8073
We do not know anything - this is the first. Therefore, we should be very modest - this is the second. Not to claim that we do know when we do not - this is the third. That's the kind of attitude I'd like to popularize. There is little hope for success. - Author: Karl Popper

Plaats reactie