Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#1 Bericht door PE2AAB »

In de publicatie van de staatscourant d.d. 17-06-2021 valt behalve de herijking van de N Amateur privileges ook te lezen dat de minimum leeftijdsgrens voor het behalen van een amateur registratie vervalt wat een goede zaak is! Het zullen er echt geen duizenden zijn maar als iemand van 11 of 13 pienter genoeg is voor het behalen van een amateurregistratie dan moeten we dat toejuichen, bemoedigen en mogelijk maken. Dat kan nu dus :-)
ARTIKEL II
A
In het tweede lid van artikel 4 vervalt ‘, en heeft een leeftijd van ten minste veertien jaren voor het geval van volledige toegang tot de frequentieruimte, in bijlage 1 aangeduid als registratie F, en een leeftijd van ten minste twaalf jaren voor het geval van beperkte toegang tot de frequentieruimte, in bijlage 1 aangeduid als registratie N’
Bron: https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... 31799.html
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leuk voor de vaders en moeders zendamateur om de kinderen erbij te betrekken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#3 Bericht door PE2AAB »

Hier pasgeleden nog een dorpsgenoot van net 14 geslaagd voor N. Gaaf joh! Weliswaar heeft hij geen last gehad van de leeftijdsbeperkingen die er waren maar toch. Dit is de toekomst van de hobby ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#4 Bericht door PD0JDG »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 17 jun 2021, 11:50 Leuk voor de vaders en moeders zendamateur om de kinderen erbij te betrekken.
En klein- en achterkleinkinderen (veel punten met scrabble).
:wink:

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#5 Bericht door Gert_PA2LO »

In de toelichting wordt het vervallen van de leeftijdsgrens gekoppeld aan het mogen doen van het examen. Dit is echter niet juist: de voorgaande Regeling sprak niet over een minimum leeftijd voor het mogen afleggen van een examen, maar over een minimum leeftijd om een radioapparaat te mogen bedienen. Het was al mogelijk om op jongere leeftijd dan 12 of 14 jaar examen te doen. Je kon je dan na het slagen alleen nog niet in het gebruikersregister registreren.

Zijstapje: Volgens mij heeft recentelijk Juul PE0GJG hier ergens op het forum vertelt hoe dat bij hem is gegaan (toen de leeftijdsgrens overigens nog iets hoger lag).

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#6 Bericht door pe1hzg »

Laten we er met zijn allen voor zorgen dat ook deze jongmensen uit eigen keuze en met plezier aan de hobby deelnemen, en dat ze zich welkom voelen.

(en - ik kan het niet laten - https://www.youtube.com/watch?v=oOeugwd4vqs - mischien niet ieders muziek-keuze maar kijk naar de teksten, en ja, de zinger is heeft paar jaar later met z'n vader meegedaan)

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Leeftijdsgrens amateurregistratie vervalt

#7 Bericht door PA3DAT »

@Gert: klopt! Als student in de jaren '80 heb ik 2 broertjes begeleid (Rob en Erik) bij het halen van een machtiging. Ze slaagden beiden in één keer voor voor C én A (cw), maar de ene was nog te jong en moest nog een jaar wachten voor hij mocht uitkomen. Toen was het 16 jaar, dacht ik, dan waren ze 15 en 17 jaar oud bij het slagen. De jongens wilden op HF.

Ik ben de calls vergeten, het was in de PA3E-serie. Ook geen idee of ze nog actief zijn maar ik vermoed van niet... Maar je kunt nooit weten! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie