SA : RIGOL DSA815-TG

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden ...
Ben op zoek naar de Nederlandstalige handleiding van dit toestel ?
Alle info is welkom ..
73's Jan ON4AEF. (E-mail : on4aef@telenet.be)

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: SA: RIGOL DSA815-TG UM

#2 Bericht door PE9ZZ »

translate.google.com?

Tjerk, 9ZZ

on4ged
Berichten: 330
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: SA: RIGOL DSA815-TG UM

#3 Bericht door on4ged »

PE9ZZ schreef: 05 mar 2022, 16:43 translate.google.com?

Tjerk, 9ZZ
De resultaten van GoogleTranslate kennende vrees ik alleen dat de OM daarmee maar matig geholpen zal zijn.
Maar het is natuurlijk altijd het proberen waard, je weet maar nooit.
Ikzelf gebruik de functie regelmatig in het Duits (is zowat mijn tweede taal). Gelukkig heb ik een zeer goede kennis van het Duits zodat ik me er wel mee behelpen kan, maar wel bijna altijd samen met een degelijk woordenboek.
Eerlijk gezegd weet ik niet of het me met de ingewikkelde handleiding van zo'n toestel zou lukken. Dat is nog eens heel wat anders dan gewone taal.
In ieder geval succes aan de OM.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#4 Bericht door on4aef »

Ok beste OM's
Bedankt voor de positieve reacties hierop ...
Ja "Dutch" is een verloren taal blijkbaar ....
Wat betreft het uitvoeren van metingen met dit toestel,welke meet probes worden hiervoor het best gebruikt ?
Deze toestellen worden geleverd zonder meet probes (vind ik raar )!!!!
Er bestaan wel EMC probe sets maar dit is voor "op pik" toestanden (in LC kringen,oscillatoren,RF zender kringen enz )
Maar wat gebruik je best voor het uitvoeren van "contact metingen" (contact meting op de componenten himself)
Ik denk hierbij aan een tuig,zoals een oscilloscoop probe ?
Kan me moeilijk voorstellen dat je bij een toestel van 1000 euro een doe het zelf probe moet maken om te kunnen meten ?
Maar blijkbaar zijn oscilloscoop proben niet geschikt,om op een spectrum analyser toestel te gaan gebruiken ?
Wegens teveel "capacitieve loading " ...
Geen ervaring mee,vandaar graag enige suggesties omtrent een meet setup met dergelijk toestel in een kring ..

73's Jean .

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#5 Bericht door PA1AIS »

on4aef schreef: 07 mar 2022, 12:54 Ok beste OM's
Bedankt voor de positieve reacties hierop ...
Ja "Dutch" is een verloren taal blijkbaar ....
Wat betreft het uitvoeren van metingen met dit toestel,welke meet probes worden hiervoor het best gebruikt ?
Deze toestellen worden geleverd zonder meet probes (vind ik raar )!!!!
Er bestaan wel EMC probe sets maar dit is voor "op pik" toestanden (in LC kringen,oscillatoren,RF zender kringen enz )
Maar wat gebruik je best voor het uitvoeren van "contact metingen" (contact meting op de componenten himself)
Ik denk hierbij aan een tuig,zoals een oscilloscoop probe ?
Kan me moeilijk voorstellen dat je bij een toestel van 1000 euro een doe het zelf probe moet maken om te kunnen meten ?
Maar blijkbaar zijn oscilloscoop proben niet geschikt,om op een spectrum analyser toestel te gaan gebruiken ?
Wegens teveel "capacitieve loading " ...
Geen ervaring mee,vandaar graag enige suggesties omtrent een meet setup met dergelijk toestel in een kring ..

73's Jean .
Je moet je realiseren dat de DSA-815TG al een spotgoedkoop toestel is, dus het ontbreken van EMC probes is geen enkel bezwaar. Het staat je vrij om ze te kopen of zelf te maken.

Verder denk ik dat een algemeen rijbewijs/instructie voor spectrum analysers bij veel amateurs op z'n plaats zou zijn. Zeker gezien de vraagstellingen over de toestellen.
Een scope probe heeft een beperkte bandbreedte, vaak kleiner dan de analyser. Voor indicatie gaat dat best, maar niet voor meten zonder eerst te ijken.
Inductief meten aan een kring met een pickup lusje doet wonderen. Ik gebruik een stukje coax met een 1/2 winding (hairpin) en een versie met 2 wikkelingen, beide in krimpkous om contact te vermijden met het te meten object.

