Soldeerbout ergernis

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Soldeerbout ergernis

#16 Bericht door Paula Bean »

Dit is 'em dan. Ik heb er al een kitje mee inelkaar gesoldeerd; werkt prettiger dan mijn Antex, vooral omdat het snoer veel soepeler is.

Afbeelding

Maar ik ben wel een beetje teleurgesteld in het display. Zo te zien geeft dat de temperatuur aan van de bout, maar schijn bedriegt. Het is gewoon een instelling. Bij het aanzetten van het station zie je het display snel optellen van 000 tot 380 (dat suggereert dat het de actuele temperatuur van de bout is), en daar blijft-ie dan op staan. Toen ik een 1N1004 insoldeerde had de bout daar duidelijk moeite mee. Ik had wel verwacht dat je dan op het display een lagere temperatuur zou zien, maar nee: die bleef gewoon op 380 staan. De actuele temperatuur aflezen zou wel handig zijn, zodat je weet wanneer de bout weer op werktemperatuur is.

Geeft de TS100 wél de actuele temperatuur weer? En waaraan kun je de 'nieuwe versie' herkennen?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Soldeerbout ergernis

#17 Bericht door Thijzer »

De TS100 geeft netjes de gemeten temperatuur aan. Je kunt instellen welke temperatuur gewenst is, daarna zie je 'm daar naartoe gaan. Je kunt ook instellen dat het boutje na een tijd op standby gaat (zit denk ik een accelerometer in of zo) en nog meer handige functies.

Ik heb trouwens een clone van deze bout, dat is de Pinecol V1. Destijds een soort kickstarter geweest maar blijkbaar succesvol want nog steeds te koop:

https://www.amazon.nl/Fraos-soldeerbout ... 42&sr=8-39

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Soldeerbout ergernis

#18 Bericht door Snof »

Een dikkere punt nemen zodat je meer buffer warmte hebt kan al een groot verschil maken, 65 watt is best weinig als je wat grotere oppervlakte en componenten hebt.
En eerst wat tin op de punt doen, die brengt de warmte beter over op het pcb en het component.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#19 Bericht door PA3HMP »

65 watt is voor de meeste toepassingen wel genoeg, de weller wecp-20 is ook maar 65Watt en voldoet prima, wel idd geen te kleine punt in zetten zodat je wat warme massa erachter heb zitten.

PE1RTC
Berichten: 255
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Soldeerbout ergernis

#20 Bericht door PE1RTC »

Paula Bean schreef: 15 sep 2022, 11:09
PA1AIS schreef: 15 sep 2022, 10:00En? binnen 10 seconden weer gevuld... :lol:
Welk merk/type gasfles gebruik jij om je bout bij te vullen? Ik heb bij de Gamma een flesje gekocht maar daar zitten hele onhandige en harde verloopnippels bij, bij het vullen komt de helft van het gas niet in de bout terecht.
Denk er wel aan dat je s'winters aan een butaan gevulde soldeerbout niet veel hebt. Dan zal er propaan in moeten als het buiten rond het vriespunt is.
Heb er zelf ervaring mee met de Weller gassoldeerbout. Erg makkelijk om bovenin een mast nog een N connector aan RG214 te zetten maar het is ook erg vervelend als je op hoogte de bout niet meer aan krijgt.

on4ged
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Soldeerbout ergernis

#21 Bericht door on4ged »

Ik had op de QRL een gassoldeerbout van een gekend (blauwe) merk (op de naam kom ik niet meer)
En hoewel dit niet eens zo'n duur merk is was ik toch zeer tevreden over die bout. Als telecomtechnieker, de hele dag de baan op heeft die bout me heel goede diensten bewezen, o.a. in de verdeelkasten buiten op straat of in gemeenschappelijke kelders waar geen stopcontact was.
Het enige nadeel was inderdaad in de winter. Ik weet niet met welk gas die bout gevuld was maar bij grote kou was er inderdaad niet veel mee aan te vangen.
Na een tijdje had ik het door dat ik de bout warm moest houden en als ik een vermoeden had day ik hem nodig zou kunnen hebben stak ik hem dikwijls in mijn broekzak, en dat hielp best. Alleen tijdens het autorijden was het wel lastig met dat ding in de broekzak. Ik heb vanaf dan mijn bout steeds goed ingepakt in mijn privé-boekentas gestoken bij de boterhammetjes en de thermos. 's Avonds ging hij mee binnen lekker warm op mijn bureau, en 's morgens weer bij de boterhammetjes. Sindsdien heeft dat ding nooit meer geweigerd. Maar of hij het ook nog zou gedaan hebben hoog boven in een antennemast bij vrieskou en wind, dat durf ik misschien wel te betwijfelen. Maar op de grond was er geen probleem. En als ik hem daar neer moest leggen dan schoof ik het tankgedeelte in een stuk isolatiebuis. En dat werkte prima. Veel beter dan de oplaadbare soldeerbout die ik eerst gekregen had.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Plaats reactie