Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#1 Bericht door PH7R »

Overgenomen van de Veron site https://www.veron.nl/nieuws/raken-radio ... k-bezwaar/

Er bestaat de mogelijkheid dat we het gehele frequentiegebied 430 – 440 MHz kwijtraken en dat deze wordt wordt toegewezen aan korte-afstandscommunicatie op Non-Interferentie-Basis (NIB).

Dus in het kader van aktief worden, maak bezwaar!
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#2 Bericht door PA1AIS »

Is er een link om protest te tekenen?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#3 Bericht door PH7R »

Binnenkort op de Veron site voorbeeld van bezwaarschrift.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#4 Bericht door PA3DJS »

Weet iemand of die wijzigingsplannen internationaal zijn, of alleen in NL? Bij de DARC kon ik even snel niets vinden.

Link naar wijzigingsdocument:
https://www.internetconsultatie.nl/pakk ... ment/11541
bladzijde 19

Gezien wat ik nu hoor in het ISM stuk (waar de korteafstandsapparatuur zit), wordt ik er niet vrolijk van.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#5 Bericht door pe1br »

veron website schreef: Maar in deze huidige situatie is het al zo dat het banddeel 433,05 – 434,79 MHz voor de amateurdienst (met primaire status) in de praktijk onbruikbaar is. Dit komt door de veelgebruikte korte-afstandsapparatuur voor mobiele communicatie (PMR) en ook de ISM-toepassingen (industriële, wetenschappelijke en medische toepassingen). Dit creëert al een onwenselijke situatie.
Ik weet niet of de auteur van deze text meeleest maar de term PMR klopt niet dit moet LPD zijn.
PMR is 446 MHz en LPD 433 MHz.

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#6 Bericht door sottezero »

wanneer ze de 70cm helemaal kapot maken mogen ze mijn machtiging terug hebben

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#7 Bericht door TheoP »

3 cm, 23 cm en nu 70cm?
De aanval op 2 meter was dus een afleiding van Frankrijk.
Maar op 50 MHz krijgen we er weer wat bij, iedereen blij.
Ik denk er sterk over om maar weer piraat te worden.
Lege frequenties zat, zeker op 70 cm, net als wat ik nu ook al hoor op 70 cm.
Met mooie 27 MHz skip namen, en groot voordeel, je hoeft geen examen meer te doen.

Theo

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#8 Bericht door Charles_ »

Het is niet voor het eerst dat de 70cm amateurband interesse heeft van anderen. Jaren geleden al was daarvoor zelfs een website gelanceerd "Red de 70cm band". Het lijkt erop dat die site inmiddels niet meer bestaat.

Wat thans precies de bedoeling is, is mij niet duidelijk. Raken wij enkel de primaire status kwijt en dienen we storingen hinder van andere gebruikers te accepteren? Of raken wij de 70cm in zijn geheel kwijt voor de amateurdienst?
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#9 Bericht door TheoP »

Dat stukje in de band waar nu allerlei rommel zit, ga je over de hele 70 cm band dan zien.
Nog meer 27 MHz stations, die nog meer over NOS gaan werken.
En jij mag deze mensen niet storen, lees hinderen.
Zie terug de uitspraak in de McDonald's zaak tegen een zendamateur.
Of de ATV er die niet mocht uitzenden omdat auto's niet meer wilden starten.

Theo

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#10 Bericht door PE5PVB »

Ik heb het idee dat de soep veel te heet gegeten wordt. Enige verschil wat ik zie is dat de gehele band dan gebruikt kan worden voor ISM. Ik neem aan dat dit niet alleen beperkt is tot Nederland anders zal geen enkele fabrikant daar iets voor gaan ontwerpen. Indien het de gehele EU betreft kun je hier weinig tegen doen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#11 Bericht door PA0ETE »

Charles_ schreef: 29 jul 2023, 22:45 Het is niet voor het eerst dat de 70cm amateurband interesse heeft van anderen. Jaren geleden al was daarvoor zelfs een website gelanceerd "Red de 70cm band". Het lijkt erop dat die site inmiddels niet meer bestaat.

Wat thans precies de bedoeling is, is mij niet duidelijk. Raken wij enkel de primaire status kwijt en dienen we storingen hinder van andere gebruikers te accepteren? Of raken wij de 70cm in zijn geheel kwijt voor de amateurdienst?
Red de 70cm-band was een actie die deels op misverstanden was gebaseerd. En terwijl de problemen al opgelost waren bleef de actie nog een hele poos doorlopen.

Dit had te maken met een nogal ingewikkelde kwestie rond de eerste D-STAR-repeaters. Meestal kan ik dit soort kwesties gewoon in zijn geheel vertellen, maar in dit geval zou ik in mijn aantekeningen moeten duiken om precies uit te leggen wat er aan de hand was. Bovendien ligt de zaak misschien voor sommige mensen nog steeds gevoelig. Ik zat er dichtbij, ik was in het begin één van slechts drie vergunninghouders van D-STAR-repeaters.

