Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#46 Bericht door Laurens PD9X »

Als we nu eens onze energie steken in wat we volgens de voorschriften wél mogen… Er is voor de N-amateur genoeg te doen!


Afgelopen weekend heb ik heerlijk meegedaan in de ARRL CW contest. Natuurlijk dé gelegenheid om leuke verbindingen te kunnen maken, al ben je wel of geen fan van contesten maar bijvoorbeeld ook leuk om aan je WAS te kunnen werken. Als je gaat seinen boven de 7.050 komen de Amerikanen vanzelf wel, hoor!



Wat is dit dan een prachtig hulpmiddel om te kijken waar je gehoord wordt:

http://www.reversebeacon.net/dxsd1/dxsd ... =pd9x&t=dx



Tussendoor nog een QSO gemaakt met T6AA, en meteen bevestigd gekregen in LoTW. Deze had ik nog niet in CW.



En hebben jullie zaterdagavond om 19:45 LT de opening op 10m wel meegemaakt? Kort maar hevig, diverse modes leefden direct op, maar helaas waren de Amerikanen te zwak..



Ik kruip weer achter m’n radio! :D

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#47 Bericht door PA2ER »

Zou toch wel leuk zijn als die herijking eens wordt doorgevoerd. Want heb net bericht gekregen dat het F examen van 3 Maart niet doorgaat, en is verschoven naar 14 April. Waar ik best wel van baal.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#48 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Laurens PD9X schreef:Ik kruip weer achter m’n radio! :D
Een mooi positief verhaal!

Ik ga voor mijn radio zitten. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#49 Bericht door PA3DAT »

pe1cmo schreef:
Wel, ga maar eens rekenen hoeveel S punten je wint met 100 watt tegenover 25 watt!!!
Op een gemiddelde Chinese koopdoos denk ik 3 a 4 s Punten. :mrgreen:
Met een hele optimistische s-meter wel denk ik, maar in werkelijkheid scheelt het maar 1 s-punt.

Van 25W naar 50W = +3dB, van 50W naar 100W = +3dB, samen +6dB = 1 (één) s-punt.
Dezelfde uitkomst als bij een F-amateur die een 400W eindtrap gebruikt, dat scheelt ook 1 s-punt.
Wil je er dan nóg 1 s-puntje bij, dan moet je al van 400W naar 1600W. Dan ben je 3 s-punten
sterker dan een N-amateur die zich netjes aan de 25W-regel houdt.
Echter sommige N-amateurs beweren dat er op vol vermogen slechts gemiddeld zo'n 25W uit een
transceiver komt, dus laten ze 'm op 100W staan.
(Die moeten straks een PA van minstens 400W aanschaffen, zodat ze "gemiddeld" weer op 100W uitkomen... :mrgreen: )
ON7RA schreef:Want bij de meest ongeduldige N amateurs draait het denk ik, meer om de extra power dan om het krijgen van meer bandbreedte.
Dat denk ik niet. Als ik een N-amateur was, dan wilde ik juist de gehele 40m-band én 20m-band
in plaats van die stukjes. Ik denk dat de meeste N-amateurs daarop zitten te wachten. Die 100W
hebben ze in de praktijk tóch al, wettelijk komt vanzelf! :D
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 24 feb 2021, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#50 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef:Dat denk ik niet. Als ik een N-amateur was, dan wilde ik juist de gehele 40m-band én 20m-band
in plaats van die stukjes. Ik denk dat de meeste N-amateurs daarop zitten te wachten. Die 100W
hebben ze in de praktijk tóch al, wettelijk komt vanzelf! :D
Persoonlijk liever alle banden en dan 25W dan alleen de huidige N-banden met 100W.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#51 Bericht door PA3DAT »

En wie controleert dat dan, die 25W? Jij bedoelt eigenlijk gewoon: geef alle N's een F. :D
Maar is dat niet een andere discussie? Dat hoort niet in dit topc.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#52 Bericht door PH7R »

PA3DAT schreef:En wie controleert dat dan, die 25W? Jij bedoelt eigenlijk gewoon: geef alle N's een F. :D
Maar is dat niet een andere discussie? Dat hoort niet in dit topc.
Wie controleert straks 100w bij N of 400w bij F? Het is eigenlijk wel een fundamentele discussie in de zin van is N wel of niet een "volwaardige" licentie of waar (en waarom!) zit de beperking (banden, vermogen, klasse)? Naleving zit altijd tussen preventief (oa begrijpen waarom) en repressief (controle door AT). Naar mijn beleving (zonder dit te kunnen onderbouwen) gaan een hoop N-amateurs met 100w niet veel opschieten omdat ze onvoldoende energie steken in optimaliseren van hun antenne.
Ik ben zelf nog bezig met N (17.03 - hopelijk gaat dat nu wel door na 3x uitstel) en eind mei F maar ik kom in geen enkel leerboek of ander stuk het "waarom" van de keuze 25w en beperkte banden behalve (deels) aansluiting met EU. Doordat het " waarom" bij vele niet bekent is ontstaat mijns inziens het onvolwaardig gevoel.
Maar ja, ik ben nieuw in deze hobby en leer graag van anderen op dit forum.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#53 Bericht door PA2ER »

De controle op naleving van de regels wordt meer gedaan door mede amateurs, dan het AT. Kreeg laatst een mailtje van een mede N amateur die het nodig vond om mij er op te attenderen, dat ik buiten het toegelaten gebied op 40M aan het zenden was. Als N amateur mag ik op 40M alleen tussen 7050, en 7100 zenden, dat weet ik ook wel. Maar dat betekend dat voor de N amateur alleen FT8 interessant is op 40. De rest is of niets te doen of vergeven van de russen die lekker aan het tokkelen zijn. Dus als ik een interessante DXCC hoor, roep ik ook. Veder kom ik niet op andere banden waar ik niets te zoeken heb, daarmee respecteer ik de privileges die de andere amateurs hebben.

De beperkingen op 10M en 20M heb ik ook geen problemen mee, daar is genoeg te doen, zelfs met het beperkte vermogen van 25 Watt.

Wat betref het vermogen, maakt het niet veel uit of je nu met 25 watt aan het zenden bent of 100. Ik vind het namelijk wel de sport om met zo min mogelijk vermogen, zo ver mogelijk te komen. Natuurlijk gaat het vermogen wel eens iets hoger als 25 Watt, maar als ik gehoord ben gaat hij gelijk weer terug.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#54 Bericht door PD7HB »

PA3DAT schreef: Als ik een N-amateur was, dan wilde ik juist de gehele 40m-band én 20m-band
in plaats van die stukjes. Ik denk dat de meeste N-amateurs daarop zitten te wachten. Die 100W
hebben ze in de praktijk tóch al, wettelijk komt vanzelf! :D
Aloys je zegt het helemaal goed, de 40 meter is door de digimode niet bruikbaar om een normale phone verbinding te maken, de meeste die niets met digi te doen hebben willen er zo ver mogelijk van weg gaan werken in de 40 meter. De meeste stations werken boven de 7.100 net als in de 20 meter zitten de meeste stations ook hoger in de band. Dat is voor mij het punt dat ik en nog veel meer N amateurs er van "balen" dat de publicatie nu voor de derde keer is uitgesteld. 100 watt zal mij een bout zijn een goede antenne doet meer dan die 75 watt meer vermogen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#55 Bericht door Rene - pg3r »

PD2RTO schreef:Dus als ik een interessante DXCC hoor, roep ik ook.
Je hebt groot gelijk. Als ik voor een rood verkeerslicht stil sta en de kruising is leeg, rijd ik ook door.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#56 Bericht door PE1PQX »

Rene - pg3r schreef:
PD2RTO schreef:Dus als ik een interessante DXCC hoor, roep ik ook.
Je hebt groot gelijk. Als ik voor een rood verkeerslicht stil sta en de kruising is leeg, rijd ik ook door.
Zinloos vergelijk....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#57 Bericht door PA2ER »

Rene - pg3r schreef:Je hebt groot gelijk. Als ik voor een rood verkeerslicht stil sta en de kruising is leeg, rijd ik ook door.
Nee zover zou ik niet durven gaan, dat ik door mijn handelingen anderen in gevaar zou brengen.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#58 Bericht door Rene - pg3r »

PD2RTO schreef:Nee zover zou ik niet durven gaan, dat ik door mijn handelingen anderen in gevaar zou brengen.
De kruising is leeg. Ik breng niemand in gevaar.

Maar ja, regels gelden voor anderen, niet voor jou.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#59 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:Zinloos vergelijk....
Een Socratische dialoog, ken je die term?

Vast niet.

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Geen Inwerkingtreding -N- Herijking

#60 Bericht door PA2ER »

Als de herijking een jaar geleden gewoon was doorgevoerd, en ik gewoon examen had kunnen doen, was dit geen discussie meer geweest.
Ook zou ik niet weten wie ik hiermee zou schaden, behalve de F amateur die op zijn teentjes is getrapt.
Hierbij eindig ik ook deze discussie, want iedereen heeft hierin zijn standpunt gemaakt..........
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Gesloten