Bij solderen altijd zorgen dat je materialen in orde zijn. De juiste tin voor de juiste toepassing. Nooit loodvrij met loodhoudend mengen, juiste soldeerstift, juiste temperatuur en juiste apparatuur.
Ik werk al een jaar of 2 loodvrij in de hobby, m.b.t. eigen ontwerpjes en dat gaat prima. Let ook op dat niet elke tin geschikt is voor solderen op printplaten. Ik gebruik altijd de wat duurdere no-clean soorten tin, die laat ook geen zooi achter op de PCB.
Loodvrije soldeertin
Re: Loodvrije soldeertin
Ik zie weinig over flux. ik heb ook eens een soldeercursus gehad en ook smd met loodvrij gesoldeerd , maar dan gebruikte ik altijd losse flux. Liefst met een holle punt, dan hoef je maar langs de "pootjes" te strijken en vloeit het vanzelf op zijn plek.
Te hete bout dan verbrandt je flux te snel. Zeker bij oude Pb/Sn.. ik heb ook een rolletje Pb/Sn/Ag (lood tin met een beetje zilver ).. Dat is fantastisch spul..
En temperatuur: loodhoudend 320 graden proberen , eventueel wat hoger, loodvrij 350 minimaal maar 400 of meer daar sloop je je pads mee. Meestal is de bout dan te licht en moet je een met meer power hebben of van onderaf voorverwarmen..
En je bout uitzetten als je koffie gaat drinken...
Te hete bout dan verbrandt je flux te snel. Zeker bij oude Pb/Sn.. ik heb ook een rolletje Pb/Sn/Ag (lood tin met een beetje zilver ).. Dat is fantastisch spul..
En temperatuur: loodhoudend 320 graden proberen , eventueel wat hoger, loodvrij 350 minimaal maar 400 of meer daar sloop je je pads mee. Meestal is de bout dan te licht en moet je een met meer power hebben of van onderaf voorverwarmen..
En je bout uitzetten als je koffie gaat drinken...