Keuze mini VNA

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Keuze mini VNA

#16 Bericht door PA4WK »

Kijk hier maar eens voor een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=l3vdN8Y4sV4&t=717s
en hier https://www.youtube.com/watch?v=-6W8SqYJIGA
Als het pakket binnen is laat ik het wel even weten, ervaring ermee heb ik dan nog niet, moet er eerst mee leren werken natuurlijk
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Keuze mini VNA

#17 Bericht door HB9FXF »

Ik denk dat Wim andere oogproblemen heeft dan het ontbreken van een leesbrilletje 8)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Keuze mini VNA

#18 Bericht door PA4WK »

Klopt, met (lees)bril kom ik net aan 50% zicht.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Keuze mini VNA

#19 Bericht door PA3DAT »

Gaan we hiermee verder? Ik ben nog steeds geïnteresseerd in eentje met 4" scherm, tot 1,5GHz is voldoende.
PA3CWN schreef: 19 feb 2024, 08:42 Bedankt PA4WK voor dit topic en ik wil ook graag meeliften omdat ik een nanoVNA ? op mijn wenslijstje heb staan.

Ik zie PA3A noemen dat 1 Ghz veel te moeilijk is, maar ik zou graag willen kunnen meten aan bijv. een 23cm eindtrap,
die een zeer lage ingangsimpedantie heeft.
http://www.db6nt.de/fileadmin/userfiles ... glisch.pdf
Of metingen verrichten aan een 23 cm antenne.

Om dat te kunnen realiseren, wat zou ik dan nodig hebben ? Is dan een nanoVNA Versie ? tot 1,5 Ghz voldoende met
'slechts' 40 dB dynamisch bereik i.v.m. de metingen d.m.v. harmonischen van de blokgolf ?
Of adviseren de experts hiervoor toch minimaal een LiteVNA64 of zo'n DG8SAQ VNWA3 ?

Begrijp me goed; Het hoeft geen professionele perfectie te zijn, maar wel uitkomsten van de metingen die binnen
redelijke marges liggen tov profi apparatuur.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Keuze mini VNA

#20 Bericht door PA3CWN »

Wat mij betreft wel Aloys :wink:

Bedankt Wouter Jan voor je antwoord en uitleg m.b.t. het dynamisch bereik van 40dB op 23cm.
Dan zou ik met die waarde in ieder geval datgene kunnen doen wat ik wil meten.

Alhoewel ik de versie met 7 inch scherm, welke Wim heeft uitgekozen een mooi exemplaar vindt,
is misschien in 1e instantie een goedkopere nanoVNA, welke 23cm 'makkelijk haalt' in 1e instantie
wel voldoende.

Het zal sowieso een leercurve worden en de artikelen reeks, welke Arie PA3A heeft gepubliceerd,
zal daarbij zeker gaan helpen !

Ik las nog wel iets bij de reviews van de DG8SAQ analyzer op Eham; dat een Poolse amateur het daar
had over een 3 poorts meting bij baluns. ? Maar ik zie maar 2 poorten op de VNA's die ik bekeken heb.
Of kan dat ook met alle VNA's en moet daarvoor nog iets extra's bijgeschakeld worden ?

73 Oene

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Keuze mini VNA

#21 Bericht door PE4WJ »

Hi Oene,

Voor de VNWA3 is er een zeer uitgebreide "help file" beschikbaar op

http://sdr-kits.net/documents/VNWA_HELP.pdf

Dit document bevat een schat aan informatie over VNA metingen, ook omzetten van 2 port S-parameters naar 3-port S-parameters komt daar aan bod.

73,

Wouter Jan PE4WJ

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Keuze mini VNA

#22 Bericht door PA3CWN »

Hallo Wouter Jan Bedankt voor de link naar deze zeer uitgebreide VNA Bijbel ! :D

Ik heb daarin die 3 port gevonden en het is a.h.w. een circulator oplossing, waarbij 1 poort is afgesloten met een ohmse belasting,
In het topic https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=27619 staat een mooie grafiek van een discone meting en dat laat
prachtig de mogelijkheden van een VNA zien :-)

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, of er ook eigenaren van VNA's zijn die in de loop der jaren hebben ge-upgraded naar een steeds hogere
versie. En wat daaruit is voortgekomen qua verschillen. Is een V4 zoveel beter dan een V2 en waarin zitten de grootste verschillen ?
Is dat gebruikersgemak ? Aanzienlijk meer mogelijkheden ? Of is de bediening eenvoudiger geworden ?

Ik hoop dat er uit die antwoorden iets valt op te maken, dat een bepaald type/versie DE aanrader is ?

Ben benieuwd :-)
73 Oene

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Keuze mini VNA

#23 Bericht door PA3CWN »

Inmiddels een LiteVNA64 bij Eleshop gekocht en er al wat mee gespeeld :D
De grootte van het scherm is nog te doen, maar heb zowel NanoVNASaver , als
ook NanoVNA App op W7 draaien en dat is toch overzichtelijker.

