PA3GGB Silent Key

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

PA3GGB Silent Key

#1 Bericht door PA2RU »

Net bereikte me het droeve bericht dat Bertus Steegen ons is ontvallen
Zijn roepletters waren PA3GGB -> Papa Alpha three Great Great Bert zoals hij dat altijd spelde op de korte golf.
Bertus was een blinde zendamateur die zelfstandig in Zwinderen woonde.
Ondanks deze handicap had hij toch heel veel plezier in de hobby en had hij vele contacten wereldwijd.
In den beginne dat hij actief was herinner ik me een qsl kaart waarop zijn eerste antenne prijkte : een melkbus boven op een paal waar destijds een simpele antenne voor de 144mhz band op stond.
Ook waren zijn verbindingen op de korte golf hilarisch om naar te luisteren mede door zijn ietwat gebrekkige kennis van de Engelse taal.
Ondanks dat had de man er veel plezier aan en genoot hij toch aanzien gezien de manier hoe hij respect had voor zijn medemens : wie respect zaait zal dat ook oogsten.
Ik heb vele plezierige gesprekken met hem gehad en 1 keer de eer hem te mogen ontmoeten : dat was tijdens een lezing over zijn braille logboek , dat is toch wel zo'n 25 jaar geleden.
Bertus is niet meer...zijn markante stem zal nooit meer hoorbaar zijn op de amateurbanden..
Dat zijn ziel rust moge vinden op de eeuwige ruisvelden.
... -.- . .
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA3GGB Silent Key

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

R.I.P.

Bertus was een vaste deelnemer van de CGR weekeinden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: PA3GGB Silent Key

#3 Bericht door PD7HB »

Hier schrik ik van, ik heb Bertus zo'n 35 jaar geleden voor het eerst ontmoet en hem daarna nog een paar keer bezocht als ik in Zwinderen was bij een kameraad van mij, de buurman van Bertus. Heel veel sterkte voor iedereen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA1REG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2016, 10:55
Roepletters: PA1REG

Re: PA3GGB Silent Key

#4 Bericht door PA1REG »

Ik was ongeveer 15 jaar terug op vakantie in Gees. Alleen porto mee. Ik hoorde daar niet zoveel, behalve Bertus. Regelmatig gesproken tijdens de vakantie. Leuke gesprekken kan ik me herinneren. Ik kreeg de indruk dat hij daar heel actief was in het dorp waar hij in woonde. Hij deed ook nog vrijwilligerswerk in het open lucht zwembad waar ik kwam. Niet de indruk gekregen dat hij visueel gehandicapt was, daar kwam ik pas jaren later achter omdat ik ergens een artikel las over een blinde zendamateur in Zwinderen. Toch wel apart dat je dat dan niet vergeet. R.I.P Bertus

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: PA3GGB Silent Key

#5 Bericht door PD7HB »

Ik denk dat je dit artikel bedoeld: https://coevordercourant.nl/artikel/416 ... eegen.html
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

elpee60
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2020, 18:20
Roepletters: PA3FJL

Re: PA3GGB Silent Key

#6 Bericht door elpee60 »

Bertus leren kennen in onze dagelijkse morse ronde, die we samen met een aantal mede amateurs, in het begin van de jaren 90 verzorgden. Het ging in principe uit van de afdeling Friese wouden.
Deze ronde bestond uit "het inmelden" ( meestal zo'n 10 personen ) 2x een morse lesje van ongev. 5 minuten en daarna "het uitmelden"
Bertus was meestal wat langdurig bezig met het uitmelden. Niemand wist dat Bertus blind was..
Dit langdurig uitmelden gaf bij sommige mede cursisten af en toe irritaties, ik heb daar wel eens opmerkingen over gehad, zo van...: schop die man er toch uit..
Ik heb daar echter nooit wat van gezegd, ik heb toen wel met Bertus afgesproken of het goed was dat hij als laatste uitgemeld ging worden, Bertus vond dat prima, kon hij in de tussentijd de schapen nog even water geven.
En als je zo enkele jaren ( bijna ) dagelijks contact hebt met elkaar, dan geeft dat "een soort van binding "
Totdat uiteindelijk Bertus samen met een mede amateur een speciaal examen aangevraagd hadden, allebei slaagden.
Bertus werd PA3GGB
Bertus kwam enkele weken later bij mij langs om te bedanken. Hij kwam samen met zoon Jan in de Ferrari rode renault 4.
Toen Bertus hier uitstapte, ging er een enorme rilling door m'n lijf... de rood witte stok kwam als eerste voor de dag..
Er werd op dat moment een hele boel duidelijk, Bertus was blind.. en ik was op dat moment zo heel erg blij dat ik nooit opmerkingen gehad heb over z'n langdurig uitmelden.
We hebben gezellig zitten kletsen onder het genot van een pilsje, ook moest Bertus mijn shak even "zien" waar de piepjes vandaan kwamen..
Volgens mij genoot Bertus van z'n hobby, hij was volgens mij een enthousiast rondeleider van de Tamboerronde.
Jammer dat Bertus is overleden, Sterkte voor de familie en de mensen die hem gekend hebben.
PA3FJL Luit

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5107
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA3GGB Silent Key

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooi verwoord Luit.

Vandaag kreeg ik een app dat hij een bijzonder uitvaart heeft gehad.
Info op RTV Drenthe website.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/158941 ... s-gebracht
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7086
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PA3GGB Silent Key

#8 Bericht door PE2AAB »

Ik heb Bertus niet gekend maar als ik de berichtgeving hierboven zo lees; een bijzonder man.

RIP.

Ook een waardig filmpje dat RTVD heeft gemaakt wat Tjeerd hierboven heeft gedeeld.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: PA3GGB Silent Key

#9 Bericht door PA2RU »

Iedereen is op zijn/haar manier bijzonder , want er is d'r maar 1 van...
Hij was een mooi mens :wink:
73 René PA2RU

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: PA3GGB Silent Key

#10 Bericht door DK1NL »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Mooi verwoord Luit.
Daar heb ik niets aan toe te voegen!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: PA3GGB Silent Key

#11 Bericht door PE1IDY »

:D live starts at 1000 Mhz

jsteegen
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2020, 22:50

Re: PA3GGB Silent Key

#12 Bericht door jsteegen »

Beste Hams,

Ik ben Jan de zoon (QRP) van Bertus, PA3GGB.
Ik lees hier mooie woorden over zijn leven en uitvaart. Waarvoor dank.
De amateurs van R26 Hoogeveen hebben met een erehaag de laatste eer bewezen! Helaas was er geen plek voor alle belangstellenden.
De vz van R26 Hoogeveen (Marcel) konden wij gelukkig wel uitnodigen bij de dienst, als afgevaardigde van al die amateurs die er bij wilden zijn.

In de gemeenschap van Zwinderen was hij erg actief en binnen de gemeenschap van Hams was hij ook erg actief. Zonder de hulp van andere hams was het moeilijk voor hem om de technische kant draaiende te houden. Waar ik kon heb ik meegeholpen. Hulde voor deze amateurs.

Ook de CGR verdient een pluim. De bijeenkomsten van de CGR (eerst op Terschelling en later in Ermelo) waren voor hem het uitje van het jaar. De volgende CGR was altijd te ver weg.

Hij zal gemist worden, binnen onze familie, binnen de Zwinderen gemeenschap en door de stilte op de QRG.

de Jan, ex NL-10979

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: PA3GGB Silent Key

#13 Bericht door PD2R »

Gecondoleerd met het verlies van je vader Jan. Ik heb wel eens een verbinding met hem gemaakt maar kende hem verder niet. Afgaande op de verhalen hier en het item van RTV Drenthe, was het een markant figuur. Ik kam mij dan ook goed voorstellen dat hij gemist zal worden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie