Lekker SMD solderen!

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

Re: Lekker SMD solderen!

#31 Bericht door PE9ZZ »

Nou ja, zó kan het natuurlijk ook:
vlcsnap-00002.png
vlcsnap-00002.png (250.62 KiB) 1230 keer bekeken
Screenshot uit Jijpijp:
https://www.youtube.com/watch?v=i5MNLTc7YhY

Jammer genoeg is mijn Japanees niet zo best...

Tjerk, 9ZZ

PH2LB
Roepletters: PH2LB
Contacteer:

#32 Bericht door PH2LB »

pa0vre schreef: 19 nov 2024, 22:45 ik heb hem zelf op de draaibank gemaakt, met een 1mm boortje een kanaal in geboord waar tin in kruipt (cappilair)
Dan gelflux op de pootjes aanbrengen en vervolgens met de punt er langzaam langsgaan zodat de print de tijd krijgt om op temp te komen.
Dan vloeit de boel mooi.
Welke punt heb je als basis genomen ?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PE4SVG

#33 Bericht door PE4SVG »

PE9ZZ schreef: 22 nov 2024, 10:12 Nou ja, zó kan het natuurlijk ook:
vlcsnap-00002.png

Screenshot uit Jijpijp:
https://www.youtube.com/watch?v=i5MNLTc7YhY

Jammer genoeg is mijn Japanees niet zo best...

Tjerk, 9ZZ
Doe ik ook wel eens op die manier, draadjes eraan en dan op gaatjes print.

PE4SVG

#34 Bericht door PE4SVG »

Paula Bean schreef: 21 nov 2024, 18:23
Snof schreef: 05 nov 2024, 22:01 Holle punt en sleepsolderen is heel makkelijk, en klein is ie niet😉
Ho wacht! Na kennis genomen te hebben van de sleeptechniek bij het solderen in deze thread, neem ik mijn eerdere uitspraak -dat ik nooit meer SMD wil solderen- bij deze terug. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Heel goed! Zoals gezegd niet opgeven, straks krijg je er nog lol in :wink:

PE9ZZ
Contacteer:

#35 Bericht door PE9ZZ »

Beetje overmoedig geworden wilde ik een 16-pin TSOP package met thermal pad vervangen. Eraf was nogal een opgave maar uiteindelijk lukte dat met een verfbrander:
IMGP1674_crop.jpg

Het insolderen van de nieuwe chip was zonder die gull wing tip nogal een opgave maar uiteindelijk kreeg ik hem gesoldeerd:
IMGP1678_crop.jpg

Maar goed dat ik twee van die IC's heb want hij werkt nog steeds niet. Dit is een LED display driver en eerst lichtte een segment niet op en nu licht een ander segment altijd op. En dimt het display na een poosje. Dat komt denk ik omdat het thermal pad niet is gesoldeerd. Verder als ik die ET-GW tip heb.

Tjerk, 9ZZ

PE9ZZ
Contacteer:

#36 Bericht door PE9ZZ »

Ongekend,. Nu al de gull wing tip binnen. Meteen op een sloopboard losgelaten. De tip werkt voor geen meter maar misschien is dat sloopboard te dik. Ouwe industriële single board PC. Toen op de weigerachtige MAX6951 geprobeerd en dat haalde wel netjes de sluiting weg tussen pin14 en 15:
IMGP4038_crop.jpg

Ook leuk: nog effe de thermal pad doorsolderen:
IMGP4039_crop.jpg

En nu nog effe de boel weer in elkaar zetten en terug naar z'n baasje sturen...

Tjerk, 9ZZ

PE4SVG

#37 Bericht door PE4SVG »

Het vuurtje is zo te zien bij menigeen aangewakkerd, heel goed.
Voor chippie met thermal pad ontkom helaas niet aan hete lucht solderen.

Dan eigenlijk nog de volgende stap in de opvoeding...schoonmaken.
Fluxresten (die donkere smurrie) verwijderen met fluxreiniger en daarna met alcohol dat weer verwijderen.
Als de schade meevalt is alleen IPA wel voldoende.

Ga zo door!

pe1br

#38 Bericht door pe1br »

Inderdaad schoonmaken is wel erg belangrijk, ik gebruik meestal flesjes alcohol (gewoon van de Kruidvat).
Bij gebrek aan alcohol heb ik ook wel eens thinner gebruikt, gaat ook prima maar je moet wel goed ventileren als je het binnen gebruikt.
Na het de-solderen maak ik meestal de print ook even goed schoon daarna even met wick de oude tin er af en dan nieuwe tin er weer op.

Het You-tube kanaal van NorthridgeFix vind ik ook erg leuk om te kijken.
Goede snelle reparaties zonder teveel poespas.
Hij maakt wel veel reclame voor zijn eigen producten (daar leeft hij natuurlijk ook van) maar die gaan dan in elk geval over hetzelfde onderwerp.

PE9ZZ
Contacteer:

#39 Bericht door PE9ZZ »

PE4SVG schreef: 23 nov 2024, 21:18 Als de schade meevalt is alleen IPA wel voldoende.
Ik was hier al met IPA overheen geweest maar ik durfde niet verder te boenen omdat de soldeerlak losliet. Had eigenlijk wel gemoeten want dit is geen No-clean flux waarbij dat niet hoeft (maar wel aangeraden wordt).

Ik heb ook nog van die injectiespuitjes met soldeerpasta, die kan ik ook weleens proberen. Voorlopig alleen geen SMD's meer te solderen...

Tjerk, 9ZZ

PE4SVG

#40 Bericht door PE4SVG »

Soldeermasker dat loslaat?! Das apart...nog nooit meegemaakt.

PE9ZZ
Contacteer:

#41 Bericht door PE9ZZ »

PE4SVG schreef: 24 nov 2024, 18:50 nog nooit meegemaakt
Beetje boenen met IPA en het gaat eraf. Je moet wel aandringen maar er zat ook een boel fluxrest op. Je kan het zien op de foto's. Met name pin#5.

Tjerk, 9ZZ

pa0vre
Roepletters: PA0VRE

#42 Bericht door pa0vre »

PH2LB schreef: 22 nov 2024, 11:05
pa0vre schreef: 19 nov 2024, 22:45 ik heb hem zelf op de draaibank gemaakt, met een 1mm boortje een kanaal in geboord waar tin in kruipt (cappilair)
Dan gelflux op de pootjes aanbrengen en vervolgens met de punt er langzaam langsgaan zodat de print de tijd krijgt om op temp te komen.
Dan vloeit de boel mooi.
Welke punt heb je als basis genomen ?
Ik lees nu na een aantal dagen deze discussie weer en zie dat het een geanimeerd rondetafelgesprek is geworden.
Ik heb een punt 7 genomen, spits model, die heb ik vlak geveild tot een cirkel van ca. 2,5mm en toen in het midden een 1mm gat geboord, ong. 5mm diep.
Dat vult zich met tin en gelflux op de pootjes vn het ic aanbrengen en voorzichtig slepen.
Uiteraard zoals al vaker opgemerkt diagonaal vastzetten zodat de positionering ok is

pa0vre

#43 Bericht door pa0vre »

ik heb sinds een jaartje een hetelucht station en daarmee vervang ik so16 en ssop behuizingen met het grootste gemak.
als je het nieuwe ic klaar hebt liggen plaats je dat direct na verwijdering van het defecte ic en klaar is kees.
zo nodig wat gelflux op voorhand aanbrengen

PH2LB
Roepletters: PH2LB
Contacteer:

#44 Bericht door PH2LB »

pa0vre schreef: 26 nov 2024, 22:48
Ik lees nu na een aantal dagen deze discussie weer en zie dat het een geanimeerd rondetafelgesprek is geworden.
Ik heb een punt 7 genomen, spits model, die heb ik vlak geveild tot een cirkel van ca. 2,5mm en toen in het midden een 1mm gat geboord, ong. 5mm diep.
Dat vult zich met tin en gelflux op de pootjes vn het ic aanbrengen en voorzichtig slepen.
Uiteraard zoals al vaker opgemerkt diagonaal vastzetten zodat de positionering ok is
Dank voor de uitleg. Dat ga ik ook maar eens proberen. :idea:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa0vre

#45 Bericht door pa0vre »

PH2LB schreef: 26 nov 2024, 23:41
Tip:
Vijl het soldeervlak na het boren van het 1mm kanaaltje wat schuin dan kan je de punt makkelijker langs de pootjes van het ic trekken

Plaats reactie