Digitale multimeter bij de Action

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Heelsum - Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Digitale multimeter bij de Action

#1 Bericht door PA0AA »

Hoe kunnen ze het maken voor dat geld ?

https://www.action.com/nl-nl/p/varo-dig ... ultimeter/

NB. Voor die € 4,49 krijg je er nog een 9 Volt batterij bij. :?

73, Ruben, PA0AA.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#2 Bericht door PA1AIS »

Tolerantie?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Digitale multimeter bij de Action

#3 Bericht door PG7VG »

Over de nauwkeurigheid hoef je je vast geen zorgen te maken. Voor hobby gebruik voldoet het wel.
En degene die hogere eisen stelt zal geen Action metertje gebruiken.

Enkel de onwetende hobbyist die hiermee aan installaties met hogere spanningen en stromen gaat meten zou dit m.i. beter niet doen en een deugdelijke meter met cat certificering aanschaffen.

En ja ik heb er ook zo eentje, prima voor metingen met weinig vermogen. Voor dit geld mooi om in een tasje met wat gereedschap te gooien.

Maar de handige Harrie die wel even zijn buurman wilt helpen omdat de machine in de werkplaats het niet doet, loopt toch een verhoogd risico door verkeerd gebruik.
73, Peter.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Digitale multimeter bij de Action

#4 Bericht door pe5t »

Losse 9 Volt batterij bij Action: 1,29 (Ook zowat de goedkoopste die er te koop is) Metertje kost dus maar 3,30.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#5 Bericht door PA0FRI »

PA0AA schreef: 27 jul 2023, 18:01 Hoe kunnen ze het maken voor dat geld ?
5A in plaats van 20A en 250V in plaats van 1000V denk ik.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on4ged
Berichten: 340
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#6 Bericht door on4ged »

Dat ding zal wel werken, maar de vraag zal eerder zijn: "Voor hoelang?" Net als bij heel wat van de Aldi spullen.
Aan mij krijgen ze het in ieder geval niet meer kwijt. Ik ben intussen wel geleerd.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#7 Bericht door PA3HMP »

Ach ooit eens een gekocht voor 10 euro bij de aldi, jaar of 10 geleden, ligt nog steeds in de auto en werkt nog goed enkel een keer de batterij vervangen

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb twee van zulke dingen ook al weer 10 jaar. Niks mis mee.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Digitale multimeter bij de Action

#9 Bericht door PA2S »

PA1AIS schreef: 27 jul 2023, 18:51Tolerantie?
Zo'n ding gekocht om in Frankrijk te laten liggen, vooraf even vergeleken en het is me gigantisch meegevallen. Voor thuis ook nog zo'n ding gekocht, is erg praktisch soms.

Alleen bij kleine waarden zoals lage spanningen en stromen zie ik soms rare afwijkingen. Ook weerstandsmetingen zijn soms vreemd. Componenten op tafel gaan wel goed, maar het is net of het ding last heeft van (inductie van) (HF?) wisselspanningen of zo, want een meting van de weerstand tussen de aardelektroden van een Beverage was raar en ging alle kanten op. De waarden veranderden ook als je de + en - omwisselde en daar snap ik niet zoveel van. Of er moet al een rare DC zwerfstroom door de grond lopen :-)

Maar voor huis- tuin- en keukengebruik, zoals kijken of een weerstand heel is en niet te veel afwijkt, of om wat gelijkspanningen of -stromen te meten, prima. Zelfs de gemeten netspanning week amper af van een RMS meter...

Qua isolatiewaarde een beetje spooky, maar daar houd je toch gewoon rekening mee?

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Digitale multimeter bij de Action

#10 Bericht door PA3ECZ »

on4ged schreef: 28 jul 2023, 22:28 Dat ding zal wel werken, maar de vraag zal eerder zijn: "Voor hoelang?" Net als bij heel wat van de Aldi spullen.
Aan mij krijgen ze het in ieder geval niet meer kwijt. Ik ben intussen wel geleerd.
Dit komt niet bij de "Aldi" weg volgens mij, maar bij de "Action".! :(

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Digitale multimeter bij de Action

#11 Bericht door PA3DJS »

PA2S schreef: 29 jul 2023, 11:25
PA1AIS schreef: 27 jul 2023, 18:51Tolerantie?
Zo'n ding gekocht om in Frankrijk te laten liggen, vooraf even vergeleken en het is me gigantisch meegevallen. Voor thuis ook nog zo'n ding gekocht, is erg praktisch soms.

