Gezocht: VHF/UHF tranceiver
Gezocht: VHF/UHF tranceiver
Als nog redelijk nieuwbakken amateur (sinds februari bezig op HF) wil ik ook actief worden op VHF en UHF. Nu kan ik natuurlijk gelijk een Yaesu FT-991A of zoiets kopen, maar liever zou ik eerst eens kijken wat er zoal op die banden te beleven is. Heeft er dus iemand (voor een schappelijk prijsje) nog een leuk werkend tranceivertje over?
PD1RES / Never too old to learn 

- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Re: Gezocht: VHF/UHF tranceiver
Hallo OM, Welkom.
Misschien kun je de vraag wat specificeren:
Wil je een transceiver met alleen FM of ook SSB/CW, zoals de FT-991A. Wil je leuk bezig zijn met SSB/CW dan hoort daar ook een beam bij.
Ik begon met een Kenwood TS700S (2M) en heb er via SSB/FM leuke qso's mee gemaakt door veel Europese landen. Antenne op het dak: 10 elements yagi, horizontaal gepolariseerd.
Misschien kun je de vraag wat specificeren:
Wil je een transceiver met alleen FM of ook SSB/CW, zoals de FT-991A. Wil je leuk bezig zijn met SSB/CW dan hoort daar ook een beam bij.
Ik begon met een Kenwood TS700S (2M) en heb er via SSB/FM leuke qso's mee gemaakt door veel Europese landen. Antenne op het dak: 10 elements yagi, horizontaal gepolariseerd.
of misschien via een transverter en je huidige HF set ..
van 28 naar 144mhz of 28 <> 432 mhz
van 28 naar 144mhz of 28 <> 432 mhz
Of ik mijn vraag wat meer kan specificeren…. Goede vraag natuurlijk maar een antwoord is moeilijk. Even heel simpel… Ik weet eigenlijk niet wat ik wil omdat ik er geen ervaring mee heb! Mijn VHF ervaring is uit de jaren 80 en dan weten jullie het wel
Waar ik woon (midden in een woonwijk in Almere) wil ik niet gelijk een beam op het dan zetten en mast is al helemaal “not done”. Ik heb (en wil dat ook) rekening te houden met buren. Ik denk dan ook dat ik niet veel verder ga raken dan een Comet GP-1N antenne of iets vergelijkbaars. En misschien probeer ik dat zelfs eerst nog wel even in-house (achter een houten buitenmuur).
Misschien dus eerst maar gewoon FM? Eens kijken of ik dat leuk vindt? Voor DX’en (wat ik zeker leuk vindt!) kan ik me al op HF uitleven. Mijn Yaesu FT-710 icm een multiband endfed (in een inverted L dwars over mijn achtertuin gespannen) geeft al bijzonder leuke resultaten (digitaal tot Sydney aan toe
)

Waar ik woon (midden in een woonwijk in Almere) wil ik niet gelijk een beam op het dan zetten en mast is al helemaal “not done”. Ik heb (en wil dat ook) rekening te houden met buren. Ik denk dan ook dat ik niet veel verder ga raken dan een Comet GP-1N antenne of iets vergelijkbaars. En misschien probeer ik dat zelfs eerst nog wel even in-house (achter een houten buitenmuur).
Misschien dus eerst maar gewoon FM? Eens kijken of ik dat leuk vindt? Voor DX’en (wat ik zeker leuk vindt!) kan ik me al op HF uitleven. Mijn Yaesu FT-710 icm een multiband endfed (in een inverted L dwars over mijn achtertuin gespannen) geeft al bijzonder leuke resultaten (digitaal tot Sydney aan toe

PD1RES / Never too old to learn 

- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Als de verticale spriet het uitgangspunt is, om verschillende redenen, zou ik een goedkoop 2de-hands fm doosje aanschaffen.
Wil je toch meer en ga je toch een beam plaatsen dan is de genoemde transverter een optie.
Wil je toch meer en ga je toch een beam plaatsen dan is de genoemde transverter een optie.
Als er geen mast gaat komen dan is een FM tranciever het slimst om aan te schaffen.
Kijk eens bij Ali op de site, dan kun je erg goedkoop een dingetje kopen.
Rondstraler op de schutting en dan via de repeaters praten.
Denk dat je hier niet echt plezier uit gaat halen.
Theo
Kijk eens bij Ali op de site, dan kun je erg goedkoop een dingetje kopen.
Rondstraler op de schutting en dan via de repeaters praten.
Denk dat je hier niet echt plezier uit gaat halen.
Theo
"Waar ik woon (midden in een woonwijk in Almere) wil ik niet gelijk een beam op het dan zetten en mast is al helemaal “not done”. Ik heb (en wil dat ook) rekening te houden met buren. Ik denk dan ook dat ik niet veel verder ga raken dan een Comet GP-1N antenne of iets vergelijkbaars. En misschien probeer ik dat zelfs eerst nog wel even in-house (achter een houten buitenmuur)."
Op deze manier gaat het natuurlijk niets worden, dat je met Jan en alleman rekening wil houden siert je, maat bedenk wel dat je als amateur ook rechten hebt. zo mag je in principe tot 5 meter hoog vergunnings vrij plaatsen, zie hier: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... HQAAAAAQBA
In Almere zijn genoeg amateurs die ook een antenne mast hebben, als ik jou was zou ik eerst de lokale afdeling van VERON en/of VRZA bezoeken en eens informeren naar de ervaring van anderen.
Als je met zo'n kleine antenne binnenshuis gaat zitten ben ik bang dat de contacten beperkt blijven tot een enkele repeater.
Veel succes
Op deze manier gaat het natuurlijk niets worden, dat je met Jan en alleman rekening wil houden siert je, maat bedenk wel dat je als amateur ook rechten hebt. zo mag je in principe tot 5 meter hoog vergunnings vrij plaatsen, zie hier: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... HQAAAAAQBA
In Almere zijn genoeg amateurs die ook een antenne mast hebben, als ik jou was zou ik eerst de lokale afdeling van VERON en/of VRZA bezoeken en eens informeren naar de ervaring van anderen.
Als je met zo'n kleine antenne binnenshuis gaat zitten ben ik bang dat de contacten beperkt blijven tot een enkele repeater.
Veel succes
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
"Om te beleven wat er op de banden te doen is"... ik denk dat je ook heel veen kan halen eens een paar keer bij een zendamateur thuis te gaan zitten om daar eens op V/UHF te gaan luisteren en evt. DX-en voordat je zelf de nodige investeringen gaat doen.
V/UHF lijkt nu 'DOOD', maareristoch meer gaande dan alleen FM.
V/UHF lijkt nu 'DOOD', maareristoch meer gaande dan alleen FM.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
Kunt altijd een dipole of longwire gebruiken. Dat valt niet op.
- PE1PQX
- Roepletters: PE1PQX
- Contacteer:
Da's voor V/UHF net zo interessant als een 'zwamstick'.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Er zijn ook leuke goedkope HF-transceivers waar je redelijk wat mee kunt. Een G106 van Xiegu bijvoorbeeld kost 300 - 350 euro. Offcieel 5W, maar de meesten leveren 10W. Alle HF-banden, audio-interface voor de computer ingebouwd (voor digitale modes). Niet te ingewikkeld.
De activiteit op VHF en UHF niet supergroot. Veel mensen zitten op repeaters en daarnaast zijn het vaak lokale netten. 10W is wat klein, dus je moet in eerste instantie wat meer je best doen, maar als je rekening met de buren wilt houden zul je daarmee niet zo snel storing maken. En met een dipool kun je toch door heel Europa werken met SSB.
Redelik goede portofoons voor 2m/70cm zijn er voor 30 euro al. Voor een tientje meer komt er 10W uit in plaats van 5W. Ik heb een paar jaar geleden een UV9-R van Baofeng gekocht voor 22 euro, incl. BTW en verzendkosten (een nieuwe hoor!). Het is een uitvoering met 10W (gekozen omdat er dan een grotere accu op zit
) 10W uit een portofoon is niet verstandig vanwege het hoge stralingsniveau, maar natuurlijk wel op een antenne buiten of het dak van een auto.
De activiteit op VHF en UHF niet supergroot. Veel mensen zitten op repeaters en daarnaast zijn het vaak lokale netten. 10W is wat klein, dus je moet in eerste instantie wat meer je best doen, maar als je rekening met de buren wilt houden zul je daarmee niet zo snel storing maken. En met een dipool kun je toch door heel Europa werken met SSB.
Redelik goede portofoons voor 2m/70cm zijn er voor 30 euro al. Voor een tientje meer komt er 10W uit in plaats van 5W. Ik heb een paar jaar geleden een UV9-R van Baofeng gekocht voor 22 euro, incl. BTW en verzendkosten (een nieuwe hoor!). Het is een uitvoering met 10W (gekozen omdat er dan een grotere accu op zit

Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
Zoals PA1BVM al opmerkte een transverter is ook een optie.
Een nieuwe transverter 28 - 144 uit Oekraïne worden op eBay voor weinig verkocht en zijn prima te gebruiken achter een korte golf transceiver.
Een nieuwe transverter 28 - 144 uit Oekraïne worden op eBay voor weinig verkocht en zijn prima te gebruiken achter een korte golf transceiver.