Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#121 Bericht door elsinga »

[mod] Laten we het hier over de positieve gevolgen van de herijking hebben, met alle negatieve geluiden schieten we niets op. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Implementatie herijking Novice

#122 Bericht door pd1ahm »

In het onbekende schuilen de mooiste ontdekkingen. Eindeloos herhalen wat anderen al
hebben voorgedaan, levert geen nieuwe inzichten op
Dat heeft mij vroeger veel onderdelen gekost :mrgreen:

Na veel gesneuvelde onderdelen heb ik mijn eigen zendontvanger gebouwd, wel een simpele maar toch het werkt. Ik ben er ook best trots op! Maar of daar een Novice of Full aan vast hangt is mij niet zo belangrijk, het is de persoon waarmee ik iets te maken heb. En voor een goed qso vraag ik vooraf niet of hij/zij het juiste papiertje heeft wat in mijn straat past. Ik doe waar ik mij goed bij voel en dat kan gelukkig met de vele facetten van onze hobby. Zelf ben ik meer qrp dus die 100 Watt is voor mij persoonlijk dus niet zo belangrijk. (we hebben het theoretisch gezien over 6 dB, 1 S-punt..) De uitbreiding van de bestaande banden is wel goed, die 50 KHz op 40 was een miskleun, daar hadden ze bij het vrijgeven van Novice op hf wel beter over moeten nadenken en het ergens anders moeten parkeren, dan was dit ook niet nodig geweest. Ik ben blij voor de mensen die hier gebruik van kunnen maken en hoop op positieve activiteit op deze banden. Succes met dx op de nieuwe frequenties en wellicht evengoed een motivatie om alsnog voor de Full te gaan.

En als je niet verder wil of kan gaan, wees trots op je Novice, maak mooie qso's en houd het netjes. Geef anderen hierdoor geen stok om mee te slaan.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Implementatie herijking Novice

#123 Bericht door PD4M »

Wat mij positief stemt en waarin N en F gelijk op blijven gaan, is de toenemende aandacht voor de persoonlijke hygiëne in de afgelopen jaren. Tenminste op basis van observaties en 'neustest' bij de ons bekende beurzen. Ik moet toegeven dat modebewustzijn voor zowel N als F wat achterblijft.
Ik hoop dat de dag van de radioamateur in Zwolle dit jaar weer door kan gaan en dat de coronaperiode niet een terugval in deze heugelijke trend heeft veroorzaakt.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#124 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD4M schreef: 19 jun 2021, 10:31 Ik hoop dat de dag van de radioamateur in Zwolle dit jaar weer door kan gaan en dat de coronaperiode niet een terugval in deze heugelijke trend heeft veroorzaakt.

ik heb begrepen dat de IJsselhallen verleden tijd is m.b.t. DVRA.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Implementatie herijking Novice

#125 Bericht door FB64 PD9RD »

pd1ahm schreef: 19 jun 2021, 09:41 En als je niet verder wil of kan gaan, wees trots op je Novice, maak mooie qso's en houd het netjes. Geef anderen hierdoor geen stok om mee te slaan.
Mooi verwoord! En zo is het. Als de N banden je ding zijn maakt de herijking ze nog wat mooier. Dank aan alle mensen die hier zich lang voor ingespannen hebben!
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Implementatie herijking Novice

#126 Bericht door pa3kc »

Ben ik de enige met F die vind dat de N mannen en vrouwen veel te weinig hebben ten opzichte van amateurs in omliggende landen?

Hoor hier vooral huil huil ze krijgen te veel vanuit de F houders maar zijn er ook die vinden dat ze te weinig hebben?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#127 Bericht door PA0ETE »

Ik vind dat F ook te weinig heeft... :lol:

Een klein stukje in de 40 MHz-amateurbandband, of de 60 MHz amateurband, of 220 MHz of 933 MHz zou ik wel leuk vinden. Dat hebben ze in andere landen ook.

In Ierland hebben ze (schrik niet) het hele stuk van 28,000 tot en met 70,500 als amateurband, uitgezonderd 29,7 t/m 30,0 en 49,0 t/m 50,0. Daar mogen de amateurs in Ierland allemaal werken. Het is wel op secundaire basis, maar wat zou dat leuk zijn :-)

(N.b. dit is niet een heel serieuze reactoe, maar zoals ik al schreef laten we het toch vooral positief zijn en blij zijn met wat er nu bereikt is).
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#128 Bericht door PA1AIS »

pa3kc schreef: 19 jun 2021, 15:22 Ben ik de enige met F die vind dat de N mannen en vrouwen veel te weinig hebben ten opzichte van amateurs in omliggende landen?

