Counter met vreemde FET

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Counter met vreemde FET

#1 Bericht door pa0sjm »

In mijn freq.counter DSI, Model 5600A kom ik wat vreemds tegen. In de versterker voor het lage bereik (50 Hz - 50 MHz) is een fet als versterker in gebruik, de MPF102. Zie schema :
versterker counter.jpg
Daar zien we dat de weerstand van 1 kOhm naar de Drain moet gaan, maar in werkelijkheid gaat die naar de Source. En in het schema gaat de Source via 300 ohm naar aarde(min). Maar hier zit de Drain aan die 300 ohm.
Zie mijn schetsje :
fet in pre-amp.jpg
De counter, hel vreemd, werkt wel. Zal ik de fet op de juiste manier aanbrengen? Ik weet n.l. niet hoe het op de "foute" manier is gesteld met de ingangs impedantie. Ik kan evt ook een BF245C gebruiken. Wordt mijn counter er beter van?
Heel graag reactie , met dank. Stef pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#2 Bericht door PA3DJS »

Heel veel JFETS zijn symmetrisch van opbouw, je mag dan drain en source verwisselen zonder prestatieverlies.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#3 Bericht door PA3DJS »

Als ik de datasheets met elkaar vergelijk, dan ontlopen ze elkaar heel weinig. Voor zover mij bekend, heeft jouw MPF102 dezelfde chipgeometrie als BF245.

Ik zou de aansluiting met de laagste capaciteit naar de gate als drain gebruiken.

JFETS komen ook nog weleens met verchillende aansluitingen (dase style), maar met (nagenoeg) dezelfde naam.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Counter met vreemde FET

#4 Bericht door pa0sjm »

dank voor reactie, .. bedoel je met de laagste capaciteit naar de gate een waarde in de fet? Die waarde weet ik niet.
Ik dacht eerst dat ik misschien iets meer gevoeligheid krijg als ik de drain aan de weerstand van 1 kOhm verbind en de source via 300 ohm naar aarde.
Geen verbetering te verwachten?
Vergelijk het even met een transistor .. drain is de collector en source de emitter. Vandaar mijn idee dat het dan beter kan.
Waarom gaan ze dan in het schema het wel goed aangeven?
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#5 Bericht door PE9ZZ »

pa0sjm schreef: 29 jul 2021, 18:11Geen verbetering te verwachten?
Ik heb geen ervaring met het ondersteboven aansluiten van een JFET maar het lijkt me dat die dan minder goed zal werken. Ik zou zeggen draai de drain en source-aansluitingen eens om en kijk of-ie gevoeliger wordt. Jouw aansluitschema klopt met de datasheet.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
MPF102.PDF
(146.96 KiB) 133 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#6 Bericht door PA3DJS »

pa0sjm schreef: 29 jul 2021, 18:11 dank voor reactie, .. bedoel je met de laagste capaciteit naar de gate een waarde in de fet? Die waarde weet ik niet.
Ik dacht eerst dat ik misschien iets meer gevoeligheid krijg als ik de drain aan de weerstand van 1 kOhm verbind en de source via 300 ohm naar aarde.
Geen verbetering te verwachten?
Vergelijk het even met een transistor .. drain is de collector en source de emitter. Vandaar mijn idee dat het dan beter kan.
Waarom gaan ze dan in het schema het wel goed aangeven?
Het is een gecombineerde capaciteit van de capaciteit van de chip, en de behuizing. Ik zou verwachten dat de totale capaciteit tussen drain en gate het minste is, vanwege dat de source ertussen zit (die voor AC aan aarde hangt).

Als het niet te veel moeite is, zou je de fet er anders in kunnen stoppen. Ik verwacht hooguit verschil in het hoge deel van het LF frequentiebereik.

Bij een BJT kun je de Emitter en Collector beter niet omkeren. De doping in de Emitter zone is factoren hoger dan in de collector. Als je een BJT omgekeerd gebruikt, is de HFE in orde van een factor 10 of lager, de maximale werkspaning wordt hooguit een volt of 6 (omdat anders de BE diode doorslaat), en de transistor is veel trager als je hem verkeerd gebruikt.

In oude datasheets van fets (die nu nog gemaakt worden, eventueel in een andere package) stond vaak: Drain and Source are interchangeable. Voorbeeld:
https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/2n5457-d.pdf

Waarom zit het verkeerd? Ik weet het niet. Ik zou hooguit kunnen denk aan dat die fet ooit eens in een andere pinout op de markt is gebracht, of dat gaandeweeg een vervanging heeft plaatsgevonden wat niet helemaal lekker is doorgevoerd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#7 Bericht door PA0FRI »

Misschien kwam bij het ontwerp van de printsporen het beter uit om de drain en source met elkaar te verwisselen?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#8 Bericht door PA0LMD »

Dit verwisselen van drain en source zag ik ook bij de Kenwood TS-940.
Ik heb eenmaal de fets juist gemonteerd zonder meetbaar verschil.
Daarna er bij reparaties niet meer naar omgekeken.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#9 Bericht door PA3DJS »

PA0FRI schreef: 29 jul 2021, 21:09 Misschien kwam bij het ontwerp van de printsporen het beter uit om de drain en source met elkaar te verwisselen?
Dat zou ook nog kunnen. Voor JFET als schakelaar of verzwakker en zwevend bouwen D en S ook weleens omgewisseld. Hierbij zat wel in mijn hoofd dat het voor "oude" JFETs toch niet uitmaakt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#10 Bericht door PC1L »

Toevallig net gelezen bij het surfen .. ik vermoed dat dit niet perse per ongeluk gebeurd is maar om iets te bewerkstelligen bv stabiliteit ? in dat gebied. Een elegante oplossing is het mogelijk niet. Alhoewel, af fabriek .. ik zou het even daar vragen via mail :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Fabriek? Ik denk dt ie er niet meer is.

Slimmer gezien bovenstaande reacties om de aansluitingen gewoon effe om te wisselen kijken wat er gebeurd.

"trial and error"................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Counter met vreemde FET

#12 Bericht door pa0sjm »

allen bedankt voor meedenken. Heb een BF245 op "goede manier" gemonteerd .. nagenoeg geen verschil.
Dus .. laat ik het maar zo.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Counter met vreemde FET

#13 Bericht door PA3DJS »

Bedankt voor het delen van je ervaring met de BF245.

Als de drainstroom ongeveer gelijk is aan de originele situatie, zou het op mij vreemd overkomen als je wel serieus verschil zou merken.

Plaats reactie