Cept Novice machtigingen ...

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1AIS schreef:"Spectrum and power should be set to encourage progression to higher classes."

Je mag er hier niks meer over zeggen, op straffe van pek en veren, maar het Electronic Communications Committee heeft het beter begrepen dan het AT.

:lol:

Inderdaad.
Ik heb altijd geleerd als je iets wilt in het leven dat je er ook iets voor moet doen !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#17 Bericht door PA3DJS »

pa1bvm schreef:een " entry level" lijkt me wel een goed idee ...
aantal QSO's onder begeleiding maken .... logboekje bijhouden
een paar vaste plekken op de banden ..
een " tijdelijk" karakter ..

ehh ...zo ben ik toch zelf ook ooit begonnen , met 6 kanalen en 10 watt FM


zou dat tegenwoordig nog werken ???
is dat iets waar de " jeugd " naar uit kijkt ??
Ja, ik denk het wel, als je daarna zelfstandig aan de gang mag.

Nu is de leerinspanning naar N voor veel jongeren/studenten een hindernis vanwege de tijd (ten opzichte van de benodigde tijd voor andere hobbies om de baat na de kost te zien).

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Cept Novice machtigingen ...

#18 Bericht door Gert_PA2LO »

Et discite schreef:+1, maar SRE zal niet zo snel monopoly opgeven. Veranderingen binnen SRE gaan niet zo snel zolang AT dit heeft uitbesteed.
Wat zou de SRE dan precies moeten veranderen volgens jou? In het kader van deze discussie zie ik dat namelijk niet: de SRE gaat immers niet over de inhoud, de vorm of de kosten van de examens. De SRE maakt het alleen mogelijk dat mensen een examen kunnen doen. Dat doen ze niet vanuit een alleenrecht (monopolie): iedere instelling kan via het AT een aanvraag doen om als examinerende instelling te worden aangewezen (Zie artikel 19 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008).
Et discite schreef:Ik zie geen enkel initiatief op dit gebied van AT of verenigingen.
Het idee van het instellen van een entry-level is door de verenigingen met het AT besproken. In het verslag van het 101ste AmateurOverleg is te lezen hoe het AT tegen een entry-level aankijkt:
6.3. Entry Level License
De IARU Regio 1 heeft de wens om de mogelijkheid te realiseren dat iedere administratie in Region 1 een Entry Level Licence kan afgeven. De voorzitter (het Hoofd Spectrummanagement Veiligheid van het AT) geeft aan dat een derde examenniveau naast N en F op het AO niet bespreekbaar is. In CEPT-verband heeft Nederland aangegeven geen voorstander te zijn van een Entry Level License. Zolang er geen internationaal geharmoniseerde afspraken over zijn, gaat AT er niet over nadenken en heeft het geen zin om het op het AO te agenderen. De verenigingen spreken hun teleurstelling hierover uit
Maar, zoals Wim al aangaf, we gaan zo wel behoorlijk off-topic met het risico dat we op een CB/Entry-level/N/F-discussie gaan uitkomen. Dat was niet de bedoeling van de starter van dit topic: die wilde slechts een handig document ter beschikking stellen.

73,
Gert

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Cept Novice machtigingen ...

#19 Bericht door PH7R »

Gert_PA2LO schreef:Wat zou de SRE dan precies moeten veranderen volgens jou? In het kader van deze discussie zie ik dat namelijk niet: de SRE gaat immers niet over de inhoud, de vorm of de kosten van de examens. De SRE maakt het alleen mogelijk dat mensen een examen kunnen doen. Dat doen ze niet vanuit een alleenrecht (monopolie): iedere instelling kan via het AT een aanvraag doen om als examinerende instelling te worden aangewezen (Zie artikel 19 van de Examenregeling frequentiegebruik 2008).
Mijn +1 ziet op Amerikaanse wijze van examineren. Dus leg dit bijv voor entry level (indien dit er ooit komt) en Novice bij de verenigingen. Laat de verenigingen een database met vragen maken waarbij random per deelnemer vragen worden geselecteerd (ala theorie examen rijbewijs). AT kan periodiek kwaliteits controle doen op vragen. Ik zou dus graag een grotere rol van SRE zien dan alleen het organiseren. Verlaag de drempel zoveel mogelijk.
Daarnaast waarom het Novice niet open stellen voor amateurs met een basis kwalificatie bijv mbo electronica diploma? Maak voor deze groep bijv een examen om wetgeving etc te toetsen via verenigingen. Of, dit kun je heel goed op mbo's/hbo's neerleggen voor diegene die dan hun mbo/hob/wo diploma halen als extra (hoe eerder we zendamateur virus (latent) aanwakkeren hoe beter).
Gert_PA2LO schreef: Het idee van het instellen van een entry-level is door de verenigingen met het AT besproken. In het verslag van het 101ste AmateurOverleg is te lezen hoe het AT tegen een entry-level aankijkt:
6.3. Entry Level License
De IARU Regio 1 heeft de wens om de mogelijkheid te realiseren dat iedere administratie in Region 1 een Entry Level Licence kan afgeven. De voorzitter (het Hoofd Spectrummanagement Veiligheid van het AT) geeft aan dat een derde examenniveau naast N en F op het AO niet bespreekbaar is. In CEPT-verband heeft Nederland aangegeven geen voorstander te zijn van een Entry Level License. Zolang er geen internationaal geharmoniseerde afspraken over zijn, gaat AT er niet over nadenken en heeft het geen zin om het op het AO te agenderen. De verenigingen spreken hun teleurstelling hierover uit
Ik zou graag willen begrijpen wat argumenten AT zijn om te wachten op internationaal geharmoniseerde afspraken?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Cept Novice machtigingen ...

#20 Bericht door PA3FAT »

Verlaag de drempel.

Waarom?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Cept Novice machtigingen ...

#21 Bericht door nanko »

+1

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#22 Bericht door elsinga »

Ik denk dat het verlagen van de drempel (voor Novice, als je al N hebt dan ben je al over de drempel om examen te gaan doen heen) niet de oplossing is. Er zijn voldoende mogelijkheden om (nog-)niet-zendamateurs onderling te laten communiceren. Denk aan 27mc, maar ook aan PMR446 porto's.

Wat wellicht wel zou kunnen is het Novice examen (en Full idem) opsplitsen in delen: electronica/antennetechniek, wet- en regelgeving en operating practise. Voor elk deel kun je eventueel dispensatie krijgen als je op een andere manier al hebt aangetoond dat je daar competent in bent. Heb je een MBO Elektronica opleiding (inclusief antennetechniek), dan hoef je dat deel van het examen niet te doen, dat idee. Maar ook: je kunt die delen apart examineren en zak je bijvoorbeeld alleen voor wet- en regelgeving, dan hoef je later alleen dat deel te herhalen. Maar daarnaast de examens ruim toegankelijk, door ze bijvoorbeeld net als veel IT examens af te nemen bij gerenommeerde instituten. Een N/F examen verschilt tenslotte niets van een ander multiple choice examen. Dus niet een lager niveau, maar eenvoudigere toegang. En dat lijkt op het Amerikaanse model.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Cept Novice machtigingen ...

#23 Bericht door PH7R »

PA3FAT schreef:Verlaag de drempel.

Waarom?
Ik bedoel niet examen eisen maar maak het makkelijker om examen te doen. Bijv waarom niet 2 of 3 centrale locaties waar via computer examen gedaan kan worden (vb theorie rijbewijs). Afspraak maken en morgen terecht. Of zoals eerder aangehaald vrijstelling voor bij MBO diploma electronica.

:mrgreen: Robert was me al voor.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#24 Bericht door PA3DJS »

Examineren alleen op wetgeving in combinatie met een MBO/HBO/ETC.
Welk MBO/HBO/ETC: werktuigbouw, verzorgende IG, chemische technologie, civiel, etc?

AT, of andere instelling, moet dan gaan bepalen welke opleidingen in aanmerking komen. Ik zie dat niet gebeuren, want daat gaat wel serieus veel tijd in zitten. Ik vermoed dat er weinig opleidingen gaan voldoen, met name omdat veel opleidingen keuzevakken hebben.

Iemand die de juiste MBO/HBO/ETC kwalificatie heeft, doet even wetgeving er bij, bekijkt even de specifieke zendamateurdingen die zij/hij mist , en gaat op voor F of N. Het zou inderdaad mooi zijn als dat op ieder moment kan.

De gedachte achter een "Entry level" vergunning/registratie is juist om een kort leertraject te hebben, ook voor mensen die geen relevante opleiding of werkervaring hebben. Het leertraject is voor diverse groepen best lang (voordat je wat mag). Als je vervolgens door het virus (nee, niet dat virus) wordt gepakt, gaat N of F ook wel lukken.


Over harmonisatie.
Het kan zijn dat iemand iets niet wil, en er dan een reden bij gaat verzinnen om haar/zijn gelijk te halen.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Cept Novice machtigingen ...

#25 Bericht door Gert_PA2LO »

elsinga schreef:Maar daarnaast de examens ruim toegankelijk, door ze bijvoorbeeld net als veel IT examens af te nemen bij gerenommeerde instituten. Een N/F examen verschilt tenslotte niets van een ander multiple choice examen. Dus niet een lager niveau, maar eenvoudigere toegang.
Dit is één van de onderwerpen waar Agentschap Telecom op dit moment onderzoek naar doet in haar "Kwaliteitsonderzoek Examentaken". Op termijn zijn er voor alle examens die genoemd zijn in de Examenregeling frequentiegebruik 2008 wijzigingen te verwachten, echter niet vóór 1 januari 2022 heeft AT al laten weten.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#26 Bericht door PA8S »

Een machtiging/licentie/registratie krijgen tijdens je studie hoeft geen probleem te zijn. Een vroegere buurjongen van mij heeft tijdens zijn HTS Elektronica studie zijn D of C gehaald, dit was ergens begin jaren '90. Of het C/D examen door de HTS is afgenomen weet ik eigenlijk niet maar heb vaker gehoord dat het halen van je C/D toen mogelijk was tijdens de studie.

Nog een voorbeeld, een HBO-ICT student die bij ons stage liep heeft gedurende zijn studie zijn N gehaald. Hij wist het voor elkaar te krijgen dat dit als klein keuzevak een paar studiepunten opleverde. In zijn geval dus twee vliegen in een klap. Zijn N examen verliep uiteraard via SRE.

Het zou naar mijn idee wel goed zijn dat het mogelijk is om N/F tijdens een studie te kunnen behalen als onderdeel van een MBO/HBO/TU vak dat, in de breedste zin van het woord, gerelateerd is aan radiotechniek. In zo'n geval zou het SRE toch een examen kunnen afnemen op zo'n onderwijsinstelling? Of de studenten maken er een studieuitje van naar een examenlocatie. ;)

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Cept Novice machtigingen ...

#27 Bericht door johnvdpas »

Met een N een keuzevak halen ook al is het maar 3 studiepunten of 4, kom je er wel heel, heel makkelijk van af :D

Ik weet wel dat hogescholen vrijstelling geven als je F hebt gehaald, belangrijk is het dan wel om dat papiertje dat je geslaagd bent te bewaren. Zeggen en aantonen ik heb F, doen ze niks mee.

Van de andere kant kan ik het me ook wel voorstellen dat ze het doen, daar een keuzevak toch niet veel voorstelt en leuk is als opvulling.

Maar N en vrijstelling, dan hebben ze het niveau van het examen niet echt bekeken. Daarmee wil ik niks af doen aan N, machtinghouders of niveau. Kijk maar naar die student ICT, die kan ook echt wel C halen. Dat zegt allemaal niks, ken zelfs mensen met universiteit welke N hebben gehaald, makkelijk F kunnen halen maar het niet doen, ook vanwege het feit dat ze niet veel met de hobby (of eigenlijk niks...) doen.

Sommige oudere amateurs willen dat nog wel eens vergeten dat het totaal niks zegt of je N of F hebt. Het zegt namelijk totaal niks over een persoon .

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Cept Novice machtigingen ...

#28 Bericht door Gert_PA2LO »

In zo'n geval zou het SRE toch een examen kunnen afnemen op zo'n onderwijsinstelling? Of de studenten maken er een studieuitje van naar een examenlocatie.
Beide gebeurt: op verzoek van een instelling/afdeling/vereniging organiseert SRE examens op locatie. Uiteraard moeten er dan wel voldoende kandidaten zijn om een apart examen te rechtvaardigen. In maart dit jaar doet de SRE dit bijvoorbeeld op verzoek van de vereniging RFDX én voor een groep zeilers die in mei/juni op wereldreis gaan.

En "studie-uitjes" door de studenten zelf zijn er ook. Zo zaten er vorig jaar tijdens één examen 12 studenten van de TU Delft in de zaal: die deden examen omdat ze de amateurfrequenties tijdens de bekende Solar Race-wedstrijd zullen gebruiken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Cept Novice machtigingen ...

#29 Bericht door PA3DJS »

PA8S schreef: Het zou naar mijn idee wel goed zijn dat het mogelijk is om N/F tijdens een studie te kunnen behalen als onderdeel van een MBO/HBO/TU vak dat, in de breedste zin van het woord, gerelateerd is aan radiotechniek. In zo'n geval zou het SRE toch een examen kunnen afnemen op zo'n onderwijsinstelling? Of de studenten maken er een studieuitje van naar een examenlocatie. ;)
Dit zou ik super vinden (examen op school, met eventueel een keuzevak om zendamateurspecifieke zaken te behandelen). Op een technisch MBO/HBO/TU heb je ook de middelen om het interessant te maken. Voor deze categorie is een "entry level" registratie niet nodig (denk ik). Mijn twijfel zit in het aantal kandidaten dat het echt gaat doen.

Wat overblijft is dan een grote categorie mensen die wellicht wel baat kunnen hebben bij een "entry level" registratie (zoals onder andere in ECC rapport 89 aangegeven).

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Cept Novice machtigingen ...

#30 Bericht door pe1rea »

Iemand die de juiste MBO/HBO/ETC kwalificatie heeft,
Die doet zonder problemen het hele examen.
Ik had destijds de juiste kwalificatie.
Pak 'm beet 10 jaar nadien deed ik het examen met twee vingers in mijn neus.
C examen toen..
N heb ik nooit gehad.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie