Temperatuur désoldeerstation
Temperatuur désoldeerstation
Beste mensen, ik heb een vraag mbt mijn ZD-8915 désoldeerstation:
Wat is/zou de ideale werktemperatuur kunnen zijn?
Ik had hem op 360 graden staan, maar al gauw bleek de buis verstopt te raken. Ik heb
even gekeken en hij zou in principe tot 480 graden kunnen gaan (wat volgens mij véél te hoog is).
De vraag is dus wat is een goede werktemperatuur?
Wat is/zou de ideale werktemperatuur kunnen zijn?
Ik had hem op 360 graden staan, maar al gauw bleek de buis verstopt te raken. Ik heb
even gekeken en hij zou in principe tot 480 graden kunnen gaan (wat volgens mij véél te hoog is).
De vraag is dus wat is een goede werktemperatuur?
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Re: Temperatuur désoldeerstation
Die 360 graden is wel prima, is ook niet je probleem van het verstoppen.
Ellende met die dingen is dat vaak de stiften verstopt raken al dan niet door "te koud" tin, of door fluxresten die ophopen.
Daarnaast ook regelmatig de buis legen, het is niet zo dat de buis helemaal vol kan, das een misverstand.
Tin eerst goed laten vloeien dan pas zuigen en bij het wegzetten goed opletten dat ie goed zuigt en dus de luchtweg vrij is.
Ellende met die dingen is dat vaak de stiften verstopt raken al dan niet door "te koud" tin, of door fluxresten die ophopen.
Daarnaast ook regelmatig de buis legen, het is niet zo dat de buis helemaal vol kan, das een misverstand.
Tin eerst goed laten vloeien dan pas zuigen en bij het wegzetten goed opletten dat ie goed zuigt en dus de luchtweg vrij is.
Re: Temperatuur désoldeerstation
Ik zet hem altijd op maximaal.
Met name voor printen die doorgemetaliseerd zijn
Krijg ik hier het beste resultaat.
Soms soldeer ik pennen eerst nog even na met loodhoudend soldeertin.
Ik mijn opinie heb je met die hogere temperatuur ook iets minder kans dat het soldeertin gelijk de boel verstopt.
Met name voor printen die doorgemetaliseerd zijn
Krijg ik hier het beste resultaat.
Soms soldeer ik pennen eerst nog even na met loodhoudend soldeertin.
Ik mijn opinie heb je met die hogere temperatuur ook iets minder kans dat het soldeertin gelijk de boel verstopt.
live starts at 1000 Mhz
Re: Temperatuur désoldeerstation
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat ik de tin te snel opzuig. Ik zal de nozzle wat langer in het smeltbad houden zodat de tin wat heter word opgezogen. Goede tipPE4SVG schreef: ↑01 sep 2024, 11:14 Die 360 graden is wel prima, is ook niet je probleem van het verstoppen.
Ellende met die dingen is dat vaak de stiften verstopt raken al dan niet door "te koud" tin, of door fluxresten die ophopen.
Daarnaast ook regelmatig de buis legen, het is niet zo dat de buis helemaal vol kan, das een misverstand.
Tin eerst goed laten vloeien dan pas zuigen en bij het wegzetten goed opletten dat ie goed zuigt en dus de luchtweg vrij is.
Ik dacht ook dat 360-370 graden een correcte temp was.
Maximaal zetten (450 graden) lijkt me niet goed, dan verbrand te tin.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Re: Temperatuur désoldeerstation
die van mij staat ook op 360 graden en dat werkt goed, maar idd bij grotere oppervlaktes en doorgemetaliseerde printen zul je de bout er wat langer op moeten houden
Re: Temperatuur désoldeerstation
Allemaal bedankt voor de hulp en adviezen.
Vr.gr. Ron
Vr.gr. Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
- Laurens PD9X
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
- Roepletters: PD9X
- Locatie: Langezwaag
- Contacteer:
Re: Temperatuur désoldeerstation
De betere merken (JBC) zijn uitgerust met een sleepstand. Handig voor wanneer je de pook voor langere tijd weglegt, dan zakt de temperatuur naar 180gr. Gebeurd dat niet, dan wordt het opgezogen tin weer vloeibaar, en raak het helemaal verstopt wanneer je de boel uitzet en afkoelt
Re: Temperatuur désoldeerstation
Ron01 schreef: ↑01 sep 2024, 18:57
Maximaal zetten (450 graden) lijkt me niet goed, dan verbrand de tin
Hee Ron ,
Met de tin die je wegzuigt ga je niet meer solderen, dus kan je de angst voor verbranden weglaten!!
als ik vroeger gesoldeerde ic's van sloop printen haalde , deed ik dat gewoon met een gas brander , de print warm stoken met de vlam , eventjes met een schroeven draaiertje de pootjes helpen ,, en dan de print "leegkloppen" boven een emmer water
(die ic's kon je niet meer in voetjes gebruiken , maar opnieuw solderen voldeed goed )
de conclusie was dat je met de-solderen eigenlijk behoorlijk ruig kon doen met temperatuur, in het water werd de temperatuur meteen getemperd
Het niet meer in voetjes kunnen gebruiken is ook te verklaren, het restant tin op de pootjes "kruipt" weg , tin kan geen oppervlakte druk verdragen dus krijg je een slecht contact, daarom ook nooit vertinde draden onder een schroefklem verbinding
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80
ik soldeer beter dan ik schrijf !
ik soldeer beter dan ik schrijf !
Re: Temperatuur désoldeerstation
Je hebt van staaldraadjes om.een nozzel uit te baggeren . Tin is het punt niet maar fluxresten wel. Die blijven tegen de wand van je nozzle plakken .
Desoldeerbouten zijn leuk maar als je niet oplet verniel je je pcb. (pads los)
ik gebruikte bij desolderen aan doorgemetalliseerde print een nozzle die net over het pootje pas en dan eerst ff goed verwarmen en wat ronddraaien tijden het zuigen.. Als je een tsjirpend geluid hoor is het pootje los.. op die manier kreeg ik grote connectors eraf..
Bij enkelzijdige consumenten print kun je beter met litze werken. Die pad ligt er zo af. Of bij weerstandjes eruit trekken terwijl je heet stookt en dan een houten prikkertje of stukje teflondraad om.de flux weg te halen .
Lomp doen, hoge temperaturen (boven 400) daar gaan mijn tenen van bij elkaar.
Desoldeerbouten zijn leuk maar als je niet oplet verniel je je pcb. (pads los)
ik gebruikte bij desolderen aan doorgemetalliseerde print een nozzle die net over het pootje pas en dan eerst ff goed verwarmen en wat ronddraaien tijden het zuigen.. Als je een tsjirpend geluid hoor is het pootje los.. op die manier kreeg ik grote connectors eraf..
Bij enkelzijdige consumenten print kun je beter met litze werken. Die pad ligt er zo af. Of bij weerstandjes eruit trekken terwijl je heet stookt en dan een houten prikkertje of stukje teflondraad om.de flux weg te halen .
Lomp doen, hoge temperaturen (boven 400) daar gaan mijn tenen van bij elkaar.
Re: Temperatuur désoldeerstation
Je bedoeld slaapstand neem ik aan.Laurens PD9X schreef: ↑04 sep 2024, 07:43 De betere merken (JBC) zijn uitgerust met een sleepstand. Handig voor wanneer je de pook voor langere tijd weglegt, dan zakt de temperatuur naar 180gr. Gebeurd dat niet, dan wordt het opgezogen tin weer vloeibaar, en raak het helemaal verstopt wanneer je de boel uitzet en afkoelt
Dat heeft deze ook, na enige minuten zakt de temperatuur naar 200 graden.
Hoort deze nu tot de "betere" merken?
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Re: Temperatuur désoldeerstation
Hier zitten 3 nozzles met 3 bijbehorende schoonmaakstiftjes bij.PA1JER schreef: ↑04 sep 2024, 12:56 Je hebt van staaldraadjes om.een nozzel uit te baggeren . Tin is het punt niet maar fluxresten wel. Die blijven tegen de wand van je nozzle plakken .
Desoldeerbouten zijn leuk maar als je niet oplet verniel je je pcb. (pads los)
ik gebruikte bij desolderen aan doorgemetalliseerde print een nozzle die net over het pootje pas en dan eerst ff goed verwarmen en wat ronddraaien tijden het zuigen.. Als je een tsjirpend geluid hoor is het pootje los.. op die manier kreeg ik grote connectors eraf..
Bij enkelzijdige consumenten print kun je beter met litze werken. Die pad ligt er zo af. Of bij weerstandjes eruit trekken terwijl je heet stookt en dan een houten prikkertje of stukje teflondraad om.de flux weg te krijgen
Lomp doen, hoge temperaturen (boven 400) daar gaan mijn tenen van bij elkaar.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Re: Temperatuur désoldeerstation
Ja, da's waar. Uitgesoldeerde componenten gooi ik meteen weg. Omdat nieuw bijna niks kost en om er zeker van te zijn dat alles weer klopt.PD0JSB schreef: ↑04 sep 2024, 11:40Ron01 schreef: ↑01 sep 2024, 18:57
Maximaal zetten (450 graden) lijkt me niet goed, dan verbrand de tin
Hee Ron ,
Met de tin die je wegzuigt ga je niet meer solderen, dus kan je de angst voor verbranden weglaten!!
als ik vroeger gesoldeerde ic's van sloop printen haalde , deed ik dat gewoon met een gas brander , de print warm stoken met de vlam , eventjes met een schroeven draaiertje de pootjes helpen ,, en dan de print "leegkloppen" boven een emmer water
(die ic's kon je niet meer in voetjes gebruiken , maar opnieuw solderen voldeed goed )
de conclusie was dat je met de-solderen eigenlijk behoorlijk ruig kon doen met temperatuur, in het water werd de temperatuur meteen getemperd
Het niet meer in voetjes kunnen gebruiken is ook te verklaren, het restant tin op de pootjes "kruipt" weg , tin kan geen oppervlakte druk verdragen dus krijg je een slecht contact, daarom ook nooit vertinde draden onder een schroefklem verbinding
Idd vroeger haalde ik ook van oude printen onderdelen, maar nu pak ik nieuw.
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X300N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *