AOYUE Int866

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3nad
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2020, 15:25
Roepletters: on3nad

AOYUE Int866

#1 Bericht door on3nad »

iemand (positieve) ervaring met dit station?
gekocht bij eleshop maar solderen is er niet mee mogelijk blijkbaar.

gelijk welke temperatuur en soldeertin, als t al iets doet is het een bolletje maken en op tafel laten druipen.

lijkt een dure miskoop te zijn.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: AOYUE Int866

#2 Bericht door pa0ejh »

Zijn genoeg goede Reviews van deze bout....

Vermoedelijk is de punt iets geoxideerd en daar door blijft er geen Tin aan zitten...

heb je nog een oude print met componenten er op, probeer die met de bout los te solderen,
en draai de punt in het soldeer met toevoeging van nieuwe soldeertin, punt op 380ºC

Dus een beetje 'metselen ' met de punt en om de lengte as draaien, als er dan nog geen
tin aan blijft zitten dan is goede raad duur, evt andere punt kopen...

succes...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on3nad
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2020, 15:25
Roepletters: on3nad

Re: AOYUE Int866

#3 Bericht door on3nad »

zijn meerdere punten bij en is nieuw uit de doos...
zou dus niks geoxideerd mogen zijn.

ook al eens gepoogd zoals je vermeld maar helpt niks.
ook al meer dan 1 punt gepoogd.

zelfde soldeertin op andere bout zonder probleem..

zijn wel een paar reviews van maar een youtube waar er effectief mee gewerkt word moet ik nog vinden.
in elk geval niet echt van te spreken.
de Chinese fabrikant van het ding had ook niet veel oplossing.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: AOYUE Int866

#4 Bericht door PA3DJS »

@PA0EJH:
Is 380 graden C niet veel te hoog voor ligt werk? Je flux verbrandt erg snel, en je punt slijt sneller.

Ik heb een keer een punt weer goed gekregen door hem helemaal in vloeibaar soldeer te dompelen en dan met zo'n afbreekmes de punt te schrappen. Het is een jaar of 10 geleden, de punt gebruik ik nog steeds.

Een grote druppel tin op een iets keramisch kan ook werken als het niet te erg is.

Als niets meer werkt, zou je kunnen proberen:

Eerst alle verbrande fluxresten verwijderen. S39 op de punt, bout aanzetten en dan proberen te vertinnen met soldeer ZONDER andere flux (bijvoorbeeld een soldeerstaaf voor loodgieterswerk). houdt tijdens het aanzetten het soldeer al tegen de bout. Doe dit op een lage temperatuur (max 275 degr. C).

Vermijd echt dat harskernflux met S39 mengt, wat dat geeft doorgaans een kleverige brei waar je niets meer mee kunt.

Breng daarna een aantal keren het loodvrije soldeer aan. om zoveel mogelijk van het Pb soldeer kwijt te raken. Sommig loodvrij soldeer mengt niet goed met loodhoudend.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: AOYUE Int866

#5 Bericht door pa0ejh »

@3DJS,

TS zijn stift neemt niets op , heef diverse temp. geprobeert...

Ik had ook een weerbarstige stift, heb toen een hoge Temp. geprobeerd, kan ook 360º zijn geweest, en op een blank
stuk print waar ik vaak mee experimenteer met vakjes, de punt in de bestaande tin bobbel heb ge 'masseersd' en
nog nieuwe tin heb bij gevoegd, waarna de punt weer bruikbaar was, tot nu toe nog steeds, HI

De hogere Temp. omdat de print zelf al veel warmte opneemt, en zeker als je een spitse punt gebruikt...

Was misschien een paardenmiddel, maar het werkte...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

VRCW
Berichten: 47
Lid geworden op: 22 okt 2017, 08:12

Re: AOYUE Int866

#6 Bericht door VRCW »

Mijn advies stoppen met die Chinese zooi en voor een JBC gaan, als je hiermee eenmaal hebt gesoldeerd ben je de rest inclusief Weller die zijn tijd niet is meegegaan met een actief systeem vergeten.

Heb er nu een 2e JBC station erbij gekocht voor de kelder, dit keer de analoge uitvoering die even goed werkt als het duurdere 'digitale' station.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: AOYUE Int866

#7 Bericht door PA0AA »

on3nad schreef:gelijk welke temperatuur en soldeertin..................
Mag ik uit bovenstaande concluderen, dat je zowel soldeer hebt gebruikt in de oude lood-tin samenstelling als ook die troep, die ze tegenwoordig als soldeertin verkopen ?

73, Ruben, PA0AA.

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: AOYUE Int866

#8 Bericht door PE1IDY »

Als ik al deze verhalen zo hoor vraag ik mij af of de bout wel zijn ingestelde temperatuur haalt.
Op zich is er niks mis mee met dit soort boutjes voor zo nu en dan wat soldeerwerk in de shack
:D live starts at 1000 Mhz

on3nad
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2020, 15:25
Roepletters: on3nad

Re: AOYUE Int866

#9 Bericht door on3nad »

PA0AA schreef:
on3nad schreef:gelijk welke temperatuur en soldeertin..................
Mag ik uit bovenstaande concluderen, dat je zowel soldeer hebt gebruikt in de oude lood-tin samenstelling als ook die troep, die ze tegenwoordig als soldeertin verkopen ?

73, Ruben, PA0AA.

beide gepoogd ja..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: AOYUE Int866

#10 Bericht door PA3DJS »

VRCW schreef:Mijn advies stoppen met die Chinese zooi en voor een JBC gaan, als je hiermee eenmaal hebt gesoldeerd ben je de rest inclusief Weller die zijn tijd niet is meegegaan met een actief systeem vergeten.

Heb er nu een 2e JBC station erbij gekocht voor de kelder, dit keer de analoge uitvoering die even goed werkt als het duurdere 'digitale' station.
Helemaal mee eens, ik heb nog wel Weller, maar de meest recente aanschaf is JBC. Als het Wellerstation (voor klein soldeerwerk) de geest geeft, komt er ook een JBC voor terug.

Maar.... Als je niet te vaak soldeert kan de prijs toch de doorslag geven om voor iets anders te gaan. Diverse keren met andere zeer prijsgunstige stations moeten solderen (gewoon om dat het daar ter plekke was), en dat ging best aardig voor een bijna factor 10 lagere prijs.

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: AOYUE Int866

#11 Bericht door pe1mix »

Ik zou zeggen retour naar de leverancier.
Ook met een goedkoop soldeerstation moet je kunnen solderen.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: AOYUE Int866

#12 Bericht door Thom PA9T »

pe1mix schreef:Ik zou zeggen retour naar de leverancier.
Ook met een goedkoop soldeerstation moet je kunnen solderen.
Precies, lekker retour eleshop, niet zelf mee knoeien. Helemaal als nog in de 2 wekelijkse kopen-op-afstand regelgeving zit en je dus zonder opgaaf van reden spullen terug kan sturen.

AOYUE: kwaliteit is niet ok, voor af en toe solderen is het bruikbaar, maar absoluut niet geschikt voor dagelijks gebruik.

on3nad
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 mar 2020, 15:25
Roepletters: on3nad

Re: AOYUE Int866

#13 Bericht door on3nad »

pa0ejh schreef:@3DJS,

TS zijn stift neemt niets op , heef diverse temp. geprobeert...

Ik had ook een weerbarstige stift, heb toen een hoge Temp. geprobeerd, kan ook 360º zijn geweest, en op een blank
stuk print waar ik vaak mee experimenteer met vakjes, de punt in de bestaande tin bobbel heb ge 'masseersd' en
nog nieuwe tin heb bij gevoegd, waarna de punt weer bruikbaar was, tot nu toe nog steeds, HI

De hogere Temp. omdat de print zelf al veel warmte opneemt, en zeker als je een spitse punt gebruikt...

Was misschien een paardenmiddel, maar het werkte...

ook eens geprobeerd en dat blijkt de oplossing :)
punt wil nu wel mee


hartelijk dank , we kunnen eraan beginnen.
ik hoor intern dat ding wel wat tikken onder de heater dus miss toch eens opendoen en de draden nakijken :)


aan iedereen , tnx om even mee te denken.
duurder station komt er op termijn miss wel, hangt af van hoeveel ik ga werken ermee

Plaats reactie