Alleen bij kleine waarden zoals lage spanningen en stromen zie ik soms rare afwijkingen. Ook weerstandsmetingen zijn soms vreemd. Componenten op tafel gaan wel goed, maar het is net of het ding last heeft van (inductie van) (HF?) wisselspanningen of zo, want een meting van de weerstand tussen de aardelektroden van een Beverage was raar en ging alle kanten op. De waarden veranderden ook als je de + en - omwisselde en daar snap ik niet zoveel van. Of er moet al een rare DC zwerfstroom door de grond lopen :-)

Maar voor huis- tuin- en keukengebruik, zoals kijken of een weerstand heel is en niet te veel afwijkt, of om wat gelijkspanningen of -stromen te meten, prima. Zelfs de gemeten netspanning week amper af van een RMS meter...

Qua isolatiewaarde een beetje spooky, maar daar houd je toch gewoon rekening mee?
Een beetje OT, ook met een "goede" meter kun je de elektronen/ionenmist in gaan als je met gelijkstroom grond-/ aardweerstand wilt meten. Verschillende materialen voor de elektroden of ionenconentratieverschillen kunnen een DC meting in de war sturen (door ervaring achter gekomen). Het plus en min omwisselen heb ik ook diverse keren gezien. Grote kans dat je DC spanning meet tussen de elektrodes (bij mij dus). Dat was de trigger om met AC te gaan meten. Dan heb je geen last van DC effecten door ionenuitwisseling.

Voor grond/vloeistof gebruik ik door die vreemde ervaring met DC al jaren een zelfbouwding dat met een AC bron op een 9V batterij werkt.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Digitale multimeter bij de Action

#12 Bericht door PA2S »

PA3DJS schreef: 29 jul 2023, 12:30Dan heb je geen last van DC effecten door ionenuitwisseling.
Daar had ik niet aan gedacht, Wim. Dank!
De meter er dan maar niet te lang aanhangen, voor je het weet zijn de elektrodes helemaal geoxideerd :-)

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 420
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: Digitale multimeter bij de Action

#13 Bericht door PD2EW »

.

Grappig, ben ik gisteren even bij vrienden geweest en daar ligt een soortgelijke meter... (rechts), is van de ALDI of de LIDL en ziet er uit als een voorganger van die van de Action (links).
Beetje vernieuwing mbt de aan/uit knop, zo te zien.. en het betreft dus ook een OEM ontwerp.

Dikke Amperes worden er niet mee gemeten, wel blokbatterijtjes en 5 Volt schakelingen. Ook handig bij de soldeerprojectjes en de motor en auto spanningsbronnen...

.
Bijlagen
Action-Lidl.png

PA3ECZ
Berichten: 684
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Digitale multimeter bij de Action

#14 Bericht door PA3ECZ »

PD2EW schreef: 30 jul 2023, 15:56 .

Grappig, ben ik gisteren even bij vrienden geweest en daar ligt een soortgelijke meter... (rechts), is van de ALDI of de LIDL en ziet er uit als een voorganger van die van de Action (links).
Beetje vernieuwing mbt de aan/uit knop, zo te zien.. en het betreft dus ook een OEM ontwerp.

Dikke Amperes worden er niet mee gemeten, wel blokbatterijtjes en 5 Volt schakelingen. Ook handig bij de soldeerprojectjes en de motor en auto spanningsbronnen...

.
Volgens mij heeft BOL.com het ook te koop.
En Fruugo.nl ook, en zo zullen er wel veeeeel meer zijn.
Bijlagen
Fruugo.nl.jpg
Bol.com.jpg

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Digitale multimeter bij de Action

#15 Bericht door Charles_ »

Maar die gaan tot 1000V DC en 750V AC. Het exemplaar van de Action gaat maar tot 250V max. Daar zit al verschil in.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Plaats reactie