Griddip meter

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: Griddip meter

#16 Bericht door PA3DJS »

Ik vermoed dat die koppellus die aan de kabel zit (plaatje bij info van Frits), de resonantiefrequentie van die halve golf kring behoorlijk beïnvloedt. Dit zal je dus "even" zelf in moeten schatten.

Die invloed neem je in een keer weg door met de VNA gewoon rechtstreeks op de kabel te meten en impedantieweergave (of Smithkaart als je die snapt) te gebruiken. De frequentie waarbij Z laag en Ohms is, is je halve golf resonantiefrequentie, of de kwartgolfresonantiefrequentie bij een open kabel.

Wel even ook wat lager meten om niet per ongeluk op een "overtoon" resonantie te zitten.

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#17 Bericht door PA2WN »

PE7K schreef: 01 dec 2024, 08:40 Ik ben op zoek naar een goede griddip meter. Wie heeft er advies?
https://www.marktplaats.nl/v/telecommun ... et-spoelen
73 de PA2WN, Theo

Juul - PE0GJG
Roepletters: PE0GJG
Contacteer:

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DJS schreef: 03 dec 2024, 23:38
Juul - PE0GJG schreef: 03 dec 2024, 10:12 PE7K vroeg:
"Ik ben op zoek naar een goede griddip meter. Wie heeft er advies?"

En nu gaat gaat de discussie ineens soms over andere apparatuur..................
zeurmode aan: Wat jij op de foto hebt is ook geen grid dipper, er zit geen buis in! zeurmode uit.

Dat wat met een grid dipper kan (of de transistorequivalent daarvan), kan met een VNA ook, zelfs nauwkeuriger. Zoals PA3CQN aangeeft, het is een kwestie van instellen. Je hoeft met een gekalibreerde VNA meer heel los te koppelen om een "dip" te vinden. Wat TS wil doen, kan dus prima met een VNA-dipper.

Een transistordipper is echt leuk, maar ik ga mijn VNA's niet omruilen.

Dus Google heeft het bij het verkeerde eind? Maar aan het eind van je schrijven komt de aap uit de mouw. Je wilt iemand een VNA "aan praten"
Dus als je Griddipper opzoekt krijg je dit. Allemaal niet goed dus volgens jou. Zitten geen buizen in.

https://www.google.nl/search?q=griddipp ... nt=gws-wiz
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#19 Bericht door PA3DJS »

@PE1GJG: Voor mij hoeft er geen buis in. Een solid state dip meter (zoals op jouw foto) doet het ook.

Over andere apparatuur (bijv VNA). Ik probeer niemand wat aan te praten. Ik probeerde alleen aan te geven dat je met een VNA prima kunt wat ook met een transistor dipper of grid dipper kan. Met een VNA kun je echter veel meer.

Dus als je nu een kabelstuk op een kwart of halve golf moet krijgen, en je hebt geen andere mogelijkheid omdat te doen, zou ik voor een VNA gaan. Rechtstreeks meten zonder koppellus. Het niet nodig hebben van een koppellus, haalt er een systematische fout uit.

Heb je een RF signaal generator staan en iets waarmee je RF amplitude kunt bepalen, dan lukt het ook. Je ziet dan prima de dip, zonder koppellusdingen.

PA3CQN
Roepletters: PA3CQN
Contacteer:

#20 Bericht door PA3CQN »

Juul - PE0GJG schreef: 05 dec 2024, 22:07Je wilt iemand een VNA "aan praten"
Ik denk niet dat DJS iemand persé een VNA 'aan wil praten'. Als iemand met een dipmeter wil experimenteren is dat ook prima.
Net zo als iemand ook met een rekenlineaal, draaispoelmeter of om het even welk klassiek instrument aan de gang kan als ie dat wil.
Maar die zijn tegenwoordig ook vervangen door de calculator en DVM.
Ik heb hier in de la ook nog een stapeltje geprinte Smithchart's. Als iemand daar om vraagt krijgt ie er 1 maar zeg ik ook dat ie misschien eerst eens het programma SimSmith moet proberen.

Als het uitgangspunt is dat je wilt leren hoe je 1/4 golf stukken coax afmeet, of in het algemeen het gedrag van transformerende coax lengtes en resonantie wilt bestuderen ben je met een VNA wel beter af. Als iemand dan vraagt waar ie daarvoor een dipmeter kan kopen zou het wel heel erg vreemd zijn dat je hem niet eerst wijst op het bestaan van een universeler modern instrument.

Plaats reactie