Tips aankoop scoop

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Tips aankoop scoop

#1 Bericht door Michiel »

Tot nu toe heb ik mij aardig kunnen redden met mijn geluidskaart scoop en een Chinese handscoop van 5MHz.
Maar nu wil ik toch iets meer scoop hebben.
Ik ben momenteel bezig met een oude HF set op te knappen en af te regelen.
Maar straks wil ik ook mijn AM en SSB modulatie kunnen meten.
Ik heb al veel aan het zoeken geweest en gezocht wat die dingen kosten nieuw en 2e hands.
2e hands zie ik een hoop voor mij gevoel oude scopes voor een hoop geld, en maar weer de vraag of alles werkt en blijft werken.
Zeker op MP heb ik vaak miskopen gedaan en ben daar een beetje bedacht op.

Nu had ik ik deze gezien : https://www.reichelt.nl/nl/nl/digital-s ... s_12&nbc=1
Dat is ook wel een beetje mijn budget.
Is dit al overkill of wel een goede keus?
Ook qua snelheid en andere zaken.
Wat voor mij ook een voordeel is dat deze niet te groot is.
Hoe langer ik zoek, hoe meer ik begin te twijfelen.

Zijn er nog specifieke spec`s waar ik rekening mee moet houden?

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Tips aankoop scoop

#2 Bericht door PA0LMD »

Michiel,
Ik gebruik dagelijks bijna voortdurend mijn scoop bij het repareren van transceivers.
Daarvoor gebruik ik een (gebruikt gekochte) Tektronix 350 MHz scoop met , en dat vind ik essentieel, een 50 ohm uitgang van één van de verticale kanalen.
Deze 50 ohm uitgang kan ik dan aan mijn spectrum analyser of freq, counter koppelen.
Zo kan ik middels de 10 Mohm/5 pf scoop probe toch in veel schakelingen laag belast meten.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Tips aankoop scoop

#3 Bericht door Michiel »

Dank je Leo, ik zie dat niet op mijn voorbeeld scoop.
2e hands heb ik ook net te weinig verstand van om het apparaat goed te testen.
Als je bij sommige al de luxe hebt om het goed te kunnen testen.
De optie om een kapotte scoop eerst weer op te lappen zie ik niet zitten.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Tips aankoop scoop

#4 Bericht door PH2LB »

Zelf ben ik heel tevreden met mijn rigol oscilloscoop. Reden is voor mij de redelijk hoge frequentie (100Mhz) en het grotere geheugen t.o.v. de meer eenvoudige scoops van Owen etc.

https://www.eleshop.nl/rigol-ds1102z-e- ... scoop.html

Nadeel : Y knop is voor beide kanalen (omschakelen via drukknop zoals bij het 4 kanaals model).


Een ander leuk alternatief is :

https://www.eleshop.nl/hantek-dso2d15-oscilloscoop.html

Voordeel : meer bandbreedte, Y knop voor elk kanaal (ipv omschakelen), goedkoper, ingebouwde frequentie generator
Nadeel : minder geheugen diepte.

Beide hebben wel fabrieks af fancy decoders voor I2C, SPI, RS232, etc.


Helaas hebben ze natuurlijk niet de mooie 50 Ohm doorlus die Leo op zijn scoop heeft zitten en zijn ze natuurlijk ook geen 350MHz.
Maar naar mijn bescheiden mening heb je daar ook weinig aan als je niet over aanvullende meetapparatuur zoals een spectrumanalyzer en een counter beschikt.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Tips aankoop scoop

#5 Bericht door Michiel »

Dat zijn ook mooie apparaten Lex.
Zit nu ook te lezen over die Rigol.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Tips aankoop scoop

#6 Bericht door PA3DJS »

Een interne 50 Ohm is leuk, zeker als je aan echt snelle signalen gaat meten (zeg maar met flanken in het ns gebied). Bij snelle scopes wordt voor 50 Ohm een andere versterker gebruikt dan voor het 1 MOhm/15 pF pad.

Als je hem niet hebt, maar toch wilt hebben, dan kun je ook dummy loads krijgen met een BNC-F aan de ene kant en een BNC-M aan de andere kant. Een goedkopere oplossing is een BNC T-stuk waar je op een van de male ingangen een dummy load zet.

De puristen zullen zeggen, ja maar dan heb je een stukje stub en de 15 pF. Ja dat klopt, maar als je aan signalen tot grofweg 50...100 MHz, is het best te doen. Voor meting aan een HF set (30 MHz) prima bruikbaar dus.

Een 1:10 probe is dan een serieweerstandje van 450 Ohm tussen ingang coax en het meetpunt.

Als je een digitale scoop koopt, verdiep je dan wel even in begrippen als aliasing en sample rate vs geheugen diepte. Je loopt anders het risico dingen te meten die je niet kunt verklaren, omdat je zonder het te weten een meetfout maakt.

Ik zou overigens voor zo'n digitale scoop gaan. Als je ziet wat er voor prijzen worden gevraagd voor dingen van >30 jaar oud, dan schrik ik af en toe. Met zo'n digitale scoop kun je ook eenmalige gebeurtenissen vastleggen. Denk aan inschakelverschijnselen of datastromen als je met mictrocontrollers aan de gang gaat.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Tips aankoop scoop

#7 Bericht door Michiel »

Mijn pijlen zijn nu gericht op de Rigol.
Al moet ik nu wel eerst mijn hobby spaarpotje een beetje bijvullen :)

De prijzen 2e hands zijn niet normaal, de spullen die ik zou doneren of weg geven wordt nu het magische woord vintage voor gezet.
Ik had net weer een melding over mijn zoekopdracht op MP van een Philips GM5655.

Ik had deze mooie schakeling gezien op het internet : https://www.youtube.com/watch?v=RLwZFlP9wr8
Ook maar eens de onderdeeltjes gaan verzamelen hiervoor.
Laatst gewijzigd door Michiel op 14 apr 2023, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Tips aankoop scoop

#8 Bericht door PA3HMP »

2e hands wordt veel oude zooi voor absurde prijzen aangeboden, en dat terwijl die huidige goedkope scopes vaak meer mogelijkheden hebben als spanning meteen in beeld enz, met een 50MHz scope kun je vrijwel alles meten bij HF spullen.

Plaats reactie