Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#76 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef: 08 aug 2023, 20:48 Maar is het ook niet handig om de politiek te benaderen? Dat is tenslotte "de baas" van de RDI.
Er is toch een PR commissie van de verenigingen?
Het is nu zaak dat zoveel mogelijk mensen hun "zienswijze" voor 17 augustus daar insturen. Het beste is denk ik toch om aan te geven dat het onmogelijk voor ons is om grote delen van deze onmisbare band zomaar op te geven. Zaken waar DX plaatsvindt moeten daarbij sowieso ontzien worden, de frequenties waar satellieten zitten ook en ook de repeateringangen. Dat is echt een absoluut minimum. Dat zie ik in het voorstel in elk geval niet terug.

Maar eigenlijk is het toch onnacceptabel dat er nu aan deze band geknaagd wordt. 2m en 70 cm zijn zulke belangrijke banden voor de amateurs. Als daar nu al aan geknaagd wordt.

Kijk, 13 cm en 9 cm (die laatste nog veel sterker) zijn ook bedreigd. 23 cm loopt wereldwijd gevaar. Als we nu grote stukken van 70 cm onbruikbaar maken, en we laten dat al te gemakkelijk gebeuren walst men met die andere banden ook over ons heen, en voor je het weet iser niet veel meer tussen 146,000 en 5,6 GHz wat we over hebben.

En over ons heen walsen bedoel ik niet als kritiek, ook de regelgevers hebben een belang hierin, maar ik ben vooral toch geïnteresseerd in het belang dat wij hierin hebben.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#77 Bericht door PA0ETE »

Ik zal vanavond of morgen nog kijken naar een document met de zienswijze zoals ik eerder al beloofd had. Ik werk momenteel maar op halve kracht dus dat is mede daardoor even blijven liggen.

In België speelde twee jaar geleden iets soortgelijks, en ik heb van enkele sympathieke amateurs daar deze week "zienswijzen" gekregen zoals zij die daar ingediend hebben. Daar kan ik ook vast nog wel inspiratie in vinden :)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#78 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef: 08 aug 2023, 21:38
Juul - PE0GJG schreef: 08 aug 2023, 20:48 Maar is het ook niet handig om de politiek te benaderen? Dat is tenslotte "de baas" van de RDI.
Er is toch een PR commissie van de verenigingen?
John, je schreef;

"En over ons heen walsen bedoel ik niet als kritiek, ook de regelgevers hebben een belang hierin, maar ik ben vooral toch geïnteresseerd in het belang dat wij hierin hebben."
Ja, maar da's allemaal leuk maar ondertussen gaan ze gewoon door. Dus moet je boven in de boom beginnen.
Zo deden Peter en ik dat tenminste in onze PR tijd. Maar ja dat was toen.................................................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#79 Bericht door PA0ETE »

PR is voor het grote publiek, en dat is niet altijd hetzelfde als wat bij onderhandelingen het beste is om te doen.

Bij onderhandelingen moet je wel altijd hoog inzetten, maar ook realistisch zijn. Bij PR moet je de hearts en minds of the people voor je winnen, desnoods door dingen mooier voor te stellen dan ze zijn of dingen weg te laten die minder welgevallig zijn. En dat is nóg een verschil: ik ben er heilig van overtuigd dat het het beste is om bij onderhandelingen altijd volstrekt eerlijk te zijn.

En ik heb met beide ervaring. Ik ben ook een jaar of zes woordvoerder geweest voor verschillende clubs, bijv. bij Veilig Verkeer Nederland heb ik een jaar lang op de PR-afdeling gewerkt als belangrijkste auteur van vier van hun tijdschriften. (Ik schreef in die tijd alle voorpagina-artikelen). Het was in een tijd dat ik heel veel werkte. Ik had twee bedrijven en daarnaast werkte ik een dag per week als vrijwilliger op hun hoofdkantoor omdat ik vond (en vind) dat je als ondernemer ook iets terug moet geven aan de maatschappij.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#80 Bericht door Juul - PE0GJG »

Politiek John,

Dat werkt geheel anders. Peter zeker en ik in iets mindere mate hadden met de politiek veel ervaring. En dat heeft zich uitbetaald.
"Neelie;' zeg maar waar ik moet zijn..........kom ik". En zo werd de toenmalige RCD baas op z'n nummer gezet.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#81 Bericht door PA0ETE »

Ik ben daar niet helemaal onervaren. Bij VVN op dat moment speelde daarnaast in hoge mate de politiek mee. Juist op dat moment.

De latere naamswijzing van 3VO was opgedrongen door de politiek. In de tijd daarvóór werden actiegroepen op allerlei gebied nog uitgebreid door de overheid gesponsord. De overheid wilde daarvan af, en voor een deel waren sommige groeperingen ook in hun doelstelling geslaagd. De politiek dwong in die tijd om drie van deze actiegroepen cq. organisaties te fuseren: het grote Veilig Verkeer Nederland, en de veel kleinere Stichting kinderen voorrang!, en de Voetgangersvereniging De overheid wilde hen niet meer langer subsidiëren en hoewel ze alledrie tegenstribbelden was er geen ontkomen aan, de fusie vond plaats. En om de op deze manier opgeslokte groepen niet helemaal in de vergetelheid te doen raken zou VVN voortaan dus 3VO heten (natuurlijk beseften ze bij VVN dat die naamswijzing zodra dat kon zou worden teruggedraaid).

In dat spanningsveld moest ik daarover publiceren. De bekende woordvoerder Bert Woudenberg was toen nog een van de twee woordvoerders. Ik werkte vooral samen met zijn collega. Woudenberg was aangesteld omdat hij zo goed geworteld was in het Haagse. Hij moest enkele jaren nadat ik wegging het veld ruimen omdat hij zelf (door Peter R. de Vries) betrapt was op 50 of 60 km te hard rijden 's nachts op de snelweg (inderdaad, op weg van Den Haag naar zijn huis als ik me niet vergis).

Op Wikipedia staat het volgende:
Op 1 april 2000 ontstond door een fusie tussen Veilig Verkeer Nederland, de stichting Kinderen Voorrang! en de Voetgangersvereniging de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO. De drie organisaties brachten elk hun subsidie in. Voorafgaand had minister Netelenbos bij VVN de voorwaarde gesteld dat de identiteit van de twee kleine fusiepartners herkenbaar diende te zijn in de nieuwe organisatie. De nieuwe organisatie formuleerde statuten waarin centraal stond het bereiken van duurzame veiligheid en verblijfskwaliteit van de openbare ruimte. Ter verduidelijking van de doelstelling veranderde de organisatie in 2005 haar naam in '3VO voor Veilig Verkeer'. Maar een jaar later besloot de verenigingsraad van 3VO om voortaan weer door te gaan onder de naam Veilig Verkeer Nederland, omdat deze de meeste bekendheid bij het grote publiek genoot.

Dit bleek ook het begin te zijn van een geleidelijk afstand nemen van de voorwaarden van de minister. In de statuten van 2011 wordt met een kleine toevoeging afstand genomen van de fusie.

Een jaar later volgde een reorganisatie, die bewerkstelligde dat het zwaartepunt van de organisatie kwam te liggen bij de lokale afdelingen, die vooral binding hadden met het oorspronkelijke VVN-beleid van voor de fusie. Bijna alle landelijke beleidsmedewerkers werden ontslagen. De ondernemingsraad van VVN ging hiertegen in beroep bij de Ondernemingskamer en werd in het gelijk gesteld. Het reorganisatiebesluit moest worden ingetrokken.

Inmiddels had het merendeel van de ontslagen medewerkers al gebruikgemaakt van een vertrekregeling, waardoor de balans in de organisatie was verdwenen. Schriftelijke verzoeken tot overleg hierover vanuit (oud-)medewerkers en achterban van de twee kleine fusiepartners werden afgewezen. Omdat de fusieorganisatie niet meer herkenbaar was voor de twee kleinere fusiepartners, werd in 2013 MENSenSTRAAT opgericht.


De "bazen" van VVN zijn meestal ook voormalige politici. Bij de verhuizing van Huizen naar Amersfoort was de voorzitter ex-CDA-minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#82 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja Woudenberg, ken ik nog wel vanaf een afstand. Liep bij ons de deur plat om maar op de radio te komen. Is niet echt gelukt.
Maar wat ik bedoelde er is bij de Verenigingen geen zendamateur meer die die min of meer direct toegang heeft tot de echte Haagse politiek. Wij hadden het makkelijk bij de radio en tv. Waren ze toch gevoelig voor.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#83 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet of dat helpt, en ik weet niet of deze kwestie daar zo geschikt voor is. Een jaar of 15 geleden lag het maken van zelfbouwapparatuur onder vuur. Er was toen een wetswijziging waardoor veel meer apparatuur gecertificeerd moest worden. Dat zou zo'n aardverschuiving zijn als we dat niet meer mochten. Uitieindelijk was het toen iemand bij AT die het in Den Haag voor elkaar gemaakt heeft. Wij zijn de enigen die nu buiten de regeling om zelf dingen mogen fabriceren. Dwz als (kleine) fabrikant optreden. De mensen met LPAM mogen dat overigens ook, maar zij mogen alleen voor zichzelf bouwen. Die apparatuur mag niet worden uitgeleend of verkocht en dat mogen wij wel.

Daarnaast is vastgelegd dat wij bestaande apparatuur (ook die met een certificering) mogen wijzigen voor amateurgebruik. Dat is bij elkaar nogal wat.

Ik kan misschien wel iets in Den Haag doen, maar dan moet ik zoveel van mijn gunsten aldaar op gebruiken dat ik er misschien niet veel meer kan doen als er (bijv. in november/december bij de WRC of twee jaar later) een echt grote kwestie is, zoals bijv. een nieuwe poging zoals Frankrijk 2 of 3 jaar geleden deed om de facto de hele 2m-band geheel voor amateurgebruik in te trekken. Wat ik bij dat soort dingen verder vooral ook niet zou willen is initiatieven die de verenigingen doen in de wielen rijden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#84 Bericht door PA1AIS »

Is er al een standaard klaag tekst/brief/link?

Om daar 6 minder zinvolle pagina's voor door te spitten.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#85 Bericht door PA0ETE »

Het is bij mij even blijven liggen. Ik werk momenteel op halve kracht vanwege wat kleine issues met mijn gezondheid. Ik hoop er vanmiddag aan toe te komen. (Het staat nummer twee op mijn planning (zakelijk+privé)).

Ik ga mijn best doen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#86 Bericht door PA9X »

Juul - PE0GJG schreef: 08 aug 2023, 20:48 Maar is het ook niet handig om de politiek te benaderen? Dat is tenslotte "de baas" van de RDI.
Er is toch een PR commissie van de verenigingen?
Dat is in het recente verleden ook gebeurd. Er was zo nu en dan contact met Henk Nijboer in de Tweede Kamer, die overigens de Kamer gaat verlaten. Maar je kunt je voorstellen dat met de dossiers Groningen, Stikstof en Kinderopvangtoeslag, er geen eer te behalen valt aan "anderhalve man en een paardenkop" die vanuit hun zolderkamertje een stukje van hobby niet meer volledig kunnen uitvoeren. Daar ligt de politiek en de rest van Nederland niet wakker van.

Anderzijds kunnen we ook gezamenlijk optrekken. Brandende hooibalen en asbest op de rijkswegen dumpen, politici intimideren, met onze mobiele masten het Binnenhof bezetten, etc. Dan luistert de Tweede Kamer misschien wel.

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#87 Bericht door pe1br »

Vergeet niet jezelf vastplakken aan allerlei waardevolle kunstwerken en een wandeltocht op de A12 organiseren :D :D

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#88 Bericht door TheoP »

Iets willen of oproepen bij de A12 is strafbaar.
Daar wordt je voor uit je huis gehaald en ga je 3 maand de cel in.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#89 Bericht door PA0ETE »

Excuus dat het zolang duurt, mijn tekstje is bijna klaar. Ik denk over een uur of zo. Ik hoef alleen nog wat dingen na te lopen en de boel goed checken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Raken radioamateurs 430-440 MHz definitief kwijt? Maak bezwaar!

#90 Bericht door PA0ETE »

Voorbeeldzienswijze.

Hierbij mijn zienswijze over het voorstel Pakketwijziging 2023-1 Nationaal Frequentieplan 2014.

144 - 146 MHz en 430 - 440 MHz zijn traditioneel de twee belangrijkste amateurbanden. Dit vanuit onze historie van de afgelopen 40 jaar, maar ook omdat het nog niet zolang geleden is dat dit voor novice-amateurs de enige twee banden waren om op te werken.

De amateurdienst is daarnaast een dienst van luisteren naar zwakke signalen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld radio-astronomie. De activiteit qua zenden is misschien niet zo groot. Dat is echter geen maat voor het gebruik van de banden. Er wordt veel geluisterd. Het is daarvoor echter essentieel dat de beluisterde frequenties leeg zijn, d.w.z. dat er geen storing op zit en ook geen andere gebruikers.

De afgelopen jaren is de amateurwereld in dit opzicht (op de meeste van haar banden) al geconfronteerd met een vrij catastrofaal hoger storingsniveau dat ons in onze mogelijkheden in veel gevallen ook flink heeft beperkt.

Voeg dit samen met de heel slechte ervaringen die we al vanaf begin van het medegebruik op 433 en 434 MHz en in iets mindere mate bovenin de band hebben moeten accepteren, en hier heb je een recept voor nog veel grotere poblemen en een verdere inperking van onze mogelijkheden als radiozendamateurs. Het stuk van 430 - 432 MHz uit het voorstel daar zitten repeateringangen. Dat betreft ontvangers op een hoge locatie, die uitsluitend goed werken zonder dat er andere signalen te horen zijn, en ook bij een hoger ruisniveau (bijv. bij spread-spectrum) worden deze ontvangers in hun werking beperkt.

In het stuk 436 - 438 zitten amateursatellieten. Ik denk dat ik niet uit hoef te leggen hoezeer andere signalen daar schadelijk zijn voor de ontvangst van de zwakke signalen uit de ruimte. In het stuk 438 - 440 zitten in Nederland en omliggende landen opnieuw enkele repeateringangen.

Bij 'Wat verandert er?' Staat bij het voorstel ¨Enkele wijzigingen zijn erop gericht om nieuw gebruik te stuiten zonder dat het bestaande gebruik nu wordt beperkt.¨ Daar is geen sprake van. Ik denk dat er na verloop van tijd heel veel gaat veranderen en dat de overlast voor ons amateurs groot zal zijn.

Kortom, mijn zienswijze is dat dit een heel slecht voorstel is waar wij ons ook uit alle macht tegen moeten verzetten.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie