Beste leden
Deze signaal generator kan softwarematig op verschillende schaal eenheden in gesteld worden:
Dit zijn de volgende mogelijkheden :
unit code Log unit Lin unit
0 - dBmV EMF EMF
1 - dBµV EMF EMF
2 - dBmV EMF EMF
3 - dBµV EMF EMF
4 - dBm EMF
5 - dBmv EMF P.D.
6 - dBµV EMF P.D.
7 - dBmV P.D.
8 - dBµV P.D.
9 - dBm P.D.
S-meter ijking waarbij S9 =50µV = 34 dBµv over 50 ohm
Maar voor wat staat EMF en PD aanduding in het keuze menu ?
Welke eenheid/aanduiding kan ik het best gebruiken voor dit doel ?
Vriendelijke groet Jean ON4AEF.
Marconi signal generator model 2022
Re: Marconi signal generator model 2022
in dBm, is de gangbare eenheid.
waar de pm of emf voor staan weet ik niet.
Theo
waar de pm of emf voor staan weet ik niet.
Theo
-
- Roepletters: PB2T
- Contacteer:
Als ik mij goed herinner staat EMF voor electromotive force en wordt gemeten in Volt.
PD zal dan staan voor potential difference
PD zal dan staan voor potential difference
73, Hans PB2T
Een signaal generator heeft (typisch) een inwendige weerstand van 50 ohm, en wordt (typisch) belast met een 50 ohm last weerstand.
Dus de spanning van de inwendige bron is het dubbele van de spanning over de last weerstand.
En tevens is het vermogen geleverd door de bron het dubbele van het vermogen geleverd aan (of gedissipeerd door) de last weerstand.
Ik vermoed/verwacht aldus dat EMF staat voor de bron spanning of het vermogen geleverd door de bron, en dat
PD staat voor de geleverde spanning of het geleverde vermogen aan de last weerstand.
(Of vice versa indien ik de afkortingen verkeerd heb geïnterpreteerd.)
Als aanvulling/reactie, S9 kan dus gelijktijdig 100uV bron spanning zijn en 50uV afgeleverde spanning...
Door wat te spelen met de standen 0 t/m 9 denk ik dat snel duidelijk wordt wat wat is, als je in het achterhoofd houd dat de spanning van de inwendige bron het dubbele is van de spanning over de last weerstand, en dat het vermogen geleverd door de bron het dubbele is van het vermogen geleverd aan de last weerstand, (in geval van 50ohm inwendige en 50ohm last weerstand).
Ten overvloede wellicht, bij spanningen rekenen met 20*log( U / Uref ) en bij vermogens rekenen met 10*log( P / Pref ), waar log de zogenaamde tien-log is (en dus niet de natuurlijke logaritme). Met als referentie waardes die voor jou van toepassing lijken te zijn: Uref is 1uV of 1mV en Pref is 1mWatt.
Patrick
Dus de spanning van de inwendige bron is het dubbele van de spanning over de last weerstand.
En tevens is het vermogen geleverd door de bron het dubbele van het vermogen geleverd aan (of gedissipeerd door) de last weerstand.
Ik vermoed/verwacht aldus dat EMF staat voor de bron spanning of het vermogen geleverd door de bron, en dat
PD staat voor de geleverde spanning of het geleverde vermogen aan de last weerstand.
(Of vice versa indien ik de afkortingen verkeerd heb geïnterpreteerd.)
Als aanvulling/reactie, S9 kan dus gelijktijdig 100uV bron spanning zijn en 50uV afgeleverde spanning...
Door wat te spelen met de standen 0 t/m 9 denk ik dat snel duidelijk wordt wat wat is, als je in het achterhoofd houd dat de spanning van de inwendige bron het dubbele is van de spanning over de last weerstand, en dat het vermogen geleverd door de bron het dubbele is van het vermogen geleverd aan de last weerstand, (in geval van 50ohm inwendige en 50ohm last weerstand).
Ten overvloede wellicht, bij spanningen rekenen met 20*log( U / Uref ) en bij vermogens rekenen met 10*log( P / Pref ), waar log de zogenaamde tien-log is (en dus niet de natuurlijke logaritme). Met als referentie waardes die voor jou van toepassing lijken te zijn: Uref is 1uV of 1mV en Pref is 1mWatt.
Patrick
Bedankt voor de reacties en nuttige verklaring ...
Ja het blijft bij mij in verband met exact S9 definitie soms heel onduidelijk gezien de opgevene normen van
dealers(Yeasu- Kenwood)
Ik ben voortgegaan op jullie uittleg en dan is 100µV EMF = 50 µ V PD = S9 !!!!
En dit blijkt ook te kloppen (als ik de S-meter aanduidig nu ga vergelijken met een ander toestel op een zelfde frequentie op HF.
Ik heb dBm met andere eenheden geprobeerd en dan is ieder station S9+20dB wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt !!!!
Dus houd ik het maar bij µV/PD,dit lijkt mij het meest correcte aanduiding.
Wat S-meter aanduiding betreft houd ik ervan dat deze wel degelijk objectief en correct is,en niet zoals in tradionele
amateur middens iedereen 599 ...
Groeten Jean ON4AEF
Ja het blijft bij mij in verband met exact S9 definitie soms heel onduidelijk gezien de opgevene normen van
dealers(Yeasu- Kenwood)
Ik ben voortgegaan op jullie uittleg en dan is 100µV EMF = 50 µ V PD = S9 !!!!
En dit blijkt ook te kloppen (als ik de S-meter aanduidig nu ga vergelijken met een ander toestel op een zelfde frequentie op HF.
Ik heb dBm met andere eenheden geprobeerd en dan is ieder station S9+20dB wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt !!!!
Dus houd ik het maar bij µV/PD,dit lijkt mij het meest correcte aanduiding.
Wat S-meter aanduiding betreft houd ik ervan dat deze wel degelijk objectief en correct is,en niet zoals in tradionele
amateur middens iedereen 599 ...
Groeten Jean ON4AEF
Ik weet niet beter, of ben er mee groot gebracht, dat het in dBm is.
Deze waarde klopt en je zult zien dat de S meter van je tranciever een fantasie dingetje is.
Als jij min 73 dBm op je meetzender hebt, dan moet dit een S 9 aangeven beneden de 30 MHz.
Elke S punt is 6 dB en dat kun je dan met je meetzender na meten of je S meter klopt.
https://en.wikipedia.org/wiki/DBm
Theo
Deze waarde klopt en je zult zien dat de S meter van je tranciever een fantasie dingetje is.
Als jij min 73 dBm op je meetzender hebt, dan moet dit een S 9 aangeven beneden de 30 MHz.
Elke S punt is 6 dB en dat kun je dan met je meetzender na meten of je S meter klopt.
Theo
En zo is hetTheoP schreef: ↑23 jan 2025, 12:55 Ik weet niet beter, of ben er mee groot gebracht, dat het in dBm is.
Theo

Erwin, PA3DAF