Hoor hier vooral huil huil ze krijgen te veel vanuit de F houders maar zijn er ook die vinden dat ze te weinig hebben?
Ik denk dat je het verkeerde perspectief ziet.
Het gaat om het feit dat de N meute in opstand komt omdat ze recht denken te hebben op iets, zonder dat daar een inspanning tegenover staat. Dát dus.
Het lijkt bijna wel een grondrecht. Als het gratis krijgen van dergelijke privileges een grondrecht van elke burger zou zijn, kunnen we alle vergunningen wel opheffen en mag elke burger doen en laten wat hij radio technisch wil.
Omdat we het waarschijnlijk eens zijn dat bovenstaande niet wenselijk is, heeft men een kennis diploma in het leven geroepen (1929 dacht ik).
Kortom, het omgaan met radiozenders is dus geen gratis grondrecht zonder daarvoor de juiste inspanning verricht te hebben met het juiste kennis niveau.
Op grond daarvan acht ik het dus zéér storend dat er leiden zijn die menen dit dus wel een gratis grondrecht is.

Dat er Ners zijn die hoog niveau hebben ben ik eens, die zouden het ook gemakkelijk halen. Alleen een aantal Ners die ik ken willen of durven geen F examen te doen (zouden ze best halen!). Een soort planken koorts. Echter zou aan het niet bereiken van de F status wel consequenties verbonden moeten zitten.

Verder interesseert mij niet zo veel wát ze er wel of niet bij krijgen, het gaat mij om het grond principe en de opdringerige rupsjes NG.

Politiek is verder slappe hap.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Implementatie herijking Novice

#129 Bericht door FB64 PD9RD »

De "N meute" Jugo?

"Meute" heeft in dit verband een nare connotatie, immers hebben we dezelfde hobby en liefhebberij. Jij mag meer binnen de amateurfrequenties en je mag ook meer vermogen toepassen dan ik, maar hierdoor vind ik mij of andere N licentie houders, niet bij een "meute" horen.

En in letterlijke zin zijn er geen troep, horde of grote massa (definitie van meute) N licentie houders in optocht naar het Malieveld vertrokken om daar hun "recht" te halen, dit is natuurlijk beeldspraak van mijn kant. Ik neem aan dat jij begrijpt wat ik bedoel.

De herijking is in voorstel naar het A.T. gegaan. Er is lang over gesproken, gewikt en gewogen en overeenstemming bereikt. Dit traject is op 26 oktober 2016 van start gegaan.
Voor zover mij bekend is er binnen het hele traject niet op grote schaal bezwaar gemaakt door F (en of N) licentiehouders of anderen. We stellen vast dat hier zeker vier jaar lang de mogelijkheid toe is geweest. Dus het is aannemelijk dat de F licentie houders geen bezwaar hadden en de F licentiehouders die wel bezwaar hadden (of hebben) geen bezwaar hebben gemaakt.

Als ik de verslagen lees van de overleggen is nergens gewezen op, geschreven of ongeschreven "recht" dat ten grondslag zou liggen aan de wens om de N licentie meer ruimte en vermogen toe te kennen.

Wel hebben N licentie houders het recht om wel of niet aan het F examen deel te nemen. De redenen die jij noemt van de N licentiehouders die jij kent, kunnen onmogelijk alle redenen zijn waarom alle N licentie houders die geen F examen willen doen, ook daadwerkelijk geen F examen doen. Misschien is de 20 meter simpelweg hun "core business".

Dus kortom Jugo, "meute" is een ongelukkig gekozen woord en ik vermoed dat je het helemaal niet zo bedoelde. Ik denk dat jij een sympathieke hulpvaardige kerel bent, die zich simpelweg een ongelukkige woordkeuze in een vlaag van onvermogen heeft laten ontgaan.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Implementatie herijking Novice

#130 Bericht door PA5COR »

Ik denk dat er in elke licentie klasse wel een zeurpiet zit :mrgreen:
En ja ik heb gestemd voor de uitbreiding en 100 watt.
Waarom? zo veel verschil zit er niet tussen N en F en we zijn allemaal met onze hobby bezig.

Wel hoop ik dat N licentie houders indien mogelijk door stromen naar F, en ook de andere banden ontdekken, reden dat ik voor de N licentie houders op de HF mochten maar de F gehaald heb, ik was wel uitgezien op 2 en 70 en daar zo alles wel uitgeprobeerd.

Meestal op 160 meter bezig niet omdat het makkelijk is maar omdat dat mijn uitdaging was 15 jaar terug.
Net een Engelse jongen geholpen van foundation license ( alle amateurbanden maar slechts 10 watt) naar intermediate zelfde banden maar 50 watt en nu naar full license 400 watt.

Met de huidige uitbreiding van banden en vermogen kun je goed wegkomen, ik gebruik meestal 100 watt hier, hoewel de Heathkit SB - 1000 er ook staat, maar met 100 watt gaat het prima, dus waarom meer maken....

Persoonlijk heb ik net zoveel respect voor een nieuwe N licentie houder als een oude houwdegen PA0 station, we doen allemaal lekker aan de hobby.
Hou de banden bezet, vergeet 2 en 70 niet en hogere banden, voor daar nog meer gaten in vallen.....
Voor de rest kijk eerst naar jezelf voor je anderen be, of veroordeeld.
Rant over, weer lekker op 160 toeteren.. :mrgreen:
Geniet van je hobby en de contacten die je maakt.
Behandel een ander zo als je zelf behandeld wilt worden, met respect.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#131 Bericht door PA1EJO »

PA0ETE schreef: 19 jun 2021, 15:27 Ik vind dat F ook te weinig heeft... :lol:

Een klein stukje in de 40 MHz-amateurbandband, of de 60 MHz amateurband, of 220 MHz of 933 MHz zou ik wel leuk vinden. Dat hebben ze in andere landen ook.

In Ierland hebben ze (schrik niet) het hele stuk van 28,000 tot en met 70,500 als amateurband, uitgezonderd 29,7 t/m 30,0 en 49,0 t/m 50,0. Daar mogen de amateurs in Ierland allemaal werken. Het is wel op secundaire basis, maar wat zou dat leuk zijn :-)

(N.b. dit is niet een heel serieuze reactoe, maar zoals ik al schreef laten we het toch vooral positief zijn en blij zijn met wat er nu bereikt is).
Ik wil alles onder de 30 MHz hebben, en dat al die militaire en commerciele organisaties daar maar weggaan omdat er veel betere technische mogelijkheden zijn. Bovendien eis ik dat er een oscar 100 west komt en dat alle beperkingen voor het plaatsen van antennes voor iedereen weggehaald worden.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#132 Bericht door PA1EJO »

Verder, het voelt allemaal aan alsof de buurman een gratis upgrade van Ziggo heeft gehad en wat meer geniet van zijn extra bandbreedte. Iedereen weer blij, en nu de volgende uitdaging.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Implementatie herijking Novice

#133 Bericht door pe1br »

PA1EJO schreef: 20 jun 2021, 10:15 Bovendien eis ik dat er een oscar 100 west komt en dat alle beperkingen voor het plaatsen van antennes voor iedereen weggehaald worden.
Laat die QO-100 maar staan waar dien u staat :-) gaat mooi zo met mijn schotel achter in de tuin.
Je 2de argument vind ik belangrijker, nu dit rond is zouden de verenigingen zich allemaal in moeten zetten voor het plaatsen van antennes.
Je kan nog zoveel extra banden hebben of krijgen als je de antennes niet kunt plaatsen komt er weinig van terecht.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Implementatie herijking Novice

#134 Bericht door PD7HB »

Als ik kreten lees als "N meute en Ners" waar gaat het dan nog over, dit klinkt in mijn oren behoorlijk denigrerend richting de N licentie houders en dat terwijl N en de F beide volwaardige licenties zijn.

Misschien maar eens accepteren dat het zo is voor sommige houders van een F licentie en stoppen met zeuren. Er zijn er genoeg die een C licentie hadden die een F in hun schoot geworpen kregen, of is dat inmiddels vergeten?
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Implementatie herijking Novice

#135 Bericht door PA5COR »

Met deel 1 ben ik het wel eens.
Deel 2, dat verschil van 6 kanalen 10 watt op 2 ( D machtiging) naar nu 100 watt op hf en 25 watt op heel 2 en 70 is wat meer verschil als C machtiging houders HF "kregen" door internationaal afschaffen CW eis.
C gelicenseerden kregen al dezelfde examen als diegenen die morse deden voor de HF.
Persoonlijk vond ik met de uitslag van de toenmalige enquete veel F gelicenseerden voor de uitbreiding voor de N waren, dus geen te grote kwast gebruiken.... :?
Iedereen heeft het recht op zijn/haar mening, of je het daar nu mee eens bent of niet.

Laten we maar van de banden gebruik maken en de extra mogelijkheden, beter als hier op door blijven gaan. :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gesloten