Loodvrije soldeertin

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#46 Bericht door PE5PVB »

Bij solderen altijd zorgen dat je materialen in orde zijn. De juiste tin voor de juiste toepassing. Nooit loodvrij met loodhoudend mengen, juiste soldeerstift, juiste temperatuur en juiste apparatuur.

Ik werk al een jaar of 2 loodvrij in de hobby, m.b.t. eigen ontwerpjes en dat gaat prima. Let ook op dat niet elke tin geschikt is voor solderen op printplaten. Ik gebruik altijd de wat duurdere no-clean soorten tin, die laat ook geen zooi achter op de PCB.

PA1JER
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: Loodvrije soldeertin

#47 Bericht door PA1JER »

Ik zie weinig over flux. ik heb ook eens een soldeercursus gehad en ook smd met loodvrij gesoldeerd , maar dan gebruikte ik altijd losse flux. Liefst met een holle punt, dan hoef je maar langs de "pootjes" te strijken en vloeit het vanzelf op zijn plek.

Te hete bout dan verbrandt je flux te snel. Zeker bij oude Pb/Sn.. ik heb ook een rolletje Pb/Sn/Ag (lood tin met een beetje zilver ).. Dat is fantastisch spul..

En temperatuur: loodhoudend 320 graden proberen , eventueel wat hoger, loodvrij 350 minimaal maar 400 of meer daar sloop je je pads mee. Meestal is de bout dan te licht en moet je een met meer power hebben of van onderaf voorverwarmen..

En je bout uitzetten als je koffie gaat drinken...

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Loodvrije soldeertin

#48 Bericht door Michiel »

Zo liep ik ook te rommelen dus.
ook ik heb een wtcp-s en raakte door mijn tin heen.
Wel 6 verschillende rollen gekocht bij verschillende aanbieders (ja ook 1 van Ali).
Mijn bout Schakelde soms niet lekker en was het zo zat dat ik een Velleman soldeer station heb aangeschaft.
Hij lijkt zelfs op mijn oude vertrouwde Weller :).

Goed nu kon ik de temperatuur regelen en ben op een groot nieuw stuk dubbelzijdig pcb wat wat soldeer eilandjes gaan maken en kijken hoe ze opdrogen.
Kijkend naar de glans of dat er een kuiltje in kwam heb ik van elk rolletje zijn ideale temp opgeschreven.
Ik meet de stift temperatuur met een losse soldeer thermometer, die draaiknop op de Velleman die verloopt wel pittig.
Al wil ik daar nog eens naar kijken.
Mijn laatste rol was ook een Stannol, deze was blauw van kleur.
Zeker de hobbyisten uitvoering ???

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Loodvrije soldeertin

#49 Bericht door PE0DNY »

Michiel schreef: 02 okt 2023, 18:24
Ik meet de stift temperatuur met een losse soldeer thermometer, die draaiknop op de Velleman die verloopt wel pittig.
Al wil ik daar nog eens naar kijken.
Mijn laatste rol was ook een Stannol, deze was blauw van kleur.
Zeker de hobbyisten uitvoering ???
Voor zover ik weet is de blauwe rol van gerecycled plastic.

Maar omdat je lood/tin en lood vrij tin niet door elkaar mag gebruiken en mijn oude Weller magnastat (50+ jaren) niet met loodvrij overweg kan moest er toch ook iets nieuws bij komen.
Is ook weer een Weller geworden maar met een automatische temperatuur regeling.
Ik neem geen afscheid van de oude Weller, bij oude apparaten waar lood/tin is gebruikt blijf ik hem gebruiken, de nieuwe dingen soldeer ik met loodvrij.
Ik gebruik daarvoor het wat duurdere tin met 3 of 4 % zilver, 95% tin 4% zilver en 1% koper.
Die die vloeit beter dan alleen tin/koper, met goed vloeien heb ik nu in ieder geval geen problemen.
Wel opvallend dat het snel stolt, maar de glans is het zelfde dan bij lood/tin.
Ik had begrepen dat tin/koper dof grijs wordt.
73 Ynte

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Loodvrije soldeertin

#50 Bericht door Ron01 »

Thom PA9T schreef: 05 dec 2021, 09:40 Hoi PA2HP, is er een bepaalde reden dat je loodvrije tin hebt gekocht? Het klopt dat loodvrije tin op een hogere temperatuur verwerkt moet worden. En zelfs dan werkt het niet prettig, vergeleken met loodhoudende tin. Overigens mag en kun je nog gewoon loodhoudende tin kopen, zelfs in een professionele omgeving voor bepaalde doelen.

Je noemt een soldeerstation van 25 euro. Die zou ik niet kopen als ik jou was, dan ga je er echt op achteruit vergeleken met je mooie Weller. Ik denk dat je voor de 25 euro veel beter een rol loodhoudende tin kan kopen, dan ben je weer jaren tevreden :D
Helemaal mee eens, hou gewoon je weller en koop goede 60/40 soldeer van een goed merk.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Loodvrije soldeertin

#51 Bericht door PA1WBU »

Als je in je oude Weller WTCP Magnastat een ander stiftje zet met een hoger nummer (staat ingeslagen in de achterkant) dan heb je een hogere temperatuur. De standaard 7 stiften zijn te 'koud' voor loodvrij.

https://docs.rs-online.com/09d0/0900766b80061223.pdf

Instelbare WECP doet het uiteraard ook prima.

Wilko

PE0DNY schreef: 23 nov 2023, 01:13
Michiel schreef: 02 okt 2023, 18:24
Ik meet de stift temperatuur met een losse soldeer thermometer, die draaiknop op de Velleman die verloopt wel pittig.
Al wil ik daar nog eens naar kijken.
Mijn laatste rol was ook een Stannol, deze was blauw van kleur.
Zeker de hobbyisten uitvoering ???
Voor zover ik weet is de blauwe rol van gerecycled plastic.

Maar omdat je lood/tin en lood vrij tin niet door elkaar mag gebruiken en mijn oude Weller magnastat (50+ jaren) niet met loodvrij overweg kan moest er toch ook iets nieuws bij komen.
Is ook weer een Weller geworden maar met een automatische temperatuur regeling.
Ik neem geen afscheid van de oude Weller, bij oude apparaten waar lood/tin is gebruikt blijf ik hem gebruiken, de nieuwe dingen soldeer ik met loodvrij.
Ik gebruik daarvoor het wat duurdere tin met 3 of 4 % zilver, 95% tin 4% zilver en 1% koper.
Die die vloeit beter dan alleen tin/koper, met goed vloeien heb ik nu in ieder geval geen problemen.
Wel opvallend dat het snel stolt, maar de glans is het zelfde dan bij lood/tin.
Ik had begrepen dat tin/koper dof grijs wordt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Loodvrije soldeertin

#52 Bericht door PA1AIS »

Ik ben erg blij dat ergens begin deze eeuw 20Kg soldeertin met lood gekocht heb. :)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie