Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 25 nov 2020, 00:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 07:27 

Uiteraard laat ik weten hoe of wat omtrent de aanschaf van een ontvanger denk zelf aan een XHDATA D-808 een kleine compacte ontvanger die ik ook makkelijk mee kan nemen naar buiten lees in de achtertuin.
Kan ook zeggen dat ik nu al veel plezier beleef aan WEB SDR in zowel Nederland als in het buitenland.
En dan vooral de legale als illegale Middengolf radio stations en ook de LPAM stations.
Over de leeftijd van de tweedehands ontvanger kan ik vertellen dat ik ze mooi vind en ik hou van knoppen draaien.
Heb nu zelf een Sommerkamp FRG 7000 waar ik vroeger als luister amateur heel veel plezier aan had.
Maar helaas is hij nu een beetje op slechte ontvangst krakende schakelaars niet werkende led verlichting en dergelijke.
Zou eventueel gerepareerd kunnen worden maar het is en blijft een OUDJE.
Had een luisternummer als lid van de Veron en aan luistersessies meegedaan.
Wat ik al eerder melde gebruik al een computer scanner en een DAB/DAB+ FM Internet radio ontvanger staan.
Dus weet ik zowel de voor alsmede de na delen van de "oude Meuk" maar IK vind ze wel mooi.
In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor alle antwoorden en laat zeker weten welke het geworden is.

73, Albert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 10:17 

PE1KEL schreef:
Volgens mij ging de R70 nog niet eens over de zeik door een signaal van 10 of 20mV op de antenne-ingang.
Ik moet de eerste SDR nog zien die dat kan evenaren.

Inderdaad, ik woonde in de jaren 80 vlak bij de zenders van RNW en het MG geweld in Zeewolde.................Niks aan de hand.

Ja, een tijdje terug maar in de R70 kun je tenminste nog "solderen'. Ook een deel van onze hobby.

PE0GJG sinds 1975

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 10:32 

Albert,

Zowel de XHDATA D-808 en de Tecsun PL-330 zijn in mijn verzameling. Subjectief vind ik de PL-330 eenvoudiger te bedienen. Geheugens zijn eenvoudiger te programmeren en te benaderen. Direct entry van frequenties is eenvoudiger met de Tecsun. Voor beide radio's op de middengolf gebruik ik de Tecsun AN-200 antenna. Indien je die goed afstemt verbetert dat de ontvangst.

Technisch gezien. De D-808 kun je voorzien van een 18650 accu met hoge capaciteit, dat is niet beschikbaar in het BL5C formaat accu van de PL-330. De D-808 heeft RDS en luchtvaartband, de PL-330 niet. De PL-330 heeft ETM+ en ATS, de D808 enkel ATS. Beide radio's hebben een aansluiting voor een externe antenne voor korte golf. De PL-330 ondesteunt ook een externe antenne voor midden en lange golf. De PL-330 heeft AM-sync, maar bij lange na niet zo goed als de PL-660 of PL-680. De PL-330 is iets kleiner dan de D-808, en past in de zak van een spijkerbroek :wink: .

De PL-330 is nog niet beschikbaar in export versie. Als je deze radio overweegt zou ik daarop wachten. Uitendelijk zijn beide radio's geschoeid op dezelfde chip, dus verschillen in gevoeligheid zijn te verwaarlozen. Voor lange accuduur, RDS en luchtvaart band is de D-808 zeker een aanrader. Voor bediening, ETM+ en formaat is de PL-330 mijn favoriet.

Jaap

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 13:15 

Ik ben van plan om de PL-880 aan te schaffen.
Buiten de prijs: is het aantrekkelijker om een ander type aan te schaffen?
Ik luister graag naar MW, amateurbanden op HF in SSB, en wat broadcastzenders.
De verschillende te kiezen bandbreedtes vind ik heel interessant.
En ik weet zo niet of dat in andere modellen ook zit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 17:41 

Zou eens zoeken op Youtube met PL-880 en SSB.

Behalve met SSB heeft de PL-880 een goede reputatie. Op dit moment is, volgens reviewers, de PL-880 de draagbare kortegolf radio met de beste luidspreker. Jammer van de povere SSB implementatie. Ga je voor goed geluid EN goede SSB kijk dan eens naar de Tecsun PL-990x. Ga je voor SSB en AM met een goede AM-sync, kijk dan eens naar de PL-660 en PL-680. Will je SSB en een leuke manier om kortegolf omroep stations op te slaan kijk dan eens naar de PL-330 met ETM+.

Alle vermelde radio's, inclusief de XHDATA D-808 hebben SSB en instelbare bandbreedte. Het zijn geen goede middengolf ontvangers. Kijk daarvoor eens op Jay Allen's AM portable mega shootout:
https://radiojayallen.com/am-portables- ... 19-update/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 18:07 

Ik heb echt totaal geen amateurradio gevoel bij die draagbare radio's, lijkt meer voor op de camping om een beetje herrie op de achtergrond te hebben.
Zelf ben ik ooit begonnen met een Kenwood R-5000 daar heb ik erg veel plezier aan beleefd. Nu zweer ik bij SDR vanwege prijs, prestatie en mogelijkheden over een paar jaar kan je niks anders meer kopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 18:11 

Heb je om die camping herrie te onderdrukken daarom op de foto op je website een koptelefoon op terwijl je aan de camping tafel zit? :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2020, 16:44 

PD0JDG schreef:
Ga je voor SSB en AM met een goede AM-sync, kijk dan eens naar de PL-660 en PL-680.

Ik zie dat zowel de PL660 als de PL680 alleen een wide en narrow bandbreedte hebben, de PL880 heeft er meer.
Is dit voldoende voor zowel AM als SSB?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2020, 18:46 

Ik heb noch de 660, noch de 880. Maar hier een lijstje met links naar vergelijkingen:
https://www.qsl.net/n9ewo/pl880.html
https://swling.com/blog/2014/07/the-meg ... -sw7600gr/
https://swling.com/blog/tag/tecsun-pl-880-vs-pl-660/
Voor zover ik het gelezen heb is de PL-660 favoriet voor kortegolf ten opzichte van de PL-880. Ondanks beperkte filtering.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2020, 19:00 

Dank je voor de response.
De websites die je genoemd hebt, heb ik inderdaad ook al bekeken.
Het mag inderdaad duidelijk zijn dat de PL880 niet meer mijn voorkeur heeft, gezien het onstabiele SSB-geluid.
Ik dacht dat je de ontvangers zelf bezat en daarom een goed vergelijk kon maken.

Ik heb altijd een JRC NRD535 met alles erop en eraan gehad, ook een R5000 met alle opties.
Vanwege de grote storing hier ben ik met die hobby gestopt.
Toch wil ik nog wel eens wat luisteren op HF, de broadcastzenders en de MG/LG band.
Een loop bouwen om de grootste storing uit te nullen zal er dan nog wel komen.
Maar daar wil ik niet te veel geld meer aan uitgeven, vandaar zo'n draagbaar ding...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 22 nov 2020, 20:18 

Nee, die heb ik net niet. Heb wel wel de PL-330, D-808 en nog een stuk of wat andere. Als voor een nieuwe, portable radio met SSB onder de 100 Euro wilt blijven dan zijn de PL-330 en D-808 voor de hand liggend. De D-808 en PL-330 kosten rond de 65 Euro per stuk, inclusief verzendkosten bij Radiwow op Aliexpress. Heb ik die radio's ook vandaan. Daar kunnen natuurlijk nog BTW, invoerrechten en incasserin- kosten bij komen. (Dat heb ik hier nog niet meegemaakt, maar ik begrijp dat het toezicht in Nederland redelijk streng is.)

Hier in Parijs is de storing in de flat waar ik woon verschrikkelijk, maar in het park werken die radiootjes prima. En uiteindelijk is de beste radio, de radio die je bij je hebt. :wink:

Jaap

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur