Implementatie herijking Novice

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Implementatie herijking Novice

#1 Bericht door PD4M »

In juni 2019 Verscheen er op de website van de Veron de volgende mededeling:
Agentschap Telecom spant zich in om de volgende aanbevelingen over te nemen:

Het vrijgeven van de volledige amateurfrequentiebanden 14,00 – 14,35 MHz (20 meter) en 7,0 – 7,2 MHz (40 meter).
Het verhogen van het toegestane zendvermogen van 25 naar 100 watt PEP voor de Novice frequentiebanden <30 MHz.
Het overnemen van deze aanbevelingen kost tijd, is afhankelijk van instemming door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en zal niet eerder dan in de loop van 2020 gerealiseerd zijn. Tot die tijd verandert er niets en is het voor Novice amateurs niet toegestaan om mogelijke nieuwe banddelen of hogere zendvermogens te gebruiken. Dit wordt ook niet gedoogd.
Bron Veron website

Is er inmiddels meer zicht op wanneer dit in 2020 geïmplementeerd zal gaan worden?
Op de website van AT kon ik er niets over vinden.
En is overnemen van aanbevelingen hetzelfde als wet- en regelgeving adequaat aanpassen? Of komt dat circus er dan nog eens achteraan?
Maarten
PD4M

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Implementatie herijking Novice

#2 Bericht door PB4PT »

De officiele communicatie tussen de verenigingen en het AT loopt via het periodieke Amateur Overleg, waarvan de verslagen door de verenigingen volgens mij met iedereen (ook niet leden!) gedeeld worden.
In het overleg van okt 2019 vind ik in de aktielijst

99-04 - Implementatie Herijking Novice - AT - Q2 2020

Waarmee wordt aangegeven dat de aktie(verantwoordelijkheid) bij het AT ligt, en er blijkbaar een doel is dit in Q2 2020 te doen. Volgens mij is dat het antwoord op je eerste vraag.

Je tweede vraag gaat over het begrijpen wat er precies bedoelt wordt met de implementatie van de Novice herijking. Wellicht dat je die vraag eens bij het AT moet stellen, als je het eindresultaat niet wilt afwachten.

Als een "gewone" vraag niet werkt, zou je wellicht informatie over de besluitvorming eens kunnen opvragen door middel van een WOB (wet openbaarheid bestuur) verzoek.

Natuurlijk lees ik het hier graag terug als je daarmee resultaten of feiten boven tafel hebt gekregen!

Succes!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#3 Bericht door PA2RU »

PD4M schreef: En is overnemen van aanbevelingen hetzelfde als wet- en regelgeving adequaat aanpassen? Of komt dat circus er dan nog eens achteraan?
In dit geval ga ik er van uit dat ze de aanbevelingen ook 1 op 1 overnemen en dat is mijn inziens slechts een formaliteit.
Aangezien AT een grote logge organisatie is zal dat nog wel even duren : je krijgt vanzelf bericht als het er door is.
73 René PA2RU

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Implementatie herijking Novice

#4 Bericht door PD4M »

Dank voor de snelle reactie!

Mijn vraag is eerder wat er precies bedoeld wordt met 'zich inspannen de aanbevelingen over te nemen', dan dat ik de uitvoeringstoets en implementatie van nieuwe wetgeving niet begrijp. Dat is deels mijn beroep.

Houdt dit in dat er nog licht kan zitten tussen dat wat er bij de herijking bedacht/bepaald is en wat er daadwerkelijk geïmplementeerd gaat worden?

Een WOB verzoek bespaar ik ze. :wink:
Ik heb gewoon geduld hoor, maar ben wel benieuwd wanneer en wat er nu aangepast gaat worden. Misschien dat er al inside information was.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#5 Bericht door PA2RU »

Ik neem aan dat het te maken heeft met handhaving : nergens zijn er HF zenders te koop die voldoen aan de huidige gebruikers bepalingen voor Novice's in ons land.
Het is dus aan de gebruikers om zich er aan te houden , handhaving daarop lijkt ondoenlijk te zijn...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Implementatie herijking Novice

#6 Bericht door PC1TK »

PD4M schreef:In juni 2019 Verscheen er op de website van de Veron de volgende mededeling:
Agentschap Telecom spant zich in om de volgende aanbevelingen over te nemen:

Het vrijgeven van de volledige amateurfrequentiebanden 14,00 – 14,35 MHz (20 meter) en 7,0 – 7,2 MHz (40 meter).
Het verhogen van het toegestane zendvermogen van 25 naar 100 watt PEP voor de Novice frequentiebanden <30 MHz.
Het overnemen van deze aanbevelingen kost tijd, is afhankelijk van instemming door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en zal niet eerder dan in de loop van 2020 gerealiseerd zijn. Tot die tijd verandert er niets en is het voor Novice amateurs niet toegestaan om mogelijke nieuwe banddelen of hogere zendvermogens te gebruiken. Dit wordt ook niet gedoogd.
Bron Veron website

Is er inmiddels meer zicht op wanneer dit in 2020 geïmplementeerd zal gaan worden?
Op de website van AT kon ik er niets over vinden.
En is overnemen van aanbevelingen hetzelfde als wet- en regelgeving adequaat aanpassen? Of komt dat circus er dan nog eens achteraan?

Men streeft er na om dit deze zomer door te voeren .. ik heb geprobeerd dat berichtje weer te vinden .
In 2019 was al bekend dat de 100 wat tot 30 MHz en de complete 20 en 40 meter door gingen ..
Het is echter een wetswijziging en dat moet via allerlei kanalen . En dat heeft een aantal maanden nodig .
Vrza stuurde laatst en bericht rond dat ze der van uit gaan dat de streef datum ( dat was juli of juni ) gehaald gaat worden .
Maar het is nu in handen van de overheid
In 2018 was al duidelijk dat AT de voorstellen aan nam .
Alleen zag de AT geen nood zaak om de 80 meter vrij te geven voor de N licentie .
Daar gingen wilde verhalen over in het rond ..maar dat was een beslissing van het AT .

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD4M schreef:Dank voor de snelle reactie!

Mijn vraag is eerder wat er precies bedoeld wordt met 'zich inspannen de aanbevelingen over te nemen', dan dat ik de uitvoeringstoets en implementatie van nieuwe wetgeving niet begrijp. Dat is deels mijn beroep.

Houdt dit in dat er nog licht kan zitten tussen dat wat er bij de herijking bedacht/bepaald is en wat er daadwerkelijk geïmplementeerd gaat worden?

Een WOB verzoek bespaar ik ze. :wink:
Ik heb gewoon geduld hoor, maar ben wel benieuwd wanneer en wat er nu aangepast gaat worden. Misschien dat er al inside information was.

Als je dit leest:" 'zich inspannen de aanbevelingen over te nemen'' dan betekent dat eigenlijk niks bij ambtenaren.
Net als de uitdrukking "we nemen het mee"...................
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Implementatie herijking Novice

#8 Bericht door PE1RXU »

Het krijgt de aandacht die het verdient :lol: :mrgreen:
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Implementatie herijking Novice

#9 Bericht door Toon pd0dfm »

De opwaardering van de N speelt al twee jaar, en dat zoiets lang kan duren is nu wel duidelijk.
Maar dat maakt voor mij niet uit, ik vermaak me al met wat we mogen, maar ik ben blij met het voorstel.
De gehele 20 meter, een mooi gegeven, hebben we een stukje contest vrije zone.
Dat ook de gehele 40 meter gebruikt mag worden is ook een leuk iets, al kom ik daar bijna nooit, en dan 100 watt mogen maken is een traktatie.
Maar 25 of 100 watt, dat scheelt niet zoveel is mijn ervaring.
Ik wacht geduldig af, ben nog steeds tevreden met wat ik heb en mag.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Implementatie herijking Novice

#10 Bericht door PD7HB »

De uitbreiding van de 40 meter band is toch wel een heel welkome aanwinst, zeker omdat in het stukje wat nu vrij is voor N erg veel digi mode is. Op 40 kan een N amateur in foon erg weinig meer doen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

0000
Berichten: 222
Lid geworden op: 30 jan 2017, 13:00

Re: Implementatie herijking Novice

#11 Bericht door 0000 »

Agentschap Telecom spant zich in om de volgende aanbevelingen over te nemen:

Het vrijgeven van de volledige amateurfrequentiebanden 14,00 – 14,35 MHz (20 meter) en 7,0 – 7,2 MHz (40 meter).
Het verhogen van het toegestane zendvermogen van 25 naar 100 watt PEP voor de Novice frequentiebanden <30 MHz.
Het overnemen van deze aanbevelingen kost tijd, is afhankelijk van instemming door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en zal niet eerder dan in de loop van 2020 gerealiseerd zijn. Tot die tijd verandert er niets en is het voor Novice amateurs niet toegestaan om mogelijke nieuwe banddelen of hogere zendvermogens te gebruiken. Dit wordt ook niet gedoogd.
Bron Veron website

Nou, eerlijk gezegd gaat de vlag bij mij halfstok!
Ben hier totaal geen voorstander van. Heb m'n ongenoegen hierover al meerdere malen kenbaar gemaakt op dit forum.
qrz.c/db/PA5E

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#12 Bericht door PA1AIS »

Idem
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#13 Bericht door PA3DAT »

Oh? Tegen het geheel, of bepaalde onderdelen?

Die 25w naar 100W hadden ze ook meteen kunnen doen, dat is niet te controleren
dus daar was ik van het begin af aan al tegen. Heb toen zelfs nog een brief gestuurd,
naar de verenigingen.

Die laatste 100KHz van 20m lijkt me ook niet zo'n probleem. Zit het bezwaar dan in
de 40m-band?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Implementatie herijking Novice

#14 Bericht door PD7P »

Ik denk dat het bezwaar meer zit in het feit dat de N amateur weer meer krijgt zonder moeite te hoeven doen.....maar dat is mijn mening.... :wink: :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Implementatie herijking Novice

#15 Bericht door PE2AAB »

Heb er helemaal geen bezwaar tegen. Als het allemaal té strikt blijft hebben we straks geen tegenstations meer. Dat zou zonde zijn :-)

Dit soort frequentie allocaties worden bekend gemaakt in de Staatscourant. Na publicatie is de uitbreiding een feit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gesloten