De actie was gebaseerd op persberichten en andere bronnen met deels onjuiste informatie waar de actievoerders de verkeerde conclusies uit trokken, en dus deels protesteerden tegen dingen die er helemaal niet aan de hand waren. Er waren verschillende belanghebbenden, en die waren volgens mij geen van allen blij met deze actie :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#12 Bericht door PA0ETE »

Dat laatste ligt volgens mij voor het onderwerp van deze discussie totaal anders.

Zoveel mogelijk mensen moeten hier vóór 17 augustus een bezwaar indienen. Anders zit heel 70 cm binnen een paar jaar vol met toepassingen op "Non Interference Base¨. De huidige autosloten in die band zijn ook op Non Interference Base, maar toch kun je maar beter in een omgeving waar deze storing optreedt niet al te vaak je ATV-zender op 70 cm aansteken, anders is de interference die dat oplevert alsnog een probleem. Daarnaast geven alle zenders en zendertjes in het stuk op 433 en 434 MHz ook de nodige overlast bij amateurs. Je moet er niet aan denken dat dat in de hele band komt te zitten.

Een bezwaarschrift is niet zo heel moeilijk op te stellen. Ik kan (morgen, zondag) eventueel wel iets opstellen dat iedereen kan gebruiken, vooruitlopend op een modelbrief van de veron.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#13 Bericht door PA1AIS »

Graag!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#14 Bericht door pe1br »

TheoP schreef: 29 jul 2023, 22:41 3 cm, 23 cm en nu 70cm?
De aanval op 2 meter was dus een afleiding van Frankrijk.
Theo
Klopt ze hebben bij de ITU de vraag voor 2 meter en 23 cm tegelijk ingediend en 23 cm zijn we straks zo goed als kwijt.
Iedereen is zo gevallen over die 2 MHz in de 2 meter band dat bijna niemand bezwaar heeft gemaakt over de 60 MHz in de 23 cm band.
Vertegenwoordigers van de amateur verenigingen zijn nog aan het kijken of we 10 MHz in stukjes verdeeld over de band kunnen behouden.

Wat gebeurd er op 3 cm dan want daar had ik nog niets van gehoord ?
bron BATC
Bijlagen
23cms June 2023.JPG

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#15 Bericht door PA0ETE »

De kwestie van 23 cm is er al heel lang. Ik heb daar zelf bijna 20 jaar geleden al over gepubliceerd. 2m kwam zomaar uit de lucht vallen een paar jaar geleden, en voor zo'n nieuwe kwestie is dan meer aandacht.

23 cm heeft te maken met Galileo. Het oorspronkelijke doel van Galileo was dat het systeem op exact dezelfde frequentie zou gaan zitten als de Amerikanen. Op die manier zouden de Amerikanen Galileo (dat was aangelegd omdat de Amerikanen tijdens een van de golfoorlogen GPS in zowel Iran en Irak en delen van de omliggende landen onbruikbaar hadden gemaakt) niet kunnen platleggen.

De Amerikanen hebben Europa toen met van alles bedreigd, inclusief het met militaire macht binnenvallen van delen van Nederland (hiervan zijn later brieven uitgelekt van de Amerikaanse onderminister van defnesie), dit alles om te voorkomen dat Europa op dezelfde frequenties zou gaan zitten.

Uiteindelijk haalde Europa bakzeil. Vervolgens moesten er nieuwe frequentiebanden gevonden worden en dat was het bovenste deel van 23 cm. Inmiddels maakt het Chinese navigatiesysteem gebruik van een stuk onderin de band, deels met Galileo's segment overlappend.

In eerste instantie leek er weinig aan de hand. De amateurverenigingen die ik er in het begin over benaderde stelden ook dat zij op de hoogte waren, maar dat ze geen gevaar voor de amateurband zagen. De beide diensten (amateur en navigatie) zouden elkaar niet storen. Maar toen Galileo later met de eerste satellieten van start ging werd direct de vergunning ingetrokken van een Duitse ATV-repeater die te dicht bij het commandocentrum van de satellieten voor het netwerk zat.

Volgens mij zijn het vooral breedbandige amateursystemen (zoals ATV) die een reële kans op storingen geven, maar zoals ik in het begin dat het speelde al een keer geschreven had: de beheerders van het netwerk willen desondanks uiteindelijk toch dat ook smalbandig amateurgebruik daar verdwijnt.

Een intrekken van de band is echter steeds vooruitgeschoven. Ik weet dat bij IARU een jaar of acht geleden een soort alternatief (nood)plan circuleerde waarbij als 23 cm zou moeten worden opgegeven er een ander stuk (1300 - 1310 MHz) voor in de plaats zou moeten komen. Iets dergelijks is in de VS gebeurd toen 9 cm aan mobiele data werd gegund. Amateurs kregen er toen een andere frequentieband voor terug. Ik ben niet goed op de hoogte van de ontwikkelingen op dit gebied van de afgelopen 2 jaar.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie