Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Implementatie herijking Novice

#136 Bericht door PD7HB »

PA5COR schreef: 20 jun 2021, 12:19 Met deel 1 ben ik het wel eens.
Deel 2, dat verschil van 6 kanalen 10 watt op 2 ( D machtiging) naar nu 100 watt op hf en 25 watt op heel 2 en 70 is wat meer verschil als C machtiging houders HF "kregen" door internationaal afschaffen CW eis.
Cor die 6 kanalen moet je gewoon vergeten dat is niet meer relevant. Waar het nu om draait is een stuk 40 en 20 er bij en het vermogen naar 100 watt. De N licentiehouders hadden al een deel van 40 en 20 tot hun beschikking met 25 watt. Als er morgen een herijking wordt gestart om de F licentiehouders een toegestaan vermogen te geven van 4 naar 600 watt standaard zal je waarschijnlijk niemand horen klagen ;-)
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: Implementatie herijking Novice

#137 Bericht door johnp »

Voor mijn gevoel begint deze discussie te ontsporen. Robert heeft ook al een keer gewaarschuwd.

Er komen inmiddels af en toe 'geluiden' bij ons binnen dat het genoeg geweest is met de discussie over de herijking. Bedenk dat de discussie F versus N (wel of niet dingen erbij etc) vanwege voortdurend uit de hand lopen van deze discussie jarenlang niet toegestaan is geweest op het forum.

Als ik dingen zie als N-meute dan denk ik dat we nog maar een haardikte verwijderd zijn van opnieuw een ban op dit onderwerp.

Wees respectvol tegenover andere forumgebruikers. Ook als het een hele groep forumgebruikers is.

En houd je bij dit onderwerp wat extra in, juist omdat de gevoeligheden groot zijn over dit onderwerp.

Dit is wat mij betreft voor het laatst dat we waarschuwen. Als dat nog een keer nodig is gaat het onderwerp op slot.

..
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#138 Bericht door PA2RU »

Eindelijk kan ik de N jongens/meisjes feliciteren met de uitbreidingen..
Vooral op 40m is dat een hele mooie stap vooruit in de mogelijkheden..
Ander puntje in de herijking is dat de mogelijkheden voor ons op 30m ook zijn verruimd : zoals ik dat lees mogen we er zelfs van 10.100 tot 10.140 SSB doen :mrgreen:
Dat word dan roepende in de woestijn want voor zover ik weet zijn wij de enigen zijn ter wereld die dat dan mogen..
Los daarvan ook goed nieuws voor de FT8 gebruikers op die band...
73 René PA2RU

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Implementatie herijking Novice

#139 Bericht door pc1mb »

PA2RU schreef: 20 jun 2021, 14:57 Dat word dan roepende in de woestijn want voor zover ik weet zijn wij de enigen zijn ter wereld die dat dan mogen..
Zijn er niet meer landen waar het bandplan niet verankerd is in de wet?

In elk geval... Doe het maar niet, het wordt vast niet gewaardeerd. En wees blij dat FT8 op de primaire frequentie nu mág!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#140 Bericht door PA3DAT »

PA2RU schreef: 20 jun 2021, 14:57 Ander puntje in de herijking is dat de mogelijkheden voor ons op 30m ook zijn verruimd : zoals ik dat lees mogen we er zelfs van 10.100 tot 10.140 SSB doen :mrgreen:
Is dat zo? Dat vind ik jammer, ik houd van CW al doe ik dat bijna alleen in contesten (en dus te weinig op 30m).
Dat er één bandje was waar alleen CW was toegestaan vond ik charmant, heel speciaal.
Uiteindelijk moeten we CW ook als UNESCO-immaterieel erfgoed in gebruik houden.

Ik hoop dat je het verkeerd hebt gelezen/begrepen! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#141 Bericht door PA2RU »

pc1mb schreef: 20 jun 2021, 15:18
PA2RU schreef: 20 jun 2021, 14:57 Dat word dan roepende in de woestijn want voor zover ik weet zijn wij de enigen zijn ter wereld die dat dan mogen..
Zijn er niet meer landen waar het bandplan niet verankerd is in de wet?

In elk geval... Doe het maar niet, het wordt vast niet gewaardeerd. En wees blij dat FT8 op de primaire frequentie nu mág!
De enige SSB signalen die ik er gehoord heb waren afkomstig van piraten , maar nog nooit amateurs.
We kunnen dus we stellen dat het om ons heen in de gebruikersbepalingen ( zoals je dat noemt de wet ) is vastgelegd..
En ik ben er ook van overtuigd dat het ons niet in dank word afgenomen als we daar zouden babbelen..

@PA3DAT
Het staat er toch echt : die beperkingen zijn komen te vervallen.
Afbeelding
73 René PA2RU

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Implementatie herijking Novice

#142 Bericht door PD2B »

Er is destijds een onderzoek geweest waar iedere F en N amateur zijn of haar bevindingen kon geven. Uit dit onderzoek is gebleken dat het meerendeel VOOR was waaruit de huidige aanvullingen aan de N licentie zijn toegevoegd. Er zullen altijd N en F amateurs blijven die het anders willen zien maar volgens mij is er maar 1 belang die ons bezighoudt en dat is onze gezamenlijke hobby in ere te houden. Wees actief op de frequenties zodat we niets kwijtraken en nog jaren kunnen genieten van onze gezamenlijke hobby....
Mvg,

Bert

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Implementatie herijking Novice

#143 Bericht door pa1bvm »

F of N of CW of FT-8 maak echt geen draad meer uit.. over een jaar of 5 is er zo gruwelijk veel QRM en zijn er weer overal antenne verboden dan komt
er vanzelf een einde komt aan deze hobby ..
Hoe langer wij blijven hangen in discussie over herijkingen en verschillen tussen amateurs hoe minder focus op de echte problemen .....
QRM QRM en nog eens QRM ..
dus sla de handen ineen ... we zijn straks netjes ge- herijkt ... en dan liggen de banden plat door de QRM ....lekker ..ik verheug me er al op ... :cry: :cry:

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#144 Bericht door - PD2SKZ - »

Helemaal mee eens PA1BVM.

A,B,D,C,F,N of de andere letters van het alfabet; we moeten zorgen dat we onze hobby uit kunnen oefenen, en diegene die na ons ( gelukkig ) dezelfde hobby deelt met ons.

De opmars van "commercieel" en "publiekelijk" belang is dermate groot dat we ons daar beter druk over kunnen maken !

Gelukkig heb ik super buren waar ik mee kan praten over storingen die zij, niet wetende, de ether in slingeren. En is tussenkomst van AT niet nodig. Ik woon in de randstad, tussen Rotterdam - Den Haag en Zoetermeer, dus als het ergens moet storen is het hier wel met die hoge concentratie bewoning per vierkante meter.

Verenig ! Stop met deze nutteloze discussie. Die kolere zooi uit het oosten van onze planeet en weet ik veel waar het vandaar komt, plus de belangen van zovelen is pas de echte vijand van onze hobby. En niet ik. Een novice die ineens 100 watt mag gebruiken op verschillende frequenties.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#145 Bericht door PA0ETE »

Ik heb even gekeken in de regeling, het is inderdaad echt toegestaan.

Er zijn wereldwijd verder geen landen voorzover ik weet waar dit mag, er zijn alleen enkele landen in Zuidelijk Afrika (waaronder dacht ik ook Zuid-Afrika) waar het als enige sinds de invoering 1979 wel mag. Dat laatste is ook in de IARU-regels vastgelegd.

Dit is een klein beetje met de botte bijl.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#146 Bericht door PA0ETE »

Nota bene: het is wel zo dat je er eventueel gedonder mee kunt krijgen. In het bandplan staat volgens mij dat het stukje CW-only is, en als er vervolgens een amateur is die klaagt over een SSB-signaal, en zeker als dat er meerdere zijn die klagen, dan zou AT dat kunnen uitleggen als moedwillige verstoring van het etherverkeer. In zo'n geval kan AT toch tegen overtreding van het bandplan optreden, maar er is mij geen geval bekend waarin dit ooit gebeurd is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Implementatie herijking Novice

#147 Bericht door pc1mb »

Kortom doe het maar gewoon niet. Hoe langer we erover doorgaan hoe meer mensen we op een idee brengen...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#148 Bericht door PA1AIS »

"N meute" was ongelukkige woordkeus, waarvoor excuus.

Maar het veranderd weinig aan mijn menig omtrent "het gratis recht" ergens op denken te hebben. Nogmaals, het maakt mij niet uit wat er inhoudelijk allemaal bij komt, dat is gerommel in de marge.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#149 Bericht door PA2RU »

PA0ETE schreef: 20 jun 2021, 19:34 Nota bene: het is wel zo dat je er eventueel gedonder mee kunt krijgen. In het bandplan staat volgens mij dat het stukje CW-only is, en als er vervolgens een amateur is die klaagt over een SSB-signaal, en zeker als dat er meerdere zijn die klagen, dan zou AT dat kunnen uitleggen als moedwillige verstoring van het etherverkeer. In zo'n geval kan AT toch tegen overtreding van het bandplan optreden, maar er is mij geen geval bekend waarin dit ooit gebeurd is.
Ik denk dat je aan de hand van bovenstaand verhaal het verschil tussen gebruikersbepalingen en bandplannen ( aanbevelingen ) goed hebt weer gegeven..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#150 Bericht door PA1EJO »

Een kleine minderheid doet CW, en claimt een kwart van het spectrum, met 10 of 20 kHz zouden ze evenveel moeten kunnen doen. Neem een voorbeeld aan FT8, gebruikt slechts 3 kHz en ze maken zeer veel meer verbindingen dan wie dan ook. Als de herijking me een ding geleerd heeft is dat er heilige huisjes zijn.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gesloten