23 cm band is veilig gesteld?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

23 cm band is veilig gesteld?

#1 Bericht door TheoP »

Er is overeenstemming bereikt over het gebruik van de 23 cm amateurband.
Zie link voor de gedetailleerde gebruik voorwaarden van de 23 cm samen met navigatie satellieten.
https://ei7gl.blogspot.com/2023/11/prom ... s.html?m=1
Het lijkt er dan ook sterk op dat de band behouden blijft!

Theo

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#2 Bericht door Charles_ »

Veilig gesteld? Nou, er is een aanbeveling opgesteld waarbij zendamateurs de andere gebruikers niet mogen (ver)storen. Het onderste deel raken we kwijt, praktisch gezien in elk geval, omdat daar slechts een paar milliwatt zal worden toegestaan. Dat betekend onder andere dat de 23cm repeater PI6SHB zal moeten verkassen omdat die in het onderste deel zit van de band.
Zoals het artikel uitlegt is voor de ATV amateurs deze band gered, voorlopig althans.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#3 Bericht door TheoP »

Het was simpel, of niets of aanpassen.
En ik denk dat dit een heel goed resultaat is geworden, zie het zo dat het glas nog half vol is :D

Theo

pa1ivo
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 okt 2014, 07:25
Roepletters: pa1ivo
Locatie: JO22JL
Contacteer:

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#4 Bericht door pa1ivo »

Als ik het goed begrijp is er nog geen overeenstemming, maar is de kans zeer groot dat dit voorstel aangenomen wordt ("If the plan is agreed at the conference as expected ....."). En wat dat precies in Nederland gaat betekenen is ook nog niet duidelijk, op nationaal niveau kunnen er ook nog aanpassingen komen (https://www.iaru-r1.org/wp-content/uplo ... IPDF-E.pdf).

Als alles doorgaat lijkt er een "23 cm low" en een "23 cm high" band te komen waar je nog serieus iets kan doen.

Relaisstations in het 1298-deel luisteren dan nog alleen naar mW-ingangssignalen uit het 1270-deel :? .

Ik denk dat we de onderhandelaars dankbaar mogen zijn, dit was een heel zwaar traject als ik de verhalen lees. En het verplaasen van de frequenties van de GPS-systemen zal wel niet haalbaar zijn geweest :-) ......

Ivo.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#5 Bericht door pe1br »

TheoP schreef: 25 nov 2023, 22:53 En ik denk dat dit een heel goed resultaat is geworden, zie het zo dat het glas nog half vol is :D
Als we uitgaan van de 60 MHz die we nu hebben is het een heel klein bodempje in het glas.
We hadden ook een extra stukje kunnen vragen boven de 1300 vergelijkbaar met de Engelsen tot 1325 MHz

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#6 Bericht door TheoP »

nogmaals de andere keus was niets meer!

Theo

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#7 Bericht door Charles_ »

pa1ivo schreef: 26 nov 2023, 08:24Relaisstations in het 1298-deel luisteren dan nog alleen naar mW-ingangssignalen uit het 1270-deel :? .
Is er nog wel ruimte over voor relaisstations? En wanneer zou deze wijziging ingaan?
Die milliwatt bandsegment zou best interessant kunnen zijn voor bakenstations. Hoe ver zou het signaal nog komen, of is er een maximum hoogte waarop een baken- of relaisstation geplaatst mag worden?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#8 Bericht door PE5PVB »

Nou, ATV gaat hem niet meer worden, hooguit NBTV. Hele verhaal is natuurlijk een farce. Ik kan me niet voorstellen dat deze nieuwe GPS systemen (die waarschijnlijk geen hond gaat gebruiken) niet redundant is en dat verstoring tot problemen gaat leiden. Helaas is er erg veel gemeenschapsgeld in dit systeem gepompt en zijn wij de dupe.

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#9 Bericht door PC8M »

De RSGB houdt de ontwikkelingen goed bij wat betreft de WRC 23

https://rsgb.org/main/blog/category/new ... cus/wrc-23 en https://rsgb.org/main/news/special-focus/wrc-23/

Dit is wat het gaat inhouden voor de 23cm band vanuit de praktijk gezien. Vooral voor EME en tropo DX lijkt het er op dat we gaan schuiven in de band met ongeveer 2 Mhz (1296 naar 1298 Mhz). Mits de rest van de wereld dit ook doet.

https://youtu.be/w7u5s_Zuiug?t=3812

Ik ben erg benieuwd hoe het RDI straks om gaat met de wijzigingen en wat zij precies gaan overnemen.

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: 23 cm band is veilig gesteld?

#10 Bericht door Charles_ »

Als ik het juist gelezen heb dan zijn er ook (be)dreigingen voor de 6m band.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.


Plaats reactie