Kreeg het niet voor elkaar op Linux ( Lubuntu ) en ook via de W7 Virtualbox guest op
diezelfde Lubunt wilde het niet lukken. :oops:
Dus na veel gevloek en getier ben ik daar maar mee gestopt.... :twisted:

Terzijde, maar Linux is een crime als het om de USB poorten gaat... Dat kunnen
ze maar niet voor elkaar krijgen.

De FB13 ligt qua SWR duidelijk te laag op 20 en 15, zoals ik al wist en duidelijk te zien.

Een 23cm bandfiltertje afregelen op min. SWR is echt leuk mbv de VNA :D

Echter een stuk coax meten is nog wat tegenstrijdig omdat de meting een lengte aangeeft
van 1,22 m maar de werkelijke lengte 1,39 m bedraagt ; De impedantie van 74,79 ohm
lijkt wel goed te worden aangegeven.
Maar het lijkt me niet dat de Vf 0,877 zou zijn van die kabel, dus ik doe daar nog wat fout :?:

Een heel leerproces is begonnen en of ik het helemaal ga doorgronden ? We'll see

Maar het is zeker een leuke aanwinst voor de hobby :D

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Keuze mini VNA

#24 Bericht door PA3CWN »

Ik mag mezelf corrigeren want die waarde van Vf zou toch wel eens heel goed kunnen kloppen.
De gemeten tv coax heeft een foam dielectricum en deze lijkt ontzettend veel op het Cellflex LCF12-50
foam dielectricum. En laat die kabel nou een verkortingsfactor hebben van 0.87 :-)
Bij verbranden van een piepklein stukje foam gaf het geen kleur, geen rook en was het resultaat een gesmolten
hard stukje wit/lichtbruinig soort melkglas, wat heel gemakkelijk brak.

Waar ik de 'mist' mee in ging is het feit dat de methode Measure (Cable S11) op de VNA de elektrische lengte
toont.
Ik had her en der gelezen dat m.b.v. de VNA precies de locatie van een breuk in de coax is te bepalen.
Maar dan moet je dus wel de Vf weten, om de gevonden VNA waarde te vermenigvuldigen met 1 / Vf.
Pas dan kan je de 'exacte' locatie vinden.

Bij die methode Measure zag ik bij de getoonde informatie, naast de gemeten ohmse waarde van de coax
en de elektrische lengte ook staan; (K=70%) Maar wat dat dan betekend ?

En weet iemand wat het betekend bij de SWR meting ; Achter de SWR waarde staat 250m , maar ik heb
ook eens 500m gezien ?
Googlen heeft tot nu toe geen antwoord gegeven.

73 Oene

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Keuze mini VNA

#25 Bericht door Radioot »

En weet iemand wat het betekend bij de SWR meting ; Achter de SWR waarde staat 250m , maar ik heb
ook eens 500m gezien ?
vertical scale per division 250m = 0.25 en 500m = 0.5
Dat kun je instellen onder SCALE > SCALE/DIV

Ook handig om SHOW GRID VALUES aan te vinken, dan krijg je een schaal aan de rechterkant.

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Keuze mini VNA

#26 Bericht door PA3CWN »

TNX Radioot :D

Die SCALE had ik idd al eens op .25 ingesteld en ook al eens op .5 en met jouw antwoord
is dat helemaal duidelijk geworden :-)

M.b.t. het calibreren : Dat is belangrijk, maar als je al eens gecalibreerd hebt voor een bepaald
frekwentiebereik ( bijv 10 - 200 Mhz ) en hebt ge-'saved' is dan een calibratie voor dat bereik
niet (meteen) meer nodig als je dat opgeslagen bereik kiest op een ander moment ?

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Keuze mini VNA

#27 Bericht door Gerton »

Heb ook een 7 inch Touch Wim denk klein jaartje.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Keuze mini VNA

#28 Bericht door Radioot »

M.b.t. het calibreren : Dat is belangrijk, maar als je al eens gecalibreerd hebt voor een bepaald
frekwentiebereik ( bijv 10 - 200 Mhz ) en hebt ge-'saved' is dan een calibratie voor dat bereik
niet (meteen) meer nodig als je dat opgeslagen bereik kiest op een ander moment ?
W2AEW:
#313: Why a VNA needs to be calibrated | how to calibrate a nanoVNA https://youtu.be/x-tbvAbh9jk

Onder de 30MHz zou ik me niet druk maken, mits steeds dezelfde kabels etc worden gebruikten die dikke blauwe zijn best goed.


PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Keuze mini VNA

#30 Bericht door PE1LGW »

PA4WK schreef: 18 feb 2024, 16:23 Zijn de VNA's middels een kabel aan te sluiten op de PC of is dat ook per type anders?
Er is software voor een PC en Android telefoons, voor de VNA's dit maakt het een stuk makelijker.
Mooi duidelijker beeld en je kan print screens maken.
Mooiste stukje meet gereedschap wat ooit gekocht heb.
Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie