ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#1 Bericht door shortwave »

hallo iedereen

ben in het bezit gekomen van een tr4135 van advantest , heeft of weet iemand waar ik een manual kan bemachtigen , of weet er iets over te vertellen
het enige wat ik nu weet is dat hij 20 kg weegt

73 ,,Han

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Google al geprobeerd?
Advantest-TR4135-Specifications-F6D8A.pdf
(215.53 KiB) 91 keer gedownload
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#3 Bericht door shortwave »

hoi tjeerd

allereerst bedankt voor de moeite maar de specs vind ik wel maar het gaat mij om de manual

tch bedankt 73.. Han

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Misschien de schematheek?

Succes met je zoektocht.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#5 Bericht door PA2S »

Misschien was je hier al:

https://www.advantest.com/global-servic ... ducts.html

Hier staan handleidingen van oudere apparaten. Mogelijk staat er een bij die erop lijkt. Want veel apparaten hebben een gemeenschappelijke basis.

De R4136 (jaren '80) lijkt er wel een beetje op, bijvoorbeeld. De 4136 heeft een groter frequentiebereik en wat extra toeters en bellen als ik de plaatjes zie.

Succes met je zoektocht!

Henk PA2S

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#6 Bericht door PA3DZA »

Hier een link voor de manual.

https://www.advantest.com/global-servic ... MANUAL.pdf

hoop dat t lukt, veel plezier ermee.
en laat even weten of het lukte.

73 PA3DZA, Martien

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#7 Bericht door shortwave »

beste medeamateurs

het is helaas niet gelukt een manual te vinden echter wel een die erop lijkt bedankt nog hiervoor alleen nu krijg ik niet het goeie calibratie signaal van -10 dbm 200mhz maar ik meet -30 dbm of dit een instelling is denk het niet ik stel de ref level op 0,0 dbm en zou dan 1div lager moeten uitkomen maar zijn er 3 dus -30dbm , ik heb andere <onbetrouwbare>bronnen getest die redeliujk goed waren dus ik denk dat de calibratie uitgang het probleem is binnenkort maar eens met een geleende meetzender gaan testen

73..Han

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#8 Bericht door PA2S »

shortwave schreef: 23 nov 2022, 22:06 dus ik denk dat de calibratie uitgang het probleem is binnenkort maar eens met een geleende meetzender gaan testen
Dat lijkt me een prima plan, want anders blijf je twijfelen. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waarom het apparaat 20 dB minder aangeeft.

Er zijn twee problemen die bij dergelijke apparaten "kansrijk" zijn, die beide het gevolg zijn van te veel vermogen op de ingang. Er zijn de nodige apparaten op die manier "mishandeld".

De waarschijnlijke gevolgen zijn in zo'n geval:
- Defecte mixer
- Defecte verzwakker

Als de verzwakker op 0 dB staat, dan gaat het aangeboden vermogen rechtstreeks de mixer in en die kan niet veel hebben, je moet dan denken aan enkele mW. Als de interne stappenverzwakker is ingeschakeld, kunnen ze wat meer hebben, maar het houdt ergens bij 100 mW wel op zo ongeveer.

Meten aan een zender vereist dan ook dat het vermogen fors gedempt moet worden, bijvoorbeeld met een vermogensverzwakker of een aftakelement. Sommige dummyloads hebben een meetuitgang.

Als je het referentie niveau (ref level) wijzigt hoor je de verzwakker normaalgesproken schakelen. Ervan uitgaande dat je stappen van 10 dB gebruikt, dan moet je het signaal op 200 MHz ook telkens 10 dB zien wijzigen. Als dat rare sprongen maakt, is er iets aan de hand met de verzwakker.

Als dat niet het geval is, dan kan het zijn dat de mixer kapot is. Want de kans dat de 200 MHz bron defect is, schat ik vele malen kleiner in dan de kans op een defecte mixer. Als dat het geval is, dan heb je een uitdaging.

Ik zal een kaarsje opsteken :-)

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#9 Bericht door pe1cmo »

Het zouden nog contact overgangen kunnen zijn van de ingangsverzwakker.
Als je dan je level schakeld zal je niveau verschillen zien. (normaal regelt de analyser dat bij, tenzij de contacten of verzwakkers defect / slecht zijn)


verzwakker op 0dB, normaal staat die op minimaal 10dB verzwakking, maar die kan je handmatig wel uitzetten, met alle risico van dien. Hieronder een plaatje van een spectrum waarvan de verzwakker op 0dB stond en zwaar overstuurd werd. Goed gemeten was het hoofdsignaal op 50MHz en de 2e harmonische op -86dB, rest tussen 0 en 500 MHz beter dan -90dB
spectrum fout ingesteld.jpg
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#10 Bericht door shortwave »

de verzwakker werkt bij het schakelen dus de ref level met stappen van 10 dbm verspringt het signaal inderdaad met stappen van 10 dbm maar hij begint gewoon veel te laag met de ref op 0 dbm begint hij bij -30 , maargoed ik ga binnenkort naar iemand die allerlei gecalibreerde meetzenders etc heeft staan gaan we eens meten , ik laat het weten bedankt voor alle reacties

73 .

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#11 Bericht door pe1cmo »

Code: Selecteer alles

ik ga binnenkort naar iemand die allerlei gecalibreerde meetzenders etc heeft staan gaan we eens meten
Dat is het beste wat je kan doen ja. Ik had al gekeken waar je woont, want ook hier ben je welkom, maar gewoon te ver weg.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#12 Bericht door shortwave »

hier een update

ben naar een kundige amateur geweest die de conclusie trok dat er een probleem zou zijn met de verzwakker
de dag erna heb ik de zg attuanator eruit gesloopt en het calibratie signaal in serie met een 1nf ctje direct op de mixer aangesloten en zie daar het signaal was van bijna -30 naar bijna 0 gegaan dus het probleem is de verzwakker maar met demonteren zat een koppeling los en was een beetje zwart geoxideerd ik heb alle connectors <sma> losgehaald gereinigd teruggezet en vast gedraaid en het signaal is nu weer perfect -10 dbm
soms kan het simpel zijn dus niet direct vanuit het ergste gaan
toch bedankt iedereen voor het meedenken

73..

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#13 Bericht door pe1cmo »

-10dBm, als je dat er in stopt is het goed. Maar als je alsnog 10dB meer kwijt bent en het is op alle bereiken zo, dan zou je er mee kunnen leven om bij elke meting die 10dB te verekenen.
Contact problemen is een bekend verschijnsel als ze wat ouder worden. Mooi dat je het op kon lossen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ADVANTEST TR4135 SPECTRUM ANALYZER

#14 Bericht door PA2S »

shortwave schreef: 26 nov 2022, 21:15 soms kan het simpel zijn dus niet direct vanuit het ergste gaan
Dank voor de update. Inderdaad mooi dat het zonder lastige complicaties is opgelost.
Hou hem in ere!

Plaats reactie