10 MHz frequentie standaard

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: 10 MHz frequentie standaard

#16 Bericht door Rene - pg3r »

Ik heb deze, van Leo Bodnar. Geen gedoe met BTW en inklaring en snel in huis. Bovendien via USB in te stellen op elke frequentie tussen 400 Hz en dik 800 MHz.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#17 Bericht door PA0FRI »

Rene - pg3r schreef:Ik heb deze, van Leo Bodnar. Geen gedoe met BTW en inklaring en snel in huis. Bovendien via USB in te stellen op elke frequentie tussen 400 Hz en dik 800 MHz.
Is niet verkeerd!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#18 Bericht door ton.blokker »

Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#19 Bericht door PA1AIS »

Als je wilt bouwen, ik heb dit al ruim 20 jaar geleden gebouwd en doet nog elke dag dienst.
Eigenlijk is de PCB begonnen als een DCF77 referentie van Elektor, maar dat was te slecht. later dus met een Jupiter GPS module met 10MHz output ver/herbouwd.
schema-2011.tif
(240.25 KiB) Nog niet gedownload
Bijlagen
jupiter-gps-board.pdf
(1.29 MiB) 252 keer gedownload
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#20 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb de mijn in 1981 gebouwd. Bouwpakket van Braun. RX op DCF.

1.jpg

2.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 10 MHz frequentie standaard

#21 Bericht door ON5DRE »

Voor degenen die er zelf nog eentje willen bouwen :
bekijk de mooie website van Hans, ON4CDU even : https://on4cdu.net/arduino-en-gps-data/
Schaf een Ublox NEO N8M aan, die kost niet bijster veel.
Het ledje dat daarop zit, kan je laten knipperen als er een lock is.
die knipperfrequentie kan je zelf bepalen in het programma U-center van Ublox.
Als je hiermee een OCXO in de pas laat lopen, heb je een mooie en goedkope referentie.
Zelf geprobeerd en goed bevonden, hi !
Hier vind je ook de nodige info, is in het Tsjechisch maar Google kan dit voor u vertalen :
http://www.ok2imh.com/view.php?nazevcla ... 2019070003

**
Er zijn goedkope chinese clones van de N8M in omloop die ongeveer 10€ kosten. Deze hebben enkel
een vluchtig geheugen, gevoed door een kleine knoopcel op de print. Na een paar dagen van de stroom,
zullen de gemaakte settings dan ook terug naar de standaard settings "ge-reset" worden.
mogelijke oplossingen :
- soldeer het kleine batterijtje op de print los, en vervang deze door een grotere batterij
- koop een originele Ublox ( zit rond de 30€ dacht ik ? )
- houd de GPS continu onder spanning.

Ik heb alvast een Li-ION cel aan mijn printje gesoldeerd, en dat gaat al +6 maand goed.
samen met de onderdeeltjes en een 10MHz OCXO, kost dit projectje +- 30€ aan onderdelen.
Veel experimenteerplezier ;-)

Kein ON5DRE.

pe1dna
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 dec 2008, 01:01
Roepletters: PE1DNA
Locatie: Eindhoven

Re: 10 MHz frequentie standaard

#22 Bericht door pe1dna »

PA1AIS schreef:Als je wilt bouwen, ik heb dit al ruim 20 jaar geleden gebouwd en doet nog elke dag dienst.
Eigenlijk is de PCB begonnen als een DCF77 referentie van Elektor, maar dat was te slecht. later dus met een Jupiter GPS module met 10MHz output ver/herbouwd.
Ik heb nog enkele van deze Jupiter GPS modules liggen, mocht er iemand zijn die dit wil nabouwen.

PA1RW
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 mar 2011, 19:10
Roepletters: PA1RW

Re: 10 MHz frequentie standaard

#23 Bericht door PA1RW »

Hallo PE1DNA

Je hebt een pb.
73, Dolf
PA1RW

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: 10 MHz frequentie standaard

#24 Bericht door PE1RIK »

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een GPSDO en ik ben geinteresseerd in de GPSDO van Leo Bodnar. Juist omdat deze ook in te stellen is over een groot frequentiebereik maakt hem breder inzetbaar.

De software om deze te configureren is echter alleen beschikbaar voor Windows en OSX. Nu heb ik geen van beiden en draait alles hier op Linux. Weet iemand toevallig of de software werkt onder Wine? Het start wel op maar zonder de hardware kan ik dat niet testen.
Of zijn er andere mogelijkheden onder Linux om de GPSDO te configureren?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#25 Bericht door pe1cmo »

een goede antenne, met pre-amp en SAW filter doet goed. Ik plak de antennes ook in en nabij zendinstallaties en heb nog nooit een probleem gehad dat een antenne plat gaat.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: 10 MHz frequentie standaard

#26 Bericht door PE4WJ »

Zelf bouwen van een 10 MHz GPS standaard is een leerzame bezigheid (en niet zo makkelijk als het lijkt om het goed te krijgen!) Ik heb zelf lang geleden G3RUH's ontwerp gebouwd (en nooit echt goed gekregen).
Echter, de GPS reference / mini reference van Leo Bodnar is zo goed (meetbaar) en zo relatief goedkoop dat je het er niet meer voor kunt maken, Die Bodnar's zijn nu mijn "reference of choice :)" hi.

73,

Wouter Jan PE4WJ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#27 Bericht door pe1cmo »

Bodnar is een leuk handig ding, echter met een paar vreemde issues zoals 8mA uit ipv 3.3V tt.

Daarbij ook een blokgolf, en als je dat over een print laat lopen zullen de harmonischen wel eens ongewenste spurrious kunnen geven, dus direct een 5 polig laagdoorlaat filter achter de bodnar om rottigheid te voorkomen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: 10 MHz frequentie standaard

#28 Bericht door PE4WJ »

Bodnar is een leuk handig ding, echter met een paar vreemde issues zoals 8mA uit ipv 3.3V tt.
Output is 3.3V CMOS (dus 3.3V tt), wat je in kunt stellen is de drive strength. Als je die output in bijv 50 Ohm afsluit dan kun je dmv de drive strength het level bepalen.
Inderdaad, blokken over een print laten lopen vergt wat meer aandacht en is niet altijd compatibel met gevoelige RF circuits op de print, maar voor sommige synchronisatie toepassingen wil je juist een blok.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: 10 MHz frequentie standaard

#29 Bericht door PE9ZZ »

PE1RIK schreef: 15 apr 2021, 08:19Of zijn er andere mogelijkheden onder Linux om de GPSDO te configureren?
Het staat of valt met hoe die ermee communiceert. Ik heb bijvoorbeeld VNWA3 onder Wine (Ubuntu MATE 18.04) aan het spelen gekregen hoewel de USB drivers absoluut drama waren. Grote kans dat die Bodnar het gewoon doet met Wine. Plaatjesbekijker Irfanview is me nooit gelukt. Issue met paden (file open). MANAMANA-GAL dan weer wel.

Tjerk, 9ZZ

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: 10 MHz frequentie standaard

#30 Bericht door PE1RIK »

Dat klinkt positief, vooral omdat de software zelf al opstart zonder errors. Dan moet alleen de mapping van de seriele port nog goed gaan.
Intussen vond ik ook een project op Github om de GPSDO te besturen: https://github.com/simontheu/lb-gps-linux
Voldoende mogelijkheden op succes dus!

Plaats reactie