Daarbij is het knutselen van probes een leuke bezigheid.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#6 Bericht door on4aef »

Bedankt OM voor de reactie en hints ...
Ja ik maakte ook dezelfde bedenking richting oscilloscoop probe met daarbij eerst een ijking om de demping verlies) op te vangen.
Inderdaad een goede handleiding omtrent meetopstellingen met een spectrum analyser zou héél nuttig zijn ..
De bijgeleverde handleidingen zijn hierover meestal zéér karig met info ...
Hoe meet ik exact met dergelijk toestel in een kring,wat zijn de maximum toegelaten ingangssignalen,hoe breng ik het gebruik van attenuators in rekening,hoe voer ik een ijking uit ter compensatie van gebruik met attenuators enz enz enz ....
Teveel om op te noemen ...
Misschien bestaan er wel amateur publicaties uit het verleden hieromtrent ?


73's Jean .

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#7 Bericht door pe1cmo »

en heel belangrijk, let op foutmeldingen van de analyser en ook dat je die niet overstuurd.
Heel rustig beginnen, en zorg voor goede verzwakkers als je zenders e.d. gaat meten, 10 Watt (of meer) in die analyser is echt kill.
spectrum, hoe het niet moet.JPG
Dit was een plaatje van een zender van mij, met uiteraard de klacht dat hij spectraal niet voldeed.
De 2e harmonische was met een goed ingestelde analyser gemeten rond de -80dB, overige harmonischen beter dan -95. En zoals je ziet, is dit plaatje wel een stuk slechter.
Maar hier werd de spectrum finaal overstuurd, ingangs verzwakker (stukje veiligheid) op 0dB gezet enz.
Je ziet ook de melding van IF overflow.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#8 Bericht door on4aef »

Ja daar ben ik mij van bewust van dergelijke fouten !!!
Wat me ook opvalt is dat bij verkoop van SA's er geen meetproben bij geleverd worden ?
Daar begint ook weeral de patstelling wat is voor een SA een goede meetprobe ?
Een oscilloscoop probe blijkt aldus insiders niet geschikt !
Bij aanvang hangen u meet resultaten al af van de verliezen in de gebruikte meetproben !!
Vele raden aan om volgende actieve RF probe te gebruiken met een SA : https://www.eleshop.nl/actieve-rf-probe ... gKozvD_BwE
Maar deze levert dan toch weer een extra versterking die je in rekening moet brengen (vermeerdering en of vermindering )met u bekomen meetresultaat ?

73's Jean .
Bijlagen
Actieve RF probe.jpg

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#9 Bericht door pe1cmo »

Ja, een probe geeft meetfouten, maar is wel geschikt om fouten mee op te sporen. Je kan dus wel controleren of iets werkt.
Dan wel een 1:1 probe gebruiken, daar zit meestal een 500 Ohm weerstand in.

Maar normaal meet je met een spek de uitgang van een zender ed. en daar heb je goede verzwakkers voor nodig.
Om te kijken of je oscillator werkt, gebruik een oppiklus, zoals Jugo al beschreef.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#10 Bericht door PA1AIS »

Met alle respect, maar met een analyser wordt nooit (?) z.g. meetprobes meegeleverd. Een analyser is primair bedoeld om aan te sluiten op een 50 Ohm systeem en nauwkeurige absolute signaal niveaus te meten. Dat doe je voornamelijk via 50 Ohm verzwakkers of directional couplers of antennes.

Het meten via probes is vaak ongedefinieerd en alleen maar relatief, nooit absoluut. Het mag wel, maar hecht geen absolute waarde aan wat je ziet. Het zijn relatieve metingen, indicatief dus.
Strikt genomen kan je daar dan ook een goede SDR ontvanger voor gebruiken, zoals de Adalm-Pluto of SDRplay , met satsagen software.

Daarbij komt dat als je kringen wilt meten al nooit een contact probe gebruikt om extra verstorende capaciteit te vermijden. Inductief meten met een oppiklus gaat dan beter en betrouwbaarder. De probe die je toont heeft 0,5Pf, bij een hoge Q is dat al killing.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#11 Bericht door PA1AIS »

Omdat het meten met een probe indicatief is, is een goede ossiloscoop probe best te gebruiken met een analyser, b.v. met 1:10. Niet dat het betrouwbare niveau's geeft, maar om "even" af te regelen kan dat best. het boeit niemand of die probe -1 of -20dB doet, het is tenslotte maar een relatieve indicatie.
Die actieve probe is een leuk speeltje, zonder meer, maar beslist niet noodzakelijk.

Maar teksten als:
Een oscilloscoop probe blijkt aldus insiders niet geschikt !

Vele raden aan om volgende actieve RF probe te gebruiken

Geven mij al vaak lichte rode vlekken in de nek. Wie zijn insiders en wie zijn vele????
Het is dus maar wat je wilt en verwacht met je metingen en dan mijn bovenstaande tekst nog maar eens lezen.

Dat een scope probe niet lekker geijkt is voor gebruik op een analyser zijn we het over eens, maar voor relatieve metingen absoluut onbelangrijk.
Harmonische meten moet je dus niet doen, omdat de demping waarschijnlijk sterk toeneemt met de frequentie.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#12 Bericht door on4aef »

Hoe ga je bijvoorbeeld op connector J09 en of J05 (bijhorende schema) gaan meten met een SA
Als je exact hier de signalen wilt zien met hun correcte service manual values ?
Die doe je toch niet met een "niet contact meting" of EMC ???
Ik veronderstel met een "contact meting" desnoods een stukje RG58 verbonden met de SA ingang (eventueel met een gekende attenuator in de lijn) ?
Dit zijn maar de vragen die ik voorop stel als je met zo'n SA begint als aspirant ...
Vandaar het verhaal omtrent meetprobes ...

73 's Jean
Bijlagen
YAESU FT736R SCHEMA 430 MHZ RF print.pdf
(481.51 KiB) 98 keer gedownload

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#13 Bericht door radioshack »

on4aef schreef: 08 mar 2022, 13:06 Hoe ga je bijvoorbeeld op connector J09 en of J05 (bijhorende schema) gaan meten met een SA
Als je exact hier de signalen wilt zien met hun correcte service manual values ?
Die doe je toch niet met een "niet contact meting" of EMC ???
Ik veronderstel met een "contact meting" desnoods een stukje RG58 verbonden met de SA ingang (eventueel met een gekende attenuator in de lijn) ?
Dit zijn maar de vragen die ik voorop stel als je met zo'n SA begint als aspirant ...
Vandaar het verhaal omtrent meetprobes ...

73 's Jean
Voor dit soort metingen gebruik ik een verloopje van TMP connector naar BNC. De open poort sluit ik af met een 50 Ohm weerstand om oscillaties en soortgelijke ellende te voorkomen. Deze poorten zijn 'altijd' 50 Ohm, dus prima voor een absolute meting. Vaak wel met tussenkomst van een stappen verzwakker om te sterke signalen aan de ingang van de SA te voorkomen.

Voor meten in een circuit heb ik een stukje rigid coax als probe. 'In' de coax heb ik een condensator voor ontkoppeling geplaatst en er is een puntje aan de kern geslepen van de coax. Dan kan ik eenvoudig in het circuit 'prikken'. Uiteraard is dit weinig geschikt als absoluute meting, maar de bandbreedte en frequentie zijn prima te interpreteren. Alleen de amplitude zal wel iets afwijken. Maar voor een diagnose werkt dat prima.

Een 'meetprobe' aan een SA is niet heel logisch. Een SA is een ander instrument dan een oscilloscoop. Een RF meetkop voor een scoop werkt wel, maar voor een SA gaat dat niet op. Mijn advies is om de video's van W2AEW te bekijken op Youtube. Hij heeft héél goede introductie video's voor SA's. Een SA is een prachtig stuk apparatuur, maar ook kwetsbaar waardoor goede kennis voor gebruik sterk geadviseerd is. Dus lekker veel Youtube kijken en kennis hamsteren. ;-)
pe1cmo schreef: 07 mar 2022, 18:24 en heel belangrijk, let op foutmeldingen van de analyser en ook dat je die niet overstuurd.
Heel rustig beginnen, en zorg voor goede verzwakkers als je zenders e.d. gaat meten, 10 Watt (of meer) in die analyser is echt kill.

spectrum, hoe het niet moet.JPG

Dit was een plaatje van een zender van mij, met uiteraard de klacht dat hij spectraal niet voldeed.
De 2e harmonische was met een goed ingestelde analyser gemeten rond de -80dB, overige harmonischen beter dan -95. En zoals je ziet, is dit plaatje wel een stuk slechter.
Maar hier werd de spectrum finaal overstuurd, ingangs verzwakker (stukje veiligheid) op 0dB gezet enz.
Je ziet ook de melding van IF overflow.
Zoals hierboven al gezegd is, is het overbelasten van je SA 'dodelijk'. Gebruik dus altijd een (stappen) verzwakker zodat het signaalniveau goed beheerst kan worden. Ik start met een demping van 10 dB en stap van per 20 dB omlaag totdat het signaal goed zichtbaar is. Het is mogelijk om de amplitude in de SA te corrigeren met de verzwakking zodat de getallen kloppen. (Lees: Als je het signaal 20 dB verzwakt en 20 dB rekenkundig in de SA corrigeert, lijkt het alsof er geen verzwakking is geweest en wat je afleest is dan de werkelijke waarde.) Als de mixer overstuurd wordt, krijg je soms rare 'schaduwbeelden' en lijkt er veel storing te zijn. Door het signaal aan de ingang te verzwakken, wordt oversturen voorkomen. (Vooral een uitdaging bij EMC metingen, maar dat is een hoofdstuk apart.) Ongevraagd advies: Ga niet 'draaien' aan de instellingen van de mixer en IF-waarde, laat deze op automatisch staan. Tenzij je absoluut weet wat je doet. In de praktijk komt dit zelden voor en 'rommelen' aan deze instellingen maakt de kans op schade groter.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

SA : RIGOL DSA815-TG

#14 Bericht door on4aef »

Beste leden RIGOL gebruikers.

Omtrent de NORMALIZE functie aanwezig bij metingen met TG (kabel compensatie verliezen enz)
Vraag die ik mij stel : bij een gewone SA meting zonder TG functie moet je daar ook zoiets doen als een NORMALIZE ?
Of is het straight forward "what you see in dBm values is waht you get"
Stel ik meet op een RF punt in een transceiver met een 10 dB attenuator is dan gewoon de scherm dBm waarde minus de attenuator waarde ?
73's Jean

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: SA : RIGOL DSA815-TG

#15 Bericht door radioshack »

on4aef schreef: 09 mar 2023, 15:41 Beste leden RIGOL gebruikers.

Omtrent de NORMALIZE functie aanwezig bij metingen met TG (kabel compensatie verliezen enz)
Vraag die ik mij stel : bij een gewone SA meting zonder TG functie moet je daar ook zoiets doen als een NORMALIZE ?
Of is het straight forward "what you see in dBm values is waht you get"
Stel ik meet op een RF punt in een transceiver met een 10 dB attenuator is dan gewoon de scherm dBm waarde minus de attenuator waarde ?
73's Jean
De input van de SA is 'absoluut' en de output van de TG is niet 'absoluut'. Een zuiver vlak TG signaal maken is érg lastig. Vandaar dat oudere SA's zo duur zijn. Bij Rigol is er een TG die veel minder kritisch is en een paar dB schommelt. Met het normaliseren wordt de SA gecorrigeerd zodat het TG signaal berekend wordt zodat het vlak wordt weergegeven. Hiermee wordt de onnauwkeurigheid van de TG gecompenseerd. Technisch gezien lever je in op kwaliteit, maar voor de 'gemiddelde hobbyist' maakt dit niets uit.

Als je de normalisatie en TG vergeet, is de SA ingang absoluut. Dus als je met een probe -30dBm meet, zal je ook een -30dBm signaal op de SA zien. Bij een dergelijke meting is het altijd verstandig om (bijvoorbeeld) een 30dB verzwakker toe te passen om overbelasting van de ingang te voorkomen. Je kan de 30dB demping ingeven zodat het signaal rekenkundig met 30dB gecompenseerd wordt. Stel heb hebt een 0dBm signaal dat met een verzwakker naar -30dBm verzwakt wordt. De SA ziet dan -30dBm. Met 30dB compenseren geeft de SA vervolgens weer 0dBm weer...
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Plaats reactie