vreemd onderdeel in GM6001 BVM

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#1 Bericht door pa0sjm »

misschien kan iemand me helpen met het volgende ... alhoewel het niet meteen belangrijk is .
Maar ik wil het gewoon weten .. er zit vanaf de achterkant van de meter een vreemd onderdeel welk ik niet kan terugvinden in de handleiding.
Het boekje bevat enkele foto's en zo ook van de achterzijde , kastplaat verwijderd. Niet te zien.
Het geheel is gemonteerd op een contactstrip met 7 aansluitingen. Aan het bovenste contact zitten : het onbekende onderdeel, weerstand van 220 k en nog een weerstand van 10 k ohm. Vanaf het bovenste contact zien we twee weerstanden van 220 k in serie, waarbij vanaf de serieschakeling van de 2 weerstanden een witte draad naar het inwendige van de meter gaat. De tekening kan hopelijk verduidelijken.
Zie tekening en foto. In dat vreemde onderdeel zie ik in het dunne gedeelte van de omhulling een weerstand en in het dikkere deel zit ook een en ander aan onderdeeltjes . Ik durf het ding eigenlijk niet open te maken .. als het stuk gaat is het niet best.
Wie , o wie weet wat dit is? Kan ook een latere wijziging zijn , ook in het schema van de meter kan ik niets vinden. Graag hulp !
73 Stef pa0sjm
GM6001 onderdeel 1.JPG
GM6001 onderdeel 2.jpg
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#2 Bericht door PE9ZZ »

Geeft dat ding nu licht? Enne, waar gaat dat witte draadje naartoe?

Edit: hierrrrrrrrrrr zijn een aantal foto's van het inwendige. Geen spoor van die maffe beun in jouw exemplaar. Kan ook niet goed plaatsen waar die beun nou is gemonteerd. Ergens in de buurt van de bereikenschakelaar.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#3 Bericht door pa0sjm »

beste Tjerk
je schreef : Edit :hieeeerrrrr zijn een aantal foto's van het inwendige ... waar zijn die dan ?
Dan, wat jij een maffe beun noemt moest ik even plaatsen ... een beun is , als ik het goed heb , een aanlegplank in water.
Maar even ernst .. als je tegen de achterkant van de meter kijkt (plaat verwijderd) dan zit dat ding in het vak rechts van de plaat waarop de netspannings carrousel zit.Je kijkt dan tegen de twee buizen aan . Ik heb in rood de plaats aangegeven.
vreemd onderdeel GM.jpg
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#4 Bericht door PE9ZZ »

Beun is naar Beun de Haas. In het Engels ook wel kludge genoemd. Iets wat eigenlijk niet goed is ontworpen/gemaakt maar het wel (min of meer) doet.

Dat jij die link naar Radio Tongeren niet voor elkaar krijgt vind ik vreemd. En waar die beun nu op zit aangesloten weten we nu ook nog steeds niet...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#5 Bericht door pa0sjm »

Leuk, de beun is aangesloten op de + 85 volt. (die is gestabiliseerd) Dus via 440 kOhm zit dat ding aan de 85 Volt.
Wat kan daar nou aan stroom lopen ? De beun geeft zijn geheim nog niet prijs. Ik meet ook een oneindig hoge weerstand.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#6 Bericht door pa0sjm »

heb nu de link wel open, exact mijn meter , maar dan alleen met die "beun"
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#7 Bericht door PE9ZZ »

Denk dat die beun er op 1 april is ingezet. Als er ook nog 10k over dat ding heenstaat is de belasting van die +85 V tussen de 440k en 450k.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#8 Bericht door pa0sjm »

Maar .. nu weet ik het nog steeds niet.
Ben ik de enige in amateurland die dit heeft . :(
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#9 Bericht door PE9ZZ »

pa0sjm schreef: 14 mei 2021, 18:48 Ben ik de enige in amateurland die dit heeft. :(
Als het een 1 aprilgrap is wel ja. Haal het ding eruit en test of de meter nog goed werkt. Zo ja, kan je hem veilig openmaken en constateren dat het een grap is.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#10 Bericht door Thijzer »

Ik vind dit erg onbevredigend. Ik zit mee te lezen en dan stopt het ineens. Nu weten we nog niet wat het is.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#11 Bericht door pa0sjm »

Thijzer schreef: 21 mei 2021, 12:39 Ik vind dit erg onbevredigend. Ik zit mee te lezen en dan stopt het ineens. Nu weten we nog niet wat het is.
Het gaat een beetje de verkeerde kant op, sorry. Ik heb "het ding" eruit gehaald .. meet oneindig hoge weerstand. De BVM werkt ook zonder dit ding zoals het hoort. Nu had ik aangegeven dat de bovenkant van het ding via 2 weerstanden van 220 kOhm is aangesloten op +85 volt. De onderkant ligt aan massa. Nu is het raar dat het knooppunt weerstanden/ bovenste aansluiting van het ding NERGENS mee verbonden is. ja, alleen nog met een 10 kOhm weerstand naar massa. Dus die 10 kOhm staat dus parallel aan "het ding". Nogmaals ... is me nog steeds niet duidelijk wat het is, hi !!
Thijzer .. jammer dat je een en ander onbevredigend vindt, zelf vind ik dat ook. Vandaar mijn opmerking .. ben ik dan de enige met deze meter die "dit ding" er in heeft zitten? Ik laat het maar hierbij .. laat het maar zitten .. spark op de 85 V ... erg onwaarschijnlijk. Buizenstablisatie van de 85 V .. daar kan weinig "gespark" optreden. Met dank voor de meest leuke reacties .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#12 Bericht door pa0sjm »

PE9ZZ schreef: 15 mei 2021, 07:51
pa0sjm schreef: 14 mei 2021, 18:48 Ben ik de enige in amateurland die dit heeft. :(
Als het een 1 aprilgrap is wel ja. Haal het ding eruit en test of de meter nog goed werkt. Zo ja, kan je hem veilig openmaken en constateren dat het een grap is.

Tjerk, 9ZZ
Tjerk , goed idee .. ik had dat al gedaan, zonder werkt de meter normaal. dank voor je reactie.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: vreemd onderdeel in GM6001 BVM

#13 Bericht door pa0sjm »

Ik heb het ding open gemaakt door in de lengte te zagen .. helaas .. geen echt onderdeel te onderscheiden , wel een vieze zwarte massa waarin niks als onderdeel te vinden was. Heb het ding eruit en alles gaat gewoon goed.
Het onderwerp is, wat mij betreft, opgelost of beter : beëindigd. met dank aan de meedenkers.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie