Lancering Artemis II

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

Re: Lancering Artemis II

#16 Bericht door PE1PQX »

PA4WK schreef: 03 apr 2026, 16:42 Wat ik vreemd vind is dat het lijkt of alle kennis opgedaan tijdens de Apollo missies verdwijnen lijkt te zijn.
Je moet niet vergeten dat de technici van Apollo nu ruim de pensioen leeftijd gehaald hebben voor zover ze nog niet zijn overleden.
En ook de techniek, die van 'toen' is heel anders dan die van 'nu'. Destijds kwamen de eerste IC's in beeld.

Saillant detail is dat men wel even afgekeken hebben bij de Apollo capsule in het Satun-V buiding (KSCVC, Kennedy Space Center Visitor Complex) hoe de ontkoppeling tussen de 'command module' en 'service module' geregeld was voor terugkeer de dampkring in. Bleek een stevige guillotine schaar te zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

"We went to the moon 9 times. You're going to fake something, do it once and shut up." - Charlie Duke

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#17 Bericht door PA4WK »

Wat mij altijd gefascineerd heeft is dat de schrijver Jules Verne al 100 jaar voordat de eerste mens voet op de maan gezet heeft al een boek schreef geheten van de aarde naar de maan. Nou is dat op zich niet zo verwonderlijk, maar de dingen die hij in zijn boek beschrijft zoals bijvoorbeeld gewichtsloosheid en een baan rond de maan werden later pas bekend.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

KingsWood

#18 Bericht door KingsWood »

PA4WK schreef: 04 apr 2026, 14:56 Wat mij altijd gefascineerd heeft is dat de schrijver Jules Verne al 100 jaar voordat de eerste mens voet op de maan gezet heeft al een boek schreef geheten van de aarde naar de maan. Nou is dat op zich niet zo verwonderlijk, maar de dingen die hij in zijn boek beschrijft zoals bijvoorbeeld gewichtsloosheid en een baan rond de maan werden later pas bekend.
Time Travel.... :shock:
Als je niet op tijd bent...ben je te vroeg of te laat . <Johan Cruijff>

73 Jean

PH7R
Roepletters: PH7R

#19 Bericht door PH7R »

sottezero schreef: 03 apr 2026, 17:19 Als je kijkt naar curiousmarc en mike steward op youtube dan weet je dat het ook zo is (en nog wat grapige zend/ontvang informatie)
Zeker als je ziet hoe goed de techniek in elkaar zat qua communicatie ed. Curiousmarc heeft een aantal fantastische YT videos met restoratie van Apollo communicate apparatuur.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#20 Bericht door Cor - PA4Q »

PA4WK schreef: 04 apr 2026, 14:56 Wat mij altijd gefascineerd heeft is dat de schrijver Jules Verne al 100 jaar voordat de eerste mens voet op de maan gezet heeft al een boek schreef geheten van de aarde naar de maan. Nou is dat op zich niet zo verwonderlijk, maar de dingen die hij in zijn boek beschrijft zoals bijvoorbeeld gewichtsloosheid en een baan rond de maan werden later pas bekend.
Ik weet niet of Jules Verne ooit van Isaac Newton (1643-1727) heeft gehoord, maar die heeft dat allemaal geformuleerd in zijn 3 bewegingswetten.

73, Cor - PA4Q

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#21 Bericht door PA2WN »

Ik denk niet dat Verne of Newton zich de wiskunde konden voorstellen die nodig is om een "slinger" vanaf Aarde, rond Luna en weer terug te maken en dat met minimaal voortstuwing's (of correcties) gebruik. Het feit dat de maan b.v. de capsule een zetje geeft dat nodig is eromheen te draaien was toen absoluut nog niet bekend.
73 de PA2WN, Theo

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#22 Bericht door Cor - PA4Q »

Deze wiskunde is nu juist wat Newton bedacht heeft, die had hij nodig om zijn bewegingswetten te kunnen formuleren.
Een goede beschrijving kun je lezen in "Six easy pieces" van Richard Feynman.

73, Cor - PA4Q

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#23 Bericht door PA4WK »

Lees eens hier wat ik gevonden heb op de website van PI4RAZ, https://www.pi4raz.nl/2017/07/17/opkope ... computers/ Als ik het zo lees, heeft NASA de gedachte gehad dat reizen naar de maan een afgesloten hoofdstuk was, ze hadden tenslotte de space race gewonnen van de sovjet uni, en wat moet je verder met de maan. De Amerikanen hadden andere problemen, het Apollo project koste handen vol geld en de US zat toen midden in de Vietnam oorlog, wat ook veel geld koste.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie